XXL Nutrition

Buikspier oefeningen bij slechte onderrug.

Mighty Pete

Novice
Waardering
1
Helaas heb ik al tijden een pijnlijke onderrug. Hierdoor kan ik diverse oefeningen niet doen. Ook veel buikspieroefeningen zijn niet echt goed voor me.
Hebben jullie misschien een idee welke oefeningen ik wel zou kunnen doen?

Ik heb ook last van mijn rug gehad (soms nog steeds), zowel onderrug als bovenrug . Dan is het beste om niet alleen de buikspieren te trainen, maar stabiliteitstraining te gaan doen. Op internet is daar genoeg over te viden

Dus bijvoorbeeld:

Superman

Plank/Side-Plank

superman.png

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor het mee denken.
De stabiliteits oefeningen doe ik al een maanf of twee in iverleg met de fysio. Echter over buikspier oefeningen heb ik het nooit gehad. Maar planken enz, is dat wat voor in een BB schema?

Bedankt voor het mee denken. De stabiliteits oefeningen doe ik al een maanf of twee in iverleg met de fysio. Echter over buikspier oefeningen heb ik het nooit gehad. Maar planken enz, is dat wat voor in een BB schema?

Ja hoor kan prima in een BB schema. Overleg dan met je fysio welke buikspieroefeningen je mag doen. Ikzelf doe soms crunches op een swiss ball die geeft dan ondersteuning in je rug.
man1.jpg

-planks
-abwheel
-hanging leg raises.

Hoi , ik ben eigenlijk altijd aan het "lurken" hier vandaar pas mijn eerste post ;) , maar ik wou dit toch even melden wat voor mij heel goed helpt en misschien dat je er wat aan hebt.

Incline bench crunches!

Ik doe dit nu een week of 3 en ik merk nu al duidelijk verschil. Ik heb altijd veel pijn in de onderrug tijdens andere buikspier oefeningen , waardoor ik me buik nooit goed kon trainen. Maar met deze oefening lijkt het zelfs ook bevorderlijk voor me onderrug. Ik ben begonnen met een wat hogere stand om wat sterker te worden , en na 3 weken kan ik al een stand lager met een mooie plaat op me borst. Ik doe het bijna dagelijks :)

Voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=ZG4ApSk5iKw

Ik ben even gestopt met de fysio omdat de resultaten uitbleven. Ik ben toevallig vandaag zelf op de incline bench geklommen, en dat beviel goed. Ik ga die nu ook voortaan doen. Ook de hanging leg raises ga ik komende week proberen.
Bedankt voor het mee denken mannen!

wat voel je in je onderrug? misschien heb je meer baat bij een manueel therapeut.

Ik voel pijn als ik me rug bv probeer te strekken naar achter, of door bijvoorbeeld iets te pakken en te bukken. Blijf het een beetje moeilijk vinden om uit te leggen. Wanneer de fysio mn onderrug flink gemasseerd had en er flink op gedruk had, kwam het soms voor dat ik sterretjes zag en bijna out ging. Op een MRI scan was eigenlijk nauwelijks iets te zien, daarop konden ze alleen met zekerheid zeggen dat het geen hernia is.

Ben je al bij een dokter geweest ?
MRI, is dat de verwijzing van de dokter ?

laat ik het even wat beter verwoorden...

Laatst bewerkt:
ik heb een keer ergens gehoord dat crunches juist slecht zijn voor de onderrug en dat je beter leg raises, ab wheel, L sits of dragonflags kan doen

Zou geen direct buikspier werk doen. Lijkt mij beter om je core te versterken door middel van squats, deadlifts en planks. Wel belangrijk om hierbij goede form te hanteren.

Zou ook Gymz een pm sturen. Die heeft verstand van dit soort problemen.

---------- Toegevoegd om 16:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:31 ----------

ik heb een keer ergens gehoord dat crunches juist slecht zijn voor de onderrug en dat je beter leg raises, ab wheel, L sits of dragonflags kan doen

flexie en extensie van de onderrug wordt over het algemeen afgeraden idd. Daarom zijn crunches e.d. discutabel.

Vandaar de incline positie. Maar ik ben geen expert hoor. Door mijn "kleine hunchback positie" heb ik vrij snel last van mijn onderrug , en dit werkt echt als een verademing. Normale crunches kom ik bij 10 en moet ik stoppen door de pijn in me onder rug. Bij de incline bench hoef ik pas te stoppen als me buik niet meer kan ;) Maargoed , blijft ook een kwestie van aanvoelen natuurlijk. Wat bij de 1 goed voelt , hoeft niet zo bij de ander te zijn natuurlijk.

De MRI was idd een doorverwijzing van de huisarts. Daar was ik weer naar toe gestuurd door de fysio. Omdat die het niet meer wist, nadat ik bijna flauwviel na een massage.

Ik ben even gestopt met de fysio omdat de resultaten uitbleven. Ik ben toevallig vandaag zelf op de incline bench geklommen, en dat beviel goed. Ik ga die nu ook voortaan doen. Ook de hanging leg raises ga ik komende week proberen.
Bedankt voor het mee denken mannen!

Hoelang liep je fysio, welke oefeningen moest je thuis doen?

De fysio liet mij 4x per week in de sportschool het volgende doen.
Zitten op de grote bal balanceren op 1 voet 3x 30 sec
Liggen op rug kuiten op bal en vervolgens in en uit trekken. 3X10
Liggen op rug kuiten op de bal en vervolgens 1 been op tillen 3x10
Schuine buispieren met gewicht in de handen van links naar rechts. 3X20
Planken 3x 35sec
Schuin planken 3x 20sec

Verder dagelijks min 5x strekken dmv handen in de zij en naar achter leunen.

Na 4 weken geen verbetering werd ik terug gestuurd naar de huisarts. Daarna werd de MRI gemaakt, met advies toch weer naar een fysio te gaan.

En niet vergeten: bekkenbodemspieren trainen.

Pallof presses? Dan train je vooral je abs dmv vasthouden van je positie/stabilisatie. Dan kan je ook makkelijk licht beginnen en opbouwen.

Geen idee of jij er last van heb, maar heb je wel eens laten kijken naar je SI gewricht (of periformis, sciatica o.i.d.)? Dat zie je niet heel duidelijk op een MRI, voor zover ik weet. Mijn fysio heeft lopen stuntelen met mijn behandeling, helaas.

Ik ben na een 6 maanden durende blessure aan mijn SI gewricht nu eindelijk een klein beetje aan het herstellen. Als je onderrug eruit ligt is het echt naar, zelfs benchen straalt bij mij uit.

Wat ik zelf heb ondernomen (onder het mom, ik wil na 6 maanden wel weer eend verder):

- Stabiliteit oefeningen (zoals Planks + superman zoals eerder al vermeld)
- Nerve flossing
- Mijn bekken was/is getordeerd door een onbalans in spierspanningen --> trigger point release + streching
- in een later stadium heel licht body weight oefeningen. Focus op het oefenen van de vorm, niet op trainen. Laag volume.

Terug
Naar boven