MuscleMeat

Cardio op lege maag

Ga al bijna kotsen bij het idee....., doe helemaal niks zonder voeding!
Het direct aanspreken van alleen maar vetten tijdens je sessie, lijkt me niet echt haalbaar, je verbrand gewoon kcal verdeeld..
Het is niet zo dat je bij lage intensiteit helemaal geen carbs verbrand, of alleen maar vetten..., nee!
Bij hoge intensiteit zul je ook niet alleen maar carbs/spier verbranden en geen vetten, wederom nee!
Wel zul je bij het 1 meer aanspreken van het ander..
Echter is je totale kcal verbruik van de sessie icm je uitgekiende dieet(berekenen wat je eet)het meeste van belang!

JE kunt beter 600kcal verbranden + je metabolisme verhogen in de cut, dan slechts 300kcal verbranden en niets met je metabolisme doen.., en hiermee denken sneller vet te verliezen :rolleyes:

Ik zou het zo doen:

Stel je behoefte is 2000Kcal, je cardio sessie is 500Kcal, dan 2200Kcal eten en kom je automatisch op 1700Kcal :) (-300kcal)

Ochtend cardio zal heus wel werken, maar net als wat eerder genoemd is, is dit meer iets voor de profs, of de jongens die er lekker wat AAS bijzetten!

Voor de amateur: niet doen!

Dus maakt het volgens jou niet uit of je het nu s'morgens doet of niet en of je nu carbs voor je cardio neemt of niet.

Is volgens jou de totale cals inname per dag die telt?

Als je onder onderhoud eet verbrand je constant gedurende de dag,maar als je s'morgens cardio op nuchtermaag doet gaat het toch sneller door je vetreserves als energie bron te gebruiken.

wat gebruik je dan eigelijk het meest tijdens de cardio spier of vet??

Voor mij is cutten ook nieuw en heb door middel van cardio EN een goed uitgedokterd dieet op 2 weken 2,2 % verloren dus werken doet het zeker:)

Mooie discussie dit ga ik zeker volgen. Ben nu ook een aantal weken bezig met ochtend cardio, maar ik eet wel 2 eitjes alvorens ik begin. Persoonlijk vind ik het niet heel erg, maar ik moet me wel inhouden om niet te snel te gaan rennen. Vroeger voordat ik begon aan KT rende ik best wel veel en ik kan aardig makkelijk behoorlijk snel rennen, dus het is af en toe mentaal een beetje zwaar om zo kalm aan te doen. Maar dit werd ook al genoemd als een nadeel.

Wat is dan beter wat eieren eten of bcaa's nuttigen??

• Topic Starter Topic Starter
ik zou zeggen BCAA's omdat die er specefiek toe doenen om je spieren te beschermen! Het aminozuur profiel van eieren weet ik niet, het zijn ongetwijfeld hoogwaardige eiwitten maar ik denk dat BCAA's toch effectiever zijn.

@ Kwaker: wat voor workout routine doe je dan s'ochtends precies?

Een eiwitbron voor je cardio is nooit slecht en werkt spiersparend.
Het probleem met eieren, en ook zelfs whey, is dat het te traag opgenomen wordt in je lichaam.
Het duurt even voordat je lever de eiwitten kan omzetten in de nodige aminozuren. Snelle eiwitten doen er meestal toch nog langer als een uur over. Tegen dan is je cardiosessie al weer voorbij.
BCAA's daarentegen hoeven niet meer omgezet te worden want het zijn reeds aminozuren en kunnen dus rechtstreeks opgenomen worden. Dit maakt ze veel effectiever vlak voor je cardio.

(en voor the record ik ben vanochtend ook begonnen met een half uurtje fietsen (omweg naar werk) :) )

Way to go! :D
Spijtig dat ik dagelijks 4u onderweg zou zijn indien ik naar mn werk zou fietsen. Anders zou ik het ook meteen doen.

one serving Xtend will do the trick to protect the muscles?

@ Kwaker: wat voor workout routine doe je dan s'ochtends precies?

Gewoon 30 minuutjes rennen. Ik ga niet hitten want ik ben toch net te bang voor spierverlies en dat heb ik liever zo min mogelijk. Dus ik kan toch misschien maar beter later op de dag gaan doen, maar ik merk wel dat het zeker werkt de ochtencardio.

Cardio in de ochtend?

Bij het ontwaken is het stresshormoon cortisol hoog; Je lichaam is dus bezig met
- Proteolyse
- Lipolyse

In deze voedingstoestand bestaat je energietoevoer uit
- Glycogenolyse (leverglycogeen vrijmaken)
- Gluconeogenese (opbouw van glucose uit eiwit/vet (lichte activiteit, hoe meer vetzuuroxidatie des te meer gluconeogenese))

Het afwegen van deze factoren, en ook de kracht van deze factoren (proteolyse vs lipolyse dienen meegenomen te worden.

Mensen halen het argument aan "dan neem ik wel BCAAs". Ja leuk voor je, maar als je lichaam bezig is met proteolyse door cortisol dan breek je nog steeds spieren af, het bevordert slechts gluconeogenese (die niet zeer actief is).

Het nemen van BCAAs bevordert de insuline-spiegel, hierdoor wordt de lipolyse uit adipocyt weefsel geremd. Veel mensen vergeten echter dat vetzuren ook simpelweg gelokaliseerd zijn in spierweefsel tbv vetzuuroxidatie, deze worden na training langzaam weer teruggevormd.

Een theorie zou je als volgt kunnen vormen:
Ochtend (Cortisol is hoog)
Dus veel proteolyse en lipolyse. Je gaat cardio doen, voor een uur lang a 500kcal/hr. Je verbrandt een gedeelte spier en vetweefsel. Daarna ga je weer trainen, waardoor je dmv je spiergeheugen makkelijk hetzelfde spierverlies overcompensatoir weer aankomt. Ook lijkt mij het enigszins logisch (of het zo is, geen flauw idee) dat je niet op het moment van cardio afvalt (vet% daling), maar het effect daarna merkt, door de mobilisatie van vetzuren uit vetweefsel.

@Baloo&Wazzup, zeker interessante discussie!

Met afvallen heb je altijd spierafbraak!..helemaal op de nuchtere maag, je hebt snelle energie nodig..kan je dat zo snel niet uit vet halen dan ergens anders vandaan.
Ik mag in de cut nooit langer lopen dan 1 uur per keer en niet sneller dan 6 km per uur, dit mag wel 3 keer per dag..is toch zo mooi 600 kcal, met zo veeeeel mogelijk spierbehoud.
Op nuchtere maag??..wil je niet TE snel in bf zakken??

Daar ben ik zelf ook wel mee eens, ik denk dat het ook beter is om eerst een maaltijd te nuttigen en normaal wakker te worden alvorens je aan een flinke cardiosessie begint. Gewoon iets voedzaams waar je lichaam om vraagt als je net "ontwaakt":) en ook niet te zwaar verteerbaar is.

Btw. Nice Topic en leuke discussies.

:thumbs: ja zekerrr

Daarom nemen we Bcaa's om dit te beperken.:)

Vraag me dat af.. het zal wel deels wat beschermen maar echt niet veel, beter gewoon een lichte maaltijd met ook de nodige eiwitten.

Kun je misschien wat beperken ja, maar hoeveel beperken? 1%/10%/60%?
Veel energie zit er ook niet in bcaa en ook niet in eiwit, dus energie zal ergens vandaan moeten komen en SNEL op de nuchtere maag of snellere cardio.

Idd.

Cardio in de ochtend?

Bij het ontwaken is het stresshormoon cortisol hoog; Je lichaam is dus bezig met
- Proteolyse
- Lipolyse

In deze voedingstoestand bestaat je energietoevoer uit
- Glycogenolyse (leverglycogeen vrijmaken)
- Gluconeogenese (opbouw van glucose uit eiwit/vet (lichte activiteit, hoe meer vetzuuroxidatie des te meer gluconeogenese))

Het afwegen van deze factoren, en ook de kracht van deze factoren (proteolyse vs lipolyse dienen meegenomen te worden.

Mensen halen het argument aan "dan neem ik wel BCAAs". Ja leuk voor je, maar als je lichaam bezig is met proteolyse door cortisol dan breek je nog steeds spieren af, het bevordert slechts gluconeogenese (die niet zeer actief is).

Het nemen van BCAAs bevordert de insuline-spiegel, hierdoor wordt de lipolyse uit adipocyt weefsel geremd. Veel mensen vergeten echter dat vetzuren ook simpelweg gelokaliseerd zijn in spierweefsel tbv vetzuuroxidatie, deze worden na training langzaam weer teruggevormd.

Een theorie zou je als volgt kunnen vormen:
Ochtend (Cortisol is hoog)
Dus veel proteolyse en lipolyse. Je gaat cardio doen, voor een uur lang a 500kcal/hr. Je verbrandt een gedeelte spier en vetweefsel. Daarna ga je weer trainen, waardoor je dmv je spiergeheugen makkelijk hetzelfde spierverlies overcompensatoir weer aankomt. Ook lijkt mij het enigszins logisch (of het zo is, geen flauw idee) dat je niet op het moment van cardio afvalt (vet% daling), maar het effect daarna merkt, door de mobilisatie van vetzuren uit vetweefsel.

Interessant ook :)

Thx mensen, zo hier en daar zeker goede info waar ik zeker wat van kan leren.

Net even een artikel doorgenomen waar men de volgende stack aanraadt voor fasted cardio:
5gram Leucine: Spiersparend
20mg Forskoline: Natuurlijke schildklierbooster
200mg Cafeïne: Extra energie
500mg Groene thee: Versnelt stofwisseling
1000mg ALCAR: Versnelt metabolisme en zorgt dat vet effeciënter als energiebron aangesproken wordt.

Leucine krijgt prioriteit over BCAA's omdat Leucine, itt Iso-Leucine en Valine (de andere 2 aminozuren van BCAA's), niet beinvloed wordt door gluconeogenese. Aangezien we gluconeogenese willen vermijden is dit misschien geen slecht alternatief.
Forskoline lijkt me een beetje hetzelfde effect te hebben als Guggulsterones.
De rest van die sups spreken wsl wel voor zichzelf.
Vooral ALCAR lijkt me intressant. Lijkt me een perfecte aanvulling op een keto-dieet te zijn.

Edit: Combinatie van Forskoline en Guggulsterones lijkt mekaar nog beter aan te vullen:
Experts have been known to recommend a combination of guggulsterones with Forskolin which is a root extract of the Coleus Forskohlii plants. The way these two compounds work is slightly different and this leads to easier and faster weight loss when mixed with a regular exercise program and a controlled diet of calories.
[Link niet meer beschikbaar]

Dus maakt het volgens jou niet uit of je het nu s'morgens doet of niet en of je nu carbs voor je cardio neemt of niet.

Is volgens jou de totale cals inname per dag die telt?

Als je onder onderhoud eet verbrand je constant gedurende de dag,maar als je s'morgens cardio op nuchtermaag doet gaat het toch sneller door je vetreserves als energie bron te gebruiken.

wat gebruik je dan eigelijk het meest tijdens de cardio spier of vet??

Voor mij is cutten ook nieuw en heb door middel van cardio EN een goed uitgedokterd dieet op 2 weken 2,2 % verloren dus werken doet het zeker:)

Yup, het is gewoon een sommetje!
JE verhoogde metabolisme door een goede cardio training + een tekort aan kcals zorgen imo voor vetverlies :)
Beide varianten kunnen dus werken: nuchtere cardio + cardio op voeding!
De vraag rest welke variant werkt beter, en dat is moeilijk..

Direct vet verbranden is niet heel interessant, wel hoeveel kcals je per sessie verbrand en hoe je je metabolisme zo hoog mogelijk houdt met cardio training.

Buiten het eventuele spierverlies bij nuchtere cardio, is het ook nog eens akelig, je wilt knallen, maar er volgt slechts een sissy training :rolleyes: of je knalt toch, en gaat kotsen!

Iedereen heeft zn eigen manier, en als die werkt, gewoon blijven doen ;)

Maar mn gevoel zegt altijd dat je moet knallen voor echte resulaten!

Ik dacht ik sleur Ironmind ff mee in de conversatie om het wat intressanter te maken :p

Altijd leuk! :D

die is nochtans intressant en geeft perfect de voor en nadelen weer van alle soorten cardio (dus ook de nadelen van ochtendcardio)

Bedoel dat dit niet echt een studie is, of een bron heeft naar een studie.

Heb het vanochtend gepost, zonder na te lezen. Ik had het al wel eens gelezen en vond dat dit idd volledig klopte. Dit vind ik nu nog, maar dat ochtendcardio voordelig is staat er idd niet in.
Hij geeft wel aan dat de 2 ideale tijdstippen 's ochtends en vlak na je KT zijn, waar ik volledig mee akkoord ga. Zijn persoonlijke voorkeur gaat echter niet naar ochtendcardio, dusja dan ga je sowieso de andere iets positiever omschrijven.
Persoonlijk vind ik cardio PWO minder goed omdat ik PWO wil herstellen van men KT en niet men spieren nog eens extra wil belasten.

Ik denk dat als je nuchter gaat cardio'en, je meer druk mag maken om je spieren.
Na je KT + cardio, is je glycogeen echt nog niet leeg getrokken, zeker niet na complexe carbs, onmogelijk!

Voeding + cardio is dan ook weer een compleet ander topic als ochtendcardio...

Ging me even om het verhoogde metabolisme waar je het over had.., je gaf aan, dat je met ochtend cardio een enorme metabolisme boost zou krijgen. Echter denk ik dat dit wel correct is.., maar wanneer je eerst flink wat complexe carbs eet + intensievere cardio doet(wat mogelijk is door voeding) een NOG hogere metabolisme zult verkrijgen!

Hehe ok laat me ff kort proberen men argumenten voor te leggen.

Dat signaal van de hersenen dat je er terug tegenaan kunt gaan? Dat is eigenlijk je insulinepeil dat omhoog vliegt om de aankomende carbs op te nemen in je cellen.

Het is denk ik eerder de neurotransmitter Serotonine oa, die signalen geven aan de hersenen dat er eten in het darm/maag kanaal binnenkomt, echter ga je wel insuline aanmaken, maar dit is bij complexe carbs (zeker havermout ed) echt minimaal!

Insuline = opslaghormoon dus dit zorgt voor een lagere vetverbranding. Dit wil je absoluut vermijden tijdens je cardio.

Tijdens je cardio ga je sowieso gecombineerd verbruiken, zowel carbs, vetten en eiwitten, hier kun je niks aan doen, je kunt de smaenstelling misschien iets bijstellen, maar daarmee heb je het echt gehad!
Het is niet, dat je geen vet gaat verbranden tijdens je sessie, omdat je insuline-spiegel op dat moment iets verhoogd is door je complexe carbs!!!

Ook gaat het grootste deel van je havermout idd verteren na je workout.

yup!

Toch kan je bloedglucose reeds enkele minuten na je maaltijd omhoog gaan door het verteren van de enkele simpelere carbs die je toch sowieso terugvindt bij alle carbs. Bij havermout is dit natuurlijk zeer minimaal. Hoe dan ook, carbs zijn de geprefereerde energiebron dus bij de aanwezigheid van carbs, zal vetverbranding minder zijn.

Wat je zelf gelukkig al aanhaalt, zal dit bij havermout/volkoren rijst echt maar dan ook echt minimaal (en imo verwaarloosbaar) zijn..

Indien je dan nog eens 30min wacht vooraleer je begint met je cardio, zal je al sneller energie uit je voeding ter beschikking kunnen stellen voor je cardio.

Voor een gedeelte zal er idd energie uit de voeding komen, niet veel nog, maar wel een ruim aandeel, echter kan dit helemaal geen kwaad, je gaat nu kcal verbranden + je metabolisme stimuleren, dat is belangerijker dan direct vet verbranden (onmogelijk verbrand je alleen maar vet, maargoed)

Staat in BFFM van Tom Venuto. Het is trouwens geen 400%. Ik zei tot 400% :P
De uitleg hierachter komt grotendeels uit hetgeen ik hierboven beschreven heb.

Ja, maar dat is geen bewijs dat het beter werkt dan niet nuchtere cardio!

Klopt volledig

Of BCAA's met een liter water :p

Zo, hoop dat het quotten een beetje gelukt is :P
Wat ik al eerder probeerde te zeggen, heb nergens een bewijs gezien dat er 1 vorm beter is dan de andere vorm van cardio!

Dus dan kijk ik naar hoeveel je totaal kan verbranden en hoe je je metabolisme het meest optimaal kan stimuleren, en dan kom ik uit op intensieve cardio icm goed uitgekiend dieet..

Maar als ochtend cardio voor een ander effectiever is, ga ik hem zeker niet tegenhouden :P

Laatst bewerkt:
Momenteel geen tijd om in details te gaan, maar onderstaand artikel is intressant. Zowel voorstanders als tegenhangers van fasted cardio geven hun mening:
http://www.tmuscle.com/free_online_...mance_interviews/the_fasted_cardio_roundtable

Edit: Wat ik er zo snel uit kan besluiten is dat voor endomorphs (ik dus :P) en mesomorphs fasted cardio voordelig is bij low-medium-intensity cardio (60% ofzo)
Zal het straks nog eens wat gedetailleerder bekijken en reageren op jouw post Ironmind :P

Laatst bewerkt:
Momenteel geen tijd om in details te gaan, maar onderstaand artikel is intressant. Zowel voorstanders als tegenhangers van fasted cardio geven hun mening:
http://www.tmuscle.com/free_online_...mance_interviews/the_fasted_cardio_roundtable

Edit: Wat ik er zo snel uit kan besluiten is dat voor endomorphs (ik dus :P) en mesomorphs fasted cardio voordelig is bij low-medium-intensity cardio (60% ofzo)

Uiteraard, elke vorm van cardio is voordelig om vet te verliezen, deze vorm (nuchter/low intensity) dus ook! Maar is het BETER dan normale cardio?

Zal het straks nog eens wat gedetailleerder bekijken en reageren op jouw post Ironmind :P

Is goed man, reageer pas einde middag/begin avond, nachtdienst gehad, eerst slapen/eten/boodschappen/cardio :D

Goeiemorgen Heren,

Uiteindelijk weer moeilijk af te leiden en kunnen concluderen dat we het zelf maar eens moeten uitzoeken wat het beste is voor JEZLF.

Iedereen heeft een verschillend metabolisme, je kan mensen niet in hokjes plaatsen.

Leuk stukje, ik ga voor fasted cardio @ 50-65%.

Bedoel dat dit niet echt een studie is, of een bron heeft naar een studie.
Het is de opvatting van één van de meest gerespecteerde fat loss experts. Hij schildert ochtendcardio ook niet af als perfectie, maar bespreekt de voor- en nadelen en brengt enkele zeer intressante standpunten, opvattingen van professionals en studies aan bod.

Het is denk ik eerder de neurotransmitter Serotonine oa, die signalen geven aan de hersenen dat er eten in het darm/maag kanaal binnenkomt, echter ga je wel insuline aanmaken, maar dit is bij complexe carbs (zeker havermout ed) echt minimaal!
Wat je zelf gelukkig al aanhaalt, zal dit bij havermout/volkoren rijst echt maar dan ook echt minimaal (en imo verwaarloosbaar) zijn..
Je haalt meerdere malen aan dat de insulineverhoging door het eten voor je workout verwaarloosbaar is.
Hier snel enkele studies ivm insuline:
http://www.lafayette-online.com/science-technology/2009/04/insulin-obesity-link/
http://health.ucsd.edu/news/2005/09_21_Tsien.htm
Dan hier enkele websites over de Glycemische Index:
[Link niet meer beschikbaar]
http://www.prometeus.nl/webfront/article_info.php?articles_id=33
Ik weet dat het niets concreet is maar wanneer ik deze artikels na mekaar doorneem kan ik toch niet anders dan de link te leggen tussen de twee...
Het lijkt me onlogisch een staat te creëeren die vetverbranding tegenwerkt, wanneer je net probeert vetverbranding wil stimuleren.

Hoe je het ook draait of keert, ook al eet je een complex koolhydraat, je insulinespiegel zal steeds verhogen door de consumptie van voeding, wat de vetverbranding vermindert.
Ik zeg nergens dat het de vetverbranding stopzet, ik zeg enkel dat het vermindert. Maar we zijn hier dan ook bezig over de meest efficiënte manier om cardio te doen, en kleine verschillen als deze zorgen er voor dat nuchtere ochtendcardio imo efficiënter is.
Pas op, als je dan toch besluit te eten voor je cardio is havermout of brinta, vlak voor je workout waarschijnlijk de beste keuze.
Als je dan vlak erna cardio doet gebruik je een beetje het principe van een TKD. Dan eet je ook je carbs vlak voor je KT en probeer je je krachttraining een uur later gedaan te hebben zodat, wanneer de complexe carbs dan pieken, deze gebruikt kunnen worden om de glycogeenwaardes weer aan te vullen. Of je dit wilt is dan weer een andere zaak, want lagere glycogeenwaardes verhogen overdag de passieve vetverbranding.
Indien je echter eender welk ander koolhydraatrijk ontbijt nuttigt, zal dat steeds gepaard gaan met een hoeveelheid simpelere suikers, welke gebruikt zullen worden als energiebron tijdens je cardio.

Ik ga er echter volledig mee akkoord dat het belangrijkste punt van cardio is dat je het gewoon doet. Of het nu 's ochtends, overdag, 's avonds of 's nachts in bed is, het belangrijkste is dat je het doet.
Wanneer de timing echter geen rol speelt, kan ochtendcardio eventueel wel efficiënter zijn.

Om af te sluiten een verzameling van de meest intressantste artikels die ik teruggevonden heb ivm dit topic:
http://www.tomvenuto.com/articles/morning_fat_burn.shtml
http://www.sixpacknow.com/fatlosstips.html
http://www.fitnessatlantic.com/cardio-timing.htm

Nog een quote uit een wetenschappelijk artikel:
Dr. Mel Siff, Author of Facts and Fallacies of Fitness and moderator of the Supertraining Yahoo forum, included a brief section in his book called "Slim Before Breakfast." He quoted a study lending support to the a.m. cardio theory. Dr. Siff wrote;
"A study carried out at Kansas State University (Wilcox, Harford & Wedel Medicine & Science in Sports and Exercise, 17:2, 1985), indicates that a kilogram of fat will be oxidized sooner when exercising in the fasted condition in the morning than when doing the same exercise in the afternoon. By measuring respiratory gas exchange, caloric expenditure, and carbohydrate and fatty acid metabolism, these researchers showed that the mass of fat burned during aerobic exercise amounts to 67% of the total energy expenditure achieved when the same exercise is done later in the day or in the fed state."

Terug
Naar boven