AndroidHealthClinic

Cardio op lege maag

Bezoekers in dit topic

Vind dat dees goed op weg is om een sticky te worden.
Jammer dat er hier niet eens een mening de revue gepasseerd is van onze o zo wijze Mods... tip,tip... :)
 
Ik neem gewoon een 40 gram wei-shake scochtends op de lege maag en ga dan joggen
 
Ik neem brinta voor ik ga cardioen, mijn brinta word verbruikt, daarna is mijn vet aan de beurt om te verbranden als ik al weer thuis ben. Verschil is NUL
 
Ok ik ga zo weinig mogelijk proberen te quoten om men posts wat in te korten :P

Ok ik ga zo weinig mogelijk proberen te quoten om men posts wat in te korten :P

Het is geen bewijs! Als hiervan een grootschalig onderzoek op pubmed staat, is het geloofwaardiger, echter kan ik ze niet vinden, wetenschappelijk onderbouwde studie's, welke aantonen dat ochtend(nuchter)cardio tot 300% effectiever is dan regulere cardio met voeding..
Van die 300% is geen wetenschappelijk onderzoek verricht en ik heb van in het begin gezegd dat het tot 300% is. Hoogstwaarschijnlijk uitgerekend in ideale omstandigheden.

Sorry, dit is herhaling, I know... Maar toch even de wetenschappelijke artikels erbij nemen:
A study performed at Kansas State University and published in Medicine and Science in Sports and Exercise showed that a kilogram of fat is burned sooner when exercise is done in the fasted state in the morning than when it's done later in the day. The researchers measured respiratory gas exchange, caloric expenditure and carbohydrate and fatty acid metabolism, and found that the amount of fat burned during aerobic exercise amounted to 67% of the total energy expenditure in the morning after a 12 hour fast. This is substantially higher than the 50% expenditure achieved when the same exercise was done later in the day or after eating. A similar study from The Journal of Applied Physiology looked at the effects of aerobic exercise on lipid oxidation in fed versus fasted states. The researchers concluded, "our results support the hypothesis that endurance training enhances lipid oxidation in men after a 12 hour overnight fast." Yet another scientific paper, Optimizing Exercise for Fat Loss," reports, "The ability of exercise to selectively promote fat oxidation should be optimized if exercise is done during morning fasted metabolism."

Dus... Laten we even een voorbeeld schetsen, speciaal ook voor mach03 :) :

Ik verbruik 600cal door 45min cardio te doen op een hartslag van 120-140.
Ik verbruik 700cal door 45min cardio te doen op een hartslag van 150-170.
67% van 600 + EPOC van 30cal = 422cal vet verbrand
50% van 700 + EPOC van 75cal = 388cal vet verbrand

Dit geldt enkel wanneer je ochtendcardio doet. Bij cardio na KT is het verschil nog groter aangezien EPOC dan niet in de berekening voorkomt:
67% van 600 + EPOC van 30cal = 422cal vet verbrand
50% van 700 = 350cal vet verbrand

Nu hoor ik jullie al zeggen: Ik verbrand toch in totaal meer met hoge intensiteit? Correct ja, maar wat ben je dan aan het verbranden? Correct je spiertjes...

Ook moet je eens nadenken over hoe je je voelt na je cardio. Indien je tot 2u na je cardio kan wachten met eten, verdien je respect imo. Ikzelf kan dit persoonlijk niet en zou al gauw sneller een maaltijd nuttigen.
Dan heb ik vlak voor men cardio gegeten, en iets later weer terug... Op deze manier kan het zijn dat je onbewust meer gaat eten.
Voor diegene die hun cutschema strikt volgen speelt dit natuurlijk geen grote rol. Indien dit niet het geval is zou ik dit toch wel even in je achterhoofd houden.
Het hongergevoel zal iig groter zijn dus misschien zit de kans erin dat het moeilijker vol te houden is? Geen idee, probeer dit even uit voor jezelf zou ik zeggen :)

Dat is jouw mening.., maar een paar posten geleden was je het wel met me eens, dat je metabolisme veel meer geboost werd met intensiever cardio + voeding, als matige cardio zonder voeding...
Ik heb nooit veel meer gezegd. Je verbrandt bij hogere intensiteit 45cal meer op een dag door die naverbranding. Dus zeker niet veel meer.
Wanneer je bvb cardio na je KT doet, geldt dit al helemaal niet meer, aangezien de EPOC van KT hoger is dan die van cardio, zelfs al doe je HIIT.


Damnit nu dacht ik het eens kort te houden.... Bah tijd voor wat in de zon te chillen nu :D
 
@ balo

Jij heb dit in een eerdere post gestuurd.

Compleet nuchter cardio doen is niet aan te raden ivm spierafbraak.
Een eiwitshake is niet slecht maar gaat je insuline ook omhoog halen en zal slechts spiersparend beginnen werken wanneer je cardiosessie reeds over is.
Maar nou was mijn vraag wat nou als je 2 uur eerder opstaat en dan een shake neemt (voorbeeld ik heb maandag vrij en wil in de ochtend cardio doen, maar mijn sportschool gaat pas om 9 uur open is het dan geen probleem als ik 7 uur een shake neemt en dan cardio doe van 50-60 minuten op 65%).
Wan dan zijn je eiwitten al lang opgenomen.

Hmm dan ga je imo té lang wachten met eten, dat is ook niet meer gezond. In jouw geval zou ik me niet teveel zorgen maken en gewoon een shake drinken vlak voor je workout.
Doe je trouwens enkel cardio?
Indien je ook eerst KT doet zou ik toch eerst starten met een flink ontbijt...
 
Doe je trouwens enkel cardio?
Indien je ook eerst KT doet zou ik toch eerst starten met een flink ontbijt...

Ja doe enkel cardio op 65% en dat dan 40-50 min en vervolgens als pwo shake dextrose met whey.
 
Dus... Laten we even een voorbeeld schetsen, speciaal ook voor mach03 :) :

Ik verbruik 600cal door 45min cardio te doen op een hartslag van 120-140.
Ik verbruik 700cal door 45min cardio te doen op een hartslag van 150-170.
67% van 600 + EPOC van 30cal = 422cal vet verbrand
50% van 700 + EPOC van 75cal = 388cal vet verbrand

Dit geldt enkel wanneer je ochtendcardio doet. Bij cardio na KT is het verschil nog groter aangezien EPOC dan niet in de berekening voorkomt:
67% van 600 + EPOC van 30cal = 422cal vet verbrand
50% van 700 = 350cal vet verbrand

Wat je als eerste zegt klopt al niet, als ik aan high intensity cardio doe, doe ik ook echt high intensity (~180 HR). Dit lukt me prima na een zware krachttraining. Een verschil van 100 kcal met 120-140 cardio, is dus echt te klein. Het verschil ligt aanzienlijk hoger, op een half uur kan het al 200kcal+ schelen...

En het argument dat de EPOC vervalt, is hier niet echt relevant omdat je metabolisme aanzienlijk verhoogt na het doen van KT en high intensity cardio.
 
Laatst bewerkt:
Ok ik ga zo weinig mogelijk proberen te quoten om men posts wat in te korten :P


Van die 300% is geen wetenschappelijk onderzoek verricht en ik heb van in het begin gezegd dat het tot 300% is. Hoogstwaarschijnlijk uitgerekend in ideale omstandigheden.

Mja, sorry, maar hier kan ik weinig mee, ik kan ook iets 'roepen' op een site.
Als er geen wetenschappelijk studie is, die zegt dat je over een langere perdiode, meer vet verbrand met matige / lage intensiteit cardio op nuchtere maag, dan normale cardio met voeding, neem ik dit niet aan!


Sorry, dit is herhaling, I know... Maar toch even de wetenschappelijke artikels erbij nemen:


Dus... Laten we even een voorbeeld schetsen, speciaal ook voor mach03 :) :

Ik verbruik 600cal door 45min cardio te doen op een hartslag van 120-140.
Ik verbruik 700cal door 45min cardio te doen op een hartslag van 150-170.
67% van 600 + EPOC van 30cal = 422cal vet verbrand
50% van 700 + EPOC van 75cal = 388cal vet verbrand

Ik vind een verschil van 100kcal bar weinig, het kan wel, maar dan geef je imo niet alles, miss omdat je misschien het resultaat zelf probeerd te beinvloeden..
Na 25min heel erg hoge intensiteit cardio vs low cardio, is mijn verschil in kcal verbranden minimaal het dubbele, dit in bijna de helft van de tijd, waarin jij maar een verschil van 100kcal denkt te creeren.....
Het kan miss bij jou wel zo gaan, maar dit gaat niet op voor de gehele populatie!


Dit geldt enkel wanneer je ochtendcardio doet. Bij cardio na KT is het verschil nog groter aangezien EPOC dan niet in de berekening voorkomt:
67% van 600 + EPOC van 30cal = 422cal vet verbrand
50% van 700 = 350cal vet verbrand

Nu doe je, alsof je cardio training na je KT totaal geen invloed heeft op je naverbranding, KT zorgt idd voor de grootste naverbranding, maar high intensive cardio after KT, heeft zeker WEL toegevoegde waarde voor je metabolisme hoor!

Nu hoor ik jullie al zeggen: Ik verbrand toch in totaal meer met hoge intensiteit? Inderdaad verband je nu meer kcal!

Correct ja, maar wat ben je dan aan het verbranden? Correct je spiertjes...

Nee, kcal! In mn vorige post heb ik geprobeert dit goed uit te leggen, echter pak ik er nu liever een grafiekje bij:
Orgineel gepost door Temujin, uit dit topic: http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/cardio-koolhydraten-wetenschappelijke-analyse-209624/

Wat gebeurt er bij cardio?

Afhankelijk van de intensiteit en de tijdsduur zal het lichaam altijd een combinatie van energiebronnen gebruiken voor de cardio. De figuur hieronder geeft dat aan [3].

2yltvyc.jpg



De linkerfiguur geeft de aandelen bij verschillende intensiteit weer, de rechterfiguur de verhoudingen over de tijdsduur van de cardio. ‘Muscle glycogen’ is spierglycogeen, ‘triglycerides’ en ‘FFA’s’ zijn vetzuren, respectievelijk opgeslagen in de spier en vrije vetzuren, en ‘Blood glucose’ is natuurlijk de glucose in het bloed.

Hier kun je zien, dat je lichaam niet 1 bron verkiest, maar altijd meerdere bronnen aanspreekt voor verbranding!
Vanuit dat optiek, lijkt het me slimmer om gewoon voor te zorgen dat je meer verbrand, dan er binnenkomt..

Je kunt denken je lichaam te slim af te zijn, door idd verhoudingsgewijs meer vet op het moment van de training te gebruiken als energiebron, maar na de training ga je dan weer meer carbs verbranden.

Andersom werkt dit net zo; stel je verband verhoudingsgewijs meer carbs tijdens je workout, dan als je klaar bent, ga je meer vet verbranden bij een tekort aan suikers!

Ik blijf erbij, het gaat erom, wat verband je gedurende de dag, niet op slechts 1 moment van de dag, staar me daarom niet blind op de verbranding van suiker of vet op slechts 1 momentje..... ;)


Ook moet je eens nadenken over hoe je je voelt na je cardio. Indien je tot 2u na je cardio kan wachten met eten, verdien je respect imo. Ikzelf kan dit persoonlijk niet en zou al gauw sneller een maaltijd nuttigen.
Dan heb ik vlak voor men cardio gegeten, en iets later weer terug... Op deze manier kan het zijn dat je onbewust meer gaat eten.
Voor diegene die hun cutschema strikt volgen speelt dit natuurlijk geen grote rol. Indien dit niet het geval is zou ik dit toch wel even in je achterhoofd houden.
Het hongergevoel zal iig groter zijn dus misschien zit de kans erin dat het moeilijker vol te houden is? Geen idee, probeer dit even uit voor jezelf zou ik zeggen :)

Het hongergevoel is uit persoonlijke ervaring (wat niets zeggend is..) vele malen hoger, wanneer ik cardio op lage intensiteit uitvoer, zonder dat ik eten genuttigd hebt, vergeleken met intensieve cardio, met een stevige maaltijd voorafgaande!

Ik heb nooit veel meer gezegd. Je verbrandt bij hogere intensiteit 45cal meer op een dag door die naverbranding. Dus zeker niet veel meer.

45kcal door naverbranding + 200/350kcal door het verschil aan wel/geen voeding voorafgaande, kom ik toch op een aanzienlijk verschil!
Dat voor jou slechts een verschil is te behalen van 100kcal, zegt niet dat iedereen zo'n minimaal verschil in verbranding creeerd tussen de vormen!


Wanneer je bvb cardio na je KT doet, geldt dit al helemaal niet meer, aangezien de EPOC van KT hoger is dan die van cardio, zelfs al doe je HIIT.


Reeds besproken hierboven in deze post.

Damnit nu dacht ik het eens kort te houden.... Bah tijd voor wat in de zon te chillen nu :D

Haha, erg he :P
 
Ben nieuw hier: Wat is precies bcaa. Heb vaak cardio gedaan op nuchtere maag, maar nog nooit bcaa gebruikt. Iemand linkje waar je dit spul kan kopen? Wil het namelijk wel eens proberen.
 
Ben nieuw hier: Wat is precies bcaa. Heb vaak cardio gedaan op nuchtere maag, maar nog nooit bcaa gebruikt. Iemand linkje waar je dit spul kan kopen? Wil het namelijk wel eens proberen.

• Toename van spiermassa
• Afremming van spierafbraak
• Sneller spierherstel na training
• Toename van alertheid tijdens training


Een tablet bevat: (op basis van een tabl. van powersupplements)
250 mg L-isoleucine*
500 mg L-leucine*
250 mg L-valine*
0,15mg Pirydoxal-5-fosfaat**
* Vertakte keten aminozuur
**Overeenkomend met 5% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine B6


Word vaak genomen om spierafbraak deels tegen tegaan, ik koop ze zelf bij powersupplements, vrij zuivere sups hebben ze daar.
 
Ben nieuw hier: Wat is precies bcaa. Heb vaak cardio gedaan op nuchtere maag, maar nog nooit bcaa gebruikt. Iemand linkje waar je dit spul kan kopen? Wil het namelijk wel eens proberen.

Om het gemakkelijk te zeggen.
BCAA = Branched Chain Amino Acids = Aminozuren dus.
Wat gebeurt er met eiwitten? Ze worden in je lever omgezet in aminozuren die jouw lichaam het hardste nodig heeft.
Dit proces kan even duren, waardoor het spiersparende effect van eiwitten ten vroegste een uur na inname optreedt.
BCAA's moeten echter niet meer omgezet worden en kunnen dus rechtstreeks opgenomen worden. Net als dextrose kunnen ze dus reeds na enkele minuten in je bloed/spieren terrecht komen, waardoor ze dus sneller je spieren beschermen.
 
BCAA's op nuchtere maag en daarna cardio heeft dus het beste resultaat?

Die dingen zit toch maar een gram in ofzo, heeft 3gr eiwit wel zin??? (is 12kcal...)

Op t moment neem ik sochtends 20gr whey+5gr glutamine+koffie.

20minuten later cardio.... Zou het zelfs nog beter zijn NIKS te nemen, dan die whey?
 
Power BCAA's with P5P: 1000mg BCAA's per tablet

Is dat genoeg voor vóór je cardio? Hoelang van te voren moet je zon tabletje nemen voordat je k*tn beginnen met sporten?
 
Hehe ik neem een goeie schep Xtend Scivation Refreshing Lemonade voor de overheersende smaak en dan een schepje of 2 BCAA poeder van bvb bulkpowders.co.uk zodat ik in totaal zo'n 10-15gr BCAA's heb 's ochtends.
Kost 2x nix en gaat zeer lang mee.

Zoals ik eerder al meldde zou eventueel pure Leucine een beter effect hebben aangezien het niet beinvloed wordt door gluconeogenese en dus tijdens cardio niet omgzet wordt naar energie (itt de andere 2 aminozuren, iso-leucine en valine) maar gewoon spiersparend gaat werken.
Dit dan icm caffeïne, groene thee, misschien nog een schildklierbooster, ALCAR en nog van dat lekkers...
Vooral ALCAR lijkt me intressant en ga ik eens uitproberen in de toekomst...
 
@ Ironmind: Die grafiek geeft toch mooi weer wat ik bedoel.
Low intensity verbrandt weinig spierglycogeen en meer vet.
High intensity verbrandt meer spierglycogeen en minder vet.
Natuurlijk haal je energie uit verschillende bronnen... Anders zou ik zeggen dat fasted cardio geen 67% maar 100% vet verbrandt :P

Ik vond het persoonlijk ook raar dat ik zo weinig cals extra verbrandde tijdens high intensity, maar je moet het maar eens proberen voor jezelf met een hartslagmeter en een cardiotoestel in de gym.
Bij mij zit er slechts 100 cals verschil op. Maar zoals ik al zei, ik vind mijn "low"-intensity cardio zeker en vast niet "lui" zoals ik het hier al eens zag passeren :p

Nu doe je, alsof je cardio training na je KT totaal geen invloed heeft op je naverbranding, KT zorgt idd voor de grootste naverbranding, maar high intensive cardio after KT, heeft zeker WEL toegevoegde waarde voor je metabolisme hoor!
Ik vond dit ook een beetje vreemd toen ik het eerst las, maar ben er verder naar op zoek gegaan en heb geen concrete bewijzen gevonden die het tegendeel bewijzen. Tenzij ik ergens een wetenschappelijke studie vind die dit bewijst ben ik, net als Tom Venuto, van mening dat EPOC niet cumulatief is en dus KT + cardio geen grotere naverbranding heeft als KT alleen.

45kcal door naverbranding + 200/350kcal door het verschil aan wel/geen voeding voorafgaande, kom ik toch op een aanzienlijk verschil!
Dat voor jou slechts een verschil is te behalen van 100kcal, zegt niet dat iedereen zo'n minimaal verschil in verbranding creeerd tussen de vormen!

Hehe :) Laten we dan maar zeggen dat het voor iedereen verschillend is. Sowieso is het niet aan te raden voor ecto's of mensen die slecht reageren op aerobische inspanningen op een redelijke intensiteit op een nuchtere maag.

Ik vind het alleen sterk dat professionele bodybuilders over heel de wereld zweren bij nuchtere ochtendcardio om zich klaar te stomen voor een wedstrijd.

En ik wou net nog een stuk plaatsen maar moet dringend weg... Vriendin is hier :p Morgen misschien :D
 
Wat ik dus nog even wou zeggen is dat ik dat artikel van Termujin even had doorgenomen en wat ik er enkel maar uit kan concluderen is dat, wanneer je je carbinname beperkt, je meer vet verbrandt.

Even de conclusie overnemen:
Zowel een koolhydraatrijk dieet met weinig vet (HCLF) als een voeding met zeer weinig koolhydraten (LCHP) stimuleren vetverlies, op lange termijn leveren ze gelijkwaardige resultaten bij gelijke energie-inname. Op korte termijn resulteert een LCHP voeding in een groter gewichtsverlies, maar een groot aandeel hiervan is vocht dat ontstaat bij verbranding van de laatste glycogeenreserves in het lichaam.

De keuze voor een bepaalde voeding ligt natuurlijk bij het individu. Het lichaam is uitermate goed aangepast om te reageren op de voeding die binnenkomt, en serieuze risico’s voor de gezondheid brengt geen van de voedingen met zich mee zolang er voldoende gegeten wordt. Er is echter wel een ondergrens aan de inname van koolhydraten voor het goed functioneren van de hersenen en het centraal zenuwstelsel.

Lukt het om bij een lage glycogeenspiegel nog voldoende lang en intensief te sporten, dan ben je verzekerd van een hogere vetverbranding. Voldoende inname van eiwitten is noodzakelijk aangezien ook de verbranding van aminozuren toeneemt. Echter zullen veel mensen moeite hebben om met weinig koolhydraten ‘lekker’ te cardio-en, wat weer invloed heeft op de motivatie en daarmee het vetverlies. Een 'traditioneel' gezond voedingspatroon, veel koolhydraten en beperkt vet, lijkt daardoor voor de meeste sporters de beste optie: een goede mogelijkheid tot vetverlies en geen gezondheidsklachten, ook niet bij
Hij zegt dus zelf in de eerste paragraaf dat je je vetverbranding beter stimuleert op korte termijn wanneer je je carbinname beperkt. Op lange termijn (langer dan 1 jaar), gaat dit effect stilaan in evenwicht komen.
Aangezien ik veronderstel dat niemand hier langer dan 1 jaar in de cut zit ga ik ervan uit dat dus carbs laten rondom je cardio efficiënter is voor de vetverbranding.
Hij concludeert in het laatste stuk wel dat aangezien velen moeite hebben om een degelijke workout neer te zetten met low-carb, high carb voor die mensen misschien toch beter is, aangezien je zo toch nog je intensiteit kan behouden.
Hij zegt echter nergens dat het effectief ook efficiënter is, en daar ging deze discussie over :)

Persoonlijk zit ik aan keto, en haal ik men energie grotendeels uit ketonen...
Veel last heb ik dus niet van energietekort tijdens men ochtendcardiosessies.

Hetgeen je gewoon in je achterhoofd moet houden is wat er gebeurt wanneer je teveel glucose in je lichaam hebt tijdens cardio. Vetzuren worden gemobiliseerd om gebruikt te worden als energiebron. Bij de aanwezigheid van een teveel aan glucose gaan je vetcellen deze glucose opnemen om glycerol te vormen. Glycerol zelf is zo geen probleem, maar icm het gemobiliseerde vet gaat het terug vet vormen (3 vetzuren + 1 glycerol molecuul = triglyceride = vet).
Gewoon oppassen dus met een teveel aan suikers rondom je training indien vetverlies je doel is.

Het is en blijft persoonsafhankelijk maar ik blijf zweren bij nuchtere ochtendcardio. Ik zeg dit niet omdat het zo in de boekjes staat, ik ben hiermee van 98kg (26%) naar 77kg (12%) gegaan in 3 maanden tijd en weet dus uit ervaring dat dit werkt. :)
 
Is idd prima te doen op een lege maag
 
@ Baloo

Hij zegt dus zelf in de eerste paragraaf dat je je vetverbranding beter stimuleert op korte termijn wanneer je je carbinname beperkt. Op lange termijn (langer dan 1 jaar), gaat dit effect stilaan in evenwicht komen.

Dat zegt hij niet. Hij heeft het over meer gewichtsverlies, niet meer vetverlies. Dat is een heel verschil. Als ik tussen nu en 10 uur s'avonds een hele hoop extra kcals zou eten in de vorm van koolhydraten, dan ben ik morgen veel meer aangekomen dan wanneer ik dezelfde hoeveleheid aan kcals zou eten in de vorm van vet. Carbs zorgen voor meer glycogeen en glycogeen brengt per kcal veel meer extra gewicht met zich mee dan vet (het bevat veel vocht).

Zou je erg gaan minderen in koolhydraten, dan zit je met lagere glycogeenlevels, en dat kan zo een kilo of twee schelen. Op de korte termijn. Want veel lichter dan 2 kilo zul je er niet door worden t.o.v. een koolhydraatrijker dieet, dat wel hetzelfde aantal kcals bevat.

Je kan net zo goed een koolhydraatrijk afvaldieet nemen, en dan gedurende de laatste 2 dagen sterk in koolhydraten minderen, en je haalt alsnog die 2 kilo eraf. De 'lange termijn' moet hier niet gezien worden als een periode van 1 jaar, eerder een periode van een maand.
 
Laatst bewerkt:
@ Ironmind: Die grafiek geeft toch mooi weer wat ik bedoel.
Low intensity verbrandt weinig spierglycogeen en meer vet.
High intensity verbrandt meer spierglycogeen en minder vet.
Natuurlijk haal je energie uit verschillende bronnen... Anders zou ik zeggen dat fasted cardio geen 67% maar 100% vet verbrandt :P

Dit grafiek liet ik zien, omdat mensen vaak denken EERST alle carbs te verbranden, ZONDER bv het eerste halfuur ook maar iets aan vet te verbranden..., wat dus niet klopt!

Ik vond het persoonlijk ook raar dat ik zo weinig cals extra verbrandde tijdens high intensity, maar je moet het maar eens proberen voor jezelf met een hartslagmeter en een cardiotoestel in de gym.
Bij mij zit er slechts 100 cals verschil op. Maar zoals ik al zei, ik vind mijn "low"-intensity cardio zeker en vast niet "lui" zoals ik het hier al eens zag passeren :p

Baloo, 2de keer: ik vind jouw ochtend cardio niet lui :P (was algemeen bedoeld, ik word nooit persoonlijk)..

Maar die 100Kcal verschil, geeft het apparaat aan.., echter klopt dit wel???
Ik vind het bizar weinig verschil eeerlijk gezegd...........


Ik vond dit ook een beetje vreemd toen ik het eerst las, maar ben er verder naar op zoek gegaan en heb geen concrete bewijzen gevonden die het tegendeel bewijzen. Tenzij ik ergens een wetenschappelijke studie vind die dit bewijst ben ik, net als Tom Venuto, van mening dat EPOC niet cumulatief is en dus KT + cardio geen grotere naverbranding heeft als KT alleen.

Tom Venuto is ook van mening dat nuchtere ochtend cardio beter kan werken, hij geeft ook aan dat er geen waterdicht bewijs voor is.....


Hehe :) Laten we dan maar zeggen dat het voor iedereen verschillend is. Sowieso is het niet aan te raden voor ecto's of mensen die slecht reageren op aerobische inspanningen op een redelijke intensiteit op een nuchtere maag.

Eens! Iedereen reageert anders op bepaalde zaken!

Ik vind het alleen sterk dat professionele bodybuilders over heel de wereld zweren bij nuchtere ochtendcardio om zich klaar te stomen voor een wedstrijd.

Nu praat je over profs, ik had het hiervoor over de amateur...., toen was je het niet met me eens, daar begon deze discussie..
Je moet veel zaken nl in de gaten houden bij ochtend cardio:

- niet TE intensief (ivm spierafbraak)
- vroeg bed uit (hierdoor minder slaap/meer cortisol/minder GH afgifte..)
- profs zetten er roids naast (wat het catabole tegengaat uiteraard..)

Buiten het feit of het echt werkzamer is, vind ik het geen geschikte cardio voor de amateur, maar meer voor de prof!



En ik wou net nog een stuk plaatsen maar moet dringend weg... Vriendin is hier :p Morgen misschien :D

Voor prof kan het miss wel werken, mits goede ervaring/timing/roids etc, voor de gemiddelde sporter, moet het leuk/gezond blijven en worden daarmee imo de beste resultaten behaald op lange termijn.
 
Wat ik dus nog even wou zeggen is dat ik dat artikel van Termujin even had doorgenomen en wat ik er enkel maar uit kan concluderen is dat, wanneer je je carbinname beperkt, je meer vet verbrandt.

Meer eiwitten eten, en iets minder carbs is wel raadzaam voor de BB idd, dit door thermisch effect van de eiwitten tov carbs/fat (metabolisme!) True that!

Even de conclusie overnemen:

Hij zegt dus zelf in de eerste paragraaf dat je je vetverbranding beter stimuleert op korte termijn wanneer je je carbinname beperkt. Op lange termijn (langer dan 1 jaar), gaat dit effect stilaan in evenwicht komen.

Gewichtsverlies idd, maar ik veronderstel ook dat vetverbranding beter word gestimuleerd hiermee! (subjectief)

Aangezien ik veronderstel dat niemand hier langer dan 1 jaar in de cut zit ga ik ervan uit dat dus carbs laten rondom je cardio efficiënter is voor de vetverbranding.

Hoe trek je deze conclusie? carbs rondom je cardio skippen, is heel iets anders dan eiwitrijker/carbs armer gaan eten in zijn algemeen...

Dan nog zorgt het minderen van carbs eten op korte termijn, meer voor gewichtsverlies, wat op korte termijn niet direct vetverlies inhoudt...


Hij concludeert in het laatste stuk wel dat aangezien velen moeite hebben om een degelijke workout neer te zetten met low-carb, high carb voor die mensen misschien toch beter is, aangezien je zo toch nog je intensiteit kan behouden.
Hij zegt echter nergens dat het effectief ook efficiënter is, en daar ging deze discussie over :)

Effectiever wat voor de amateur in praktijk werkt! (en vol te houden is ivm vroege opstaan met nuchtere ochtend cardio / niet te intensief gaan zonder voeding..)
Dan zie ik mijzelf ook als amateur fitnesser, want heb nuchtere cardio geprobeert, en dat schoot echt niet op bij mij, maar bij een ander weer wel.....



Persoonlijk zit ik aan keto, en haal ik men energie grotendeels uit ketonen...
Veel last heb ik dus niet van energietekort tijdens men ochtendcardiosessies.

Hetgeen je gewoon in je achterhoofd moet houden is wat er gebeurt wanneer je teveel glucose in je lichaam hebt tijdens cardio. Vetzuren worden gemobiliseerd om gebruikt te worden als energiebron. Bij de aanwezigheid van een teveel aan glucose gaan je vetcellen deze glucose opnemen om glycerol te vormen. Glycerol zelf is zo geen probleem, maar icm het gemobiliseerde vet gaat het terug vet vormen (3 vetzuren + 1 glycerol molecuul = triglyceride = vet).
Gewoon oppassen dus met een teveel aan suikers rondom je training indien vetverlies je doel is.

Suikers akkoord! complexe carbs staan vetverbranding gedurende de dag, niet in de weg, ook niet als deze complexe carbs rondom je workout worden genuttigd!
Kcals verbranden blijft imo nuttiger, gezien je lichaam het tekort toch MOET compenseren aan het einde van de dag :)


Het is en blijft persoonsafhankelijk maar ik blijf zweren bij nuchtere ochtendcardio. Ik zeg dit niet omdat het zo in de boekjes staat, ik ben hiermee van 98kg (26%) naar 77kg (12%) gegaan in 3 maanden tijd en weet dus uit ervaring dat dit werkt. :)

Dit is een heel mooi resultaat kerel, en als dit voor jou werkt, lekker blijven doen :thumbs:
Ikzelf heb het geprobeerd en vind het niks, resultaat viel tegen tov intensievere cardio..

Dus iedereen moet zijn manier zien te vinden en toepassen! :)

Tot die tijd blijf ik dit onderwerp nauwlettend volgen, wachtende op onderzoeken die het voor/tegendeel bewijzen
.
 
Back
Naar boven