Fitness Seller

Cardio op lege maag

Hehe ik verwachtte deze opmerking al :p
Imo zijn BCAA's the way to go 's ochtends.

Compleet nuchter cardio doen is niet aan te raden ivm spierafbraak.
Een eiwitshake is niet slecht maar gaat je insuline ook omhoog halen en zal slechts spiersparend beginnen werken wanneer je cardiosessie reeds over is.

BCAA's (vooral Leucine) verhogen dan wel je insulinepeil maar werken veel sneller en zullen bijgevolg veel beter zijn voor spierbehoud.
Ook zorgen aerobische activiteiten ervoor dat je insulinepeil sneller terug omlaag gaat dus in theorie zou het je vetverbranding in slechts zeer beperkte mate mogen hinderen.

In de praktijk kan ik dit alleen maar bevestigen. Ik doe nu al een jaar geregeld ochtendcardio en merk dat dit icm BCAA's veel betere resultaten geeft vergeleken met cardio post-workout.

En als je je bcaa caps nu halverwege je cardiosessie op nuchtere maag inneemt? dan heb je ook niet met insuline te maken wel??

Het is de opvatting van één van de meest gerespecteerde fat loss experts. Hij schildert ochtendcardio ook niet af als perfectie, maar bespreekt de voor- en nadelen en brengt enkele zeer intressante standpunten, opvattingen van professionals en studies aan bod.

Het is ook zeer interessant! En het werkt ook..., maar kan nergens terug vinden, dat dit beter werkt dan niet nuchtere cardio! (om terug te komen op die 400%)

Je haalt meerdere malen aan dat de insulineverhoging door het eten voor je workout verwaarloosbaar is.

Afhankelijk van je voeding idd!

Hier snel enkele studies ivm insuline:
http://www.lafayette-online.com/science-technology/2009/04/insulin-obesity-link/
http://health.ucsd.edu/news/2005/09_21_Tsien.htm
Dan hier enkele websites over de Glycemische Index:
[Link niet meer beschikbaar]
http://www.prometeus.nl/webfront/article_info.php?articles_id=33

Als je die link van metabolisme.be ziet, bereik je met voeding met een lage GI een aanzienlijk lagere insuline-piek, als je het meet is het ongeveer 1/3..

Ik weet dat het niets concreet is maar wanneer ik deze artikels na mekaar doorneem kan ik toch niet anders dan de link te leggen tussen de twee...
Het lijkt me onlogisch een staat te creëeren die vetverbranding tegenwerkt, wanneer je net probeert vetverbranding wil stimuleren.

Dus wat je zegt, is dat je eigenlijk de gehele dag je insuline plat moet leggen om vet te kunnen verbranden, je neemt dingen als negatieve inname (minder eten dan je verbruik) en dingen als metabolisme helemaal niet mee mbt vetverbranding.........
Hoe je het ook draait of keert, ook al eet je een complex koolhydraat, je insulinespiegel zal steeds verhogen door de consumptie van voeding, wat de vetverbranding vermindert.
Ik zeg nergens dat het de vetverbranding stopzet, ik zeg enkel dat het vermindert.

Is dit belangerijk? Als je op het moment van de cardio verhoudingsgewijs iets minder vet verbrand (in realiteit verband je echter meer, omdat je workout op voeding 3x effectiever en inspannender is;)), compenseer je dat na je workout door je verhoogde metabolisme (die verhoogde metabolisme verkrijg veel minder met zwakke cardio op nuchtere maag!).

Maar we zijn hier dan ook bezig over de meest efficiënte manier om cardio te doen, en kleine verschillen als deze zorgen er voor dat nuchtere ochtendcardio imo efficiënter is.

Nog steeds blijf ik van mening, dat effecientie is, door alles uit je workout te halen, en zoveel mogenlijk kcals te verbranden, ongeacht vet/carbs, want dit word later verrekend.. Je moet imo blijven zorgen, in de negatieve energie balans te blijven zitten en je metabolisme zo hoog mogenlijk te houden, veel effecienter imo!

Pas op, als je dan toch besluit te eten voor je cardio is havermout of brinta, vlak voor je workout waarschijnlijk de beste keuze.

Eens; Havermout + schepje whey + gekookte water!

Als je dan vlak erna cardio doet gebruik je een beetje het principe van een TKD. Dan eet je ook je carbs vlak voor je KT en probeer je je krachttraining een uur later gedaan te hebben zodat, wanneer de complexe carbs dan pieken, deze gebruikt kunnen worden om de glycogeenwaardes weer aan te vullen. Of je dit wilt is dan weer een andere zaak, want lagere glycogeenwaardes verhogen overdag de passieve vetverbranding.
Indien je echter eender welk ander koolhydraatrijk ontbijt nuttigt, zal dat steeds gepaard gaan met een hoeveelheid simpelere suikers, welke gebruikt zullen worden als energiebron tijdens je cardio.

Baloo, ik ben van mening, dat je het principe vetverbranden op het moment van de workout belangerijker acht, dan de vetverbranding gedurende de dag..
(correct me if i am wrong!)
Die 5gram vet (wow) die je extra verbrand tijdens de workout ipv carbs, is imo verwaarloosbaar.., als je lichaam het te kort aan kcals compenseerd, en hierop vet gaat verbranden!

JE moet je ook niet de gehele dag blindstaren op een eventuele verhoging van insuline, die heb je ook nodig en zal het vetverbranden niet stoppen, wel iets verminderen.

Ik ga er echter volledig mee akkoord dat het belangrijkste punt van cardio is dat je het gewoon doet. Of het nu 's ochtends, overdag, 's avonds of 's nachts in bed is, het belangrijkste is dat je het doet.

Helemaal mee eens!

Wanneer de timing echter geen rol speelt, kan ochtendcardio eventueel wel efficiënter zijn.

Dit kan idd effecient zijn, zeker als je jezelf niet helemaal in het zweet wilt werken, anders zie ik niet waarom dit beter zou werken, dan een workout, waarbij je het dubbele aan kcals verbrand + je metabolisme boost!
Om af te sluiten een verzameling van de meest intressantste artikels die ik teruggevonden heb ivm dit topic:
http://www.tomvenuto.com/articles/morning_fat_burn.shtml
http://www.sixpacknow.com/fatlosstips.html
http://www.fitnessatlantic.com/cardio-timing.htm

Nog een quote uit een wetenschappelijk artikel:

Interessante linkjes, echter moet ik eerlijk zeggen, dat ik het persoonlijk meer een luie vorm van cardio vind, die niet effectiever is dan intensievere cardio!

maaar, als je spier verbrand door b.v. geen bcaa's te pakken zul je op de lange termijn ook minder ver verbranden omdat spieren de 'motor'van je lcihaam zijn.

maaar, als je spier verbrand door b.v. geen bcaa's te pakken zul je op de lange termijn ook minder ver verbranden omdat spieren de 'motor'van je lcihaam zijn.

Huh???

Als je minder eet, dan je nodig hebt, verbrand je vet + spier!

bcaa's gaan dan geen ruk voor je spieren doen hoor ;)

Huh???

Als je minder eet, dan je nodig hebt, verbrand je vet + spier!

bcaa's gaan dan geen ruk voor je spieren doen hoor ;)

nee lullie, zo bedoel ik het niet ;)

Spieren verbruiken energie, hoe meer spier je hebt hoe meer je verbruikt. Beperk je spierverlies in de cut door bcaa's te pakken is dat dan geen langetermijninvestering omdat de spiermassa die je 'niet verliest' behoud en daar meer mee verbrand op de lange baan...
Als je op onderhoud eet, hoog in eiwit zit en het verschil maakt met cardio is dat verlies minimaal.

nee lullie, zo bedoel ik het niet ;)

Spieren verbruiken energie, hoe meer spier je hebt hoe meer je verbruikt. Beperk je spierverlies in de cut door bcaa's te pakken is dat dan geen langetermijninvestering omdat de spiermassa die je 'niet verliest' behoud en daar meer mee verbrand op de lange baan...
Als je op onderhoud eet, hoog in eiwit zit en het verschil maakt met cardio is dat verlies minimaal.

Als je het niet zo bedoelt, moet je het anders formuleren, pik..

Ten eerste help je de discusie flink om de zeep nu, we bespreken welke vorm van cardio beter is voor vetverlies, maargoed.

Spierverlies vermijden in de cut is onmogelijk, maar wat je probeert is zoveel mogenlijk te behouden idd, maar of bcaa's hiertegen gaan helpen???

Ik denk eerder dat je met een dieet met voldoende eiwitten, training, en niet te laag in kcals zitten (dus niet meer dan 300kcal onder je verbruik), de spierafbraak zoveel mogelijk kan beperken idd, ongeacht je supplementatie.

Echter teveel onder je verbruik zitten, lijd tot spierverlies en een verstoord metabolisme, wat je niet leuk vind voor je spieren op korte termijn en vetverlies op lange termijn :)

Het is ook zeer interessant! En het werkt ook..., maar kan nergens terug vinden, dat dit beter werkt dan niet nuchtere cardio! (om terug te komen op die 400%)
Hoe bedoel je? Dat artikel bevat toch een groot aantal punten dat de vergelijking legt tussen ochtend en andere cardio? Het is trouwens 300% en geen 400%... Had me vergist :P

Als je die link van metabolisme.be ziet, bereik je met voeding met een lage GI een aanzienlijk lagere insuline-piek, als je het meet is het ongeveer 1/3..
Ofc, gelukkig ook... Als het hetzelfde effect zou hebben als pure suiker zou je rare dingen kunnen speculeren :p

Dus wat je zegt, is dat je eigenlijk de gehele dag je insuline plat moet leggen om vet te kunnen verbranden,
Nee dat zeg ik niet...
je neemt dingen als negatieve inname (minder eten dan je verbruik) en dingen als metabolisme helemaal niet mee mbt vetverbranding.........
Tuurlijk wel, dat zijn de basics. We zijn hier bezig over de details, het meest efficiënte dus.

Is dit belangerijk? Als je op het moment van de cardio verhoudingsgewijs iets minder vet verbrand (in realiteit verband je echter meer, omdat je workout op voeding 3x effectiever en inspannender is), compenseer je dat na je workout door je verhoogde metabolisme (die verhoogde metabolisme verkrijg veel minder met zwakke cardio op nuchtere maag!).
3x effectiever? Waar haal je dat?
Trouwens wat bedoel je eigenlijk met zwakke cardio? :P

Nog steeds blijf ik van mening, dat effecientie is, door alles uit je workout te halen, en zoveel mogenlijk kcals te verbranden, ongeacht vet/carbs, want dit word later verrekend.. Je moet imo blijven zorgen, in de negatieve energie balans te blijven zitten en je metabolisme zo hoog mogenlijk te houden, veel effecienter imo!
Ik verbrand met HIIT minder caloriëen als bij steady state cardio. Ok EPOC ligt wel hoger maar aangezien we allen toch krachttraining doen maakt dit op zich niet zoveel uit.
Sterker nog, indien je 's ochtends cardio doet haal je je metabolisme 2x per dag omhoog. Tijdens je ochtendcardio en tijdens je krachttraining.

Baloo, ik ben van mening, dat je het principe vetverbranden op het moment van de workout belangerijker acht, dan de vetverbranding gedurende de dag..
(correct me if i am wrong!)
Wrong! :D Hehe nee de absolute vetverbranding is natuurlijk het belangrijkst. De som van beiden dus.

Dit kan idd effecient zijn, zeker als je jezelf niet helemaal in het zweet wilt werken, anders zie ik niet waarom dit beter zou werken, dan een workout, waarbij je het dubbele aan kcals verbrand + je metabolisme boost!
Niet in het zweet wil werken? Het dubbele aantal kcals verbranden? Je metabolisme niet boosten? :p
Geloof me vrij... Geen van allen klopt ;)

Interessante linkjes, echter moet ik eerlijk zeggen, dat ik het persoonlijk meer een luie vorm van cardio vind, die niet effectiever is dan intensievere cardio!
Toch even een uitgebreidere tegenreactie hierop omdat je het een luie vorm van cardio vindt :P
Ik loop 10km op 50-55min tegen een hartslag van 140. Zo "lui" vind ik dat persoonlijk zelf niet :)
Ik doe 's ochtends 45min aan crosstraining tegen een hartslag van 120-140. Trust me, nadien ben ik zeiknat van m'n zweet :D
Volgens mij onderschat je medium-intensity cardio toch een beetje. Ik zeg medium intensity omdat low-intensity vaak raar bekeken wordt.
Ik verbruik bvb tijdens men ochtendcardio op m'n crosstrainer zo'n 600cals tegen een hartslag van 120-140. Wanneer ik het niet nuchter doe en ik voer het tempo op tot men maximum, verbrand ik zo'n 700cals...
Een extreem groot verschil vind ik dit niet. Zeker niet als je weet dat je bij zwaardere intensiteit verhoudingsgewijs meer glycogeen aanspreekt.

Pfff man wat een post weeral...
Ga het in het vervolg wat korter houden aangezien 99% van het forum zo'n giga-posts wsl toch mooi skipt :p

Hoe bedoel je? Dat artikel bevat toch een groot aantal punten dat de vergelijking legt tussen ochtend en andere cardio? Het is trouwens 300% en geen 400%... Had me vergist :P

Het is geen bewijs! Als hiervan een grootschalig onderzoek op pubmed staat, is het geloofwaardiger, echter kan ik ze niet vinden, wetenschappelijk onderbouwde studie's, welke aantonen dat ochtend(nuchter)cardio tot 300% effectiever is dan regulere cardio met voeding..

Ofc, gelukkig ook... Als het hetzelfde effect zou hebben als pure suiker zou je rare dingen kunnen speculeren :p

Nee dat zeg ik niet...

Tuurlijk wel, dat zijn de basics. We zijn hier bezig over de details, het meest efficiënte dus.

Details zijn nooit het meest efficient, da basics zijn dat imo, het zou (mits wetenschappelijk onderbouwd), slechts de puntjes op de I kunnen zetten.. :)

3x effectiever? Waar haal je dat? Ik vergat IMO erbij te zetten :P

Trouwens wat bedoel je eigenlijk met zwakke cardio? :P

Ik bedoel dat de gemiddelde sporter, toch wel velen malen intensiever kan trainen met voeding, dan zonder....., in dat optiek doelde ik op zwakke cardio!

Ik verbrand met HIIT minder caloriëen als bij steady state cardio. Ok EPOC ligt wel hoger maar aangezien we allen toch krachttraining doen maakt dit op zich niet zoveel uit.
Sterker nog, indien je 's ochtends cardio doet haal je je metabolisme 2x per dag omhoog. Tijdens je ochtendcardio en tijdens je krachttraining.

Klopt, lekker veel bewegen in de cut :D

Wrong! :D Hehe nee de absolute vetverbranding is natuurlijk het belangrijkst. De som van beiden dus.

Ok, hier kan ik me in vinden.

Niet in het zweet wil werken? Het dubbele aantal kcals verbranden? Je metabolisme niet boosten? :p
Geloof me vrij... Geen van allen klopt ;)

Dat is jouw mening.., maar een paar posten geleden was je het wel met me eens, dat je metabolisme veel meer geboost werd met intensiever cardio + voeding, als matige cardio zonder voeding...

Toch even een uitgebreidere tegenreactie hierop omdat je het een luie vorm van cardio vindt :P
Ik loop 10km op 50-55min tegen een hartslag van 140. Zo "lui" vind ik dat persoonlijk zelf niet :)

Ik heb nooit gezegd dat ik jouw lui vind he, ik ben absoluut niet persoonlijk nu ;) (niet te spreken over de Belgische run die je goed doorlopen hebt!)

Ik doe 's ochtends 45min aan crosstraining tegen een hartslag van 120-140. Trust me, nadien ben ik zeiknat van m'n zweet :D

Ik neem aan dat je deze nuchter doet? Heel netjes! Maar dit geld dan voor jou zo, ik zou dit niet kunnen bv, daarom moet we kijken wat het meest effectieve vorm zou zijn bij de gemiddelde sporter/bb'er!

Volgens mij onderschat je medium-intensity cardio toch een beetje. Ik zeg medium intensity omdat low-intensity vaak raar bekeken wordt.
Ik verbruik bvb tijdens men ochtendcardio op m'n crosstrainer zo'n 600cals tegen een hartslag van 120-140. Wanneer ik het niet nuchter doe en ik voer het tempo op tot men maximum, verbrand ik zo'n 700cals...

Dit verschil van 100kcal vind ik heel erg mager eerlijk gezegd, maar ik twijfel er niet aan hoor, daarom zei ik daarstraks al, het werkt voor iedereen weer anders, uiteraard! :)
Ik heb het zelf ook meerdere malen gedaan, en mijn intensiteit lag op minder dan de helft (nuchter vs voeding), kreeg niet echt de voldoening en ook niet het maximale uit mn training.
Daarbij moet je ook echt nog rustigaan blijven doen, anders is je hart rate te hoog om nog makkelijk vetzuren te kunnen afbreken voor je training, en gaan je spieren er langzaam en ongewilt aan :(

Een extreem groot verschil vind ik dit niet. Zeker niet als je weet dat je bij zwaardere intensiteit verhoudingsgewijs meer glycogeen aanspreekt.

Dit punt heb ik eerder aangehaald, en word eentonig, deels ben je het met me eens; dat een combi van training en vooral de totale verbranding van de gehele dag (door activiteiten + dieet) belangerijk is voor vetverbranding..
Juist om deze reden, maak ik me minder druk om wat ik verbrand op het moment van de training zelf!

Ik had me voorgenomen heel kort te reageren, toch lukt dat niet ofzo.. :rolleyes:

Ik ga hier in het weekend ff goed voor zitten.

Ik persoonlijk vind 15min HIIT op de vroege ochtend lekker en effectief

Zonder voeding.
Tis ook vooral goed bij mij in de eerste paar weken van mijn dieet. Meteen al dat overtollige vocht eruit

Goeiemorgen Heren,

Uiteindelijk weer moeilijk af te leiden en kunnen concluderen dat we het zelf maar eens moeten uitzoeken wat het beste is voor JEZLF.

OF... dat het allemaal niet zo heel veel uit maakt of je nu eet VOOR of NA je cardio. Allemaal verschillende wegen naar hetzelfde doel. Bij het een verbrand je iets minder vet, bij het ander iets minder spier... tja, er is geen gouden methode (in mijn ogen) alleen een verzameling instrumenten die ieder hun eigen waarde en beperkingen hebben.

afwegingen, keuzes en persoonlijke voorkeur.

Ik fiets liever buiten (zelfs al regent het) met een lange omweg naar mijn werk en de ander rijdt met de auto van en naar de sportschool om daar 20 minuten op een hometrainer te zitten.. Tja, keuzes :) (en praktische haalbaarheid)

Als je na voeding cardio doet gaat hij toch eerst deze opgenomen stoffen als energie bron gebruiken,dus maakt het tijdstip imo wel uit wanneer je vooral Carbs nuttigd.

Als het geen moer uitmaakt waarom gewoon niet je cals 300-500 onder onderhoud nuttigen, hoef je dan toch geen cardio meer te doen.

Cardio s'morgens op nuchtermaag is om je vet aan te spreken als energiebron en natuurlijk gaat er daar spier bij te pas komen maar daarvoor nuttigen we bcaa's toch,om dit proces toch wat te beperken.

Cardio op nuchtermaag is 1 maar cardio gedurende de dag met doel om je dagelijkse inname cals naar beneden te brengen is iets anders.

Leuke discussie maar zoek het niet te ver :)

Als je na voeding cardio doet gaat hij toch eerst deze opgenomen stoffen als energie bron gebruiken,dus maakt het tijdstip imo wel uit wanneer je vooral Carbs nuttigd.

Als het geen moer uitmaakt waarom gewoon niet je cals 300-500 onder onderhoud nuttigen, hoef je dan toch geen cardio meer te doen.

inderdaad.

Werkt prima voor me.

Baloo gaat niet echt in op het punt dat Ironmind wil maken over het feit dat post-exercise cardio, of een cardiotraining op een ander tijdstip op de dag, de potentie heeft om (veel) meer calorieën te verbranden aangezien je 's ochtends zonder gegeten te hebben niet maximaal kan trainen.

Jammer, aangezien de mening van Ironmind hierop gebaseerd is.
Vroege ochtend, niet gegeten = niet maximaal presteren, low-medium intensity (~140-150). Dit resulteert in een lager aantal totale verbrande calorieën dan wanneer je 30-40 minuten constant op een hartslag van ~180-185 zit.

Overigens wordt post-workout cardio door het artikel dat Baloo aanhaalt (sixpacknow.com) tot op zekere hoogte gelijk gesteld met ochtendcardio, omdat je glycogeenspiegel relatief erg laag is.
Ergo, het verschil is marginaal. Want daar gaat het toch om, een lage glycogeenspiegel in je spieren? En wanneer dat verschil marginaal is, pak ik liever high intensity cardio waardoor ik meer calorieën verbrand, wat op zijn beurt weer resulteert in een hoger aantal verbrande calorieën uit vet.

Waarom maakt dat dan wel iets uit? Denk je dat je lichaam het eerste maaltje van de dag direct en volledig gaat afstaan aan de workout van dat bewuste moment? De rest van het lichaam en zijn behoefte moeten maar even wachten ofzo?

Helaas, het word op de grote hoop gegooid!
Zou wel mooi zijn btw, ga je naar de patatzaak, en direct erna even stukje hardlopen, ff dat patatje oorlog eraf rennen :P
Nee, zo werkt dat niet!

En dan nog, stel je eerste maal is 600kcal (ik noem maar iets) en je verbruikt met je sessie 600kcal, dan is het toch niet zo, dat je slechts die eerste maal heb weg gesport? Nee, die eerste maal word ook na je workout nog steeds verteerd, de complexe carbs zijn nog lang niet allemaal vrijgekomen nl...
Je metabolisme draait nu volle toeren en je hebt je lichaam nog kcals tegoed (die je uiteraard niet allemaal gaat nuttigen, je houdt je aan je schema!), dat tekort blijft de gehele dag, het word immers niet volledig aangevuld.., hierdoor verbrand je de gehele dag vet!

Je hoeft ook niet percee cardio te doen om vet te verliezen! :)
Echter is het wel gemakkelijker imo! (verhaal van je verhoogde metabolisme..)
Maar je kan makkelijk cutten zonder cardio ;)

Cardio s'morgens op nuchtermaag is om je vet aan te spreken als energiebron en natuurlijk gaat er daar spier bij te pas komen maar daarvoor nuttigen we bcaa's toch,om dit proces toch wat te beperken.

Dit is heeeel kort door de bocht.., als je de discussie had doorgenomen, lees je dat je bij elke vorm van cardio, op welke manier dan ook, vet verbrand gedurende de dag alsook tijdens de sessie!
En bcaa's nemen, om tijdens ochtend cardio spierverlies te voorkomen..., ik weet het niet hoor! Het kan wel, maar dan moet je, zoals aangegeven, echter hele lage intensiteit cardio verrichten, en of je hier nou veel wijzer van word...

Cardio op nuchtermaag is 1 maar cardio gedurende de dag met doel om je dagelijkse inname cals naar beneden te brengen is iets anders.

Leuke discussie maar zoek het niet te ver :)

Het is toch wel interessant om te weten, welke vorm effectiever is toch? :)

@ balo

Jij heb dit in een eerdere post gestuurd.

Compleet nuchter cardio doen is niet aan te raden ivm spierafbraak.
Een eiwitshake is niet slecht maar gaat je insuline ook omhoog halen en zal slechts spiersparend beginnen werken wanneer je cardiosessie reeds over is.

Maar nou was mijn vraag wat nou als je 2 uur eerder opstaat en dan een shake neemt (voorbeeld ik heb maandag vrij en wil in de ochtend cardio doen, maar mijn sportschool gaat pas om 9 uur open is het dan geen probleem als ik 7 uur een shake neemt en dan cardio doe van 50-60 minuten op 65%).
Wan dan zijn je eiwitten al lang opgenomen.

Het is toch wel interessant om te weten, welke vorm effectiever is toch? :)

Dat is het zeker!
Persoonlijk ben ik ook van mening dat het beter is om toch wat voeding binnen te krijgen alvorens je gaat cardio-en. Je kunt dan gewoon beter presteren dan als je net je nest uit kruipt en meteen op de fiets springt. Met BCAA's zal je zeker wel een gedeelte qua spierafbraak beperken, maar het zijn geen wonderpillen...wel aanvullende supplementen om het deels qua afbraak tegen te gaan.

Ik denk ook zeker dat beide effectief zal zijn, maar dat je zonder een voedzame/lichte/snelle eiwitrijke maaltijd voor het cardio-en in de ochtend dat je minder zal presteren en wat meer spieren zal afbreken.. maar dit zal zich ook weer herstellen als je goed blijft trainen (spiergeheugen)...

Maar goed, al met al..als ik zo lees verschilt het ook per persoon. De een vind het juist wel fijn en de ander niet om in de ochtend op een nuchtere maag te cardio-en. Het is maar net wat je schikt en wat werkt ;)

Iig, zeer interessante topic :thumbs:

Terug
Naar boven