MuscleMeat

CoachDO - Trainingslog 3.0

Bedankt voor je advies en om me mee te volgen.

Alleen volg ik je niet dat ik alle spiergroepen op dezelfde dag doe:
Hier target van mijn huidig schema. Steeds twee spiergroepen per training waarbij de focus steeds op één van de twee groepen ligt.

Ik zeg nergens dat je alle spiergroepen doet, ik zeg dat je de grootste spiergroepen samen pakt en laat dit dan ook nog eens, volgens jou, je 2 zwakste punten zijn

• Topic Starter Topic Starter
Ik zeg nergens dat je alle spiergroepen doet, ik zeg dat je de grootste spiergroepen samen pakt en laat dit dan ook nog eens, volgens jou, je 2 zwakste punten zijn

als ik jou was zou ik beginnen met een fb schema..focussen op compounds en het vooral niet te gecompliceerd gaan maken door op zwakke spiergroepen te gaan richten, ik bedoel..je traint pas twee maanden..

Bedankt voor jullie input! Ik ga het zeker meenemen.

Nu in het verleden merkte ik minder winst (qua hypertrofie) met een Fb schema dan met een split. Nu ja waren natuurlijk andere tijden ( voeding en slaap etc).

Probleem met FB is dat mijn werkschema het vooral toelaat om te trainen op maandag en dinsdag (woensdag niet) donderdag en vrijdag. Zaterdag door kinderen onmogelijk en zondag gym gesloten. Hierdoor komen mijn rustdagen niet uit met FB.
Belangrijkste reden waarom ik dus voor de 4 dagen split koos.

Daarnaast neem je bij FB alle grote spiergroepen op een dag. Waardoor de laatste getrainde groep het minst energie krijgt en dus eerder slecht getraind wordt.

Misschien dat een upper/lower schema een oplossing is. Ofwel het PHUL schema.

• Topic Starter Topic Starter
Lyle McDonald - Generic bulking routine

Thank me later;)

Je kunt best 4 dagen full body trainen, mits je goed programmeert. UB/LB is ook een prima optie: https://forum.bodybuilding.nl/topics/ub-lb-massa-schema-beginners-intermediate.416164/

Ik heb reeds eerder getwijfeld over een UB/LB. Maar jullie hebben me overtuigd. In die mate dat ik vanavond al ga switchen.

Benieuwd naar mijn evolutie! Bedankt kerels!

Bedankt voor jullie input! Ik ga het zeker meenemen.

Nu in het verleden merkte ik minder winst (qua hypertrofie) met een Fb schema dan met een split. Nu ja waren natuurlijk andere tijden ( voeding en slaap etc).

Probleem met FB is dat mijn werkschema het vooral toelaat om te trainen op maandag en dinsdag (woensdag niet) donderdag en vrijdag. Zaterdag door kinderen onmogelijk en zondag gym gesloten. Hierdoor komen mijn rustdagen niet uit met FB.
Belangrijkste reden waarom ik dus voor de 4 dagen split koos.

Daarnaast neem je bij FB alle grote spiergroepen op een dag. Waardoor de laatste getrainde groep het minst energie krijgt en dus eerder slecht getraind wordt.

Misschien dat een upper/lower schema een oplossing is. Ofwel het PHUL schema.

In eerste instantie dacht ik ook aan een ub/lb schema, maar aangezien je nog ongetraind bent leek fb mij een betere optie. Je hebt lang niet zoveel intensiteit of volume nodig om vooruit te gaan...wat je meer doet zorgt alleen maar voor een langere herstel, dus minder groei. Verder kan je een fb schema ook zo indelen dat elke spiergroep een keer als eerst wordt aangepakt, dit heeft ook de voorkeur.

Maar anyway, ub/lb is ook een prima schema! Hou het vooral simpel, voor isolatiewerk is momenteel echt niet nodig.

Een tip van een andere ervaringsdeskundige op het gebied van herhaaldelijk stoppen met krachttraining:

Volgens mij houdt haast niemand een UB/LB programma lang vol, vooral niet als je serieus traint, ambitieus bent en dan om de andere training geconfronteerd wordt met het vooruitzicht op een (zware) legs sessie. Een PPL lijkt me in dat opzicht veel duurzamer. Eigenlijk was je daar al een beetje mee bezig maar combineerde je benen en rug, wat wel erg zwaar en blessuregevoelig is. Voor nog meer variatie kan je bijvoorbeeld ook af en toe, in plaats van een push en een pull, rug/triceps en borst/biceps doen.

Ps: op je foto (goeie M. erector spinae!) zie ik toch echt een mesomorf ;)

Een tip van een andere ervaringsdeskundige op het gebied van herhaaldelijk stoppen met krachttraining:

Volgens mij houdt haast niemand een UB/LB programma lang vol, vooral niet als je serieus traint, ambitieus bent en dan om de andere training geconfronteerd wordt met het vooruitzicht op een (zware) legs sessie. Een PPL lijkt me in dat opzicht veel duurzamer. Eigenlijk was je daar al een beetje mee bezig maar combineerde je benen en rug, wat wel erg zwaar en blessuregevoelig is. Voor nog meer variatie kan je bijvoorbeeld ook af en toe, in plaats van een push en een pull, rug/triceps en borst/biceps doen.
Interessante kijk. Maar 4x per week PPL gaat je niet de gewenste frequentie opleveren die in dit geval wel nodig is. Als je niet iedere training full r*tard gaat kan je toch gewoon 2x per week je benen trainen? Ik squatte de afgelopen tijd ook 3x per week en deadlifte 2x per week.

Waarom is rug met benen blessuregevoelig? ???

Ik zou gewoon lekker doen wat je zelf wilt en er voor zorgen dat je weer even in de routine van het trainen komt en blijft..

Er zijn meerdere weg naar Rome hè..

Interessante kijk. Maar 4x per week PPL gaat je niet de gewenste frequentie opleveren die in dit geval wel nodig is. Als je niet iedere training full r*tard gaat kan je toch gewoon 2x per week je benen trainen? Ik squatte de afgelopen tijd ook 3x per week en deadlifte 2x per week.

Waarom is rug met benen blessuregevoelig? ???

PPLP
PLPP
LPPL, dan doe je alles ongeveer 2x/10 dagen.

De m.i. enige zinnige bijdrage van Mike Mentzer aan de theorie van de sport was, ons erop te wijzen dat de heilige cyclus van 7 dagen hoogstwaarschijnlijk uit de lucht gegrepen was. Recent onderzoek naar de optimale trainingsfrequentie bij natural athletes lijkt dit te bevestigen, boven 2x/week (Mike draait zich om in zijn graf) is er waarschijnlijk een sterk verminderende meerwaarde qua trainingsfrequentie. Zelf vind ik het moeilijk om elke spiergroep minder dan 2x/week te trainen (ik train geen benen), maar ik krijg de indruk dat het te vaak is.

Jeff Nippard heeft de literatuur doorgespit naar optimaal volume en optimale frequentie. en vraagt ook onderzoekers online om advies:

vanaf 17:30

Rug met benen is een enorme belasting voor je onderrug en daar kom je (komen velen) achter als je zwaar gaat tillen.

Wat is lang volgens jou? Ik train nu al meer dan 1,5 jaar UB/LB en haal er nog steeds veel plezier uit.

Met alle respect, als de training goed gaat en je kan na een jaar of 2-3 behoorlijk zwaar squatten (zeg, 8x150kg, kan ook bv. 8x120 of 8x180kg zijn, beetje afhankelijk van je eigen gewicht) en je wordt omringd door mensen die met hele andere dingen bezig zijn en die je soms ook gewoon laten zitten als je blijft zitten bij 1 van de laatste reps, dan is dat geen prettig vooruitzicht voor de volgende benentraining. Zelf ben ik daardoor 1x helemaal gestopt met squatten en heb me een andere keer aangesloten bij een groep echte powerlifters.

Met alle respect, als de training goed gaat en je kan na een jaar of 2 behoorlijk zwaar squatten (zeg, 8x150kg, kan ook bv. 8x120 of 8x180kg zijn) en je wordt omringd door mensen die met hele andere dingen bezig zijn en die je soms ook gewoon laten zitten als je blijft zitten bij 1 van de laatste reps, dan is dat geen prettig vooruitzicht voor de volgende benentraining. Zelf ben ik daardoor 1x helemaal gestopt met squatten en me een andere keer aangesloten bij een groep echte powerlifters.

Ik zat aan het einde van mijn bulk op 5x5x140kg squats (begin van dit jaar) en verwacht eind dit jaar daar toch wel overheen te gaan tijdens het bulken. Er is dus volgens mij nog steeds vooruitgang mogelijk met mijn UB/LB.
Ik gebruik bij het zwaar squatten de safety's en als ik toevallig iemand zie waarvan ik eropaan kan dat hij kan spotten dan vraag ik dat. Ik heb geen anderen nodig op de gym en sluit me dan ook af met muziek in de oren, maar dat is hoe ik het 't fijnst vind.

PPLP
PLPP
LPPL, dan doe je alles ongeveer 2x/10 dagen.
Ja, dat zou zeker wel kunnen. Toch denk ik dat dit minder geschikt is voor iemand die eigenlijk weer zijn beginnersgains aan het pakken is.

De m.i. enige zinnige bijdrage van Mike Mentzer aan de theorie van de sport was, ons erop te wijzen dat de heilige cyclus van 7 dagen hoogstwaarschijnlijk uit de lucht gegrepen was. Recent onderzoek naar de optimale trainingsfrequentie bij natural athletes lijkt dit te bevestigen, boven 2x/week (Mike draait zich om in zijn graf) is er waarschijnlijk een sterk verminderende meerwaarde qua trainingsfrequentie. Zelf vind ik het moeilijk om elke spiergroep minder dan 2x/week te trainen (ik train geen benen), maar ik krijg de indruk dat het te vaak is.
Dit ligt toch helemaal aan je programmering? Alles staat en valt met de verhouding tussen volume en intensiteit en hoe je daarvan hersteld.

Rug met benen is een enorme belasting voor je onderrug en daar kom je (komen velen) achter als je zwaar gaat tillen.
Bij barbell rows kan ik het me voorstellen, maar seated rows, dumbbell rows, chest supported rows, lat pull downs, chinups en pullups zijn toch niet zwaar belastend voor je onderrug?

Wat heb je zelf zo al bereikt dan?:windup:
Sinds ik scoops PWO zonder water naar binnen gooi maak ik de gains van mijn leven!

Terug
Naar boven