Je kan tegenwoordig ook nog gedachtes lezen? Netjes.
Ik laat hem niet inenten tegen polio omdat die ziekte hier al 27 jaar niet meer voorkomt en er wereldwijd in 2020 slechts nog maar een paar honderd gevallen waren, allemaal in Afghanistan en Pakistan.
Of men zich hier nou wel of niet laat vaccineren tegen die ziekte kan mij niet zoveel interesseren. Zolang die ziekte hier niet meer wordt vastgesteld vaccineer ik hem er niet tegen. Zijn er opeens besmettingen dan laat ik hem mogelijk alsnog ertegen vaccineren, dus ik 'parasiteer' helemaal nergens op.
Maar volgens jouw denkwijze kunnen we dus alle mensen die een ongezonde levensstijl hebben (roken, drinken, ongezond eten, zichzelf verwaarlozen) een parasiet van het zorgstelsel noemen?
Want waarom moeten gezonde mensen eigenlijk hun ziekenhuis en wachttijden delen met ongezonde mensen? Waarom moeten gezonde mensen evenveel premie betalen als ongezonde mensen? Waarom betalen gezonde mensen eigenlijk evenveel belasting als ongezonde mensen. Deze denkwijze is een slippery slope man.
Waarom krijgen mensen die al een jaar thuiszitten van werk vanwege constante verkoudsheidklachtjes, terwijl ze eigenlijk helemaal niet ziek zijn maar gewoon lijden aan chronische aanstelleritus, gewoon normaal doorbetaald. Hè, ouwe parasiet.