AndroidHealthClinic

Cutting the fat

• Topic Starter Topic Starter
Nou vandaag dan de vergelijking met vorige week:

Lichaamsgewicht 85,2 (-0,5kg)
Vet%24,3 (+0,5%):mad:
Vetmassa (+0,4kg):mad:
VVM (-0,9kg):mad:

Een kleine daling richting mijn doel dus. Maar goed zoals BFFM beschrijft:

"Realize that there is no such thing as failure. Keep this in mind and you will achieve all that you conceive in your mind. You never fail, you simply produce results.”;)

Zoals de meeste mensen hier wel zien sta ik nog steeds op mijn noodprogramma. (vet toegenomen en spieren verbrand) Hierdoor moet mijn kcal inname dus omhoog met +/-150kcal.
Elke vrijdag laat ik mn percentage testen dus elke week handel ik weer op mijn resultaten.

Mijn eetschema zal er nu zo uitzien.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Commentaar en tips natuurlijk welkom :D

Ziet er niet slecht uit hoor.
Persoonlijk zou ik 2 wijzigingen aanbrengen...

1) Fruit eerder op de dag eten, bij ontbijt of zo.
2) Wat nootjes toevoegen (maaltijd 2 en 4) voor de goede vetten.

Overigens, als je een plateautje hebt...drop nog wat in Carbs en ga hoger in eiwit en vet.
Kan bijvoorbeeld door paar boterhammen te vervangen door die nootjes!

Succes!

ADDSZ: Hoe meet jij je bodyfat? met een klipper of met een electrische weegschaal?

Je kan nog een shake en wat snelle carbs toevoegen voor rond je trainingen voor extra verhoging van de eiwitsythese.
En je hebt nog te weinig vetten. Neem nog 2 gekookte eieren extra bij je ontbijt voor de juiste vetten. Eventueel visolie caps nog nemen.

De whey rond de training, als je 20 gram een uur voor de training neemt dan zitten de amino's in je systeem tijdens de training en verhoog je je eiwitsynthese, direct na de training neem je de andere 20gram whey aangevuld met wat snelle carbs.

Ik zag in 1 reply staan 1 kg spiermassa verlies op 5 kilo vet, dat is teveel man, is niet nodig.
Maar 1 ding staat me tegen, je wil afvallen ipv alleen maar vet kwijt te raken als VVM niet heel erg belangrijk is en dan daarna gelijk weer bulken......Er is toch ook iest als een tussenweg.......
Dat is evenals met goed cutten, je kan drastisch diep onder je onderhoud gaan zitten en uiteindelijk raak je geen vet kwijt maar alleen spiermassa.
Dus ging je een licht mannetje worden met hoog bf% zoek volgende keer de tussenweg die wel goed werkt.

@ Horseman: Thanks! Zal nog even met de marcro verdeling wat schuiven zodat ik eerder mn fruit kan nemen. Doel je hiermee dat ik dan eerder op de dag mijn vitaminen binnenkrijg?

m.b.t. de vetten. Ik wil graag de macro verdeling rond de 35-45-20 houden. Zoals eerder beschreven ben ik bezig met BFFM en hierin maak ik uit dat dit goed zou zijn voor een endo-mesomorph. Aangezien ik al over 20 zit wou ik daar vanaf blijven, of ik moet een goed alternatief vinden voor de huidige te vervangen. Mayo klinkt wel ongezond maar er zitten voornamelijk onverzadigde vetten in. Althans volgens het label.

@cutmetperen: Bij ons in de GYM hebben ze zon tanita lichaamscompositie analyzer(tbf 300). Dus Zo'n weegschaal idd die een bonnetje uitprint.

Hoe zou ik het anders moeten doen, want ik zie hier en daar dat ze eronderuit worden gehaald?

@martinnoppert:Tja, ik kom net kijken in dit wereldje en leer iedere dag weer nieuwe dingen. Mijn doel is nu gewoon voornamelijk vetverlies, met het meeste behoud van spieren. Ik verwarde misschien vetverlies met lichaamsgewichtverlies. Dus nogmaals duidelijk: Vet verliezen is wat ik wil, ik mag best 85 kg blijven wegen. Maar dan wel gedefinieerd :D

Laatst bewerkt:
@ m.b.t. de vetten. Ik wil graag de macro verdeling rond de 35-45-20 houden. Zoals eerder beschreven ben ik bezig met BFFM en hierin maak ik uit dat dit goed zou zijn voor een endo-mesomorph. Aangezien ik al over 20 zit wou ik daar vanaf blijven, of ik moet een goed alternatief vinden voor de huidige te vervangen. Mayo klinkt wel ongezond maar er zitten voornamelijk onverzadigde vetten in. Althans volgens het label.

@martinnoppert:Tja, ik kom net kijken in dit wereldje en leer iedere dag weer nieuwe dingen. Mijn doel is nu gewoon voornamelijk vetverlies, met het meeste behoud van spieren. Ik verwarde misschien vetverlies met lichaamsgewichtverlies. Dus nogmaals duidelijk: Vet verliezen is wat ik wil, ik mag best 85 kg blijven wegen. Maar dan wel gedefinieerd :D

Mayo moet je alleen opletten dat je de goede neemt niet alle mayo is even goed. Beste is zelf maken met goede olie en zonder toevoegingen om het dikker en houdbaarder te maken enz.

mbt die vetten je mag 1 tot 1,5 gr per kilo lichaamsgewicht hebben aan (goede) vetten.
Als je de vetten uit bijvoorbeeld eieren neemt (of visolie) dan krijg je voornamelijk omega's binnen die ook weer helpen vet af te breken. Is ook veel beter dan noten. Plus de eiwitten uit eieren zijn perfecte aanvulling. De eiwitten(en de vetten) van eieren zijn vele malen beter dan die uit noten.

Voor beter spierbehoud is iets hoger in Eiwitten en vetten beter dan die 2 lager te nemen. Doe je nog wat met de tip over de shakes? Die helpen je ook vet af te breken en spieren op te bouwen.

Als je meer wil weten dan PM je me maar, dan help ik je.

Laatst bewerkt:
@Adsz: probleem met een tanita is dat je een moment opname krijgt van je gewicht. Ik merk gedurende de dag sterke verschillen op mijn meter. Dit door het wisselende vochtgehalte in je lichaam. De resultaten kunnen dus niet juist zijn.

Beter is het om met een klipper te laten meten, door iemand die ervaren is. Of, door s ochtends voor het ontbijt je te wegen op de tanita. Het geeft dan geen absolute waarde, maar een indicatie van je vooruitgang, omdat je moment van meten iedere keer gelijk is. Dit werkt voor mij prima.

Misschien wat interessante informatie over weegschalen die het vet% "meten" aan de hand van de lichaamsimpedantie zoals de Tanita modellen :

Er bestaat een fenomeen dat fysiologisch niet erg goed begrepen is maar dat veel voorkomt, namelijk dat van een grotere vochtophoping bij een snel vetverlies.

Als we er van uitgaan dat je de meting op hetzelfde moment van de dag doet zodat externe factoren zoveel mogelijk worden vermeden kan het zijn dat vetcellen die snel geledigd zijn zich gaan beschermen door vocht op te slaan in de vetcel om de verloren vetdruppel te vervangen. Mijn eigen vermoeden is dat het lichaam zuinig wilt omspringen met energie, en daar het inkrimpen en daarna terug uitzetten van een vetcel nogal energetisch intensief is het interessanter is om tijdelijk het volume constant te houden. Enkel als er geen caloriesurplus in de dagen erna komt wordt dat vocht losgelaten.

Wat je in dit scenario zou merken op een Tanita is een nagenoeg constant gewicht, alhoewel dit ook lichtjes kan stijgen of dalen, en een hoger vet% omdat het extra vocht de impedantie van het lichaam verandert, wat door de machine geïnterpreteerd wordt als meer vet. Dit zorgt er dus voor dat wat eigelijk vetverlies is gemeten wordt als een verlies in vetvrije massa.

Los daarvan lijkt het me sterk dat gezien je kcal inname, hoeveelheid eiwitten en voldoende koolhydraten bijna een kilo VVM zou kwijtspelen. Een slechte meting is veel waarschijnlijker.

TL;DR niet teveel inzitten met Tanita metingen. Je kracht tijdens de training is een veel betere maat voor spierverlies. Zolang eiwit inname voldoende is, je geregeld traint en zeker als je niet zero-carb'd zou ik me niet teveel zorgen maken over je VVM.

Bedankt voor de uitleg :D Hoe laten jullie het percentage meten? Hoe werkt dat met een klipper? of staat er al een topic voor?

Addsz: er bestaan topic voor. Gebruik maar eens de zoek functie op dit forum (wel twee woorden gebruiken).

Maar is je vetpercentage belangrijk. Kijk liever naar wat je eet, hou dat strak bij, ook hetgene wat je snaait. Weeg/meet je twee keer per week en noteer de resultaten. Hier mijn gewicht verloop van het begin van de cut. Dat fluctueert ook sterk, maar er is een duidelijke lijn te zien, of niet soms?

10-okt 103,6
14-okt 103,2
17-okt 103,3
21-okt 103,5
24-okt 103,4
28-okt 102,5
31-okt 103,0
4-nov 101,8
7-nov 102,3

Beste BB-ers,

Zaterdag heb ik me weer eens op de Tanita van de sportschool gezet.

5-11 had ik:
Gewicht:85,2
Vet%24,3
Vet massa 20,7kg
VVM: 64,5kg
Lichaamsvocht: 47,2

Op 4-12:
Gewicht:84,7
Vet%19
Vet massa 16,9
VVM: 67,8kg
Lichaamsvocht: 49,6

Mijn gewicht is normaal rond de 83,5 á 84 maar ik had veel water gedronken en net uur van tevoren gegeten dus denk dat daar het vocht vandaan komt.

De veranderingen afgelopen maand zijn:
*Mayo tonijn salade vervangen door tonijn in olijfolie.

*Zig zag methode om de 2 dagen wat extra eten zodat de starve zone weg blijft.

*Een antagonist superset schema

*Cardio bestaat nu ook uit interval roeien, siwtch naar fiets, rennen of crosstrainer.

*Squats en deadlifts zitten nu in het schema. (Benen komen al goed.)

Over het algemeen vind ik dit wel goede resultaten, hangt er wel net vanaf in hoeverre ze correct zijn. Maar ik zie een goede lijn qua krachtwinst . En de spiegel geeft goed nieuws, mijn spieren proberen al lijnen door het vet te knippen.

Addsz

Laatst bewerkt:
@Adsz: probleem met een tanita is dat je een moment opname krijgt van je gewicht. Ik merk gedurende de dag sterke verschillen op mijn meter. Dit door het wisselende vochtgehalte in je lichaam. De resultaten kunnen dus niet juist zijn.

Beter is het om met een klipper te laten meten, door iemand die ervaren is. Of, door s ochtends voor het ontbijt je te wegen op de tanita. Het geeft dan geen absolute waarde, maar een indicatie van je vooruitgang, omdat je moment van meten iedere keer gelijk is. Dit werkt voor mij prima.

Inderdaad! Dit wordt ook beaamd in de beschrijving van de tanita. In de gebruiksaanwijzing wordt gezegd dat de metingen onnauwkeurig kunnen zijn en afhankelijk zijn van het moment van de dag. Maar het gaat tijdens het wegen toch vaak over vooruitgang, dus steeds op hetzelfde moment van de week wegen geeft goed je progressie weer.

Hey daar, zelf ben ik 3 maanden bezig met fitnessen. Ik ben 1.70m lang en ik woog 87.5kg toen ik begon. Inmiddels weeg ik 78kg.

In de eerste 4 weken ging ik 5 keer per week, cardio sessies varieerde van 45 minuten tot 60 minuten. Ik ben in die tijd veel afgevallen.

De volgende 4 weken ging ik voor 2 weken, 5 keer per week, 60 minuten cardio doen. De laatste 2 weken deed ik het rustig aan.

De volgende 4 weken besloot ik om 4 keer in de week naar fitness te gaan en me cardio sessies te verlagen naar 20-30 minuten per work out. Ik begon dit na de KT te doen, voorheen deed ik dat voor de KT.

In totaal ben ik dus bijna 10kg afgevallen in 3 maanden. Ik heb dit allemaal zonder een echt voeding schema gedaan. Ik wil niet zeggen dat ik slim bezig ben, maar voor een voeding schema heb ik simpelweg geen tijd voor.

Een paar tips:

- Aangezien jij 3x in de week gaat, verhoog je cardio sessies naar 45-60 minuten, altijd na je KT.

- Drink NOOIT frisdrank, alleen als je uit gaat, of wat gaat eten met je vrienden. Bij het avond eten water OF thee. Als het moet drink je een vitamine drink.

- Drink thee en water om je honger te stillen en eet FRUIT, appels bijvoorbeeld(als je gravings hebt, dus nadat je 3x per dag gegeten hebt(of 6x).). Thee doet wonderen. Gebruik zoetjes om je thee zoeter te maken als dit nodig is.

- Eet nooit na je avondmaal, behalve fruit en groente.

De eerste maand dronk ik vaak van die vitamine drink, maar nu drink ik alleen water op school vreemd genoeg. Het smaakt ook niet raar meer, niet dat water raar smaakt, maar you get the point.

Ik vind persoonlijk dat snacken wel kan, mits je genoeg sport. Zo eet ik wel 2-3 keer junkfood(1 keer kfc ofso, de rest kaas croisant, als dit als junkfood telt) per week, maar val ik nog steeds af! Wellicht dat dit binnenkort verandert, maar voor nu niet.

Als ik in de spiegel kijk zie ik dat me spieren groeien en me vet bij plaatsten verdwijnt. Dus geen spier verlies lijkt me.

Dit komt misschien allemaal amateuristisch over, maar het heeft wel gewerkt voor mij.

(Mijn doel: 65kg met spierbehoud.)

Remember, no pain no gain.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven