MuscleBear
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 0
Volgens het boek Exodus, ontving Mozes op de top van de berg Horeb in de woestijn Sinaï van de HE(E)RE ofwel JHWH op twee stenen tafelen de 120 Hebreeuwse woorden die de Tien Geboden vormen.
Een andere benaming is de decalogus of decaloog.
Na voorlezing aan het verzamelde volk werden de stenen tabletten in de Ark van het verbond bewaard.
In hoofdstuk 34 van Exodus staat dat God Mozes opdroeg een tweede versie van deze stenen tafelen te maken, omdat hij de eerste had stuk gegooid.
Een gebod is geen verbod, omdat je zelf de vrijheid hebt om er wat mee te doen of niet.
Je moet niks maar je mag.
Een andere benaming is de decalogus of decaloog.
Na voorlezing aan het verzamelde volk werden de stenen tabletten in de Ark van het verbond bewaard.
In hoofdstuk 34 van Exodus staat dat God Mozes opdroeg een tweede versie van deze stenen tafelen te maken, omdat hij de eerste had stuk gegooid.
Een gebod is geen verbod, omdat je zelf de vrijheid hebt om er wat mee te doen of niet.
Je moet niks maar je mag.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
1 EERSTE GEBOD
Vereer naar mij geen andere goden.
2 TWEEDE GEBOD
Maak geen afgodsbeeld;
niets van wat in de hemel, op de aarde of in het water onder de aarde is, mag je afbeelden.
Kniel voor zulke goden niet neer, vereer ze niet, want ik, de Heer, ben jullie God.
Ik duld geen andere goden naast me.
3 DERDE GEBOD
Misbruik mijn naam niet. Want ik, de Heer, zal straffen wie mijn naam misbruikt.
Dus vloek niet.
4 VIERDE GEBOD
Houd de sabbat in ere.
Het moet een bijzondere dag voor je zijn.
Zes dagen heb je om te werken, maar
de zevende dag, de sabbat, is een rustdag die aan mij, de Heer, je God, is gewijd.
Verricht dan geen enkel werk.
Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin.
Het geldt ook voor je vee en voor de vreemdeling die in je stad woont.
Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust.
5 VIJFDE GEBOD
Heb eerbied voor je vader en je moeder.
Dan zul je een lang leven hebben in het land dat ik je ga geven.
6 ZESDE GEBOD
Bega geen moord.
7 ZEVENDE GEBOD
Pleeg geen overspel.
8 ACHTSTE GEBOD
Steel niet.
9 NEGENDE GEBOD
Beschuldig niemend op valse gronden.
10 TIENDE GEBOD
Zet je zinnen niet op het huis van een ander, ook niet op zijn vrouw, zijn slaaf of slavin, zijn koe of zijn ezel, of op iets anders dat van hem is.
kortom wees niet jaloers.
1 EERSTE GEBOD
Vereer naar mij geen andere goden.
2 TWEEDE GEBOD
Maak geen afgodsbeeld;
niets van wat in de hemel, op de aarde of in het water onder de aarde is, mag je afbeelden.
Kniel voor zulke goden niet neer, vereer ze niet, want ik, de Heer, ben jullie God.
Ik duld geen andere goden naast me.
3 DERDE GEBOD
Misbruik mijn naam niet. Want ik, de Heer, zal straffen wie mijn naam misbruikt.
Dus vloek niet.
4 VIERDE GEBOD
Houd de sabbat in ere.
Het moet een bijzondere dag voor je zijn.
Zes dagen heb je om te werken, maar
de zevende dag, de sabbat, is een rustdag die aan mij, de Heer, je God, is gewijd.
Verricht dan geen enkel werk.
Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin.
Het geldt ook voor je vee en voor de vreemdeling die in je stad woont.
Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust.
5 VIJFDE GEBOD
Heb eerbied voor je vader en je moeder.
Dan zul je een lang leven hebben in het land dat ik je ga geven.
6 ZESDE GEBOD
Bega geen moord.
7 ZEVENDE GEBOD
Pleeg geen overspel.
8 ACHTSTE GEBOD
Steel niet.
9 NEGENDE GEBOD
Beschuldig niemend op valse gronden.
10 TIENDE GEBOD
Zet je zinnen niet op het huis van een ander, ook niet op zijn vrouw, zijn slaaf of slavin, zijn koe of zijn ezel, of op iets anders dat van hem is.
kortom wees niet jaloers.