AndroidHealthClinic

De beginnersfrustratie

• Topic Starter Topic Starter
[Link niet meer beschikbaar]

mijn blog is daar te vinden ... is trouwens de manier waarop ik mij gemotiveerd hou :-)

Je moet stoppen met het zoeken van informatie. Anders wordt het zoeken van informatie het enige wat je doet en eigenlijk verhoog je zo de drempel om uiteindelijk echt stappen te gaan zetten.

Kies een willekeurig trainingschema... in het begin zal alles werken!

Verander geleidelijk je voedingspatroon door een voor een je maaltijden te vervangen door iets gezonds en eiwitrijk (kwark, kip vis etc). Dus elke week een ongezonde maaltijd eruit, een gezonde maaltijd erin. Na enkele weken ga je vervolgens de porties verlagen zodat je calorie inname onder je calorie onderhoudsgrens komt te liggen (gebeurt waarschijnlijk al op het moment dat je de ongezonde maaltijden vervangt door gezonde maaltijden).

Wanneer je deze stappen hebt gezet, zal je absoluut resultaat gaan zien. Ben je na die periode nog steeds gemotiveerd om je leven om te gooien...dan is dan het moment om meer informatie te vergaren en dingen uit te proberen (leer je lichaam kennen). Waarom dan pas? Omdat je dan tenminste al bezig bent en al resultaat hebt gezien... dat motiveert.

Je moet stoppen met het zoeken van informatie. Anders wordt het zoeken van informatie het enige wat je doet en eigenlijk verhoog je zo de drempel om uiteindelijk echt stappen te gaan zetten.

Kies een willekeurig trainingschema... in het begin zal alles werken!

Verander geleidelijk je voedingspatroon door een voor een je maaltijden te vervangen door iets gezonds en eiwitrijk (kwark, kip vis etc). Dus elke week een ongezonde maaltijd eruit, een gezonde maaltijd erin. Na enkele weken ga je vervolgens de porties verlagen zodat je calorie inname onder je calorie onderhoudsgrens komt te liggen (gebeurt waarschijnlijk al op het moment dat je de ongezonde maaltijden vervangt door gezonde maaltijden).

Wanneer je deze stappen hebt gezet, zal je absoluut resultaat gaan zien. Ben je na die periode nog steeds gemotiveerd om je leven om te gooien...dan is dan het moment om meer informatie te vergaren en dingen uit te proberen (leer je lichaam kennen). Waarom dan pas? Omdat je dan tenminste al bezig bent en al resultaat hebt gezien... dat motiveert.

Schitterende reactie, thanks (y)

Ik heb ondertussen al meer dan voldoende informatie en ben klaar voor de start :-)

-sportprogramma
Starting strenght van Rippetoe (google)
aanvullen met 20min cardio na de krachttraining

-voeding:
bereken je behoefte bijv op giantpt.com

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik een [Link niet meer beschikbaar]
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.

-supplementen
multi vitamine pil
als je voeding in orde is heb je geen supplementen nodig!

Idd maar, het enige wat ik zou afraden is cardio na de krachttraining. Je lichaam moet herstellen en concentreren op herstellen van je spieren. Cardio moet je of voor je training doen of op aparte dagen.

Ik zie vooral dat rust en recuperatie enorm belangrijk zijn ...

Je kan dus een spier OVERtrainen ... wist ik helemaal niet !

Idd maar, het enige wat ik zou afraden is cardio na de krachttraining. Je lichaam moet herstellen en concentreren op herstellen van je spieren. Cardio moet je of voor je training doen of op aparte dagen.

Waarom zou je de topprioriteit voorbij gaan?

Inb4 nieuwe zyzz

Ik zie vooral dat rust en recuperatie enorm belangrijk zijn ...

Je kan dus een spier OVERtrainen ... wist ik helemaal niet !
Overtraining is iets waar je goed voor moet uitkijken, ja. Wees er alleen niet té bang voor; er zijn een hoop mensen die zo bang zijn voor overtraining, dat ze nooit tot hun max durven gaan. En af en toe eens even goed tot je max gaan is alleen maar goed. :) Belangrijkste is dat je vermoeidheid van je spieren en overtraining goed kunt onderscheiden. Vermoeidheid na een workout is goed, overtraining niet.

Succes in ieder geval, ik hoop dat je het volhoudt!

Deze sport draait voor een groot deel om jezelf en je lichaam leren kennen, daarom is er geen juiste beginners info te vinden. Weten wat jouw motiveert zodat je het plezier kan vinden en vasthouden, weten welke trainingen jouw lichaam goed op reageert, wanneer je kan knallen en wanneer je een stapje terug moet doen, wat je nodig hebt voor je herstel en wat je nodig hebt om progressie vast te houden, ect.

Ik wou dat ik dat allemaal al van mezelf wist, maar ik denk dat daar heel wat jaren overheen gaat. En veel info is ook misleidend: bij voeding wordt er al snel gewezen naar een calculator en dat is hooguit een richtlijn. Dan leer je vaak ook niet om naar je eigen lichaam te kijken, maar blind te staren op de info die je hebt.

---------- Post toegevoegd Sun 30 Dec 2012 om 16:38 ----------

Overtraining is iets waar je goed voor moet uitkijken, ja. Wees er alleen niet té bang voor; er zijn een hoop mensen die zo bang zijn voor overtraining, dat ze nooit tot hun max durven gaan. En af en toe eens even goed tot je max gaan is alleen maar goed. :) Belangrijkste is dat je vermoeidheid van je spieren en overtraining goed kunt onderscheiden. Vermoeidheid na een workout is goed, overtraining niet.

Succes in ieder geval, ik hoop dat je het volhoudt!
Je weet pas goed waar je grenzen liggen, als je er af en toe overheen gaat. En zolang je een marge hebt om het op te vangen, zie ik het probleem niet. Integendeel.

En overtraining is meerdere factoren, niet alleen je training zelf. Ben het met je eens dat mensen daar te paniekerig voor zijn

Schitterend, bedankt voor de super reacties alvast !

Ik ben al goed op weg een bodyduilding te worden ^^ (ja, die kon ik niet laten liggen)

• Like
Waarderingen: koef
Alle goede info is eigenlijk al verteld.. Zie graag beginners zoals jou met duidelijke doelen en goede vragen! Heel veel succes, ik zal je blog volgen

iedereen geeft je goeie advies maar BB is naarmijn mening echt zelf uit vinden. de oeveningen onder de knie krijgen en een eigen schema wat voor je zelf werkt opstellen! supps heb je niet echt nodig. als je hardcore in de gym bent is multivit. lekker en eiwitten shake handig. als je voeding top is is dit ook niet nodig. BB is 40-40-20 (%). rust, voeding, training. in die volgorde. zelfs je shape kan je goed rechttrekken zonder veel moeite. gewoon goed op je voeding letten. het is nooit telaat om wat aan je lichaam te doen. dus een goede voornemen van je en succes!

Ik ben ook benieuwd naar je (b)log, ik heb in het afgelopen jaar hetzelfde gedaan als dat jij nu van plan bent en ben benieuwd naar jouw ervaringen! :)

Iedereen heeft een ander lichaam en genen en noem maar op er zullen genoeg dingen zijn bij jouw wel lukken en bij een ander niet. Ik raad je aan om gewoon naar de sportschool te gaan en gewoon gaat knallen je komt er vanzelf wel achter wat bij jouw past qua trainingsschema. Voor een goede voeding raad ik je de stickies aan op deze site. Maak een lekkere schema voor jezelf dat bij jouw past.

Maak voordat je begint foto's van jezelf hoe je erbij staat op dit moment en bekijk dezelfde foto's over een halfjaar (dit houdt mij gemotiveerd). Het is cliché maar het is gewoon een groot psychologisch gevecht met jezelf hoe sterk sta je mentaal na jou bericht te hebben gelezen, quote ''Ik zit op een mentaal punt waar ik probleemloos een Shaolin training in een klooster zou gaan volgen, als ik toch maar van mijn zeppelin-shape kan afraken''. Zulke berichten houden mij weer gemotiveerd om de volgende dag te knallen in de sportschool dankjewel daarvoor.

Veel succes nog!

Zolang je dit ziet als een strijd en zolang je meer dan 60% doet van wat je kan gaat dit helaas niet werken. Niet je best doen en er keihard tegenaan gaan. Gewoon regelmatig trainen en een beetje verstandiger eten, dan bouw je binnen een jaar een wereld van verschil. Het gaat niet om de beste manier van trainen - het gaat erom dat je het de rest van je leven volhoudt

Terug
Naar boven