Fitness Seller

Sticky De Fotohoek

Heb net een 500D aangeschaft. Ben er tot nu toe erg tevreden over. De 50D zat ik ook nog aan te denken, maar kwalitatief vond ik het niet zo'n voorsprong op de 500D. Besteed het geld liever aan een objectief. Het filmen heb ik nog niet geprobeerd en ga ik denk ik maar weinig gebruiken. Het is wel geinig wanneer je niet te veel bagage mee wil en op full HD zou je de frames eventueel los kunnen gebruiken. Voor mooie opnames is het beeld dan te schokkerig bij het pannen.

Als je geen pro bent of jarenlange amateurfotonerd, is dit ruimschoots voldoende met een mooie lens. Een 5D of zelfs 7D is dan echt overkill en je haalt er niet uit wat erin zit. Je ziet ze ook regelmatig te koop met maar weinig kliks.

Dat dacht ook iedereen toen er camera's in telefoons kwamen.

Klopt...In mn gsm zit ook een camera. Gebruik ik m? Neej, voor foto's heb ik mijn spiegelreflex...

Ik blijf het een k*tontwikkeling vinden. Ik besteed mijn geld liever aan een mooi objectief dan dat ik "gedwongen" word meer geld aan de body uit te geven, puur omdat er een filmfunctie opzit.

Klopt...In mn gsm zit ook een camera. Gebruik ik m? Neej, voor foto's heb ik mijn spiegelreflex...

Ik blijf het een k*tontwikkeling vinden. Ik besteed mijn geld liever aan een mooi objectief dan dat ik "gedwongen" word meer geld aan de body uit te geven, puur omdat er een filmfunctie opzit.

Ja, gedwongen tussen aanhalingstekens idd, want je hoeft het niet te kopen. Maar aan de andere kant investeer je in een bepaald merk qua lenzen en zit je er ook weer aan vast.

Zoals Chase Jarvis zou zeggen: The best camera is the one that's with you.

Dus een mobieltje kan soms van pas komen. Al gebruik ik het zelf ook nooit hoor :D

Maar die filmpjes van een 7d zijn wel erg goed hoor.
Daar heb je niet meer een jvc dingetje voor nodig ofzo.

http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos7d/player_sight/movie.html?high

moet je die ff in full screen bekijken.

Voor de hobbyist is dit dus wel leuk omdat hij nu niet 2 apparaten hoefd aan te schaffen. En je kan voor filmen en foto's dezelfde lens gebruiken.

Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met een Canon Extender EF 2x II?? deze verdubbeld je zoom van je L objectieven en wat andere lenzen.

Wil ooit een flinke zoom lens aanschaffen maar ben aan het twijfelen.

Een:

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM + Extender
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM + Extender
Canon EF 300mm f/4L IS USM, eventueel met Extender
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, denk dat het niet slim is om hier een extender op te zetten of wel? want het F getal wordt ook 2x zo hoog heb ik gelezen.

Persoonlijk zie ik liever primes dan zoomlenzen, wat voor bovenstaande lijstje de 300 betekend. Ik heb echter gehoord dat de 100-400 ook een toplensje is...

Heeft iemand ervaring met een Canon Extender EF 2x II?? deze verdubbeld je zoom van je L objectieven en wat andere lenzen.

Wil ooit een flinke zoom lens aanschaffen maar ben aan het twijfelen.

Een:

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM + Extender
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM + Extender
Canon EF 300mm f/4L IS USM, eventueel met Extender
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, denk dat het niet slim is om hier een extender op te zetten of wel? want het F getal wordt ook 2x zo hoog heb ik gelezen.

Extenders + zoomlens is verre van ideaal. Extenders werken het best met objectieven met een vast brandpunt. Bovendien gaat je autofocus ontzettend traag worden. Autofocus werkt helemaal niet meer wanneer de effectieve maximale opening groter is dan f/5,6

Extenders + zoomlens is verre van ideaal. Extenders werken het best met objectieven met een vast brandpunt. Bovendien gaat je autofocus ontzettend traag worden. Autofocus werkt helemaal niet meer wanneer de effectieve maximale opening groter is dan f/5,6

Als er een komt dan gaat het de 100-400 worden.

ik heb nu een 10-22mm / 24-105L mm. dus vult goed aan.

Daarna maar sparen voor een 70-200L F4 IS.

...waarom een foto van een soldaat bij de advertentie :O

Zijn hier trouwens mensen die werkelijk Sony DSLR gebruiken? Ik kan me niet direct positieve verhalen herinneren...

Ah, zeg dat dan! Je wil van je camera af!

Doe eens gek! Deel je ervaring op een openbaar forum. Wie weet ontketen je een rage en schieten de fora waarop mensen hun ervaringen en meningen delen als paddestoelen uit de grond!

Morgen 1e kerst!!! :D:D:D wat zou er onder de kerstboom liggen???

• Topic Starter Topic Starter
4187159056_a4a71f4798_b.jpg

Niet mijn foto en op zich ook niet zo'n interessante foto. Wat wel interessant is, de foto is geschoten op Iso 6400 met een Pentax K-x. Voor een camera van iets meer dan € 450,- High Isoprestaties die echt ongelofelijk zijn. Ik weet in ieder geval welke camera ik er bij ga kopen.

Mijn K20D voldoet prima tot Iso 1600 en ook op Iso 3200 kan je met de juiste belichting nog prima foto's schieten maar ruimte hebben tot Iso 6400 en op Iso 1600 echt ruisvrij schieten is toch van een andere orde. Die K-x doet camera's die vele malen duurder zijn verbleken qua high isoprestaties. Qua functionaliteit is het een vrij basic camera maar de beeldkwaliteit maakt een hoop goed.

Ik zit te denken aan een nieuwe body, alleen omdat ik mijn vorige DSLR verkocht heb met het objectief kan ik nu weer kiezen tussen verschillende merken, wat de keuze er eigenlijk niet makkelijker op maakt :/

Ik wil een (semi-)prof body aanschaffen en twijfel momenteel tussen deze:

Canon EOS 5D Mark II
Nikon D700
Sony A900

De A900 heb ik eigenlijk al zo goed als uitgesloten omdat Sony ondanks de hoge resolutie qua beeldkwaliteit toch nog niet op het niveau zit van de andere 2.

Maar de keuze blijft moeilijk. Ik vind de bouwkwaliteit van de Nikon aan de hand van reviews en foto's precies beter, en ook qua performance scoort de Nikon wat hoger. Aan de andere kant heeft de Canon wel een pak meer resolutie en 1080p 30 fps video.

Dus ik ben benieuwd wat jullie kunnen inbrengen om de keuze makkelijker te maken. Ik heb echt geen voorkeur op dit moment.

Andere optie is wachten tot Nikon video en hogere resolutie introduceert, maar ik heb geen idee wanneer die er komt.

Weet je zeker dat je fullframe nodig hebt? Neem aan van wel als je deze drie al opgenomen hebt in je rijtje van camera's waar je uit wil kiezen.

Zou zelf voor de D700 gaan, beeldkwaliteit in foto's lijkt me belangrijker dan een videomode die je misschien maar sporadisch gebruikt. Filmen met zo'n camera vereist meer werk dan foto's nemen, ook al is de videobeeldkwaliteit van een 5D wel fenomenaal te noemen.

Waar ga je de camera hoofdzakelijk voor gebruiken?

Weet je zeker dat je fullframe nodig hebt? Neem aan van wel als je deze drie al opgenomen hebt in je rijtje van camera's waar je uit wil kiezen.
De redenen waarom ik er vooral aan denk om die richting uit te gaan zijn

- meer toekomstgericht: met een fullframe body ga je niet de crop objectieven kopen. Grote kans dat binnen enkele jaren de crop camera's verdwijnen en dan is het natuurlijk jammer dat je een verzameling crop objectieven zou aangeschaft hebben die niet op de nieuwe fullframe body's passen. Dit is dus vooral een lange termijn visie (de objectieven die ik ga aanschaffen zouden toch levenslang moeten gebruikt kunnen worden).

- minder ruis op hogere ISO, ik gebruik niet graag de flits of statief en het is natuurlijk mooi om vanuit de hand te schieten wanneer er weinig licht aanwezig is.

- Kleinere scherptediepte, iets waar ik wel naar op zoek ben, ik wil vooral onderwerpen afzonderen van de achtergrond, en dus een mooie bokeh bekomen.

- betere scherpte in het middenveld (vooral omdat het onderwerp een grote rol speelt wel belangrijk)

- betere viewfinder (helderheid, grootte)

- beter bereik (vind het vrij belangrijk dat wat ik zie ook op de foto komt)

Zou zelf voor de D700 gaan, beeldkwaliteit in foto's lijkt me belangrijker dan een videomode die je misschien maar sporadisch gebruikt. Filmen met zo'n camera vereist meer werk dan foto's nemen, ook al is de videobeeldkwaliteit van een 5D wel fenomenaal te noemen.
D700 zou iets sneller zijn en nog iets minder ruis hebben op hoge ISO las ik, ik weet niet of het mbt beeldkwaliteit voor mij veel gaat verschillen. Wat die videomode betreft, ik weet niet, als die echt goed is misschien wel, maar anders zal ik 'm misschien niet vaak gebruiken nee.

Waar ga je de camera hoofdzakelijk voor gebruiken?
Heb plannen om o.a. indoor sporten in niet zo sterk verlichte ruimten te gaan fotograferen. Landschappen interesseren me zeer weinig. Met name onderwerpen als mensen, dieren en in mindere mate architectuur interesseert me.

Crop camera's verdwijnen? FF blijft ten allen tijde een nichemarkt, je zeult toch een aardig grote camera mee en ook nog eens objectieven die over het algemeen zwaarder zijn dan objectieven gemaakt voor digitale cropped sensor camera's.

De trend momenteel is het maken van compactere camera's zonder spiegel, de zogenaamde EVIL-camera's (Electronic viewfinder interchangable lens). Dat soort camera's pakken marktaandeel af van de cropcamera's terwijl FF-camera's een markt blijft voor pro's en liefhebbers die bepaalde nadelen op de koop toe nemen. Dan vooral het nadeel van duurdere objectieven, meer gewicht meezeulen en het aanleren van het omgaan met minder scherptediepte dan bij een cropped camera.

Isoleren van objecten lukt ook prima met snelle objectieven op een cropcamera. Zelfs beter omdat je bij F 2.8 of een groter diafragma iets meer focusruimte hebt dan bij een FF-camera.

High isoprestaties van een FF-camera zijn natuurlijk wel fenomenaal in vergelijking met een cropcamera maar met een Nikon D300S kom je ook een heel eind.

Zal verder niemand willen weerhouden om de (over)stap te maken naar fullframe maar je moet jezelf wel afvragen of je fullframe echt nodig hebt.

Als je echt voor de beste beeldkwaliteit wil gaan is FF de enige optie, maar ik denk dat je bijvoorbeeld met een D300S toch zeer tevreden zal zijn. Je hebt dan video (720P), snelheid (7 a 8 FPS) en legio instelmogelijkheden. Canon heeft als alternatief de 7D waarmee je 1080P video kan schieten en een hogere resolutie van 18 MP. Beiden zijn een stuk goedkoper dan FF-camera's en worden beschouwd als de beste semi-pro camera's die op dit moment beschikbaar zijn.

Videovoorbeeld van de D300S

http://www.youtube.com/watch?v=WUggZ46SYCw

Videovoorbeeld van de 7D

http://www.youtube.com/watch?v=bvTsAAbYmmE

Blijft staan dat je voor dat soort beelden wel de juiste voorbereidingen moet treffen, de videobeelden van amateurs die op Youtube hun filmpjes plaatsen zijn een stuk minder. Maar er is dus genoeg mogelijk met dit soort camera's.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven