AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Dit topic nog niet tegengekomen, tof! Onlangs overgegaan van Nikon D750 met primes (28/35/85mm 1.8) naar Nikon Z6 met prime (35mm 1.8 native Z lens). Nog geen kans gehad om te testen, maar zal binnenkort zeker gebeuren en hier een update plaatsen :)

Laatste keer dat we de D750 hebben meegenomen (Engeland, oktober)
HOM_6373.jpg
HOM_6506.jpg
HOM_6923.jpg
:

Lekkere kleuren! Kijkt heel fijn, presetje?

Mijn broer was zo onder de indruk van de combi die ik heb (Canon 77D, Sigma 17-50mm en Godox 685) dat hij ook iets dergelijks wil hebben, hij heeft nu een oude Sony DSLR die hij eigenlijk nooit gebruik. Dus misschien een mooi moment om hem mijn spullen te verkopen en over te stappen op FF mirrorless.

Hier lang getwijfeld over FF mirrorless. Met name omdat spiegel zo vertrouwd was. Maar elke vakantie vond ik het altijd zo’n gedoe om dat ding mee te slepen. Talloze kleinere camera’s gekocht voor persoonlijk werk, maar qua kwaliteit kwam ik altijd toch weer bij de D750 uit waardoor ik hem alsnog meenam naast de kleinere haha.

Nu dus de stap gemaakt en tot nu toe van wat ik binnen heb gedaan met de camera totaal geen spijt. Het voelt allemaal wat meer ‘2019’.

Qua kosten wel meer kwijt. XQD kaarten zijn nog vet duur en daar hoort ook weer een nieuwe reader bij enzovoorts. En de accu gaat stuk sneller leeg dus die moeten ook weer erbij. Maar al met al is dat het me wel waard.

Mijn broer was zo onder de indruk van de combi die ik heb (Canon 77D, Sigma 17-50mm en Godox 685) dat hij ook iets dergelijks wil hebben, hij heeft nu een oude Sony DSLR die hij eigenlijk nooit gebruik. Dus misschien een mooi moment om hem mijn spullen te verkopen en over te stappen op FF mirrorless.

In oktober een shoot gedaan met mijn vrouw in Engeland waarbij het stel dat ons fotografeerde werkte met de Canon FF mirrorless. Ook echt fijne camera’s! Of neig je meer naar Sony?

Ik heb eigenlijk geen echte voorkeur, maar ik ben tevreden over Canon, zowel de camera’s het menustructuur, de koppeling met mijn iPhone/iPad dus ik zou niet persé willen switchen. Wel gebruik ik hem voor 90% om mijn kids te fotograferen dus een goede face/eye-autofocus zou ik wel prettig vinden en daar is Sony toch wel beter in als ik de reviews moet geloven. Alhoewel het met de update bij Canon ook wel beter is geworden. Verder moet het allemaal niet te zwaar worden en te veel lenzen wisselen zijn op vakantie, een Tamron 35-150mm lens heeft toch nog mijn voorkeur als enige lens. Die is er nu alleen met een EF en F- mount. Overstappen naar Nikon doe ik niet dus, dan neig ik naar een Canon RP met een adapter en een Tamron 35-150 als “basis”. Het enige minpunt is dan nog dat hij geen IBIS heeft.

Via een fotografie groep kwam deze voorbij, wellicht dat iemand hier nog daar wat mee kan doen?

"Kreeg een aanvraag binnen om op 7 december bij een powerliftwedstrijd foto's te maken, maar ben zelf al geboekt voor die dag.
Eigenaar heeft voorgesteld om geen dagfee te betalen, maar je de mogelijkheid te geven om de foto's te verkopen aan de deelnemers. Komen +- 40 deelnemers en dag is van 10-16.

Don't shoot the messenger, maar mocht iemand interesse hebben in deze manier van werken dan kan ik jullie koppelen.

Fijne dag!"

Mirrorless wise loopt Canon voor mij nu nog redelijk achter, dus ik zou zelf (als ik ooit overstap) naar Sony neigen. Maar goed, dat is natuurlijk zo extreem personal.

.

Laatst bewerkt:
Mirrorless wise loopt Canon voor mij nu nog redelijk achter, dus ik zou zelf (als ik ooit overstap) naar Sony neigen. Maar goed, dat is natuurlijk zo extreem personal.
Is denk ik ook wel zo. Ik me ook even oriënteren op de (prijzen voor de) lenzen.

Op dit moment loopt Sony wel voorop inderdaad. Maar de Nikon en Canon mirrorless modellen zijn allebei ook topcamera's. Cliche, maar uiteindelijk gaat het toch om de persoon achter de camera. Als ik een kwalitatief goede hamer koop, wil dat nog niet zeggen dat ik kan timmeren bij wijze van spreken. De keuze hierin is idd persoonlijk en ligt ook echt aan je voorkeur natuurlijk.

Ik heb eigenlijk geen echte voorkeur, maar ik ben tevreden over Canon, zowel de camera’s het menustructuur, de koppeling met mijn iPhone/iPad dus ik zou niet persé willen switchen. Wel gebruik ik hem voor 90% om mijn kids te fotograferen dus een goede face/eye-autofocus zou ik wel prettig vinden en daar is Sony toch wel beter in als ik de reviews moet geloven. Alhoewel het met de update bij Canon ook wel beter is geworden. Verder moet het allemaal niet te zwaar worden en te veel lenzen wisselen zijn op vakantie, een Tamron 35-150mm lens heeft toch nog mijn voorkeur als enige lens. Die is er nu alleen met een EF en F- mount. Overstappen naar Nikon doe ik niet dus, dan neig ik naar een Canon RP met een adapter en een Tamron 35-150 als “basis”. Het enige minpunt is dan nog dat hij geen IBIS heeft.

Dit hadden wij dus ook. Al jaren gewend ook Nikon en daarom dus nu ook voor de Z6 gekozen in plaats van een Sony. Ook omdat onze presets op Nikon RAW files zijn gebaseerd en de leercurve zal kleiner zijn t.o.v. overstap naar Sony. Voor Canon ben ik verder niet zo bekend met lenzen. Zelf gebruiken we eigenlijk geen zoomlenzen en alleen maar primes. Ook gekozen om niet met een adapter te werken. Als ik de reviews overall zie, merk je toch wel wat verlies in kwaliteit en blijft het een beetje bulky. Dus daarom nu de 35 1.8 native Z lens gekocht en daar zal binnenkort wel nog wat bij moeten als het trouwseizoen weer begint. Succes met de keuze!

• Like
Waarderingen: Vonk
Op dit moment loopt Sony wel voorop inderdaad. Maar de Nikon en Canon mirrorless modellen zijn allebei ook topcamera's. Cliche, maar uiteindelijk gaat het toch om de persoon achter de camera. Als ik een kwalitatief goede hamer koop, wil dat nog niet zeggen dat ik kan timmeren bij wijze van spreken. De keuze hierin is idd persoonlijk en ligt ook echt aan je voorkeur natuurlijk.

Ik hoor nog steeds hele kritische verhalen over de Canon mirrorless modellen. Nikon werk ik zelf niet mee dus weinig baat bij dat te volgen, maar zaken als accuduur en maar 1 slot op de Canon mirrorless vind ik toch wel aspecten waar ik zelf op afknap. Zeker als ik kijk naar m'n huidige set-up: Wat brengt de mirrorless lijn mij op dit moment wél wat mijn DSLR niét brengt? Voornamelijk gedoe met lenzen, meer accu's aanschaffen en de frustratie over wellicht een slecht weggeschreven kaart. Daarnaast ben ik ook nog niet helemaal over qua balans body vs objectief (met Sony heb ik dat probleem trouwens ook). Als je een 70-200 op een DSLR schroeft heb je aan de achterkant wat tegen hang en knal je niet direct voorover, maar met veel mirrorless modellen word de set-up al gauw front heavy. Niet heel erg ideaal.

Ik hoor nog steeds hele kritische verhalen over de Canon mirrorless modellen. Nikon werk ik zelf niet mee dus weinig baat bij dat te volgen, maar zaken als accuduur en maar 1 slot op de Canon mirrorless vind ik toch wel aspecten waar ik zelf op afknap. Zeker als ik kijk naar m'n huidige set-up: Wat brengt de mirrorless lijn mij op dit moment wél wat mijn DSLR niét brengt? Voornamelijk gedoe met lenzen, meer accu's aanschaffen en de frustratie over wellicht een slecht weggeschreven kaart. Daarnaast ben ik ook nog niet helemaal over qua balans body vs objectief (met Sony heb ik dat probleem trouwens ook). Als je een 70-200 op een DSLR schroeft heb je aan de achterkant wat tegen hang en knal je niet direct voorover, maar met veel mirrorless modellen word de set-up al gauw front heavy. Niet heel erg ideaal.

Snap je twijfel wel inderdaad. Dit zijn ook precies de punten geweest waarover wij zelf twijfelden. Met name het 1 slot verhaal en de accuduur. Dit zijn echter puntjes waar ik me overheen heb gezet, maar alleen maar omdat we bruiloften met z'n tweetjes fotograferen en dus alle momenten altijd dubbel fotograferen. Wat dat betreft is dat dus wel zo safe. Anders had ik ook nog 2 keer moeten nadenken. Ik ken echter fotografen die alles met 32GB schieten en tijdens een ceremonie wisselen van kaart, zodat ze bestanden spreiden. Tijdens alle bruiloften en shoots die wij hebben gehad overigens, hebben we pas 1 keer een kaartfout gehad, maar deze kon achteraf nog worden gered. Dus ik maak me er niet zo heel druk om.

Letterlijk elke camera heeft minpunten vind ik. Heb nog nooit een camera gehad waarbij ik alles echt top vond. De verhalen die ik heb gehoord en gezien van de EOS R vond ik niet verkeerd moet ik zeggen. Maar we zijn vooral Nikon-minded en merk wel dat heel veel fotografen over zijn gestapt van Canon naar Sony. Wat mij met name erg positief stemt, is de in-body beeldstabilisatie en de hoge ISO waarden van de Nikon Z6. Ook in donkere omstandigheden kan ik nog ontzettend lang uit de hand schieten, wat ik voorheen niet kon met de D750. Dus dat is wel erg fijn.

Als ik alles afweeg, vind ik de Z6 ten opzichte van de D750 een fijnere camera en meer future-proof. Ook de 35 1.8 Z is een top objectief. De andere Z objectieven ook. Maar goed, ook met een Nikon D700 uit 2008 zijn nog steeds mega toffe beelden te schieten en zou ik zo een bruiloft schieten (hebben we overigens ook heel lang gedaan haha). Dat ding is gebouwd als een tank.

Ben zelf erg blij met mijn keuze naar Sony. Het enige wat mij toen een beetje tegenzat was de keuze en prijzen van de objectieven, maar dan krijg je ook wat voor je geld. Ben haast wel alle uploads van Christopher Frost doorgegaan, de meeste FE lenzen zijn uitstekend. Er komen ook erg veel bij. Samyang maakt AF lenzen die het erg goed doen, tamron maakt ook top lenzen. Binnenkort een budget 70-180mm f2.8 van tamron er bij.

Heb zelf de sony 85mm f1.8, samyang 35mm f2.8 en binnenkort de sony 50mm f1.8. Redelijk licht gewicht en uitstekende lenzen. Kan m'n a7ii met de 35mm zonder moeite de hele dag in de hand dragen. Met de kleinere objectieven is het erg prettig mee te nemen. En dan wil ik later nog de samyang 18mm f2.8 AF er bij voor grote landschappen en astro.

De prijzen zijn ook al goed gedaald. Een 50mm is al voor 150,- te vinden (205,- toen ik m'n camera kocht in juni). De 28-75mm f2.8 tamron is zelfs al voor 725,- te vinden (850,- in juni). De 85mm zelfs voor 500,- (600,- in juni). De a7r iii is zelfs nog maar 2600,- (3100,- in juni). Blij dat ik mijn tamron nog voor 680,- weg heb kunnen krijgen een paar maandjes geleden.

RF lenzen van canon zijn er nog niet veel van. De lenzen die er zijn zijn ook vrijwel alleen maar pro lenzen. Dan zit je idd ook nog met maar 1 memory slot en geen IBIS. Voor 3000,- heb je de RF 85mm f1.2. Er is geen eens een 1.4 of 1.8.
Als je een 70-200 op een DSLR schroeft heb je aan de achterkant wat tegen hang en knal je niet direct voorover, maar met veel mirrorless modellen word de set-up al gauw front heavy. Niet heel erg ideaal.
Voordeel is wel dat ik nu met een hele lichte setup steden door kan lopen met een 35mm f2.8. En als ik portretten doe met m'n 85mm heb ik de grip er op. De mogelijkheden in objectieven voor sony zijn ook flink verbeterd. Ik heb nu alleen maar lichtere primes waarbij het prima gebalanceerd is, maar toen ik m'n flinke tamron had was de battery grip erg fijn voor balans.
Gezien jij waarschijnlijk met zware primes werkt of de 70-200, dan zal een grip + extra officiële batterij het prima moeten doen. De accu heb ik persoonlijk weinig last van met de oudere a7ii. Soms als ik een hele dag weg ben heb ik er 2 nodig. De levensduur van de a7ii is maar 350 shots, de a7iii kan dan al wel 610. Zou voldoende moeten zijn met 2 batterijen in een grip. Tenzij je idd voor de eos R gaat, de levensduur van die is ook maar 370.

Zelf heb ik 2 namaak prut dingen incl. oplader gekocht voor 30,- op amazon. Als m'n batterij leeg is kan ik hem opladen met m'n powerbank terwijl ik een namaak batterij gebruik. Die is snel leeg, maar tegen die tijd is de officiële allang opgeladen. Maar voor jou is dat waarschijnlijk te veel gedoe, dus zou ik gewoon een officiële kopen en zo'n oplader just in case. Als één batterij leeg is laad je die op voor het geval je de tweede ook leeg weet te krijgen.

(Ging meer over de Canon, overstap naar Sony is voor mij sowieso niet interessant qua gear momenteel en de investering die daarbij komt kijken.)

(Ging meer over de Canon, overstap naar Sony is voor mij sowieso niet interessant qua gear momenteel en de investering die daarbij komt kijken.)
Eén van de voordelen met de overstap op mirrorless zijn ook de betere objectieven van de nieuwe mount.

Ik snap de aangedragen nadelen van mirrorless (canon) camera’s, maar ik ben een simpele amateur die voornamelijk leuke foto’s van de kids wil maken 1 SD slot is prima voor mij, een zware 70x200mm f/2.8 lens zal ik niet standaard meenemen. Ik wil gewoon iets handzaams hebben waar je goede foto‘s mee kan maken en iets van €2000 voor een body en de “standaard“ zoomlens (35-150mm f/2.8x4 of 24-105mm f/4) vind ik een mooi bedrag. Dan moet je of voor een oude Sony A7II kiezen of bijv een Canon EOS RP.

Hier nog een kleurrijke foto van gisteren.
3E1C4A68-CC96-46AD-90BC-BD685B537944.jpeg

E165A898-3B43-4179-A236-99D966910238.jpeg

Kwam deze net nog tegen. Krijg altijd heimwee naar IJsland als ik dit zie! Foto met Nikon 35mm 1.8 op Nikon D750.

AF van Canon is met de laatste firmware update niet slecht meer.

Ik moet nog wat updates gaan doen, misschien toch de moeite waard als ik dit zo zie.

Mocht er hier iemand baat hebben bij een 70-200 F4.0 USM (Canon, non IS), die van mij mag naar een andere eigenaar toe. Hoef er niet de hoofdprijs voor, doos is helaas zoek geraakt. Optisch is 'ie verder volledig in orde :)

Terug
Naar boven