Ben zelf erg blij met mijn keuze naar Sony. Het enige wat mij toen een beetje tegenzat was de keuze en prijzen van de objectieven, maar dan krijg je ook wat voor je geld. Ben haast wel alle uploads van Christopher Frost doorgegaan, de meeste FE lenzen zijn uitstekend. Er komen ook erg veel bij. Samyang maakt AF lenzen die het erg goed doen, tamron maakt ook top lenzen. Binnenkort een budget 70-180mm f2.8 van tamron er bij.
Heb zelf de sony 85mm f1.8, samyang 35mm f2.8 en binnenkort de sony 50mm f1.8. Redelijk licht gewicht en uitstekende lenzen. Kan m'n a7ii met de 35mm zonder moeite de hele dag in de hand dragen. Met de kleinere objectieven is het erg prettig mee te nemen. En dan wil ik later nog de samyang 18mm f2.8 AF er bij voor grote landschappen en astro.
De prijzen zijn ook al goed gedaald. Een 50mm is al voor 150,- te vinden (205,- toen ik m'n camera kocht in juni). De 28-75mm f2.8 tamron is zelfs al voor 725,- te vinden (850,- in juni). De 85mm zelfs voor 500,- (600,- in juni). De a7r iii is zelfs nog maar 2600,- (3100,- in juni). Blij dat ik mijn tamron nog voor 680,- weg heb kunnen krijgen een paar maandjes geleden.
RF lenzen van canon zijn er nog niet veel van. De lenzen die er zijn zijn ook vrijwel alleen maar pro lenzen. Dan zit je idd ook nog met maar 1 memory slot en geen IBIS. Voor 3000,- heb je de RF 85mm f1.2. Er is geen eens een 1.4 of 1.8.
Als je een 70-200 op een DSLR schroeft heb je aan de achterkant wat tegen hang en knal je niet direct voorover, maar met veel mirrorless modellen word de set-up al gauw front heavy. Niet heel erg ideaal.
Voordeel is wel dat ik nu met een hele lichte setup steden door kan lopen met een 35mm f2.8. En als ik portretten doe met m'n 85mm heb ik de grip er op. De mogelijkheden in objectieven voor sony zijn ook flink verbeterd. Ik heb nu alleen maar lichtere primes waarbij het prima gebalanceerd is, maar toen ik m'n flinke tamron had was de battery grip erg fijn voor balans.
Gezien jij waarschijnlijk met zware primes werkt of de 70-200, dan zal een grip + extra officiële batterij het prima moeten doen. De accu heb ik persoonlijk weinig last van met de oudere a7ii. Soms als ik een hele dag weg ben heb ik er 2 nodig. De levensduur van de a7ii is maar 350 shots, de a7iii kan dan al wel 610. Zou voldoende moeten zijn met 2 batterijen in een grip. Tenzij je idd voor de eos R gaat, de levensduur van die is ook maar 370.
Zelf heb ik 2 namaak prut dingen incl. oplader gekocht voor 30,- op amazon. Als m'n batterij leeg is kan ik hem opladen met m'n powerbank terwijl ik een namaak batterij gebruik. Die is snel leeg, maar tegen die tijd is de officiële allang opgeladen. Maar voor jou is dat waarschijnlijk te veel gedoe, dus zou ik gewoon een officiële kopen en zo'n oplader just in case. Als één batterij leeg is laad je die op voor het geval je de tweede ook leeg weet te krijgen.