AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Hoe lager het getal, hoe minder scherpte je zult hebben. ISO2500 wanneer je nog daglicht hebt is trouwens onnodig, altijd zo laag mogelijk houden om geen onnodige ruis te creëeren.
Ik snap hem, maar de belichting was in orde dus hoe is ISO2500 dan onnodig? Als ik die lager had willen zetten had ik of een groter diafragma nodig gehad en dan was de scherptediepte helemaal flinterdun geweest of had ik een langere sluitertijd moeten kiezen, maar 1/100s vond ik eigenlijk al te lang voor een insect op een blaadje met een licht briesje.

Ik heb hem geschoten met een 50mm 1:1 macro lens icm een 25mm extensie tube en de voorkant van de lens een cm of 2 van het beestje af en dan is die ook nog een gecropped, dit was het origineel.

IMG_2040.JPG

Hoe lager het getal, hoe minder scherpte je zult hebben. ISO2500 wanneer je nog daglicht hebt is trouwens onnodig, altijd zo laag mogelijk houden om geen onnodige ruis te creëeren.
Gezien zijn sluitertijd, had hij niet die mogelijkheid. Bij 1/125 houdt het bij mij wel een beetje op met wat ik uit de hand kan schieten

400mm lijkt veel, maar in de praktijk valt dat nog flink tegen, maar we gaan hem nog wel proberen bij een vogelkijkhut.

Beiden redelijk wat gecropped.

IMG_2128_2.jpeg
IMG_2133_2.jpeg
Al eens bij de loosdrechtse duinen geweest? Wel totaal wat anders, bosjes en herten. Denk dat je daar met die lens hele leuke plaatjes kan maken :)

@ThaWasteland je kritiek was terecht, ik heb een betere foto gevonden.

Laatst bewerkt:
Al eens bij de loosdrechtse duinen geweest? Wel totaal wat anders, bosjes en herten. Denk dat je daar met die lens hele leuke plaatjes kan maken :)
Bedoel je Loosdrechtse plassen of Loonse en Drunense duinen? Die laatste ken ik vanaf de fiets, maar bij mij lokaal is ook wel wat natuur met hertjes, van die Schotse runderen en een vogelkijkhut.

Animal (Eye) Autofocus werkt trouwens best goed, maar ik snap wel dat de vogelaars zweren bij een APS-C camera, ik heb deze flink moeten croppen en de afstand was maar een paar meter.

IMG-2153-2.jpg

Bedoel je Loosdrechtse plassen of Loonse en Drunense duinen?
Even opgezocht... Ik bedoel de Amsterdamse Waterleidingduinen. Klinkt ook zo lekker hetzelfde :D

Die laatste ken ik vanaf de fiets, maar bij mij lokaal is ook wel wat natuur met hertjes, van die Schotse runderen en een vogelkijkhut.

Animal (Eye) Autofocus werkt trouwens best goed, maar ik snap wel dat de vogelaars zweren bij een APS-C camera, ik heb deze flink moeten croppen en de afstand was maar een paar meter.

IMG-2153-2.jpg

Heel mooi plaatje die eerste. Kleur, achtergrond, dat koppie, heel gaaf!
Ik kan alleen geen scherp punt vinden? Heb je die op het originele bestand wel? Kan zijn dat je bestanden zo groot zijn, dat ze door door grof comprimeren de scherpte verliezen.

Toegevoegd, ja dus! 😊

1000053396.jpg

Even opgezocht... Ik bedoel de Amsterdamse Waterleidingduinen. Klinkt ook zo lekker hetzelfde :D

Heel mooi plaatje die eerste. Kleur, achtergrond, dat koppie, heel gaaf!
Ik kan alleen geen scherp punt vinden? Heb je die op het originele bestand wel? Kan zijn dat je bestanden zo groot zijn, dat ze door door grof comprimeren de scherpte verliezen.

Toegevoegd, ja dus! 😊

1000053396.jpg
Originele bestand van de bovenste was dit.

Ik heb dus veel moeten croppen want ik stond zeker 10m bij hem vandaan, binnenkort eens proberen bij een vogelkijkhut, ik ben daar vanmiddag langs gefietst en mijn dochter wil daar ook wel naartoe met de camera's

Originele bestand van de bovenste was dit.

Ik heb dus veel moeten croppen want ik stond zeker 10m bij hem vandaan, binnenkort eens proberen bij een vogelkijkhut, ik ben daar vanmiddag langs gefietst en mijn dochter wil daar ook wel naartoe met de camera's
Maakt toch niet uit? Bestand is groot genoeg om te croppen. Het is een mooi plaatje en gecropt is die nog wat krachtiger.

Mijn Android (Samsung) verandert 50mp gemaakte foto's automatisch (tov 12mp foto's). Ik heb in instellingen wel de 'intellegent optimalisation' gevonden en deze op minimaal gezet (kan niet uit), maar hij past de foto toch automatisch aan waardoor de kleur vooral ineens lelijk wordt.

Iemand die weet hoe dit uit te zetten? Door de verandering die de telefoon doet lijkt 12mp gewoon mooier dan 50mp.. volgens mij is dat niet de bedoeling.

Mijn Android (Samsung) verandert 50mp gemaakte foto's automatisch (tov 12mp foto's). Ik heb in instellingen wel de 'intellegent optimalisation' gevonden en deze op minimaal gezet (kan niet uit), maar hij past de foto toch automatisch aan waardoor de kleur vooral ineens lelijk wordt.

Iemand die weet hoe dit uit te zetten? Door de verandering die de telefoon doet lijkt 12mp gewoon mooier dan 50mp.. volgens mij is dat niet de bedoeling.
Misschien een goede foto app downloaden waarmee je veel meer kunt dan standaard. Ik weet dat die bestaan, maar daar houd het dan ook mee op.

Vanochtend even snel in 20 minuutjes zo'n 130 foto's geschoten bij een vogelkijkscherm en daar zitten wel een paar aardige tussen.

De blijkbaar bruine kiekendief ook nog in een duik naar beneden kunnen fotograferen, helaas niet met een prooi in zijn klauwen zien wegvliegen.

Ik merk dus wel dat 400mm behelpen is. Los van de prijs zijn er opties:
  • RF 100-500mm (een collega heeft die, dus wellicht kan ik hem lenen), maar 100mm meer zet ook geen zoden aan de dijk en is erg duur
  • EF 150-600mm, erg zwaar en log, maar nog betaalbaar
  • RF 200-800mm, erg duur
  • RF 600mm of 800mm f/11, f/11 als vast diafragma schrikt me wel af, maar de reviews zijn goed, en in relatie tot de beeldhoek ik het een bescheiden lens.
Misschien moet ik maar eens op zoek naar een tweede hands 800mm als deze manier van fotograferen mij bevalt, het heeft wel iets rustgevend.

Laatst bewerkt:
Misschien wel de mooiste van dag helaas de kop de verkeerde kant op. (niet gecropped, 400mm f/6.3 ISO 400 1/640s)

Eigenlijk moet de RP waar mijn dochter mee speelt het gewoon helemaal begeven, dan kan ik een R7 kopen, APS-C met een cropfactotot van 1,6 en een 32,5MP sensor ipv de 24,2MP van mijn R8.

Ik merk dus wel dat 400mm behelpen is. Los van de prijs zijn er opties:
  • RF 100-500mm (een collega heeft die, dus wellicht kan ik hem lenen), maar 100mm meer zet ook geen zoden aan de dijk en is erg duur
  • EF 150-600mm, erg zwaar en log, maar nog betaalbaar
  • RF 200-800mm, erg duur
  • RF 600mm of 800mm f/11, f/11 als vast diafragma schrikt me wel af, maar de reviews zijn goed, en in relatie tot de beeldhoek ik het een bescheiden lens.
Misschien moet ik maar eens op zoek naar een tweede hands 800mm als deze manier van fotograferen mij bevalt, het heeft wel iets rustgevend.
Of je huurt gewoon eerst een keer een teleconverter. :)

En toen kwam er ineens een Roodborstje op visite.

IMG-2579-2.jpg

IMG-2582-2.jpg

IMG-2584-2.jpg

En mijn dochter die kort daarvoor haar broertje had gefotografeerd.

dxMZ6nS.md.jpg

Lucky shot, of talent?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven