XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Even het hele verhaal opnieuw neerzetten in de hoop dat iemand (ik, of anderen) er wat van kunnen leren.

Het begon met de aanschaf van een tweedehands Samyang AF 85mm F/1.4 EF, dus een prime lens met autofocus en een EF vatting waar een EF to RF adapter voor nodig is. Ik ging er vanuit dat de prima zou werken aangezien ik al meer dan 5 verschillende EF prime en zoomlenzen probleemloos op een R-mount body heb gebruikt.

Alles werkte naar behoren, alleen liet de lens bij nadere inspectie van de foto’s een back focus zien, dit verbaasde mij aangezien ik in de veronderstelling was (en nog steeds ben) dat dit fenomeen niet meer kon voorkomen bij systeemcamera’s aangezien met fasedetectie op de sensor de scherpstelling en beeldvorming op dezelfde plek gebeurt. Dat dit bij DSLR-camera’s voorkwam ben ik me van bewust en ik snap ook hoe dat komt aangezien die een aparte AF-sensor hebben op basis van contrast los van de beeldsensor.
Nu kan iemand wel stellig beweren dat het bij systeemcamera’s ook kan voorkomen, maar dan wil ik daar graag een onderbouwing van hebben zodat Ik er van kan leren.

Het internet levert ook niet veel duidelijkheid op, er is een grote groep dit zegt dat het net als bij DSLR’s kan voorkomen bij systeemcamera’s, met als onderbouwing dat het gewoon zo is. Verder heb ik wel gevonden dat het zeer sporadisch kan komen door een focus-shift als gevolg het vernauwen van het diafragma. Het diafragma van een lens staat (vrijwel) altijd op de grootste stand tijdens het scherpstellen en pas op het moment dat je de sluiterknop indrukt verspringt het diafragma naar de instelde waarde. Ergens in dit proces kan er iets fout gaan wat een verschuiving van focus kan opleveren, maar dat is zo goed als uitgesloten als je fotografeert met het diafragma vol open. Is dat toch het geval dan is dat een gevolg van miscommunicatie tussen lens en body en dit zal alleen middels een firmware update opgelost kunnen worden. Als dat al zo is dan zie ik Canon geen firmware update maken voor een 3rd party EF-lens en de lens heeft voorzover ik weet die mogelijkheid niet.

Dan is er nog de mogelijkheid dat de fasedetectie roet in het eten gooit want hoewel er veel voordelen zijn t.o.v. contrastsectie zijn er situaties waarbij fasedetectie meer moeite heeft, alleen gaat dat niet op voor het scherpstellen op een menselijk oog, maar vooral voor objecten met weinig contrast en/of met veel rechte voornamelijk verticale lijnen. Dan blijven er nog bedieningsfouten over en dat zou natuurlijk prima kunnen, maar dat moet ik dat ook bij andere lenzen hebben en dat is mijn nog nooit opgevallen. Als laatste kan het zijn dat de lens elementen bevat die niet goed uitgelijnd zijn, dan ligt het dus aan de lens zelf en zal dit eventueel verholpen kunnen worden. Dit is iets anders dan het “kalibreren” dat gangbaar is bij DSLR’s en daar stond ik ook voor open. Wel moest ik de verkopende partij hier op wijzen aangezien het eerste reactie was: “stuur maar terug”. Wel was hun voorwaarde dat ik dan de koop niet meer kon ontbinden als ik wilde dat zij of een andere partij zouden proberen de lens te repareren zoals zij dat noemden. Aangezien ik geen defect product tweedehands product wil kopen en op mijn risico het door de verkopende partij wil laten repareren heb ik hem terug gestuurd.

Kort daarna zag ik eenzelfde lens bij een andere winkel ook als tweedehands, dus die heb ik toen aangeschaft in de veronderstelling dat ik gewoon een “defect” exemplaar had, maar ook deze lens vertoonde dezelfde problemen. Toen dacht ik ook gelijk aan een bedieningsfout, dus heb ik nogmaals foto’s gemaak in ruim voldoende licht zodat de sluitertijd zo kort werd dat het daar niet aan kon liggen en nog was het probleem aanwezig en alleen bij die lens, niet bij andere lenzen die er toen bij had gepakt. Daarop heb ik het advies willen opvolgen om contact op te nemen met TechRepair, maar daar kan je als particulier niet terecht. Chipclean is een bedrijf waar dat wel kan en waar ik veel positieve verhalen over lees, hun reactie was dat het niet mogelijk was omdat zowel de camera als de lens geen finetune autofocussysteem heeft, ook cameraservice.nl (was voor mij een onbekend bedrijf) geeft aan dat het niet kan. Deze tweede lens had ik bij camera nu gekocht en hun reactie was probeer nog een paar foto’s te maken en als het probleem blijft, stuur hem dan maar terug. Ik had toen geen zin meer om over kalibratie danwel reparatie te beginnen.

Waarom denk ik dan nog steeds dat het een exemplarisch probleem is en een bediengsfout, hoe groot is de kans dat je twee verschillende lenzen koop met het zelfde probleem? Zonder aanvullende data is die kans vrij klein, maar hoe groot is de kans dat het een bedieningsfout is als het alleen bij twee identieke lenzen het geval is en bij vijf anderen niet? In mijn ogen is die kans ook vrij klein. Aanvullende info is dat het in beide gevallen een tweedehands lens betrof die geen gebruikssporen vertoonde. Dat icm best veel hits op google als je zoekt naar focus problemen met deze lens maakt het aannemelijk dat de vorige kopers deze lezen hebben terug gestuurd vanwege het zelfde probleem. Beide winkels hebben de lens trouwens direct weer op hun site te koop aangeboden zodra ze hem hadden ontvangen de kans dat ze dus iets met mijn melding.

Afsluitend zeg ik niet dat ik nu geen 85mm prime lens meer wil hebben, maar de RF85mm f/2 is mij niet snel genoeg alle f/1.2’s zijn mij te duur en te log, de Sigma Art 85mm, is mij ook te log en aan de dure kant, de Sigma 85mm EX DG is dan nog een optie, of anders een Meike/Canon 85mm /f1.8, maar f/1.8 of f/2 is maar een klein verschil dus kan ik net zo goed voor de RF85mm kiezen, of toch eens een ongebruikte Samyang aanschaffen.

Sommige zullen zeggen waar maak je je als amateur fotograaf druk om maak gewoon leuke en mooie foto's, maar ik kan vaak meer genieten van het doorgronden van een technische hobby dan van het resultaat. Klinkt misschien raar, maar dat is het zelfde als genieten van de reis ipv de bestemming.

Hier leer ik helemaal niets van. Na 2 zinnen gaf ik al op.

Heb het toch maar ff gelezen. Op welke canon camera heb je die gezet?

Terug
Naar boven