MuscleMeat

Sticky De Fotohoek

• Topic Starter Topic Starter
Al gepost in het aankopentopic maar ook even hier dan maar. Een Pentax F f1.4 gekocht. Een objectief met onwaarschijnlijk hoge MTF-waarden gelet op de prijs.

wb9zc7.jpg

Hetgene wat nog leverbaar is in die top 8 kost vele malen meer dan Pentax F 50mm f1.4. Op de Pentax 50mm macro na dan. Toch wel grappig dat Pentax gewoon 3 keer voor komt in die top 8. Maar goed lang niet ieder objectief heeft een MTF-score van Photodo natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Op een foto die laatst gemaakt is van mij (tijdens een optreden)
had ik zwarte lippen?
Iemand enig idee hoe dit komt? en met welk programma ik het weg kan werken.

alvast bedankt :)

Wtf Eric hoeveel objectieven ga je nog kopen? Je moet nu onderhand toch alle toppers van pentax wel hebben???

Of wil je ze echt allemaal in huis halen?

Wtf Eric hoeveel objectieven ga je nog kopen? Je moet nu onderhand toch alle toppers van pentax wel hebben???

Of wil je ze echt allemaal in huis halen?

Was het maar waar, de *-objectieven heb ik er nog geen 1 van. Die zijn overigens wel vrij prijzig en de oudere objectieven gaan regelmatig weg voor een prijs boven de nieuwprijs.

Heb nu vooral de objectieven die vlak achter de *-objectieven komen. Een stuk lichter en goedkoper.

Bij Pentax ben je overigens nooit klaar als je kijkt naar de lenscatalogus : http://kmp.bdimitrov.de/lenses/index.html

Op een DSLR van Pentax passen al deze objectieven, al dan niet met adapter. Ben je dan klaar met Pentax dan kan je nog op zoek naar vele M42 schroefdraad objectieven waar tussen ook nog een groot aantal legendarische objectieven te vinden zijn.

Laatst bewerkt:
Aha, nee omdat ik er vanuit ging dat elke generatie lenzen zeg maar enkele toppers heeft en de rest niet zo de moeite is om in huis te halen, dacht dat het aantal dan al flink lager zou liggen als je een complete collectie wilt. Maar dat valt dus nogal tegen, ok :)

Die pancake lensjes vind ik echt zo geniaal.

Wou dat canon zoiets had.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Aha, nee omdat ik er vanuit ging dat elke generatie lenzen zeg maar enkele toppers heeft en de rest niet zo de moeite is om in huis te halen, dacht dat het aantal dan al flink lager zou liggen als je een complete collectie wilt. Maar dat valt dus nogal tegen, ok :)

Pentax heeft :

M42 schroefdraad objectieven (Takumar). Zeker 10 de moeite waard
K-objectieven, stuk of 15 primes die prima zijn
M-objectieven, wederom 10 de moeite waard
A-objectieven, zeker 15 primes de moeite waard
F-objectieven, alle primes goed en nog een zooi zooms die goed zijn
FA-objectieven, alle primes goed en ook een zooi goede zooms
D-FA, is een vrij kleine collectie, allemaal goed
DA-objectieven, alle primes goed en de lichtsterke zooms ook

Dan heb je het zo over 100 objectieven, als het niet meer is. Als je dan nog een uitstapje maakt naar andere merken wordt het een dure hobby :D Natuurlijk kan je ook prima af met 3 of 4 top-objectieven maar dan ontdek je niet het karakter van oude objectieven. Merk toch duidelijk verschil in tekening en kleur, contrast etc tussen verschillende lijnen objectieven.

Ja dan kan ik ook nog wel ff verder, alle oude Nikkor lenzen passen op nieuwe Nikon body's, kan een Canon gebruiker niet zeggen :D

Ja dan kan ik ook nog wel ff verder, alle oude Nikkor lenzen passen op nieuwe Nikon body's, kan een Canon gebruiker niet zeggen :D

De Non AI-objectieven passen niet, dat is ook een aardige range aan objectieven. je kan zo'n objectief wel ombouwen maar dat brengt weer extra kosten met zich mee. Het grappige is dat die non AI-objectieven wel zonder aanpassing op een Pentax passen maar dan niet volledig locken. Misschien dat ik nog eens wat Non AI-objectieven op pik.

Pentax is volgens mij de enige fabrikant die echt volledig backwards compatible is met zijn oude lenzengamma. Wel jammer dat ze hun mount crippled hebben waardoor M en K-objectieven alleen gemeterd worden door het indrukken van een knop op de body. Maar dat wordt vanzelf een automatisme als je werkt met dat soort objectieven.

Iedere DSLR kan wel M42-objectieven aan (met adapter) en tussen die M42-objectieven vind je nog genoeg moois. De objectieven met veel diafragmabladen zijn meestal vrij oud en alleen leverbaar in M42-mount of oude Praktica of Contaxmount.

Je kan ook nog voor de Leitax-oplossing gaan en de vrij dure oude Leica objectieven ombouwen zodat ze passen op diverse merken DSLR's. Wel prijzig aangezien je een dure mount moet kopen en die Leica objectieven blijven hun waarde redelijk behouden.

Zelf heb ik ook nog een T-mount adapter en 1 T-mount objectief (verkeerd gelabeld op Ebay). Misschien dat ding eens proberen, heeft volgens mij 13 of 15 diafragmabladen en is verder vrij onbekend. Ook al was Spiratone vroeger een vrij bekend budgetmerk.

Laatst bewerkt:
De Non AI-objectieven passen niet, dat is ook een aardige range aan objectieven. je kan zo'n objectief wel ombouwen maar dat brengt weer extra kosten met zich mee. Het grappige is dat die non AI-objectieven wel zonder aanpassing op een Pentax passen maar dan niet volledig locken. Misschien dat ik nog eens wat Non AI-objectieven op pik.

Pentax is volgens mij de enige fabrikant die echt volledig backwards compatible is met zijn oude lenzengamma. Wel jammer dat ze hun mount crippled hebben waardoor M en K-objectieven alleen gemeterd worden door het indrukken van een knop op de body. Maar dat wordt vanzelf een automatisme als je werkt met dat soort objectieven.

Iedere DSLR kan wel M42-objectieven aan (met adapter) en tussen die M42-objectieven vind je nog genoeg moois. De objectieven met veel diafragmabladen zijn meestal vrij oud en alleen leverbaar in M42-mount of oude Praktica of Contaxmount.

Is een oplossing voor:

When Nikon developed AI, users of the old lenses and bodies were not left out in the cold like many of the other manufacturers did to their customers. They offered factory alterations to Non-AI lenses so their customer didn't have to start over collecting lenses to mate with their "new" updated camera bodies. These alterations are no longer offered by the factory, but other folks do them still - see the repair page for addresses.
[Link niet meer beschikbaar]

Is een oplossing voor:

[Link niet meer beschikbaar]

Veel plezier met ombouwen :D Of je moet vrij hoge kosten willen betalen voor het laten ombouwen, beetje zonde als je Non Ai objectief waarschijnlijk de 100 euro qua waarde niet overschrijdt.

Misschien dat ik voor de lol nog een Nikkor Pre-ai 50mm f1.4 op de kop ga tikken.

Canon users kunnen wel met een adapter Nikkor objectieven gebruiken. (met enige beperkingen, (MF en geen focus tot infinity meen ik).

Kan een Nikon gebruiker niet zeggen :D

Maar zou wel cool zijn als het wel kon bij canon, al ben ik toch meer van de AF lenzen.

Misschien een keer vreemdgaan (zou hem nooit kopen hoor) met een Carl Zeiss om te kijken wat dat voor een verschil heeft. edit: want ben toch echt benieuwd hoe verschillend dit kan zijn t.o.v. een canon of nikkor prime.

Laatst bewerkt:
Canon users kunnen wel met een adapter Nikkor objectieven gebruiken. (met enige beperkingen, (MF en geen focus tot infinity meen ik).

Kan een Nikon gebruiker niet zeggen :D

Maar zou wel cool zijn als het wel kon bij canon, al ben ik toch meer van de AF lenzen.

Misschien een keer vreemdgaan (zou hem nooit kopen hoor) met een Carl Zeiss om te kijken wat dat voor een verschil heeft. edit: want ben toch echt benieuwd hoe verschillend dit kan zijn t.o.v. een canon of nikkor prime.
Jep, maar dan koop ik liever een Canon body als ik toch Canon lenzen zou gebruiken. Iemand die zo uitgebreid gaat met lenzen kan een extra body ook wel betalen. Nikkor werkt beter op een Nikon, Canon werkt beter op Canon. Maar Canon heeft niet alle lenzen die Nikkor heeft, wat het wel interessant maakt om een adapter te kopen voor Nikkor lenzen als Canon gebruiker. Met name in bepaalde groothoeklenzen blinkt Nikkor uit.

Mja hoewel je toch al het neusje van de zalm hebt bij de marktleiders.

Mja hoewel je toch al het neusje van de zalm hebt bij de marktleiders.

Geen Limiteds, geen pancakes, geen gebruik van antieke objectieven :D Maar je hebt verder gelijk, bij Canon en Nikon is het lenzengamma gewoon een stuk beter dan bij Pentax, Olympus, Sony. Als je uitgaat van de moderne eisen tenminste en je het gemak wil hebben van snelle AF-objectieven. Op dat gebied winnen Canon en Nikon het altijd.

AF is alleen zo robotachtig als je eenmaal gewerkt hebt met soepele MF-objectieven. Het focusgevoel of zoomgevoel van een oud objectief kan niet worden geevenaard door de moderne AF-objectieven. Voor precisiewerk is MF ook prettiger en dan val je automatisch terug op oudere objectieven. Maar goed dan heb je ook weer een split prisma nodig en wordt je AF-DSLR in feite een MF-camera.

Gelukkig kan je op de betere lenzen ook AF uitschakelen, en bij de tele heb je ook de mogelijkheid om de AF te beperken tot afstanden die tot 5 meter ver liggen, dan gaat ie niet de hele lengte in en uit zoeken. Of is er ook nog verschil in soepelheid in M modus? Heb eigenlijk nog niet veel op M geschoten, leek me altijd bijzonder moeilijk om het juiste punt te vinden, maar misschien komt dat door het gebrek aan oefening.

Gelukkig kan je op de betere lenzen ook AF uitschakelen, en bij de tele heb je ook de mogelijkheid om de AF te beperken tot afstanden die tot 5 meter ver liggen, dan gaat ie niet de hele lengte in en uit zoeken. Of is er ook nog verschil in soepelheid in M modus? Heb eigenlijk nog niet veel op M geschoten, leek me altijd bijzonder moeilijk om het juiste punt te vinden, maar misschien komt dat door het gebrek aan oefening.

Focuslimiter is wel handig ja, heb ik alleen op mijn Macro-objectief. Maar MF is meestal wat handiger als je echt volledig zelf wil bepalen waar op gefocust moet worden. Natuurlijk kan je met AF een focuspunt kiezen en ik maak daar ook gebruik van maar het is niet zo nauwkeurig als een goede MF-actie. Maar goed het vereist inderdaad oefening en je zal hoe dan ook met MF vaker onscherpe foto's er tussen hebben.

Voor sport kan MF handig zijn als trap-focus als mogelijkheid hebt. Dan kan je pre-focussen op een punt, alvast afdrukken en pas als het onderwerp scherp in beeld komt wordt er echt afgedrukt. Ik gebruik trap-focus zelf ook voor niet bewegende objecten maar ga binnenkort eens goed aan de slag met bewegende objecten.

Ben nu met een cursus van de foto academie bezig, word je vooral aangeleerd om met M te schieten en met RAW.

Nu net 1 les in belichting gehad en het werken met een grijskaart. maakt echt een wereld van verschil als je goed kunt belichten.

Focuslimiter is wel handig ja, heb ik alleen op mijn Macro-objectief. Maar MF is meestal wat handiger als je echt volledig zelf wil bepalen waar op gefocust moet worden. Natuurlijk kan je met AF een focuspunt kiezen en ik maak daar ook gebruik van maar het is niet zo nauwkeurig als een goede MF-actie. Maar goed het vereist inderdaad oefening en je zal hoe dan ook met MF vaker onscherpe foto's er tussen hebben.

Voor sport kan MF handig zijn als trap-focus als mogelijkheid hebt. Dan kan je pre-focussen op een punt, alvast afdrukken en pas als het onderwerp scherp in beeld komt wordt er echt afgedrukt. Ik gebruik trap-focus zelf ook voor niet bewegende objecten maar ga binnenkort eens goed aan de slag met bewegende objecten.
Ok. Het staat hier sowieso altijd op AF-C maar heb er nog niet echt veel gebruik van gemaakt. In het menu staat de AF-C zo ingesteld dat de camera alleen schiet als de juiste sensor gevonden is voor scherpstelling, dit stond standaard ingesteld op altijd schieten ook al is het onscherp. Heb me laten vertellen dat dit aardig werkt. Je hebt nog een derde optie en dat is niet schieten tot het scherp is, maar voor snel bewegende onderwerpen geen optie.

Ben wel benieuwd hoe het dynamisch AF-veld met 51 punten en 3D-tracking het doet, 1x AF, vasthouden, en de camera blijft het onderwerp zelf volgen binnen de compositie.

Net nog wat zitten proberen in M mode, ging nog redelijk, telkens de AF weer aangezet of ik in de buurt zat van de AF en dat viel goed mee :)

Ben nu met een cursus van de foto academie bezig, word je vooral aangeleerd om met M te schieten en met RAW.

Nu net 1 les in belichting gehad en het werken met een grijskaart. maakt echt een wereld van verschil als je goed kunt belichten.
Ja ik snap wel dat ze dat zo doen. Ze willen vooral de gebruiker leren om zelf meer te doen en te ontdekken, de basis leren zodat ie de camera beter leert gebruiken ipv dat de camera alles voor de fotograaf doet.

Wel hoor je vaak dat die cursussen heel basic en vooral heel technisch zijn. Ze gaan soms te weinig in op de creatieve kant van de zaak. Heel leuk dat je technisch alles weet hoor, maar maakt je nog niet een goed fotograaf. Zo'n cursussen zouden eigenlijk 20% technische uitleg en 80% creatieve richtlijnen/tips en praktijk moeten zijn. Die cursussen zijn er ook wel, maar je moet ze echt gaan zoeken heb ik me laten vertellen.

Ok. Het staat hier sowieso altijd op AF-C maar heb er nog niet echt veel gebruik van gemaakt. In het menu staat de AF-C zo ingesteld dat de camera alleen schiet als de juiste sensor gevonden is voor scherpstelling, dit stond standaard ingesteld op altijd schieten ook al is het onscherp. Heb me laten vertellen dat dit aardig werkt. Je hebt nog een derde optie en dat is niet schieten tot het scherp is, maar voor snel bewegende onderwerpen geen optie.

Ben wel benieuwd hoe het dynamisch AF-veld met 51 punten en 3D-tracking het doet, 1x AF, vasthouden, en de camera blijft het onderwerp zelf volgen binnen de compositie.

Net nog wat zitten proberen in M mode, ging nog redelijk, telkens de AF weer aangezet of ik in de buurt zat van de AF en dat viel goed mee :)

Ja ik snap wel dat ze dat zo doen. Ze willen vooral de gebruiker leren om zelf meer te doen en te ontdekken, de basis leren zodat ie de camera beter leert gebruiken ipv dat de camera alles voor de fotograaf doet.

Wel hoor je vaak dat die cursussen heel basic en vooral heel technisch zijn. Ze gaan soms te weinig in op de creatieve kant van de zaak. Heel leuk dat je technisch alles weet hoor, maar maakt je nog niet een goed fotograaf. Zo'n cursussen zouden eigenlijk 20% technische uitleg en 80% creatieve richtlijnen/tips en praktijk moeten zijn. Die cursussen zijn er ook wel, maar je moet ze echt gaan zoeken heb ik me laten vertellen.

Klopt opzich wel, vooral omdat ze er vanuit gaan dat je 0,0 begrijpt van DSLR's.

Maar na een aantal lessen komen er wel dingen om de hoek kijken waar je echt wat aan hebt.

Maar inderdaad het creatieve aspect is nu nog niet heel erg veel aan bod gekomen.

-- Pentax

Pentax SMC Takumar 55mm f1.8
Pentax K SMC 135mm f2.5 (1 van mijn scherpste objectieven)
Pentax K 200mm f4 (koopje met deuken)
Pentax K 35mm f3.5
Pentax M 50mm f1.7
Pentax M 80-200 f4.5
Pentax M 35-70 f2.8-3.5
Pentax A 50mm f1.7
Pentax A 35-105 f3.5
Pentax F 50mm f1.4
Pentax F 70-210mm f4.5-5.6
Pentax F 100-300 f4.7-5.8
Pentax FA 28-70 f4 AL
Pentax DA 16-45 f4

-- diversen

Carl Zeiss Jena 135mm M42
Tamron 90mm f2.8 Di macro
Spiratone 135mm f2.8 t-mount
Hoya 135mm f2.8 (onbekend maar goed scherp en goed contrast)
Hoya 200mm f3.5 (zelfde als de 135mm Hoya)
Kiron 28mm f2
Vivitar Series 1 70-210mm f3.5 m42 (schaars in deze mount)
Tamron SP f-system teleconverter 2x (7 elements)
Sigma AF Super Wide 24mm f2.8

Tamron Adaptall
Tamron SP 35-80mm f2.8-3.8 01a (volgens de Adaptallsite : the best zoom lens ever manufactured within its class and price point.) zelf nog te weinig gebruikt.
Tamron SP 35-210mm f3.5-4.2 26a (helaas kapot, refunded)
Tamron SP 70-210 f3.5 19ah (beter dan de Vivitar Series 1)
Tamron SP 60-300 f3.8-5.4 23A
Tamron 35-135mm f3.5-4.2 40a
Tamron 70-150 f3.5 20a (krijgertje wegens verkeerd verzonden objectief)
Tamron teleconverter 01f
Tamron K/A mount x2

Camera's :
Pentax K-x
Pentax K20D
Pentax MZ-30
Panasonic Lumix TZ7
Fuji F31fd

Rugzakken :

Lowepro Compudaypack
Tamrac Velocity 10
en nog een rugzak waarvan de rits het begaf binnen een week, rommel.

Mijn 'lijstje' :D Mijn oude digitale Konica Minolta nog niet eens meegeteld. Die gebruik ik toch niet meer.

Terug
Naar boven