XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Nice :D

Verkoop jij body's die gaan verouderen of houdt je altijd alles bij?

• Topic Starter Topic Starter
Nice :D

Verkoop jij body's die gaan verouderen of houdt je altijd alles bij?

Mijn K100D Super heb ik verkocht, mijn K20D zou ik niet zo snel verkopen. K100D Super is een prima camera maar qua controls is de K20D vele malen fijner en de K-x maakt veel goed qua beeldkwaliteit. Als Pentax een opvolger uitbrengt van de K7 en de sensor is nog beter dan die van de K-x zou ik wel overwegen om de K20D te verkopen. Alleen krijg je er dan nog amper iets voor terug.

Ja je hoort namelijk wel eens dat je beter snel kan roteren van oud naar nieuw omdat je dan telkens geld van je oude body kan recupereren, terwijl als je het langer blijft gebruiken de waarde naar quasi 0 gaat. Weet niet meer precies over hoeveel jaren het gaat, dacht iets van 3j.

Ja je hoort namelijk wel eens dat je beter snel kan roteren van oud naar nieuw omdat je dan telkens geld van je oude body kan recupereren, terwijl als je het langer blijft gebruiken de waarde naar quasi 0 gaat. Weet niet meer precies over hoeveel jaren het gaat, dacht iets van 3j.

Volgens mij is de cyclus van nieuwe bodies tegenwoordig 18 maanden, als je dan binnen 6 maanden na het uitkomen van de opvolger je eigen body niet hebt verkocht denk ik dat je vrij veel kan inleveren op de nieuwprijs. Maar goed ik koop meestal een nieuwer model als het al even uit is en dan heb je in feite al relatief goedkoop het laatste model. Mijn K20D gekocht voor nog geen 600 euro en die body brengt nog wel 400 a 450 euro op nu.

Ik zou bij verkoop zelf er nog wat amper gebruikte objectieven bij gooien, dat doet het altijd wel goed om de prijs wat op te krikken. Ook al zal je bij losse verkoop misschien nog wat meer binnen halen.

Idd maar ik vraag me toch af wat dan de ideale strategie is, te snel verkopen en je moet een hogere startprijs betalen voor het nieuwe model, te laat verkopen en de waarde van je oude camera is teveel gezakt. Wellicht de gouden middenweg kiezen?

Blijft jammer die digitale rot, met de filmcamera's kon je nog hopen op waarde wanneer het antiek zou worden.

Idd maar ik vraag me toch af wat dan de ideale strategie is, te snel verkopen en je moet een hogere startprijs betalen voor het nieuwe model, te laat verkopen en de waarde van je oude camera is teveel gezakt. Wellicht de gouden middenweg kiezen?

Blijft jammer die digitale rot, met de filmcamera's kon je nog hopen op waarde wanneer het antiek zou worden.

Daarom koop ik ook bijna antieke objectieven :D Maar zelfs die dalen in prijs, mjn K-objectieven waren enkele jaren geleden een stuk duurder dan wat ik er voor betaald heb.

Kleinbeeldcamera's koop je tegenwoordig ook voor een appel en een ei, zelfs een Hasselblad middenformaatcamera is betaalbaar geworden. Het enige wat nog een beetje zijn waarde behoudt of meer waard wordt zijn de limited edition camera's of objectieven die in zeer kleine oplage zijn uitgebracht. Had zelf bijna een Tamron SP 180mm te pakken, kwam er later achter dat de marktprijs zeker het dubbele was. Maar goed de nieuwprijs was nog vele malen hoger, dus zelfs die obscure objectieven verliezen hun waarde. Alleen het echte grove tele-materiaal dat zeer lichtsterk is blijft waardevast. Een Canon 200mm f1.8 zal nog steeds vele duizenden euro moeten opbrengen bijvoorbeeld.

Met een body zoals jij die hebt zal je denk moeten blijven roteren wil je nog enige waarde terugzien, met een body van 500 a 600 euro is die noodzaak er minder.

---------- Toegevoegd om 15:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:00 ----------

25rjot1.jpg

Nog even mijn Pentax F 50mm f1.4 getest. Overtuigd van de kwaliteit van het objectief, haarscherp vanaf f2.0 en f1.4 is bruikbaar. Dit shot op f2.5 omdat die bewegelijke beestjes anders amper in focus blijven.

Met een body zoals jij die hebt zal je denk moeten blijven roteren wil je nog enige waarde terugzien, met een body van 500 a 600 euro is die noodzaak er minder.
Paar jaar flink schieten, wat time-lapse op het einde en dan wisselen dus :D

Paar jaar flink schieten, wat time-lapse op het einde en dan wisselen dus :D

En dan de shuttercount zeker terugdraaien? :finger: Ik weet al gelijk waar ik niet op ga bieden dan :D

Denk dat ik binnenkort een keer time lapse ga proberen, mijn K20D is er wel geschikt voor.

okey Eric, wat voor digitaal fototoestel raadt jij aan voor vakantie, gewoon casual pictures, niet te duur en genoeg memory voor 500 foto's :o sorry 0,0 verstand van dit

Ik lees vaak dat de Canon compacts ook erg goed zijn :)

Vroeger was de Nikon Coolpix goed, maar tegenwoordig durf ik dat niet meer te zeggen.

Verzoek aan eric
Of je nog een mooie foto hebt in je collectie voor me achtergrond:

Klein typisch Italiaans cafe, licht roze/oranje muur, klein terrasje ervoor.:D

Verzoek aan eric
Of je nog een mooie foto hebt in je collectie voor me achtergrond:

Klein typisch Italiaans cafe, licht roze/oranje muur, klein terrasje ervoor.:D

Dat is wel heel erg specifiek. Denk dat ik overigens niet 1 foto heb van een cafe, dus dat gaat hem niet worden.

Om hier ook even op in te gaan, meestal koop ik bodies ongeveer 6-12 maanden nadat ze zijn geïntroduceerd. Introductieprijs is dan aanzienlijk naar beneden bijgesteld, maar het gaat nog steeds om een model dat voorlopig zijn nieuwe status vasthoudt. Daarom kan je het na pakweg 2 jaar nog voor een aardige prijs kwijt, het is dan immers pas maximaal 3 jaar na introductie en de opvolger is er dan gemiddeld pas een jaar. Het voordelen van de dure spullen die ik nu heb is dat ze extra langzaam in prijs zakken omdat er nu eenmaal geen goedkoop nieuw alternatief voor is.

Bij objectieven maakt de introductiedatum veel minder uit omdat de levenscyclus veel langer is, 10 jaar is geen uitzondering, en goede lenzen redelijk onverslijtbaar zijn. In tegenstelling tot bodies koop ik lenzen vaak 2e hands, hoewel je dan wel goed moet zoeken naar koopjes. Er zijn een hoop mensen die zeker voor een Nikkor of Canon lens bereid zijn om bijna hetzelfde te betalen 2e hands als nieuw in de goedkoopste webshop. Dat gaat me wat te ver, de lens moet minstens 20% goedkoper zijn. Dat lukt bij Canon L lenzen steeds moeilijker trouwens.

Nog een vraagje voor jou Eric: is het niet goedkoper om je collectie van 20+ lenzen in te ruilen voor een stuk of 3 top exemplaren? Je hebt nu gigantische overlap en je blijft op deze manier wisselen als je wil profiteren van alle sterke punten. Of is het verzamelen een doel op zich?

@ Zelda: tnx voor je input. Ik had een soortgelijke vraag al eens gesteld aan Eric (mbt zijn verzameling) hij heeft daar ergens in de vorige pagina's op gereageerd.

Thx T.

Klopt opzich wel, vooral omdat ze er vanuit gaan dat je 0,0 begrijpt van DSLR's.

Maar na een aantal lessen komen er wel dingen om de hoek kijken waar je echt wat aan hebt.

Maar inderdaad het creatieve aspect is nu nog niet heel erg veel aan bod gekomen.

Zo'n fotocursus heb ik ook eens gevolgd ja. Dat noemden ze dan voor gevorderden, maar ze gingen wel uitleggen wat een diafragma was etc. Zonder te willen opscheppen moest ik constateren dat ik meer wist van de techniek dan de cursus leidster... Ben nueenmaal een beetje een gearfreak. Gelukkig wist zij creatief gezien véél meer dan ik en kreeg dat ook wel aandacht dus ik werd er wel wijzer van.

Met cursussen vind ik het altijd erg moeilijk inschatten van te voren of ze voldoen aan je verwachting en daarom durf ik me niet in te schrijven.

Laatst bewerkt:
Nog een vraagje voor jou Eric: is het niet goedkoper om je collectie van 20+ lenzen in te ruilen voor een stuk of 3 top exemplaren? Je hebt nu gigantische overlap en je blijft op deze manier wisselen als je wil profiteren van alle sterke punten. Of is het verzamelen een doel op zich?

Is niet goedkoper en ik heb op een lichtsterke AF-zoom na nu ook gewoon top-objectieven in mijn verzameling.

- Sigma 24mm f2.8 (1 van de scherpste 24mm's op Photodo)
- K 35mm f3.5 (kan zich meten met een vergelijkbare limited)
- F 50mm f1.4 (scherpste 50mm gemaakt door Pentax)
- K 135mm f2.5 (geen vergelijkbare AF-variant voor te vinden)
- Tamron Adaptall 70-210 f3.5 (bijna f2.8 maar een stuk lichter en de kwaliteit benadert die van een goede f2.8 70-200mm)

Heb dan ook nog een Pentax 16-45mm die voorlopig nog wel voldoet voor wide angle werk. Als Sigma de 8-16 uitbrengt zal ik die wel kopen mits de prijs een beetje normaal is (mijn richtprijs is rond de 450 a 500 euro)

De rest is opvulling en gewoon leuk om mee aan de slag te gaan ook al is het soms ook wel eens handig om i.p.v. een zware 70-210 mee te nemen te kiezen voor een superlichte 100-300 of 70-210 AF die ik ook heb. Het zijn dus ook gewichtsoverwegingen waarom ik overlap heb in bepaalde ranges.

Ik werk zelf liever met primes dan met een zoomobjectief en behalve op 135mm en 50mm heb ik geen overlap. 1 of 2 van de 50mm's ga ik zeker verkopen. Kan ik weer wat anders terug voor kopen dan :D

Zelf vind ik dat een objectievenverzameling minimaal een wide anglezoom moet bevatten (mis ik nog), een scherpe 35mm, een scherpe en lichtsterke 50mm, een scherpe en lichsterke 85mm (mis ik nog), een macro-objectief, een lichtsterke 200mm en misschien nog wat langers als je vogels of ander klein spul op de foto wil zetten. Op 2 objectieven na heb ik in feite nu wel alles, met telekanonnen van 2 kg of meer was ik toch niet van plan om op stap te gaan.

Maak je zelf nog wel foto's of wacht tot je een vakantie of een juiste gelegenheid om inspiratie op te doen? Het weer zit in ieder geval niet mee de laatste tijd. Ging van de week op stap maar de oogst was maar 5 foto's en geen van die foto's was het aanzien eigenlijk waard. Begin vorige maand met een stuk beter weer was het prettiger om foto's te schieten

Laatst bewerkt:
-- zie verbeterde versie paar postings verder.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[afbeelding niet meer beschikbaar]

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat maar gisteren maar weer eens aan de slag gegaan met het maken van HDR-foto's. Denk ik me nog wat verder ga verdiepen in de levels of curvesfunctie van Photoshop om nog net even wat meer uit de foto's te halen.

nice!

Terug
Naar boven