AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Ultra wideangle lenzen zijn trouwens super leuk speelgoed,

Foto is verder niets bijzonders qua techniek ofzo, maar iedereen in de klas vindt hem gaaf.

Was op een schooltripje naar Berlijn.

En ja, de highlights zijn compleet blown out.

20pzmkj.jpg

Holocaust-Mahnmal (echte naam: Denkmal für die ermordeten Juden Europas)

Nee, ik vind dat dat juist wat meer leven in de foto brengt. Anders is hij wel erg gestileerd. Je hebt een snelle sluitertijd gebruikt waardoor je het beeld bevroren hebt. Met alleen de hond en de vage achtergrond geeft dit een wat surrealistisch beeld. Wel had het paaltje wat minder scherp mogen zijn. Maar nu heeft de hond ruimte waa hij naar toe kan.
Helemaal mee eens :)
geslaagde foto's trouwens in post #603 man.

te veel dit?
[afbeelding niet meer beschikbaar]

Why dat effect? :(

Het zag er anders geen slechte foto uit. Al mist het iets om er echt uit te springen.

Leuk idee, benieuwd naar het resultaat :)

• Topic Starter Topic Starter
IMGP7101_lzn-1.jpg

Was mijn eerste foto met mijn Sigma 10-20mm, daarna ging het bergafwaarts omdat ik moeite had met de horizon recht houden. Is knap lastig op 10mm kan ik wel zeggen.

Laatst bewerkt:
IMGP7135-Edit.jpg

Nog maar eens Kijkduin. Een vrij lege foto maar juist Ultrawide leent zich voor foto's die kaal over komen. Ook al moet er natuurlijk nog wel iets zijn dat zorgt voor aandacht. Relief in het zand en de schakeringen in kleur kunnen daar voor zorgen.

Kan de rest van mijn objectieven wel verkopen :D Voorlopig ga ik op de ultrawidetour.

Hehe nu maak je me toch jaloers. Ik vind ultra-groothoek-foto's prachtig, zeker in 'abstract' ogende omgevingen met dramatische hemel. Wil zo'n lens zeker nog in huis halen :)

Voor die laatste foto moet je eens op de grond gaan zitten, volgens mij geeft dat ook een cool effect.

Hehe nu maak je me toch jaloers. Ik vind ultra-groothoek-foto's prachtig, zeker in 'abstract' ogende omgevingen met dramatische hemel. Wil zo'n lens zeker nog in huis halen :)

Voor die laatste foto moet je eens op de grond gaan zitten, volgens mij geeft dat ook een cool effect.

Ik zat al bijna op de grond, ik durfde echt niet lager vanwege een zandstorm. Die zandstorm zie je ook in beeld, dat zijn die strepen rechts in het midden.

Op FF heb je het voordeel dat je vanaf 20mm al een UW hebt. Met een Sigma 15-30 heb je dezelfde mogelijkheden als ik heb met mijn 10-20. Alleen zal je wel iets meer vignetting hebben. Die Sigma kost minder dan 400 euro.

Aha.

Mja ik ga nu ff wachten vanwege andere kosten maar hij komt er eind dit jaar wel denk ik. Ik twijfel alleen nog over welke het wordt. De ultra wide zoom (Nikkor) is machtig maar heeft geen mogelijkheid om filters te bevestigen vanwege de huge lens, wat toch wel een nadeel kan zijn in bepaalde situaties.

Die Nikkor 14-24 is een beest maar wel prijzig. De Sigma 15-30 is goed genoeg voor dit soort opnamen of je moet echt voor het ultieme willen gaan. Enige probleem van Sigma is hun quality control maar bij een goede fotowinkel krijg je gewoon een nieuwe als het objectief niet goed is.

Mijn Sigma 10-20 is in ieder geval niks mis mee, maar er zijn wel Sigma's die behoorlijk kunnen tegenvallen in de praktijk.

IMGP1737.jpg

IMGP1738-1.jpg

IMGP1740-1.jpg

Nu ik Lightroom 3 (beta) heb geinstalleerd maar eens aan de slag gegaan met wat oudere series. LR 3 is echt een verbetering t.o.v. 2, zeker in de ruisonderdrukking. Had ik hier natuurlijk niet nodig maar zal LR 3 zeker meer gaan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Voor/na zou dan vooral interessant zijn, maar het ziet er technisch prima uit. Hier zat je trouwens tegen de hoogste f-waarde aan zeker?

Voor/na zou dan vooral interessant zijn, maar het ziet er technisch prima uit. Hier zat je trouwens tegen de hoogste f-waarde aan zeker?

f11 twee keer en 1 keer f6.3 (de laatste). Zou denk ik ook de eerste twee op f8 geschoten kunnen hebben. Beetje gevoel voor de hyperfocale afstand en je komt een heel eind qua scherptediepte. Laatste wilde ik vooral de tram scherp hebben en kon ik het diafragma dus wat verder opengooien.

Met RAW blijft de voor natuurlijk wel vrij kaal qua kleur, er is dan echt nog totaal geen bewerking overheen gegaan. Als je nooit met RAW gewerkt zou hebben schrik je waarschijnlijk van de beginsituatie in een RAW-editor.

Voordeel van een RAW-editor zoals LR 3 is dat je selectief kan belichten. Begin nu door te krijgen hoe de adjustment brush werkt, daarmee speel je in feite met licht en andere parameters op een gedeelte van de foto. In Photoshop heb je daarvoor de dodge and burn functie maar die gaat niet zover als de functionaliteit van LR 3.

Ah had ik niet gedacht, dacht dat je dan echt nog hoger zou moeten gaan.

Ja, was ff vergeten dat je alles raw schiet. Dan is voor na sowieso altijd grote verbetering.

Selectief belichten was vooral handig om contrast te krijgen in de blauwe lucht en witte muren veronderstel ik? Wel vind ik dat de blauwe lucht met witte wolk nu ietsje te grijs is (foto 2), of zag het er echt zo uit?

Ah had ik niet gedacht, dacht dat je dan echt nog hoger zou moeten gaan.

Ja, was ff vergeten dat je alles raw schiet. Dan is voor na sowieso altijd grote verbetering.

Selectief belichten was vooral handig om contrast te krijgen in de blauwe lucht en witte muren veronderstel ik? Wel vind ik dat de blauwe lucht met witte wolk nu ietsje te grijs is (foto 2), of zag het er echt zo uit?

Je wilt eigenlijk niet hoger dan f11 of f13, anders krijg je te maken met diffractie die de scherpte aantast.

De lucht op de tweede foto was voor een gedeelte overbelicht, daar moet je dus een compromis sluiten qua kleur. Als ik de lucht blauwer maak zou het er onnatuurlijk uitzien en als ik de overbelichting laat overheersen zou die teveel de aandacht trekken. Die scene zou een goede kandidaat zijn geweest voor HDR. Had in Photoshop nog wel wat verder kunnen corrigeren maar dan ging ik mijn eigen doel voorbij om LR 3 als RAW-editor te gebruiken en daar kundig in te worden.

Heb nu selectief belicht op de muren en tram, waarbij ik vooral de bijna overbelichte stukken vaak een kleine negatieve belichting heb gegeven. Meestal maar 1/3 stop maar dat kan een wereld van verschil uitmaken op het geheel. Tevens de muren in sommige gevallen selectief verzadigd qua kleuren, als je dat op het geheel uitvoert wordt het teveel qua kleuren.

Laatst bewerkt:
Ok wist ik niet, maar ik veronderstel dat het soms toch wel wenselijk is om hoger te gaan?

Ben zelf niet zo'n grote fan van zware post processing, ik hou van naturel foto's. Maar anderzijds als je het naturel kan houden of de aanpassing een duidelijke verbetering is voor de foto dan ligt het natuurlijk anders.

Van deze 3 vind ik de eerste persoonlijk de beste :)

Ok wist ik niet, maar ik veronderstel dat het soms toch wel wenselijk is om hoger te gaan?

Ben zelf niet zo'n grote fan van zware post processing, ik hou van naturel foto's. Maar anderzijds als je het naturel kan houden of de aanpassing een duidelijke verbetering is voor de foto dan ligt het natuurlijk anders.

Van deze 3 vind ik de eerste persoonlijk de beste :)

Bij een FF-DSLR kan je nog wel verder knijpen met je diafragma. f22 is dan nog goed te doen, ook al zal waarschijnlijk f16 optimaal zijn. Bij APS-C houdt het zo ongeveer bij f11 op en verlies je daarna aan scherpte en resolutie. f16 is dan nog wel bruikbaar overigens en daarbij voorbij ook nog wel maar je wordt dan wel gelimiteerd in afdrukformaat.

Postprocessing is verder natuurlijk zo oud als fotografie zelf, wat je nu met dodge and burn kan uitvoeren deed men vroeger met doordrukken en tegenhouden in de doka. Veel verder dan dodge and burn ga ik meestal ook niet, ook al kan je nu wel wat meer parameters aanpassen dan vroeger.

True. Zelf ook gedaan trouwens (had al fotografie op school). Zolang het niet uit de hand loopt met dat tweaken is er ook niets aan de hand.

Doet er me aan denken, laat jij wel eens foto's in het groot afdrukken om in te kaderen in huis? Lijkt me wel wat als het van die geslaagde reisfoto's zijn. Al heeft het ook wel iets egotripperigs :D

Terug
Naar boven