AndroidHealthClinic

De grote 3

Nootmuskaatje

True Natural Space Ranger
Elite Member
10 jaar lid
10.000 likes
Waardering
10.232
Lengte
1m82
Massa
84kg
Elke keer als ik rondkijk zie ik mensen met stats als BP 100, SQ 120, DL 140. Hoe heeft iedereen zo'n damn hoge BP vergeleken met de rest.

Ik ben net begonnen maar mn BP is 57,5, SQ 90 en DL 115 allen 5 reps. En ze gaan alle drie toch wel samen omhoog, BP&SQ 2,5kg en DL met 5kg per week.

Skippen ze te veel legdays? Hebben ze bovenlichaam genen van een griekse god? Heb ik onderlichaam genen van een griekse god? Mhm

Het is en blijft wel internet hè... op het web zijn verreweg de meeste griekse goden te vinden.

Kan allerlei redenen hebben: je manier van trainen, genen (lees lichaamsbouw), techniek, blessures etc. Er zijn hier geloof ik gasten die squaten meer dan 200 KG, maar benchen nog geen 100 KG. En er zijn inderdaad ook nogal wat mensen die het bovenlichaam wat meer aandacht geven dan het onderlichaam.

• Topic Starter Topic Starter
Kan allerlei redenen hebben: je manier van trainen, genen (lees lichaamsbouw), techniek, blessures etc. Er zijn hier geloof ik gasten die squaten meer dan 200 KG, maar benchen nog geen 100 KG. En er zijn inderdaad ook nogal wat mensen die het bovenlichaam wat meer aandacht geven dan het onderlichaam.

Hmm blessures zie ik indd ook vaak, maar toch wel meestal een BP die bijna net zo hoog is als SQ en DL. Begon mijn BP een beetje zielig te vinden vergeleken met SQ en DL:p.

Internet BP 150kg vs Reallife BP 100!

Laatst bewerkt:
Een van de redenen dat bench veel voorloopt is omdat veel mensen eerst alleen bovenlichaam trainen, met name borst en biceps voor ze gaan inlezen en wijzer worden via bijv. Fora's zoals deze. Daarna zie je dat ze correcter en vollediger gaan trainen. Neem daar bij nog dat zwaar squatten of deadliften gewoon afzien en strijden tegen de pijn is, en zwaar benchen een stuk minder. Daarnaast het feit dat ook iedereen een ander lichaamstype heeft natuurlijk met sterktes en zwaktes. Ik ben begonnen met een instructeur ophet moment dat ik ging liften, dus zondoende in al mijn lifts zit ongeveer even veel tijd. Raad eens: ik heb ook een enorm zwakke bench in vergelijking met de rest BP 110 sq 155 DL 210. Nou ben ik een kleine worstelaar van 75 kg en heb ik sowieso een gedrongen fysiek en een sterke core van al de tijd op de mat.

Wat er ook al gezegd werd, het blijft het internet hè :P Stats zijn vaak wat ze heel graag zouden willen kunnen.

Mijn BP ligt ook zowat gelijk aan mijn Squat en Deadlift met benchen ben ik nou eenmaal erg sterk.

Terwijl met Squat en Deadlift progressie wat langzamer gaat ...

Persoonlijk vind ik Squat en Deadlift ook veel zwaardere oefeningen als de Bench.

Ik zelf hoor ook bij de mensen waar je het over heb. Meeste mensen die beginnen met trainen geven niet zoveel om benen en trainen ze dus te weinig/te licht. Als na een tijdje trainen er een enorm verschil verstaat tussen onder en bovenlichaam beginnen ze hun benen te trainen maar tegen die tijd lopen ze al zover achter dat ze het bijna met geen mogelijkheid gelijk kunnen trekken met hun bovenlichaam.

Komt btw ook nog bij dat er enorm veel halve reps worden gedaan en dat die lifts dan in de stats worden gezet, vooral bij bench press.

Ik zelf hoor ook bij de mensen waar je het over heb. Meeste mensen die beginnen met trainen geven niet zoveel om benen en trainen ze dus te weinig/te licht. Als na een tijdje trainen er een enorm verschil verstaat tussen onder en bovenlichaam beginnen ze hun benen te trainen maar tegen die tijd lopen ze al zover achter dat ze het bijna met geen mogelijkheid gelijk kunnen trekken met hun bovenlichaam.

Komt btw ook nog bij dat er enorm veel halve reps worden gedaan en dat die lifts dan in de stats worden gezet, vooral bij bench press.

Dat is bij mij niet het geval, heb benen nooit achtergelaten ...

Elke training bevat bij mij een Squat en een variant op een Deadlift.

Hoeft helemaal niks te maken te hebben met dat benen zijn verwaarloosd, sommige mensen hebben nou eenmaal veel power zowel in boven en onderlichaam.
Het lijkt nu net of dat je been oefeningen moet voorlopen op een oefening als de bench wat natuurlijk onzin is

Mijn bench is hoger dan mijn squat:cool:

0b4.jpg

ik buig meer dan twee keer zoveel als ik bank, tegenwoordig denk ik bijna tweeenhalf maal zoveel

Dat is bij mij niet het geval, heb benen nooit achtergelaten ...

Elke training bevat bij mij een Squat en een variant op een Deadlift.

Hoeft helemaal niks te maken te hebben met dat benen zijn verwaarloosd, sommige mensen hebben nou eenmaal veel power zowel in boven en onderlichaam.
Het lijkt nu net of dat je been oefeningen moet voorlopen op een oefening als de bench wat natuurlijk onzin is

Dus het is normaal dat je borst net zoveel gewicht kan tillen als je benen? Sorry hoor maar benen horen toch echt sterker te zijn als alles gelijk zou lopen. Met jou logica zou ik 200 kilo moeten kunnen curlen omdat ik dat ook kan deadliften.

Sommige mensen zijn beter gebouwd voor bench dan anderen en sommigen geven hem meer prioriteit.

internet stats , volgens misc mag je 1/3de overdrijven afhankelijk van de streek waar je woont

internet stats , volgens misc mag je 1/3de overdrijven afhankelijk van de streek waar je woont

Cool, +200kg bench dan.
Voor de rest zijn de meeste hun stats erg simpel te verklaren.
Halve reps - kwart reps - één-tiende reps - en sterke spotters.
En dan zijn er nog de ik lift niet, ben enkel een fantast reps.
Staar je niet blind op getallen, die zeggen niets, tenzij jij een PL'er bent.

Volgens mij valt het best wel mee met liegen over stats, ik volg best wat logjes, en velen ervan posten ook gewoon filmpjes. Maarja diegene die er wel over liegen hebben alleen zichzelf ermee:P.

Banken 6x100, squat 8x90.. DL 6x120..
Is dat raar? :)

Dit is een standaard regel voor gemiddelde kracht.
Bench press: body weight x 1.2
Chin-ups or pull-ups: body weight x 1.2 or 8 reps with body weight.
Squat: body weight x 1.6
Deadlift: body weight x 2

het kan uiteraard zijn dat de squat wat beter bij loopt dan je bench of visa versa. Maar als je bench hoger ligt dan je squat of DL doe je die gewoon niet vaak of hard genoeg. Heeft overigens niets met je genetica te maken.

Terug
Naar boven