Fitness Seller

Deadlift na operatie

Newert

Novice
Waardering
0
Over 2 dagen word ik geopereerd aan een hernia in de onderrug. Laatste paar maanden heb ik het door middel van trainen kunnen verlichten. Vooral gelet op mijn vorm, eindeloos filmpjes gekeken van hoe en wat en uiteindelijk mijn eigen vorm verbeterd.

3 weken geleden is mijn Hernia echter erger geworden met als gevolg moeilijk lopen, moeilijk zitten alleen liggen is te doen.

Nu word ik dus geopereerd en zal ik de komende maanden rustig aan moeten doen.

Alleen vroeg ik me af of ik ooit nog mag Deadliften een van men favoriete oefeningen.
Kan iemand dit voor mij beantwoorden??

Vraag het aan de dokter. :)

Over 2 dagen word ik geopereerd aan een hernia in de onderrug. Laatste paar maanden heb ik het door middel van trainen kunnen verlichten. Vooral gelet op mijn vorm, eindeloos filmpjes gekeken van hoe en wat en uiteindelijk mijn eigen vorm verbeterd.

3 weken geleden is mijn Hernia echter erger geworden met als gevolg moeilijk lopen, moeilijk zitten alleen liggen is te doen.

Nu word ik dus geopereerd en zal ik de komende maanden rustig aan moeten doen.

Alleen vroeg ik me af of ik ooit nog mag Deadliften een van men favoriete oefeningen.
Kan iemand dit voor mij beantwoorden??

Het probleem is vaak dat de gemiddelde dbb'er vindt dat je niet zonder deadliften door het leven mag gaan, de gemiddelde arts echter vraagt zich af waarom je in hemelsnaam die gewichten wil tillen. De gemiddelde dbb'er vindt ook dat je je onderrug spieren moet blijven trainen, bij voorkeur in een lage reprange om de spieren aan te sterken. Rippetoe, Bill Star, enz... .

Ikzelf heb net een acute lumbago achter de rug (minder erg dan jou) dankzij te zwaar te deadliften, en zelfs bij mijn kinesist kan ik niet echt rekenen op begrip. Mijn kinesist vindt bijvoorbeeld dat er niets mis is met de beweging op zich, maar stelt zich (terecht?) vragen bij de gewichten die ik gebruik. Ook vermeldde hij er nog even bij dat ik dankzij mijn spierontwikkeling in de onderrug en buikspieren aan een hernia of erger ben ontsnapt. De "core" spieren zouden als het ware de klappen hebben opgevangen van de overbelasting van te zwaar te deadliften.

Dus, een beetje een dubbel verhaal. Ik denk dus dat de waarheid ergens in het midden ligt, maar dat is een persoonlijke bewering. Niets mis met deadliften, maar voor rugpatienten (wat jij en ik nu zijn geworden) is het misschien beter om niet te zwaar te gaan en de herhalingen hoger te houden. Je doel zal dus geen massa en kracht meer zijn, maar eerder versterkend. Een beetje vergelijkbaar met buikspieren trainen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reactie. Ik heb de hernia niet door het deadliften gekregen, heb het waarschijnlijk ontwikkelt toen ik net was begonnen met trainen (en nog nooit van deadliften gehoord had). Ik heb de pijn heel erg kunnen verlichten met deadlift oefeningen maar waarschijnlijk heb ik het nu met BOR verkloot (tenminste de pijn is toegenomen na de BOR). Maar wel balen ik trainde juist altijd met als doelstelling kracht, zat op het laats met deadlift rond de 140 kg.

Maarja ik zal het over een paar maanden wel zien als ik rustig aan weer ga trainen.

Bedankt voor de reactie in iedergeval.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven