XXL Nutrition

Deadlift: tweede rep makkelijker dan de eerste

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb dit ook trouwens, altijd al gehad. Soms de derde nog makkelijker dan de 2e ook :) http://instagram.com/p/6Hbv4NMu1H/?taken-by=jeroenvh105 Als je sets met dubbels of triples doet kan je tussen de reps even terug stappen en opnieuw pakken. Met langere sets is dat natuurlijk tijdverlies.

Goed te zien inderdaad. Maar heb je ook dat je minder dan je theoretische max trekt, zoals ik bijvoorbeeld met 5x180 maar Fx190?

Ik heb trouwens zelf het lek boven denk ik, in de setup.

Dat het mentale aspect van belang kan zijn betwijfel ik niet. Sterker nog, vooral bij de vergevorderden kan het mentale aspect soms het verschil betekenen tussen winnen en verliezen.
Echter, het verschil tussen bewegingen met 70-80% 1RM en 85%1RM -of hoger- is fysiologisch gegrond in de zin dat het aparte 'skills' zijn. Het verschil zit hem in het neuromotorische karakter van de beweging onder lagere en hogere intensiteit, waarbij ook opgemerkt moet moet worden dat dit verschil alleen maar groter wordt naarmate de krachtatleet meer gevorderd wordt.

Conform SAID (Specific Adaptation to Imposed Demands) en de 'Law of specifity' is het juist wel van belang dat je de noodzakelijke motorische vaardigheid voor datgene waarin je probeert uit te blinken wel met enige regelmaat doet. Dat heeft op zich niets met onzekerheid e.d. te maken.

Dat gezegd hebbend, kan het onderhouden van een vaardigheid inderdaad wel een gevoel van vertrouwen geven, maar dat is een andere gemoedstoestand dan onzekerheid.
Daarbij is overigens niet gezegd dat dit iedere training of iedere week moet plaatsvinden of dat je daarbij ook helemaal tot het uiterste moet gaan, maar zo 1x per 3-4 weken lijkt een acceptabel minimum te zijn.
Was tegelijk iets anders aan het doen blijkbaar, want wat ik wilde zeggen kwam niet helemaal uit de verf. Met je eens dat skill trainen alleen echt zwaar kan, als een 1RM je doel is. S.A.I.D. zoals je al zegt. Alleen mijn punt was, dat skill trainen bij een relatief simpel iets als PL niet iets is dat constante, jarenlange, hoge aandacht vraagt. De skill is gewoon niet complex genoeg om het waard te maken veel tijd/energie weg te nemen van daadwerkelijk trainen om sterk te worden.

Het is een skill die je zeker moet trainen, maar als die er eenmaal zit is het m.i. nog maar sporadisch nodig om er aandacht aan te besteden. Nogmaals: we zijn geen turners of schoonspringers. Als je techniek met je 1RM achteruit gaat van "99% goed" naar "90% goed" kan je nog steeds bijna net zo veel tillen. Het is niet zoals bij turnen dat dat het verschil is tussen een olympische medaille of subtop in Wuustwezel. Mastery is in elke sport belangrijk, maar bij een simpel patroon als PL is gewoon trainen om sterker te worden, zoals Jitse ook al zegt, veelal nog belangrijker.

Vanuit die gedachte ging ik verder over het mentale aspect, waar zelfvertrouwen voor sommigen opgebouwd wordt door zwaar te tillen. Niet om de skill te trainen, maar om vertrouwen te houden dat ze die skill nog steeds hebben. Daarvan bedoelde ik dat er nogal wat variabiliteit tussen mensen is. Ik weet dat mijn benchtechniek goed blijft, ook al doe ik het jarenlang niet. Ik heb dat vertrouwen. Anderen juist absoluut niet.

Was tegelijk iets anders aan het doen blijkbaar, want wat ik wilde zeggen kwam niet helemaal uit de verf. Met je eens dat skill trainen alleen echt zwaar kan, als een 1RM je doel is. S.A.I.D. zoals je al zegt. Alleen mijn punt was, dat skill trainen bij een relatief simpel iets als PL niet iets is dat constante, jarenlange, hoge aandacht vraagt. De skill is gewoon niet complex genoeg om het waard te maken veel tijd/energie weg te nemen van daadwerkelijk trainen om sterk te worden.

Het is een skill die je zeker moet trainen, maar als die er eenmaal zit is het m.i. nog maar sporadisch nodig om er aandacht aan te besteden. Nogmaals: we zijn geen turners of schoonspringers. Als je techniek met je 1RM achteruit gaat van "99% goed" naar "90% goed" kan je nog steeds bijna net zo veel tillen. Het is niet zoals bij turnen dat dat het verschil is tussen een olympische medaille of subtop in Wuustwezel. Mastery is in elke sport belangrijk, maar bij een simpel patroon als PL is gewoon trainen om sterker te worden, zoals Jitse ook al zegt, veelal nog belangrijker.

Vanuit die gedachte ging ik verder over het mentale aspect, waar zelfvertrouwen voor sommigen opgebouwd wordt door zwaar te tillen. Niet om de skill te trainen, maar om vertrouwen te houden dat ze die skill nog steeds hebben. Daarvan bedoelde ik dat er nogal wat variabiliteit tussen mensen is. Ik weet dat mijn benchtechniek goed blijft, ook al doe ik het jarenlang niet. Ik heb dat vertrouwen. Anderen juist absoluut niet.

imo onderschat je techniek big time

Was tegelijk iets anders aan het doen blijkbaar, want wat ik wilde zeggen kwam niet helemaal uit de verf. Met je eens dat skill trainen alleen echt zwaar kan, als een 1RM je doel is. S.A.I.D. zoals je al zegt. Alleen mijn punt was, dat skill trainen bij een relatief simpel iets als PL niet iets is dat constante, jarenlange, hoge aandacht vraagt. De skill is gewoon niet complex genoeg om het waard te maken veel tijd/energie weg te nemen van daadwerkelijk trainen om sterk te worden. Het is een skill die je zeker moet trainen, maar als die er eenmaal zit is het m.i. nog maar sporadisch nodig om er aandacht aan te besteden. Nogmaals: we zijn geen turners of schoonspringers. Als je techniek met je 1RM achteruit gaat van "99% goed" naar "90% goed" kan je nog steeds bijna net zo veel tillen. Het is niet zoals bij turnen dat dat het verschil is tussen een olympische medaille of subtop in Wuustwezel. Mastery is in elke sport belangrijk, maar bij een simpel patroon als PL is gewoon trainen om sterker te worden, zoals Jitse ook al zegt, veelal nog belangrijker. Vanuit die gedachte ging ik verder over het mentale aspect, waar zelfvertrouwen voor sommigen opgebouwd wordt door zwaar te tillen. Niet om de skill te trainen, maar om vertrouwen te houden dat ze die skill nog steeds hebben. Daarvan bedoelde ik dat er nogal wat variabiliteit tussen mensen is. Ik weet dat mijn benchtechniek goed blijft, ook al doe ik het jarenlang niet. Ik heb dat vertrouwen. Anderen juist absoluut niet.

Met welke reden zou je niet constant je techniek moeten willen verbeteren? En hoezo sluit dit 'sterker worden' zoals je dat noemt uit?

Wat noem je 'bijna net zoveel tillen'? En waarom niet die extra om maximaal te tillen?

Jaren niet benchen en dan dezelfde techniek behouden? Bullshit.Tenzij je nooit een echt goede techniek gehad hebt misschien.

Vooral bij bench en squat kan dit het verschil maken tussen wel en niet de lift halen. Hoe vaak zie je niet dat mensen een lift niet af kunnen maken omdat ze net uit de baan raken, vervolgens komen ze terug en doen ze hetzelfde gewicht "eenvoudig" omdat ze wel in de goede baan zitten.

Ik denk zelfs dat dit geared nog heftiger meetelt, maar dat is een vermoeden. Geen ervaring met gear.

Vooral bij bench en squat kan dit het verschil maken tussen wel en niet de lift halen. Hoe vaak zie je niet dat mensen een lift niet af kunnen maken omdat ze net uit de baan raken, vervolgens komen ze terug en doen ze hetzelfde gewicht "eenvoudig" omdat ze wel in de goede baan zitten.

Ik denk zelfs dat dit geared nog heftiger meetelt, maar dat is een vermoeden. Geen ervaring met gear.

Zeker waar! 1 foutje met gear en het is gedaan

imo onderschat je techniek big time

+1. Ook onderschat je het verval van techniek als gevolg van niet / niet frequent liften. Als jij een paar jaar niet bencht dan gaat je techniek met sprongen achteruit.

Ieder zijn mening, zullen we maar zeggen. Mijn ervaringen zijn totaal anders. Ik fl**ker niet om als ik jaren niet heb gefietst, ik verleer ook niet hoe ik moet drukken als ik het jaren niet doe. Misschien dat ik een paar (2-3) keer wat singles moet oefenen, dan is het weer van 90% naar 99%. Zie de PHM meet van dit jaar.

---------- Toegevoegd om 18:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:10 ----------

Met welke reden zou je niet constant je techniek moeten willen verbeteren?
Nogmaals, omdat het echt niet zo belangrijk is. Zo moeilijk is onze sport echt niet, hoe graag sommigen het ook anders doen voorkomen. Techniek moet goed genoeg zijn om blessurevrij en consistent te tillen. Daar worden we sterker van.

En hoezo sluit dit 'sterker worden' zoals je dat noemt uit?
Waar zeg ik dat?

Wat noem je 'bijna net zoveel tillen'? En waarom niet die extra om maximaal te tillen?
Nou, als bij iets zo simpels als PL een iets (99->90%) slechtere techniek je enkele kilo's scheelt lijkt me dat al veel. Dan hebben we het over baanafwijkingen van enkele millimeters, iets dat er met natuurlijke variabiliteit van rep tot rep al in zit. Peanuts dus.

Jaren niet benchen en dan dezelfde techniek behouden? Bullshit.Tenzij je nooit een echt goede techniek gehad hebt misschien.
Tuurlijk. Wel leuk om te weten dat ik geen technische Alzheimer heb. Of altijd een kuttechniek heb gehad, en dus feitelijk nog veel sterker ben dan ik ooit heb laten zien. Shit, had ik het WR toch kunnen hebben, als techniek zo ontzettend veel scheelt.:rolleyes:

---------- Toegevoegd om 18:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:20 ----------

Daar maakt het in mijn ervaring wel veel uit, ja. Je werkt niet naar de grenzen van je lichaam, dat best accommodating is, maar je moet een techniek leren die je is opgelegd door de snijder van Titan c.s. Dat is zeker andere koek.

Misschien dat ik een paar (2-3) keer wat singles moet oefenen, dan is het weer van 90% naar 99%. Zie de PHM meet van dit jaar.
Wat bedoel je met 90% naar 99%? En wat deed je voor je met singles ging oefenen en een hoge intensiteit (>90%) dan precies?
Ik ben wel benieuwd of je bereid bent 100% te gaan deze week en te filmen. Je kan 2-3 singles doen. Neem je gewoon stevige pr's van jaar of langer terug in goede doen (dl/sq/bp).

De skill is gewoon niet complex genoeg om het waard te maken veel tijd/energie weg te nemen van daadwerkelijk trainen om sterk te worden.
Dit is overigens een contradictie. Om echt het aanwezige potentieel te kunnen benutten zal je die skill (van liften op >90%) juist moeten blijven oefenen/ tunen.

Laatst bewerkt:
Dan kan ik ook net zo goed stoppen met squatten, benchen en deadliften en me puur richten op hypertrofie en assistentie en daar groter en sterker op worden zonder aandacht aan de mainlifts te besteden, om vervolgens wanneer ik weer mainlifts doe weer beter te zijn op die lifts.

Nee.

Techniek en lifts zijn vaardigheden die je kan leren of kan verleren. Ik snap echt niet hoe je tot een andere conclusie komt.

oeps

Je kunt het toch niet vergelijken met omflikkeren tijdens het fietsen :roflol:
out

Was tegelijk iets anders aan het doen blijkbaar, want wat ik wilde zeggen kwam niet helemaal uit de verf. Met je eens dat skill trainen alleen echt zwaar kan, als een 1RM je doel is. S.A.I.D. zoals je al zegt. Alleen mijn punt was, dat skill trainen bij een relatief simpel iets als PL niet iets is dat constante, jarenlange, hoge aandacht vraagt. De skill is gewoon niet complex genoeg om het waard te maken veel tijd/energie weg te nemen van daadwerkelijk trainen om sterk te worden. Het is een skill die je zeker moet trainen, maar als die er eenmaal zit is het m.i. nog maar sporadisch nodig om er aandacht aan te besteden. Nogmaals: we zijn geen turners of schoonspringers. Als je techniek met je 1RM achteruit gaat van "99% goed" naar "90% goed" kan je nog steeds bijna net zo veel tillen. Het is niet zoals bij turnen dat dat het verschil is tussen een olympische medaille of subtop in Wuustwezel. Mastery is in elke sport belangrijk, maar bij een simpel patroon als PL is gewoon trainen om sterker te worden, zoals Jitse ook al zegt, veelal nog belangrijker. Vanuit die gedachte ging ik verder over het mentale aspect, waar zelfvertrouwen voor sommigen opgebouwd wordt door zwaar te tillen. Niet om de skill te trainen, maar om vertrouwen te houden dat ze die skill nog steeds hebben. Daarvan bedoelde ik dat er nogal wat variabiliteit tussen mensen is. Ik weet dat mijn benchtechniek goed blijft, ook al doe ik het jarenlang niet. Ik heb dat vertrouwen. Anderen juist absoluut niet.

Ieder zijn mening, zullen we maar zeggen. Mijn ervaringen zijn totaal anders. Ik fl**ker niet om als ik jaren niet heb gefietst, ik verleer ook niet hoe ik moet drukken als ik het jaren niet doe. Misschien dat ik een paar (2-3) keer wat singles moet oefenen, dan is het weer van 90% naar 99%. Zie de PHM meet van dit jaar.

Niet omflikkeren op je fiets is een lekker kromme vergelijking. Ik beweer ook niet dat je de bar op je nek laat vallen, enkel dat je techniek/groove beduidend minder goed zou zijn.

---------- Toegevoegd om 18:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:10 ----------
Nogmaals, omdat het echt niet zo belangrijk is. Zo moeilijk is onze sport echt niet, hoe graag sommigen het ook anders doen voorkomen. Techniek moet goed genoeg zijn om blessurevrij en consistent te tillen. Daar worden we sterker van.

Vooral zo doorgaan dan.

Waar zeg ik dat?

Hierboven dikgedrukt impliceer je het redelijk.

Nou, als bij iets zo simpels als PL een iets (99->90%) slechtere techniek je enkele kilo's scheelt lijkt me dat al veel. Dan hebben we het over baanafwijkingen van enkele millimeters, iets dat er met natuurlijke variabiliteit van rep tot rep al in zit. Peanuts dus.

Ok man.

Tuurlijk. Wel leuk om te weten dat ik geen technische Alzheimer heb. Of altijd een kuttechniek heb gehad, en dus feitelijk nog veel sterker ben dan ik ooit heb laten zien. Shit, had ik het WR toch kunnen hebben, als techniek zo ontzettend veel scheelt.:rolleyes:

Wie weet...

-
Daar maakt het in mijn ervaring wel veel uit, ja. Je werkt niet naar de grenzen van je lichaam, dat best accommodating is, maar je moet een techniek leren die je is opgelegd door de snijder van Titan c.s. Dat is zeker andere koek.

Als jij een basale techniek wilt behouden, vooral doen.

Als jij een basale techniek wilt behouden, vooral doen.

Weet je, jij doet jouw ding, ik het mijne. En dan hoop ik van mensen op een meet te horen hoe kut mijn techniek is, zodat ik daar wel even op kan focussen. Op de PHM meet hoorde ik er niemand over, dus nam ik aan dat ik redelijk netjes lift. Okay, ondiep squatten, dat wel. Moet ik het maar eens langer trainen.:(

PHM leden: Voel je vrij om te zeggen hoe kut alles was, ik kan het hebben. :D

De skill is gewoon niet complex genoeg om het waard te maken veel tijd/energie weg te nemen van daadwerkelijk trainen om sterk te worden.

De skill trainen - neuromotorische patronen inslijten - is de helft van het powerliften, en voor lifters die niet zwaarder willen worden zelfs de enige manier waarop ze nog sterker kunnen worden. Ook al blijft je techniek misschien wel aardig, de skill verdwijnt net als spiermassa als er niet getraind wordt.

Lijkt me logisch dat techniek zo ongeveer het belangrijkste is... ook dat onderscheid de echte toplifter van de zoveel lifters met alleen brute kracht.

Techniek is gewoon een grote factor in het zo sterk mogelijk zijn.
Het is iets waar je in mijn ogen voor altijd aan moet blijven werken.
Ongeacht het gewicht wat je tilt, of in welke trainingsfase je zit.
Ik snap niet hoe je zo een belangrijk onderdeel van de sport zo kan bagatelliseren.

"2. Mastery of the lifts you’ll be using to demonstrate strength.

Who was the strongest athlete of all time? Anatoly Pisarenko? Zydrunas Savickas? Andrey Malanichev? The fact is, there’s not a definitive way to answer that question because they competed in different sports, and strength is defined by the lifts you use to measure it. There is a very large skill component to mastering a lift: You have to get your muscles to work in a very powerful yet precise manner to lift heavy stuff as effectively and efficiently as possible. This comes with practice – the more specific, the better.

Because of this, practice aimed at mastering the lifts you want to use to express your strength is incredibly important. This guide will mainly be talking about the squat, bench press, and deadlift since I’m a powerlifter, and that’s what I know the most about, though these principles are applicable to any strength sport."

Zie: http://www.strengtheory.com/complete-strength-training-guide/

Weet je, jij doet jouw ding, ik het mijne. En dan hoop ik van mensen op een meet te horen hoe kut mijn techniek is, zodat ik daar wel even op kan focussen. Op de PHM meet hoorde ik er niemand over, dus nam ik aan dat ik redelijk netjes lift. Okay, ondiep squatten, dat wel. Moet ik het maar eens langer trainen.:(

PHM leden: Voel je vrij om te zeggen hoe kut alles was, ik kan het hebben. :D

Je techniek was prima, vooral gewoon flinke kracht ook denk ik. Maar dat doet toch niets af aan het feit dat je ergens beter in wordt door het vaker te doen? Wie zegt ons dat je nu geen 200 kilo had gebencht als je gewoon elke week consequent aan het bankdrukken was geweest?
Er is echt geen enkele sport waarin je over de langere termijn beter wordt door de sport niet te doen, of het nou wel of niet een technisch dominante sport is.

Plus hoe beter (efficiënter) je techniek, hoe minder stress voor je lichaam, hoe meer volume je aan kan, hoe meer gains.

Terug
Naar boven