Ik blijf erbij, naar mijn smaak blijft de gemiddelde Intensiteit en vooral de momenten dat er concreet lifts worden gedaan >85% 1RM aan de lage kant.
'Displaying Max Effort' is een vaardigheid die voldoende frequent moet worden beoefend, zonder uiteraard onnodige hoeveelheden stress.
Het frequent opwerken naar een zogenaamde Daily Comfortable Max vind ik daarom ook zo'n prachtig principe. Voor zover ik weet ontbeert Sheiko dit volledig.
Verder, begrijp me goed, ik wil zeker niet de rol van Volume t.a.v. progressie onderuit halen.
Volume is mijns inziens dé factor verantwoordelijk voor de uiteindelijke magnitude van de response van een trainingssessie.
Ik vind echter dat Sheiko routines fundamenteel een beetje doorslaan qua Volume. In die mate zelfs dat er sprake is van verminderde meeropbrengst. D.i. met aanzienlijk minder Volume, zou er al bijna net zoveel 'winst' kunnen worden behaald. Vanuit energetisch oogpunt is al deze extra investering niet noodzakelijk, helemaal al niet voor de 'gewone' man.
Daarnaast vind ik persoonlijk de Sheiko routines (althans in hun basis template vorm) te veel gefixed, star.
Velen vinden dit juist een geweldig houvast en hebben dat gewoon nodig.
Als ik alleen al die excel tabellen met vooraf ingevulde sets, reps en andere parameters zie, krijg ik het gewoon benauwd.
Dat heb ik altijd al gevonden overigens, maar dat staat verder los van het rendement wat het natuurlijk kan bieden. Dat rendement gaat in mijn optiek pas ook maximaal zijn na optimale 'tuning&tweaking', maar daar zijn het natuurlijk ook templates voor, je moet ze afstemmen op persoonlijke behoefte.
Dit ligt ook volledig in lijn met het gemis in (traditioneel) Sheiko van geavanceerde vormen van autoregulatie, die in mijn optiek noodzakelijk zijn om te voorzien in de individuele behoeften qua stress/fatique management.
Aspecten zoals RPE's, Fatique% e.d. zijn naar mijn mening factoren die (voor de meer gevanceerde trainee) onmisbaar zijn om het effect van een 'schema' te maximaliseren).
Nou weet ik dat Sheiko voorziet in Volume/Intensity cycling, maar dat gebeurd vooral op week tot week basis.
De mens is qua presterend vermogen vooral een circadiaan wezen, dus ben ik meer gecharmeerd van technieken die autoreguleren op basis van de waan van de dag. (los van bewust geplande overreachingsfasen uiteraard)
In dat opzicht ben ik dan ook een groot aanhanger van Mike Tuchscherer's visie en methodiek, met name ook omdat zijn principes maximaal flexibel zijn en volledig rekening houden met de 'behoeften' van de trainee als individu.