MuscleMeat

Deadlift: tweede rep makkelijker dan de eerste

• Topic Starter Topic Starter
"sumo 2 weken geven" is never genoeg om te weten of je wel of niet sterker bent op sumo. Je lichaam moet wennen en je moet jezelf de techniek goed aanleren, het is ondenkbaar dat je in 2 weken al weet wat beter is voor je.

Ik zeg toch 1x/week sumo, 1x/week conventional... daar bedoel ik heus geen twee weken mee. Ook al was dat voor Zunnepitte wel genoeg :eek:

"sumo 2 weken geven" is never genoeg om te weten of je wel of niet sterker bent op sumo. Je lichaam moet wennen en je moet jezelf de techniek goed aanleren, het is ondenkbaar dat je in 2 weken al weet wat beter is voor je.

Niet ondenkbaar, maar voor 99% van de mensen is 2 weken te weinig inderdaad.

Ik zeg toch 1x/week sumo, 1x/week conventional... daar bedoel ik heus geen twee weken mee. Ook al was dat voor Zunnepitte wel genoeg :eek:

Ik had je verkeerd begrepen, zoals jij het had getypt had ik het idee dat je ook 2 weken wilde investeren. Gewoon verkeerd opgevat wat je bedoelde.

Rug vlak, niet archen

Het ging vandaag een stuk beter, dankzij jullie aanwijzingen. Heb vrij makkelijk 6x3x160 kunnen trekken. Vooral lats in de achterzak hebben enorm geholpen de load beter te verdelen. Wel blijft de eerste rep over het algemeen lastiger dan de tweede. Maar dat heb ik goed op film kunnen vangen: Dit is mijn tweede set 160: http://www.youtube.com/watch?v=KSBeIdq-lWE

Je ziet duidelijk de bar van me af schieten de 1e rep, waardoor ik het even moeilijk heb. De 2e en 3e rep zijn een eitje. Met screenshots heb ik vervolgens de positie at lift-off naast elkaar gezet:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Links is de 1e rep, rechts de 2e. Mij valt op dat ik mijn heupen de 2e rep hoger heb, de bar niet op dezelfde plek terug is gekomen (kijk maar naar de schijven tov de paal) en de bovenkant van mijn bovenrug horizontaler lijkt. Moet ik dus nog dichter op de bar staan? Ik probeer de beroemde inch van de schenen, da's al bijna niets vind ik, maar misschien is het echt een cm-kwestie. Ben benieuwd naar jullie analyse.

Start positie ziet er al stuk beter uit dan vorige filmpje.
Net voordat de eerste rep los komt komt de bar iets naar voren.
Net onder je knie echt een behoorlijk eind ook, wat je zelf al zegt, maar is best een flink stuk imo.
Volgens mij is het belangrijkste wat niet moet gebeuren zodra de pull is gestart, dat de bar naar voren gaat.
Zo verlies je je optimale hefboom. Je moet de bar echt je lichaam in trekken / naar achteren.

Waarschijnlijk vertekend de hoek wel iets, horizontale lijnen zijn even lang.

hAUa0s8.png

Als je de stang nog niets meer naar achteren trekt kan je zo gauw de bar voorbij je knieën is de heupen erin gooien zodat je hem safe stelt, hoe eerder de heupen naar voren gaan hoe beter.

Geen wonder dat de eerste rep moeilijk gaat. Wat doe je op 31sec? Komt je nu verder naar voren met je hele lichaam? Het is in elk geval geen vloeiende beweging.

En gooi die heupen er eens in, daar zit veel power.

Net onder je knie echt een behoorlijk eind ook, wat je zelf al zegt, maar is best een flink stuk imo.
Volgens mij is het belangrijkste wat niet moet gebeuren zodra de pull is gestart, dat de bar naar voren gaat.
Zo verlies je je optimale hefboom. Je moet de bar echt je lichaam in trekken / naar achteren.

http://i.imgur.com/hAUa0s8.png

Als je de stang nog niets meer naar achteren trekt kan je zo gauw de bar voorbij je knieën is de heupen erin gooien zodat je hem safe stelt, hoe eerder de heupen naar voren gaan hoe beter.

Geen wonder dat de eerste rep moeilijk gaat. Wat doe je op 31sec? Komt je nu verder naar voren met je hele lichaam? Het is in elk geval geen vloeiende beweging.

En gooi die heupen er eens in, daar zit veel power.

Die voortwaartse beweging van de bar gaf ik zelf ook al aan, de vraag is: wat doe ik eraan? Als hij naar voren beweegt, zou het dan niet zijn dat ik er te dicht op sta? Tegelijk blijven je heupen hoger (zoals bij de 2e rep) als je dichter erop staat. Beetje paradoxaal???

Die heupen erin gooien is een kwestie van uitvoering, dat komt later. Ik heb nooit problemen met uitlocken gehad, dat maakt me lui denk ik.

Die voortwaartse beweging van de bar gaf ik zelf ook al aan, de vraag is: wat doe ik eraan? Als hij naar voren beweegt, zou het dan niet zijn dat ik er te dicht op sta? Tegelijk blijven je heupen hoger (zoals bij de 2e rep) als je dichter erop staat. Beetje paradoxaal???

Die heupen erin gooien is een kwestie van uitvoering, dat komt later. Ik heb nooit problemen met uitlocken gehad, dat maakt me lui denk ik.

Zou niet direct zeggen dat het naar voren bewegen komt door er te dicht op staan.
Zou eerder zeggen dat het gewoon een technische fout is, dat je de bar niet je lichaam in trekt als ware.
Weet niet of je bands hebt? dan zou je die voor je vast kunnen maken en dan om je nek doen.
Zodat je actief naar voren wordt getrokken, dat je leert goed naar achteren te deadliften.
De bar lijkt ook pas naar voren te komen als je net onder je knie bent.

En inderdaad wat chick zegt, je lijkt amper je heupen naar voren te duwen.

http://i.imgur.com/hAUa0s8.png

Hoofdpositie moet neutral zijn krijg je je rug ook rechter!

Die voortwaartse beweging van de bar gaf ik zelf ook al aan, de vraag is: wat doe ik eraan? Als hij naar voren beweegt, zou het dan niet zijn dat ik er te dicht op sta?

Kan het niet zo goed zien, maar het lijkt erop alsof je twee verschillende starts hebt. Wat Mc Chick al opmerkt is dat je bij je eerste rep op kniehoogte je hele lichaam naar voren schuift. Volgens mij begin je de eerste rep met je zwaartepunt erg op je hielen, en alle volgende reps veel meer op je voorvoet. Dat laatste ziet er veel natuurlijker uit, dus op zich geen punt. Maar dan zou ik je setup aanpassen zodat je de eerste rep net zo doet. Dus niet eerst dat beetje met je heupen dippen voordat je begint.

Kan het niet zo goed zien, maar het lijkt erop alsof je twee verschillende starts hebt. Wat Mc Chick al opmerkt is dat je bij je eerste rep op kniehoogte je hele lichaam naar voren schuift. Volgens mij begin je de eerste rep met je zwaartepunt erg op je hielen, en alle volgende reps veel meer op je voorvoet. Dat laatste ziet er veel natuurlijker uit, dus op zich geen punt. Maar dan zou ik je setup aanpassen zodat je de eerste rep net zo doet. Dus niet eerst dat beetje met je heupen dippen voordat je begint.

Op je hak moet het gewicht toch op je tenen ben je slapjanus m.i.

Mwa, het is toch niet zo dat iemand's hielen los gaan komen van de grond, dus dat valt wel mee. Plus heb je de kuiten van Benni wel eens gezien? Heeft hij niet van de calf raises gekregen...

Zou niet direct zeggen dat het naar voren bewegen komt door er te dicht op staan. Zou eerder zeggen dat het gewoon een technische fout is, dat je de bar niet je lichaam in trekt als ware. Weet niet of je bands hebt? dan zou je die voor je vast kunnen maken en dan om je nek doen. Zodat je actief naar voren wordt getrokken, dat je leert goed naar achteren te deadliften. De bar lijkt ook pas naar voren te komen als je net onder je knie bent. En inderdaad wat chick zegt, je lijkt amper je heupen naar voren te duwen.

Ik weet bijna zeker dat het in de setup zit. Waarom zou ik anders alle reps na de eerste prima uitvoeren? Ik zie ook duidelijk verschil in houding tussen 1e en 2e rep.

En wat zeurt iedereen nou over die heupen :D Het klopt natuurlijk wel, maar op dit moment is het voor mij niet zo belangrijk. Als ik voorbij de knie kom, lock ik hem easy uit. Tot de knie is het probleem. Zo is het altijd geweest bij mij, dus ja... dan let je niet zo op de hiptrust. Overigens kan het best belangrijker gaan worden als ik eindelijk de juiste setup heb gevonden.

Hoofdpositie moet neutral zijn krijg je je rug ook rechter!

Je hebt helemaal gelijk, thanks.

Maar dan zou ik je setup aanpassen zodat je de eerste rep net zo doet. Dus niet eerst dat beetje met je heupen dippen voordat je begint.

Dat is inderdaad wat ik al voorstelde: heupen hoger. Mogelijk laat ik me nu in de setup leiden door mijn korte hamstrings, dus daar moet ik veel meer spanning op zien te krijgen.

Volgens mij begin je de eerste rep met je zwaartepunt erg op je hielen, en alle volgende reps veel meer op je voorvoet. Dat laatste ziet er veel natuurlijker uit, dus op zich geen punt.

Mwa, het is toch niet zo dat iemand's hielen los gaan komen van de grond, dus dat valt wel mee. Plus heb je de kuiten van Benni wel eens gezien? Heeft hij niet van de calf raises gekregen...

Het lijkt mij evident dat het gewicht boven het midden van de voet moet blijven, hooguit een beetje richting hak.

Ik begrijp de logica niet om een deadlift niet uit te voeren hoe je deze altijd doet. Hoe kun je nu niet op je hipthrust letten wanneer je dit automatisch altijd wel perfect zou doen? Het kost mij alleen maar meer energie en aandacht om mijn heupen niet te gebruiken dan wel. Als je het niet doet wanneer je er niet op let dan doe je dit waarschijnlijk nooit.

Als je de deadlift technisch laat beoordelen voer deze dan zo uit zoals je het altijd doet.

Het lijkt mij evident dat het gewicht boven het midden van de voet moet blijven, hooguit een beetje richting hak.

Als je moet kiezen tussen je balans iets naar voren verplaatsen in de eerste pull, of je totale pull naar voren transleren omdat je anders niet langs je knieen komt, dan lijkt me dat nogal bijzaak. Als we het over squats hebben is het anders, dan heb je geen knieen die in de weg zitten.

Ik begrijp de logica niet om een deadlift niet uit te voeren hoe je deze altijd doet. Hoe kun je nu niet op je hipthrust letten wanneer je dit automatisch altijd wel perfect zou doen? Het kost mij alleen maar meer energie en aandacht om mijn heupen niet te gebruiken dan wel. Als je het niet doet wanneer je er niet op let dan doe je dit waarschijnlijk nooit.

Als je de deadlift technisch laat beoordelen voer deze dan zo uit zoals je het altijd doet.

Ik geef grif toe dat ik niet zo handig bezig ben - aan de bar en hier in deze thread :D - maar mensen lezen ook wel slecht hoor. Jij ook: ik leg twee posts terug uit dat ik inderdaad een slappe hipthrust (omdat ik hem gewoon nooit nodig heb gehad). Blijft een goed punt van je verder, maar deze thread gaat erom waarom de 1e rep zoveel moeilijker is voor mij dan de 2e, en dat zit duidelijk niet in het tweede deel van de lift.

Als je moet kiezen tussen je balans iets naar voren verplaatsen in de eerste pull, of je totale pull naar voren transleren omdat je anders niet langs je knieen komt, dan lijkt me dat nogal bijzaak. Als we het over squats hebben is het anders, dan heb je geen knieen die in de weg zitten.

Daar heb je wel gelijk in ja.

Ik blijf erbij, naar mijn smaak blijft de gemiddelde Intensiteit en vooral de momenten dat er concreet lifts worden gedaan >85% 1RM aan de lage kant.
'Displaying Max Effort' is een vaardigheid die voldoende frequent moet worden beoefend, zonder uiteraard onnodige hoeveelheden stress.
Het frequent opwerken naar een zogenaamde Daily Comfortable Max vind ik daarom ook zo'n prachtig principe. Voor zover ik weet ontbeert Sheiko dit volledig.

Verder, begrijp me goed, ik wil zeker niet de rol van Volume t.a.v. progressie onderuit halen.
Volume is mijns inziens dé factor verantwoordelijk voor de uiteindelijke magnitude van de response van een trainingssessie.
Ik vind echter dat Sheiko routines fundamenteel een beetje doorslaan qua Volume. In die mate zelfs dat er sprake is van verminderde meeropbrengst. D.i. met aanzienlijk minder Volume, zou er al bijna net zoveel 'winst' kunnen worden behaald. Vanuit energetisch oogpunt is al deze extra investering niet noodzakelijk, helemaal al niet voor de 'gewone' man.

Daarnaast vind ik persoonlijk de Sheiko routines (althans in hun basis template vorm) te veel gefixed, star.
Velen vinden dit juist een geweldig houvast en hebben dat gewoon nodig.
Als ik alleen al die excel tabellen met vooraf ingevulde sets, reps en andere parameters zie, krijg ik het gewoon benauwd.
Dat heb ik altijd al gevonden overigens, maar dat staat verder los van het rendement wat het natuurlijk kan bieden. Dat rendement gaat in mijn optiek pas ook maximaal zijn na optimale 'tuning&tweaking', maar daar zijn het natuurlijk ook templates voor, je moet ze afstemmen op persoonlijke behoefte.

Dit ligt ook volledig in lijn met het gemis in (traditioneel) Sheiko van geavanceerde vormen van autoregulatie, die in mijn optiek noodzakelijk zijn om te voorzien in de individuele behoeften qua stress/fatique management.
Aspecten zoals RPE's, Fatique% e.d. zijn naar mijn mening factoren die (voor de meer gevanceerde trainee) onmisbaar zijn om het effect van een 'schema' te maximaliseren).

Nou weet ik dat Sheiko voorziet in Volume/Intensity cycling, maar dat gebeurd vooral op week tot week basis.
De mens is qua presterend vermogen vooral een circadiaan wezen, dus ben ik meer gecharmeerd van technieken die autoreguleren op basis van de waan van de dag. (los van bewust geplande overreachingsfasen uiteraard)

In dat opzicht ben ik dan ook een groot aanhanger van Mike Tuchscherer's visie en methodiek, met name ook omdat zijn principes maximaal flexibel zijn en volledig rekening houden met de 'behoeften' van de trainee als individu.

Aan de andere kant zijn er ook hele troepen lifters die zweren bij 'volumefases', 'krachtfases' en 'piekfases' waarbij toch echt vaak pas in de piekfase voor t eerst sinds lange tijd op hoge intensiteit wordt gelift.
Ben het er wel mee eens dat maxen een vaardigheid is die na lange tijd niet gedaan te hebben weer wat tijd vergt om goed in te worden. Vandaar ook vaak piekfases van een week of drie, vier.

Voor beiden is wat te zeggen imo.

Terug
Naar boven