AndroidHealthClinic

Deadlift zonder dood punt?

Ik weet het allemaal niet. Ik heb laatst mijn onderrug pijnlijk geblesseerd en heb er nu ook nog last van. Mijn techniek was goed en ik wisselde af tussen touch n go en stilleggen.

• Topic Starter Topic Starter
Leg hem niet meer op de grond. Kwa onderrug voelt het veel beter aan om niet eens touch en go te doen, maar een cm of 2-3 boven de grond en weer omhoog. Veel beter gevoel. Ook continue spanning erop.

En dit stelde die gast die mij corrigeerde dus ook al voor. Vond zijn verhaal ook erg logisch klinken.

Btw. Dat de deadlift betekent dood punt wist ik inderdaad al. Dood punt zonder spanning dus stil op de grond. Maar die naam bestaat al zo lang, zou die techniek niet achterhaald kunnen zijn?

Hou kracht en massa wel een beetje uitelkaar. Voor kracht zou ik hem ook steeds neerleggen.

Dus:

Powerlifting = Neerleggen.
Bodybuilding = Spanning erop houden.

Correct?

@holymoly: Nee. Er is geen correcte vorm, voor iedereen werkt weer wat anders. Voor goede techniek doe je in het begin beter rustig aan en leer je een techniek die in ieder geval veilig is.

Ik denk als je teckniek goed is, dat het niet veel kwaat kan.

Ik zweer bij rack-lifts, met het power rack dus. De twee lange stangen in de onderste gaten zodat de baar juist onder je knie ligt. Kan je meer gewicht verplaatsen en het werkt bij mij veel beter als de normale deadlift, ik heb er veel meer resultaat van. Is ongetwijfeld ook veel beter om de onderrug te sparen, want het leidt geen twijfel dat als je jaren aan een stuk de normale deadlift doet je het risico loop dat je onderrug 'dead' is.
Mijn geloof is: rack-pulls voor body builders en normale deadlifts voor power lifters.

Ik zweer bij rack-lifts, met het power rack dus. De twee lange stangen in de onderste gaten zodat de baar juist onder je knie ligt. Kan je meer gewicht verplaatsen en het werkt bij mij veel beter als de normale deadlift, ik heb er veel meer resultaat van. Is ongetwijfeld ook veel beter om de onderrug te sparen, want het leidt geen twijfel dat als je jaren aan een stuk de normale deadlift doet je het risico loop dat je onderrug 'dead' is.
Mijn geloof is: rack-pulls voor body builders en normale deadlifts voor power lifters.

Dus als je gans je leven deadlift kan je rug verslijten derdoor???

Zeker als je ze 'to failure' doet kan het niet anders of je onderrug is op de duur kapot van de slijtage!

Ik vind dat je erg veel praatjes hebt voor iemand met een 3x50kg deadlift aan 95kg.

Beste Trasher, mijn stats zijn enkel een poging tot - weliswaar flauwe - grap. Ik ga namelijk van het standpunt uit dat ik niet op dit forum ben om te bluffen met hoeveel gewicht ik kan verplaatsen. Maar als je even nadenkt kan je wel bedenken dat ik na tientallen jaren training (weliswaar voornamelijk voor gevechtsport, maar toch) iets meer kan (rack) deadliften dan dat daar gedrukt staat. En zeg nu zelf 6 x 10 kg schuin bankdrukken, zelfs mijn zoon van 6 kan beter!

Dude, hahah weet jij wel waar je het over hebt?

Dude, hahah weet jij wel waar je het over hebt?

Kijk, ieder heeft recht op zijn mening, en die van mij is dat ik betere spiergroei heb met rack pulls dan met de conventionele deadlift. Wat de slijtage aan de rug betreft, ja dat is eigenlijk iets waar niet over te discussiëren valt, elke dokter kan je verklaren dat jarenlang deadliften dodelijk is voor de discussen in de onderrug.

Leg hem niet meer op de grond. Kwa onderrug voelt het veel beter aan om niet eens touch en go te doen, maar een cm of 2-3 boven de grond en weer omhoog. Veel beter gevoel. Ook continue spanning erop.

Met de zwaarste sets ook? Lijkt me toch een lastig verhaal.

Al die verhalen dat de deadlift de onderrug vernken zijn imo onzin. De deadlift is de beste manier om de complete rug te trainen, en vooral de onderrug. Je krijgt er sterkere spieren door en door de getrainde spiermassa blijven blessures vaak juist uit. Zolang de techniek goed is, zie ik niet in waarom je deze oefening niet zou doen.

Vaak zijn het de mensen die zeggen dat de deadlift slecht is juist de mensen die dan wel hyperextensions doen (los of op een apparaat) met een bolle rug en een slechte techniek. Dat is een stuk slechter voor de rug.

Wat de slijtage aan de rug betreft, ja dat is eigenlijk iets waar niet over te discussiëren valt, elke dokter kan je verklaren dat jarenlang deadliften dodelijk is voor de discussen in de onderrug.

Daar wil ik dan juist wel over discussieren. Zolang er geen verkeerde druk op de ruggenwervels komt te staan (dus geen bolle rug), zie ik niet in waarom dit een dodelijke oefening voor de rug moet zijn.

Blessures bij de deadlift komen vooral door een slechte techniek en/of slecht materiaal. Veel mensen willen niet eens de tijd en moeite nemen om goed te leren deadliften. Na 2 weken lukt het nog steeds niet om zwaar te gaan met een goede techniek, trekken dan door met een rotte techniek en blesseren zo hun rug. Terwijl als er veel tijd en moeite in wordt gestoken om de uitvoering goed te krijgen, is het imo de beste oefening die er bestaat.

Waarom zag ik dan laatst nog een oude rot van 70 300 kilo deadliften ofzo?

Terug
Naar boven