Fitness Seller

Deadlift zonder dood punt?

Ja, die kan ik ook zwaarder dan volledige deads, maar mijn punt is dat het veiliger voor de onderrug is omdat het gewicht niet volledig van de grond moet opgenomen worden.
Maar wat je zegt in een andere post is zeker ook waar, er zijn talloze sporten die slechter zijn voor het lichaam dan body building.
Maar dat doet niets af aan het feit dat ik voor mezelf kon vaststellen dat ik meer profijt haal uit rack pulls dan uit gewone deadlifts, akkoord dat dat bij iemand anders omgekeerd kan zijn. Toch zijn er wel meer mensen die zo denken, zo heb ik eens op een Engels forum, vergelijkbaar met dit forum, de commentaren gelezen van verschillende builders, en er waren er toch nogal wat bij die constant rack pulls deden en die dat ook beter vonden dan de full ROM.

Ik zie rack-pulls als een assist oefening op de deadlift, en geen vervanger er van. De deadlift heeft veel meer voordelen. Het is gewoon een fullbody oefening, iets wat rack pulls niet is.

Die vergelijking met basketbal was niet direct naar jou gericht of naar aanleiding van jouw post :)

Maar goed, het is wel een leuke discussie. Je hebt het over slijtage van de gewrichten door het lange gebruik van zware gewichten. Maar het gaat dan imo om de kracht/druk die op het gewricht komt te staan tijdens het sporten. Deze is dus niet hoger dan bij andere, sociaal geaccepteerde, sporten. Iemand die 15 jaar lang basketbalt (om dat voorbeeld er maar weer bij te halen) zal er gemidddeld erger aan toe zijn dan iemand die 15 jaar bodybuilding/powerlifting doet. Zelfde geld voor voetbal etc. Mensen die veel touwtje springen, hardlopen etc. hebben vaak meer last van de knieen/enkels dan krachtsporters.

O, dat geloof ik best. Heb er geen exacte cijfers over.
Mijn eerste post was dan ook alleen over het feit dat er wel degelijk slijtage kan optreden door het gebruik van zware gewichten. Dit valt gewoon niet te ontkennen, en is dus wel nuttig om bij stil te staan.

Om ech veilig te sporten zouden we allemaal moeten gaan wielrennen, dat geeft de minste belasting.

Maar even voor de goede orde: ik blijf zelf ook gewoon deadliften hoor;)

Ik zie rack-pulls als een assist oefening op de deadlift, en geen vervanger er van. De deadlift heeft veel meer voordelen. Het is gewoon een fullbody oefening, iets wat rack pulls niet is.

Mag ik toch nog even lastig zijn, en stellen dat ik persoonlijk de rack pulls beter voel in mijn bovenrug en biceps? Akkoord dat het minder doet voor de onderrug, maar ik voel mij veel meer geradbraakt in de genoemde lichaamsdelen dan dat ik full deads doe.

O, dat geloof ik best. Heb er geen exacte cijfers over.
Mijn eerste post was dan ook alleen over het feit dat er wel degelijk slijtage kan optreden door het gebruik van zware gewichten. Dit valt gewoon niet te ontkennen, en is dus wel nuttig om bij stil te staan.

Om ech veilig te sporten zouden we allemaal moeten gaan wielrennen, dat geeft de minste belasting.

Maar even voor de goede orde: ik blijf zelf ook gewoon deadliften hoor;)

Uiteraard geeft het een bepaalde slijtage, maar zoals je zelf al zegt, is dat bij elke sport zo. Misschien toch eens verdiepen in het schaken, of pokeren :D

Gewoon Touch & Go, lekker die spanning op de rug houden!

Uiteraard geeft het een bepaalde slijtage, maar zoals je zelf al zegt, is dat bij elke sport zo. Misschien toch eens verdiepen in het schaken, of pokeren :D

Schaken en Pokeren kunnen behoorlijke slijtage in de vingers veroorzaken.:D

Ik denk dat een leven bank hangen het beste is voor minimale blessures:p

Ik zou me ook geen leven kunnen voorstellen zonder deadlift btw :) Als ik 'sochtens denk het is deadlift dag heb ik meteen goede zin. :D

Terug
Naar boven