Fitness Seller

Deadlift

Hernia kan vanzelf overgaan, alleen is niet te zeggen hoelang dit gaat / kan duren. En als je uitstraling hebt en je maakt je echt zorgen zou ik echt aandringen op een scan. Bij mij wouden ze t nooit doen en moest ik maar blijven afwachten, toen na half jaar toch een scan en was t een zware hernia.

Lage rugpijn kan vanzelf overgaan, een hernia niet.

Hoe kom je erbij dat een hernia niet vanzelf over kan gaan?

Ik ben zo vrij geweest om het e.e.a. uit te zoeken. (althans.....als je google uitzoeken kunt noemen). Dit komt van een website van een hernia-kliniek;

"Bij slechts 5% van de mensen met acute rugpijn is er sprake van een hernia. De spontane genezingskans van de aandoening is groot. Van elke vier mensen met een hernia genezen er drie zonder dat een operatie noodzakelijk is. Per jaar krijgen in Nederland zo'n 75.000 mensen symptomen van een hernia. Hiervan worden er in Nederland jaarlijks zo'n 13.000 geopereerd."

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hoe kom je erbij dat een hernia niet vanzelf over kan gaan?
95-99% van lage rugklachten bestaan uit de idiopathische groep (zonder bekende oorzaak). Een heel klein deel van de mensen (vaak met uitstraling/tintelingen in de benen) heeft rugpijn op basis van een discus hernia. En ga maar even lezen hoe dat zit want zo'n uitpuilende nucleus pulposus gaat echt niet zomaar terug.

Je moet ook niet meteen gaan denken dat ze je gaan opereren . Ik heb twee kleine nekhernia's met lichte doorstraling tot in mijn armen . Zijn weinig chirurgen die dit willen opereren met kans op verergering . Het blijft wel je wervelkolom/CNS dat ze moeten opereren . Als je echt kermt van de pijn , doen ze het wel natuurlijk .
Eis sowieso wel een scan , dan weet je iig hoe de vork aan de steel zit .

• Topic Starter Topic Starter
De pijn zit nu niet meer in mijn bovenbeen, maar meer in de onderrug iets boven mijn kont. Lopen en dergelijke doet alsnog wel pijn, maar het lijkt me sterk dat dit een hernia zou zijn en om hier een scan van te maken....Alhoewel het ook gewoon eigenwijsheid van me kan zijn, maar bedankt voor alle reacties so far :)

Dit heb ik een half jaar geleden ook gehad nadat ik half op me plaat gegaan was over een stuk ijs.

Had exact de zelfde symptomen als een hernia, echter bleek het mijn SI-gewricht te zijn. Na een aantal bezoekjes Fysio (en oefeningen die je gewoon ook thuis kan doen) gewoon weer rustig aan gaan trainen en toen is het gewoon over gegaan.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zoals je op de afbeelding ziet zitten daar de knelpunten. Er lopen zenuwen daar langs naar beneden die zich steeds vertakken. Vandaar dat je boven je bil last hebt en ook heel goed uitstraling naar beneden tot eventueel aan je tenen kunt hebben.

me pa is 2 keer geopereerd aan zware hernia, in zn onderrug en nu kort geleden in zijn elleboog of schouder was het, kon zijn hele rechterarm/schouder en nek niet bewegen.

het is geen pretje believe me, beter ga je ff naar een arts

hey Rvdzs, nog update?

Elke dokter en chirurg zei tegen mij dat een hernia vanzelf over kon gaan, vandaar dat ik het niet zomaar aanneem. Overal op internet staat hetzelfde volgens mij.

Thanks voor de reactie en bezorgdheid iedereen en Grixis, daar komt de pijn precies vandaan. Ik heb vandaag alsnog gewoon getraind en ik merk wel dat de pijn steeds heftiger word, dus dat wordt toch rondje fysio dan. Als de situatie nogmaals verergert, dan wordt het huisarts -> neuroloog waarschijnlijk...

Thanks voor de reactie en bezorgdheid iedereen en Grixis, daar komt de pijn precies vandaan. Ik heb vandaag alsnog gewoon getraind en ik merk wel dat de pijn steeds heftiger word, dus dat wordt toch rondje fysio dan. Als de situatie nogmaals verergert, dan wordt het huisarts -> neuroloog waarschijnlijk...

2 a 3 dagen even niet trainen, niet hardlopen etc waarmee je je rug belast. Vervolgens als je daarna weer gaat trainen, denk goed om je vorm (duh) en ga squatten met alleen de bar, puur voor de beweging. Mocht je dan nog steeds echt heel erg last hebben nadat je dit 2 a 3 dagen hebt gedaan, en er geen verbetering voelbaar is. Dan even langs de Fysio.

Ben toch eigenwijs en kom net terug van trainen. Heb vandaag alleen maar schouders gedaan met loopband als warming up en cooling down en de pijn wordt erger. Ik kan niet zonder fitness om het zo maar te zeggen en ja, dat kan zielig klinken, maar dat wordt toch maar even naar de fysio bellen dan....

Dit heb ik een half jaar geleden ook gehad nadat ik half op me plaat gegaan was over een stuk ijs.

Had exact de zelfde symptomen als een hernia, echter bleek het mijn SI-gewricht te zijn. Na een aantal bezoekjes Fysio (en oefeningen die je gewoon ook thuis kan doen) gewoon weer rustig aan gaan trainen en toen is het gewoon over gegaan.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zoals je op de afbeelding ziet zitten daar de knelpunten. Er lopen zenuwen daar langs naar beneden die zich steeds vertakken. Vandaar dat je boven je bil last hebt en ook heel goed uitstraling naar beneden tot eventueel aan je tenen kunt hebben.

Wat voor oefeningen? Zou je die uit willen leggen a.u.b.?

Ben toch eigenwijs en kom net terug van trainen. Heb vandaag alleen maar schouders gedaan met loopband als warming up en cooling down en de pijn wordt erger. Ik kan niet zonder fitness om het zo maar te zeggen en ja, dat kan zielig klinken, maar dat wordt toch maar even naar de fysio bellen dan....

als je zoveel van sporten houdt, dan is het het beste voor je als je toch even stopt. het zal wel frustrerend voor je zijn als je niet voluit kan gaan. zorg dat wat je ook hebt geneest, zodat je weer zonder zorgen verder kan trainen.

De fysio kan je niet helpen als je ook niet die rust houd die hij je zal toezeggen. Tevens denk ik dat als je door BLIJFT gaan, je straks voorlopig thuis zit met een verplichte rust, waarbij je nauwelijks kan zitten/liggen/lopen.

---------- Post toegevoegd Thu 15 Mar 2012 om 07:41 ----------

Wat voor oefeningen? Zou je die uit willen leggen a.u.b.?

een drie tal oefeningen;

1. Op je rug gaan liggen. Druk je bekken naar beneden (in het matras). Houd dit even vast en kantel je bekken naar voren. Let hier goed op dat je echt je bekken kantelt en niet je rug.

2. Op je rug gaan liggen. Maak je ene been langer dan de ander en maak vervolgens de andere been weer langer, wissel dit steeds af.

3. Ga wederom op je rug liggen. Pak je linker knie vast en trek die naar de rechterkant van je borst. Hierbij komt er spanning op de bilspier te staan. Dit moet je even volhouden, een seconde of 10 en dan de andere knie.

als je jezejf een hernia bezorgt met 50kg zal je form wel heeeel slecht geweest zijn, hoedanook veel sterkte, en niet meer sumo DL, leer eerst de standaard vorm

De fysio kan je niet helpen als je ook niet die rust houd die hij je zal toezeggen. Tevens denk ik dat als je door BLIJFT gaan, je straks voorlopig thuis zit met een verplichte rust, waarbij je nauwelijks kan zitten/liggen/lopen.

---------- Post toegevoegd Thu 15 Mar 2012 om 07:41 ----------

een drie tal oefeningen;

1. Op je rug gaan liggen. Druk je bekken naar beneden (in het matras). Houd dit even vast en kantel je bekken naar voren. Let hier goed op dat je echt je bekken kantelt en niet je rug.

2. Op je rug gaan liggen. Maak je ene been langer dan de ander en maak vervolgens de andere been weer langer, wissel dit steeds af.

3. Ga wederom op je rug liggen. Pak je linker knie vast en trek die naar de rechterkant van je borst. Hierbij komt er spanning op de bilspier te staan. Dit moet je even volhouden, een seconde of 10 en dan de andere knie.

Bedankt!

Thanks all :)

Heb het er met mijn moeder over gehad, maar die zei dat het waarschijnlijk een spier was die is verrekt, ofzo, dus geen idee wat het nu daadwerkelijk is. Ik ga vanaf morgen weer trainen en kijken of het dan erger wordt, als dat het geval is, direct naar de huisarts....
je hebt het er met je moeder over gehad? Is zij een doctor dan??

Naar de dokter moet je gaan. Maar maak je geen zorgen, moet niet per se hernia zijn. Ben er zeker van dat je er na 2-3 dagen vanaf bent. Heb iets soortgelijks gehad toen ik het evenwicht verloor terwijl ik aan het deadliften was met een 130kg in mijn poten (benen stonden niet "geaard" vandaar het evenwichtsverlies). Er bewoog toen van alles wat niet bewegen moest en had daarna 10 minuten lang lamme benen (kon er op staan, maar daar hield alles mee op). Naar de dokter gegaan. Heeft rug afgetast en volgens hem was het gewoon een verrokken spier en zou het na 2 dagen oevr zijn. Hij had gelijk over de 2 dagen, of hij gelijk had over de verrokken spier is een andere zaak. Het was alleszins geen hernia ;) (wat niet zo maar voorbij gaat!).

edit: lees nu dat dje het van vrijdag hebt en gisteren bleek de pijn nog steeds erger te worden... Sowieso had je onmiddellijk naar de arts moeten gaan. Als de pijn langer dan 2-3 dagen aanhoudt kan er best iets anders loos zijn dan gewoon een verrokken spier.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven