Fitness Seller

Discussie Topic #5 : het grote misverstanden topic

• Topic Starter Topic Starter
andere, misschien specifieke doeleinden. decline bankdrukken plaatst onder andere ook minder druk op de delts (mn de voorste schouderkop). dus het zou eventueel nuttig kunnen zijn voor mensen die schouderproblemen hebben of een gescheurde rotator cuff en aan het revalideren zijn.

Is het niet zo dat het voor mensen die een beetje een hangende borstspier hebben goede resultaten kan geven (decline drukken heb ik het over). Dat de borst dan minder gaat hangen? Of gaat hij nou juist alleen maar meer hangen (in ontspannen toestand) omdat het onderste gedeelte van de borst groter word?

Originally posted by Spike
andere, misschien specifieke doeleinden. decline bankdrukken plaatst onder andere ook minder druk op de delts (mn de voorste schouderkop). dus het zou eventueel nuttig kunnen zijn voor mensen die schouderproblemen hebben of een gescheurde rotator cuff en aan het revalideren zijn.
Dat is een degelijk argument :D

ik heb ook ooit een keer vernomen of gelezen dat je bij decline banken meer spiervezels van de pectoralis major aanspreekt.
En aangezein je tevens minder kracht genereert vanuit je anteriore schouderkoppen wordt de borst (in dit geval dus de pec major) meer gestimuleerd/aangesproken om de kracht te zetten of zie ik dit nu verkeerd.

iig wel voordelig voor diegene met schouderblessures of die de schouders zo min mogelijk willen belasten.

doch heb je in mijn ogen wel een mindere bewegingsbaan met decline drukken waardoor de oefening dus wel makkelijker wordt in mijn ogen maar ik merk zelf ook dat ik zwaarder kan gaan met decline, terwijl je nu geen tot minder hulp hebt van de schouders..maar daarbij kan ik incline ook meer gewicht verzetten dan vlak

Toch ben ik van mening dat je meer de ondrkant isoleert, zo voelt t iig wel.

Ik doe vrijwel ook geen vlak bankdrukken meer (zoweizo enkel dumbbelld rukken) maar wat is nou eigenlijk de beste hoek om incline te drukken en om dan hierop in te gaan..hoeveel graden voor decline?

mensen die dan de neiging hebben om een sterk ontwikkelde onderkant borst te hebben, zijn beter af met incline omdat de onderkant minder hard meewerkt, waardoor de groei gelijkmatiger is.

ben ik t wel mee eens en net als Admin hou ik t dus ook bij inclien varianten zowel flye als press.

maar ik ken er wel degelijk een aantal met sterk ontwikkelde bovenkant borst. en die deden nooit incline bench, altijd vlak en decline.

waarom dede ze nooit incline? zagen ze dat meer als een schouderoefening of zo?

mijn conclusie: ik hou t lekker bij incline voor een gelijkmatigere groei. Maar voor diegene die een relatief mindere onderkant borst hebben zou ik af en toe een decline erdoor heen gooien. de afwisseling kan iig geen kwaad

overige stellingen niets an toe te voegen maar je kon zelf ook verwachten dat deze de meeyse discussie op gang zou brengen

zeker :D dat was het doel hé :D

"The sternocostal head of the pectoralis major was more active during the press from a horizontal bench than from a decline bench. Also, the clavicular head of the pectoralis major was no more active during the incline bench press than during the horizontal one, but it was less active during the decline bench press

Effects of Variations of the Bench Press Exercise on the EMG Activity of Five Shoulder Muscles
Chris Barnett and Peter Turner

Maw plat drukken benadrukt het sternocostale gedeelte, shuin- of plat drukken maakt voor het claviculair gedeelte niet uit, maar het claviculair gedeelte word minder belast bij de decline.

"Results showed significantly greater lower pectoral Con activation during decline bench press. The same result was seen during the Ecc phase. No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press.

It is concluded there are variations in the activation of the lower pectoralis major with regard to the angle of bench press, while the upper pectoral portion is unchanged."

Electromyographical Activity of the Pectoralis Muscle During Incline and Decline Bench Presses
Stephen C. Glass and Ty Armstrong

Maw decline belast het lagere gedeelte meer, voor claviculair gedeelte maakt de hoek niet uit

Zoals je ziet spreken de onderzoeken elkaar wat het claviculaire gedeelte aangaat tegen

- less active during the decline bench press
- No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press.

Maar al met al zit er dus wel degelijk verschil in de hoek waaronder je drukt, alleen schuindrukken voor het claviculaire gedeelte word weerlegt

Ik moet er ook bij zeggen dat er tegen het gebruik van EMG nogal wat weerstand is op dit gebied. kleine verschillen in plaatsing kunnen al grote verschillen in meting geven

het doel van die discussie was ook nog het tonen van een ander verhaal dan datgene wat de meesten gewoon zijn. en verder kan je "less" interpreteren hoe je wil en ze hoeven mekaar niet tegen te spreken.

- "Less active" wil niet automatisch zeggen dat de verschillen significant waren
- "no significant differences" wil niet zeggen dat er helemaal geen verschil was

:D

niet veel tijd gehad, dus hier snel de volgende 2

-gevaarlijke oefeningen/uitvoeringen
-krachttraining bij tieners en groei

Er zijn oefeningen die gevaarlijk zijn en die sowieso moeten vermeden worden

Sport en medische wetenschappen hebben ons tientallen jaren lang gewaarschuwd voor zogenaamde “gevaarlijke oefeningen” of “gevaarlijke uitvoeringen” die –zo zeggen ze zelf– gegarandeerd blessures zullen veroorzaken en je verdere gezondheid zouden kunnen verkloten. De lijst is lang, behind neck press, full squatten, ballistisch stretchen, hyperextensie van de ruggegraat, een gebogen rug etc. Maar zogezegd gevaarlijke oefeningen/uitvoeringen zouden je eigenlijk kunnen beschermen!
Zoals je weet, is training een mes dat aan twee kanten snijdt. Teveel gewicht betekent weinig goeds, en te weinig zal je al helemaal niet dichter bij je doel brengen. Dus een correcte stimulus zal ervoor zorgen dat je lichaam zich goed zal aanpassen en uiteindelijk ook méér spanning zal kunnen verdragen.
Als een bepaalde niveau van ‘gevaarlijke uitvoering’ geleidelijk aan wordt gedaan, dan geloof ik dat je lichaam op termijn de zware en gevaarlijke activiteit zonder probleem zou kunnen verdragen. Neem nu mensen die meedoen aan sterkste man wedstrijden. Daar moet je op bepaalde momenten met een gebogen rug liften, want je kan niet anders. Al bij de term, ‘gebogen rug’ slaat er een schakelaar om bij de meeste mensen en kan je ze niet tot rede brengen. Maar hoe komt het dan dat die mensen zo verschrikkelijk sterk zijn en geen rugproblemen hebben, hoewel ze wel stenen van 200kg met een gebogen rug moeten heffen? Simpel, daar trainen die mensen op. Door doelgericht te trainen kan je je lichaam beschermen tegen extremere situaties. Het is relatief veilig om je lichaam op die manier te trainen, op voorwaarde dat je bepaalde lichamelijke grenzen niet overschrijdt. De flexie bij die mensen is nu ook niet verschrikkelijk erg, dus je moet niet met een dubbel geplooide rug trainen, want dit is zeker niet gezond.
Kijk, je kan eender welk systeem (niet allen lichamelijk, maar neem nu bvb scharnieren) zo behandelen dat je het kan vernielen, maar een correct gebruik kan de levendsuur van het systeem aanzienkelijk verlengen. Als je dit toepast op het menselijk lichaam, dan heb je het fenomeen van SAID (Specific Adaptation to Imposed Demands). Dus, zolang je maar verantwoord omgaat met risicovolle oefeningen, kan je in mijn ogen weinig fout doen.
Verder heb je nog een andere categorie, namelijk ‘gevaarlijke oefeningen.’ Wel, hier kan ik heel kort in zijn. Als je rekening houdt met wat ik hierboven heb gezegd, dan moet je concluderen dat gevaarlijke oefeningen eigenlijk niet bestaan, maar wel gevaarlijke mensen. Als je te snel gaat, of te zwaar, of eender welke vorm van ‘te’, dan vraag je om problemen.

Trainen remt de groei als je tiener bent

Dat is waarschijnlijk een mythe die nooit ofte nimmer volledig zal verdwijnen. Hoe vaak mensen ook het tegengestelde zullen zeggen, zal dit idee nooit helemaal uitsterven. Maar goed, alles wat ik kan doen is het nog eens herhalen; lengte is bepaald door je genetisch patroon, niet training. Veel mensen denken dat omdat je begint met krachttraining, je automatisch gaat stoppen met groeien. Er zijn een aantal onderzoeken en er is zelf een boek over dit onderwerp geschreven (een Russisch boek ‘School of Heights’ trouwens). En zij gaan een stap verder! Die vertellen namelijk dat krachttraining groei beter zou stimuleren! Maar goed. Zoals ik al zei, hun sterkste –en feitelijk enige– argument tegen zware krachttraining voor tieners, is dat het veel druk zou uitoefenen op je skelet, waardoor de groeiplaten te vroeg zouden sluiten. Maar als je consequent bent, dan zou je ook alle spoertieve activiteiten die een dergelijke druk op je lichaam zou uitoefenen. En daar zit nou net het probleem, want elke activiteit waarin trappen, springen of lopen in voorkomt, dergelijke spanning kan uitoefenen op je lichaam, en in veel gevallen kunnen die drukken veel groter zijn dan een squat met 2 keer je lichaamsgewicht. Als je wist dat de druk die er op je knieën komt wanneer je springt en landt tot 4 keer je lichaamsgewicht kan oplopen, dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over een aantal reeksen squat met 80% van je max. De kans dat je als tiener 4x je lichaamsgewicht zal kunnen squatten is quasi nihil. Verder moet je ook rekening houden met het feit dat die dagelijkse (en speelse) activiteiten in een veel groter volume voorkomen dan ooit voor mogelijk kan gehouden worden in krachttraining.
Er zijn ook talloze voordelen gebonden aan krachttraining. Als je wist dat krachttraining de kans tot ostheoporosis of arthritis significant kan verminderen, en als je weet dat krachttraining je botten veel steviger maakt, dat denk ik dat je al veel sneller aan het ijzer zou zitten.
Als je tegen krachttraining voor tieners militeert, dan vind ik dat je ook alle andere klassieke sporten moet verbieden. En je weet net zo goed als ik dat dit onzin is. Maar veel mensen lijken te vergeten dat je lichaam zich op elke leeftijd aanpast aan de situatie waarin die zich bevindt. Blessures en negatieve uitwerkingen op het lichaam zijn een gevolg van een training van slechte kwaliteit. Dus krachttraining zal eerder een positieve uitwerking hebben op tieners, en geen negatieve.

hier zijn de twee anderen van het groepje.

- Je mag je spieren niet vaker dan 1x per week trainen
- Je moet je buikspieren intrekken bij het squatten en het deadliften

Je mag je spieren slechts één keer per week te trainen

Ja en neen. De frequentie waarmee je een spier(groep) hangt namelijk af van een HELEBOEL factoren. Hier is al een klein lijstje van factoren waarmee je rekening moet houden :

- wat is je doel
- grote spieren herstellen trager dan kleinere spieren
- witte spiervezels herstellen trager dan rode
- hoe meer volume, hoe lager de frequentie
- vrouwen herstellen trager dan mannen
- hoge intensiteit is belastender dan lage intensiteit
- je CZS moet ook hersteld zijn voor een goede training
- tot failure trainen vraagt een langere herstelperiode dan zonder
- etc.

Het is dus niet zo simpel als het lijkt. Hoe vaak moet je nu trainen? Wanneer weet je wanneer je hersteld bent? Allemaal vragen die moeilijk te beantwoorden zijn, en die voor iedereen verschillend is. Vergeet ook niet dat je lichaam geen dagen of weken kent. Zo werken is eerder gemakzuchtig en niet per se de manier om een optimale training te ontwikkelen.
Voor de meeste sporten wordt de maatstaf van 72 uur gebruikt. In theorie, als je na die 72 uur nog spierpijn hebt en niet hersteld bent, dan ben je te ver gegaan en ben je aan het overtrainen. Ik zeg hier wel meeste sporten, want er zijn een aantal sporten die buiten de toon vallen, zoals bodybuilding. Hier kan je de meest verschillende rusttijden zien, en soms met erg gelijkaardige effecten. Ik ken personen die meer dan 250kg squatten door eens in de 10 dagen te squatten, en ik ken mensen die meer dan 250kg door 3 tot 4 keer in de week te squatten. Ik ken ook mensen met heel mooi gevormde benen die ze om de week trainen, en ik ken andere mensen met even goed ontwikkelde benen, en ze om de 4 dagen trainen.
Je moet eerst en vooral je prioriteiten kunnen stellen. Speelt frequentie eigenlijk wel een rol? Of ga ik gewoon voor een zo groot mogelijk volume in 45 minuten en wacht ik gewoon tot ik hersteld ben? Als je nu beslist dat je elke spiergroep 2 keer in de week wil trainen, dan kan dat zeker en zonder overtraining, maar je moet je training wel aanpassen. Stel dat je gewone 1x per week training voor borst er als volgt uitzag :

Flat Bench Press (3x8 till failure)
Flat Dumbbell Press (3x8 till failure)
Cable Crossover (3x8 till failure)
Incline Bench Press (3x8 till failure)

Als je je borst dan 2 keer in de week wil trainen dan vind ik dat je je schema grondig zal moeten aanpassen. Als je die 4 oefeningen wil behouden, dan zul je 2 oefeningen moeten doen op de eerste dag, en de 2 andere op de tweede dag. Bvb dag 1 Flat en Incline Bench Press, en dag 2 Flat Dumbbell Press en Crossovers. Ook zal je moeten rekening houden dat altijd voluit gaan je herstel zeker vertraagt. Dus als je een spiergroep vaker wil trainen, dan moet je zeker failure laten vallen. Zo hou je iets in je tank en kan je lichaam sneller herstellen en supercompenseren, zodat je niet voor niets traint. Dit is dus iets dat sterk afhangt van je persoonlijke voorkeuren en ook van de sport. Je moet vooral zien dat je tegen je volgende geplande training (of het nu de volgende dag, 2 dagen of anderhalve week later is) hersteld bent en opnieuw deftig kan presteren. Als dit je vaker om vaker niet lukt, moet je je training eens bijschroeven.

Je moet je abs intrekken tijdens het squatten en het deadliften

Dit is een van de grootste verschillen tussen gewone naïeve krachttrainers en hardcore powerlifters. Daar powerlifters niet bekommerd zijn om hun uiterlijk, vinden ze het niet erg om hun abs naar buiten te duwen tijdens het squatten. Tijdens zware oefeningen kiezen ze voor doeltreffendheid boven uiterlijk. Zij zijn daar om gewichten te heffen, niet om er mooi uit te zien wanneer ze squatten. Nou goed, we zullen maar geen steken onder de riem geven en enkel uitwerken waarom dit eigenlijk niet zo best is.
Veel fitness instructeurs raden hun mensen aan om de abs in te trekken tijdens squatten en deadliften. Als argumenten gebruiken ze dat het de rug beschermt en stabiliseert. Laten we dit eens van naderbij bekijken. De abs ‘intrekken’ vraag dus een samentrekking van de buikspieren. En wie zegt samentrekking van de buikspieren, zegt een neiging om de ruggegraat te buigen. Deze maneuver kan een ongelijke druk zetten op de onderrug, wat blessures kan veroorzaken zeker wanneer je een gewicht van de grond neemt, gaat zitten of neer squat. Verder is het geloof dat de buikspieren je rug stabiliseert ook een groot misverstand. Het zijn jouw erectors die je rug recht houden, niet je buikspieren. Als je je rug niet recht kan houden, wil dit zeggen dat je rugspieren te zwak zijn en je die moet versterken.
Een van de bekendste personen die deze raad geeft is de heer Paul Chek. In alle respect voor de persoon moet ik hem toch zeggen dat zijn raad eerder gevaarlijk is dan veilig. Het theoretische gedeelte heb ik hierboven al uitgelegd. Nu zal ik het even over de praktijk hebben. Hoeveel van Chek’s leerlingen heeft al 400kg gesquat of 220kg gecleaned door de buikspieren in te trekken? Wees maar vrij zeker dat het er nul zijn. Neem nu de Westside powerlifting school. Zij zijn heel duidelijk over dit subject. Zij hebben de hele standaard van powerlifting verhoogd, en zij zijn sterke voorstanders van het squatten met een ronde buik. Middenrif ademhaling (‘met je buike ademen’ zoals ze wel eens zeggen), rug strak houden, buik naar voren of tegen de riem aangeduwd, en squatten of deadliften maar. Ikzelf heb nog nooit een grote squatter of deadlifter gezien die zijn buikspieren introk tijdens het squatten of deadliften om zodoende zijn romp te stabiliseren. Neen hoor, zij spelen niet met hun TvA activatie en hun ingetrokken buikspieren.
Om terug te komen op de Westside school. Je moet weten dat dit mensen zijn die alles voor de sport doen en bij wie een squat van 320kg eigenlijk een middelmatig gewicht is. Niet zomaar de man die op zijn stoel gaat zitten voor zijn pc of met een bezemsteel gaat squatten. Nu, volgens Check zijn al die ongelooflijke sterke powerlifters en gewichtheffers –allemaal bijna zonder onderrugblessures, daar deze sporten ook tot de veiligste behoren– slecht en zelfs gevaarlijk bezig! Nou, moest deze raad echt goud waard zijn, dan zouden als die coaches die literatuur zeker niet negeren. Er zijn inderdaad veel onderzoeken en boeken die deze manier van doen ondersteunen, maar blijkbaar werd er niet gekeken naar powerlifters en gewichtheffers, daar waar veilig omgesprongen wordt met heel zware gewichten.
Als je je buik vol lucht doet en naar buiten laat gaan, heb je een veel bredere basis. En door de middenrifademhaling heb je ook een stevige basis. Je lichaam gaat dit bijna instinctief doen, en je weet dat je naar je lichaam moet luisteren. Vergeet het volgende niet : “Your body knows of movements, not muscles.” Het is belangrijk dat je de beweging goed onder de knie hebt, en niet begin te klooien met het samentrekken die niet per se hoeven samen te trekken.

"Je mag je spieren slechts één keer per week te trainen"

Ligt idd van veel factoren af.

'Je moet je abs intrekken tijdens het squatten en het deadliften "

Is voor het eerst dat ik deze opmerking hoor. Vraag me af waar je die vandaan heb ? ? ?
Ik denk ook dat iedereen met een beetje verstand ziet dat dit totale onzin is.

wel ik hoor dit van meer en meer mensen. nu ja, meestal hebben ze het dan ook over de abs intrekken en hard aanspannen. terwijl als ik squat ik mijn rug aanspan en mijn buik zo ver mogelijk probeer uit te zetten, meer niet.

Ik denk dat de combinatie van bewust je buik aanspannen terwijl je lichaam juist aan het "persen" niet echt zal werken. Dit "persen" drukt juist alles naar buiten waardoor de intrathoracale druk hoger word en de rug stabiler.

Hoe sta jij trouwens tov de Valsalva maneuver ?

wel, het is waar dat het je bloeddruk de hoogte in laat schieten, maar ik vind dat het veilig is zolang je dit gebruikt onder de 3 reps. want als je het te lang volhoudt kan je bewustzijn verliezen. ik heb daar wat theorie over maar zal dit deze avond eens opzoeken.

Zo aan het aantal reactie's te zien gaat het of de meesten boven de pet, of het interressert ze geen bal
:D

ofwel zijn mijn formuleringen bijzonder goed :D

Ofwel zo onduidelijk dat niemand het snapt

:D:D:D:D:D

je bent een eikel 3 :D

nou, wat vind je er dan zelf van? :p

Dat ik ze beantwoord en niet naar de betekenis vraagt is een teken dat ik ze begrijp

En voor hier reactie's opkomen, ik weet dat dit niet perce positief hoeft te zijn :D:D:D

Ik heb alles gelezen en heb er niet over op te merken of aan toe te voegen.

Jullie hebben er ff iets meer verstand van dan ik(en nog vele anderen hier).

Wij lezen en leren:D

Terug
Naar boven