Volgens is DOMS na een goed uitgevoerde oefening een indicator van spiergroei.
Dit is dus wat @ImMrSilverBack ook zegt en waar ik vragen over had.
Kun je deze mening meer uitleggen?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Volgens is DOMS na een goed uitgevoerde oefening een indicator van spiergroei.
Zou standaard wat meer volume draaien je weer aan gains kunnen helpen? Mettertijd heb je steeds meer volume nodig.Spierpijn ontstaat bij mij vooral als ik wat meer volume pak dan de weken ervoor.
Tuurlijk.. en spierspanning is evenmin een indicatie voor spiergroei. Als ik mezelf laat vierendelen komt er een enorme spanning op m'n spieren te staan, maar zorgt het ook niet voor spiergroei.Na het lopen van een marathon op wedstrijdtempo had ik de volgende dag flinke spierpijn in mijn hamstring, maar ik denk niet dat dit een indicatie was van spiergroei.
Niet zozeer volume. Volume kan een tool zijn voor meer groei maar het is de intensiteit en belasting van de spier.Zou standaard wat meer volume draaien je weer aan gains kunnen helpen? Mettertijd heb je steeds meer volume nodig.
Tuurlijk.. en spierspanning is evenmin een indicatie voor spiergroei. Als ik mezelf laat vierendelen komt er een enorme spanning op m'n spieren te staan, maar zorgt het ook niet voor spiergroei.
De meesten hier zullen het er denk ik over eens zijn dat spierschade bijdraagt aan spiergroei. Daarvoor is al een onderzoek aangehaald door @Aldor.Dit is dus wat @ImMrSilverBack ook zegt en waar ik vragen over had.
Kun je deze mening meer uitleggen?
Volgens mij is dit ook al een tijdje ontkracht.De meesten hier zullen het er denk ik over eens zijn dat spierschade bijdraagt aan spiergroei. Daarvoor is al een onderzoek aangehaald door @Aldor.
Volgens mij is de theorie hierachter dat de spierschade zorgt voor ontstekingen, welke eiwitten aantrekken en de spiereiwitsynthese zo stimuleren.
Aangezien het ook een valse indicatie kan geven kan je het feitelijk niet zien als een indicator.Linksom of rechtsom; het ervaren van DOMS is een indicator van spierschade, en daarmee dus ook een indicator voor spiergroei.
Als ik morgen een wedstrijdje ga voetballen heb ik overmorgen waarschijnlijk giga spierpijn. Zijn mijn benen dan gegroeid?De meesten hier zullen het er denk ik over eens zijn dat spierschade bijdraagt aan spiergroei. Daarvoor is al een onderzoek aangehaald door @Aldor.
Volgens mij is de theorie hierachter dat de spierschade zorgt voor ontstekingen, welke eiwitten aantrekken en de spiereiwitsynthese zo stimuleren.
Linksom of rechtsom; het ervaren van DOMS is een indicator van spierschade, en daarmee dus ook een indicator voor spiergroei.
Dat gezegd hebbende is het me niet helemaal duidelijk waar je vraag precies over gaat, of dat ik 'm kan beantwoorden.
Er zijn veel variabelen die invloed hebben de trainingskwaliteit vwb spiergroei, en daarmee de betrouwbaarheid van spierpijn als indicator van spiergroei.
Volgens komt het in de basis op het volgende neer:
- De training moet geschikt zijn voor spiergroei en goed worden uitgevoerd voordat DOMS als indicator kan worden gebruikt;
- Spieren kunnen onder invloed van (toenemende) spierspanning en metabole stress groeien en er kan sprake zijn van spierschade zonder dat we DOMS ervaren, dus het ervaren van DOMS is niet perse nodig voor spiergroei;
- Wanneer spierschade actief wordt ingezet voor spiergroei kan dit waarschijnlijk het beste worden gedaan door iedere training een nieuwe groeiprikkel te introducteren, door bijvoorbeeld steeds een andere oefening te doen als laatste oefening;
- Indien er sprake is van stagnatie kan DOMS een indicatie zijn van dat er een succesvolle nieuwe groeiprikkel is gevonden;
- Mensen die voldoening halen uit DOMS kunnen DOMS waarschijnlijk niet als betrouwbare indicator voor spiergroei gebruiken;
Dat er spierschade nodig is voor spiergroei heb ik volgens mij niet gezegd.Volgens mij is dit ook al een tijdje ontkracht.
Er is geen spierschade nodig voor spiergroei, en het kan zelfs juist nadelig zijn.
Nee.. dan heb je geen geschikte oefening uitgevoerdAls ik morgen een wedstrijdje ga voetballen heb ik overmorgen waarschijnlijk giga spierpijn. Zijn mijn benen dan gegroeid?
Het is geen exacte wetenschap, maar oefening baart kunst denk ik in dit geval.Aangezien het ook een valse indicatie kan geven kan je het feitelijk niet zien als een indicator.
Ja, maar oefening levert ook gewenning op waardoor de kans op DOMS wordt verminderd.Het is geen exacte wetenschap, maar oefening baart kunst denk ik in dit geval.
Ik doelde op oefening om de DOMS als indicator te gebruiken.Ja, maar oefening levert ook gewenning op waardoor de kans op DOMS wordt verminderd.
Linksom of rechtsom; het ervaren van DOMS is een indicator van spierschade
NeeIs het niet ervaren van DOMS dan ook een indicator dat er geen spierschade is?
Volgens mij kan er sprake zijn van spierschade zonder dat er DOMS wordt ervaren.Is het niet ervaren van DOMS dan ook een indicator dat er geen spierschade is?
Volgens mij kan er sprake zijn van spierschade zonder dat er DOMS wordt ervaren.
Was het trouwens nou ook zo dat het minste beetje trainen (1 set? 1 rep? vanaf x%1rm?) al (een minimaal beetje) spierschade geeft? Of gebeurd dat pas rond falen?
Sowieso is dat niet de enige oorzaak van spiergroei. Maar maw heb je met trainen altijd spierschade of kun je effectief trainen zonder?
Klopt, spierschade is -mogelijk- eerder een (ongewenst) bijverschijnsel dan een indicator.Volgens mij is dit ook al een tijdje ontkracht.
Er is geen spierschade nodig voor spiergroei, en het kan zelfs juist nadelig zijn.