dj_phreak zei:
Ja. Niemand verwacht dat iedere immigrant vloeiend Nederlands leert spreken. Maar een kort gesprekje over het weer en de boodschappen is niet teveel gevraagd. Regelmatig zie ik ouders hun tiener-kinderen meenemen naar het stadskantoor. Zelfs als de persoon achter de balie zegt dat ze even kunnen gaan zitten, moet het kind het vertalen voor de ouders. Dat is geen onkunde, geen dyslexie, dat is gewoon ruim een decennium lang pure, totale onwil om ook maar iets te proberen te leren. Wat mij betreft de simpele regel: iemand die na 5 jaar hier de taal nog steeds niet in het minst machtig is, die wil hier blijkbaar niet bijhoren. Vertrekken dus.
Als je dit serieus meent, dan is de discussie met jou wat mij betreft voorbij. ZO triest heb ik het nog nooit gelezen. Zullen we dan wel gelijk de volgende aanpassing doen: in geen enkel overheidsgebouw wordt nog iets in een andere taal dan Nederlands aangeboden of uitgelegd. Als zij geen enkele moeite hoeven doen om de taal van het land te leren, dan verdienen zij eenzelfde behandeling van onze overheid. Het is toch van den zotte dat onze ambtenaren zich Arabische talen meester moeten gaan maken omdat de generatie waar het nu over gaat lui, mongoloïde, of beide is?!?!?! Waarom is dit trouwens nooit een probleem geweest voor alle spanjaarden die hier rond dezelfde tijd naartoe gehaald zijn? Hun 1e generatie zie ik nog dagelijks, en hoewel ze onderling altijd Spaans praten kunnen ze zich in bijvoorbeeld de supermarkt wel in het Nederlands verstaanbaar maken. Blijkbaar zijn Spanjaarden intelligenter.
Of zou het toch met instelling te maken hebben?
Zelden ben ik het zo met iemand eens geweest
Om te beginnen: ik heb voldoende goed Nederlands sprekende en hardwerkende geimmigreerde Nederlanders ontmoet, die in het algemeen een aanwinst voor ons land zijn.
Voorbeelden: mijn kapster kwam uit Turkije. Ze stal mijn hart gelijk al met: "ik heet Fesia, dat is Fresia zonder R". Die naam vergeet ik dus nooit meer.
Verder een Marrokaans meisje (secretaresse) Excel training gegeven. Zelden iemand meegemaakt die het zo snel begreep en ze sprak accentloos Nederlands.
Een Iraanse vrouw die voor het regime daar gevlucht is, ik vond het al een fout land maar wat zij me wist te vertellen daar gaan je nekharen van overeind staan. Zelden iemand tegengekomen die zo fel tegen de Moslimstaat (lees dictatuur) was. Zij was manager bij een NL bank, goede baan en sprak binnen 5 jaar perfect Nederlands met een licht accent (dacht eerst dat ze uit Tsjechie kwam of zo).
Ik ben altijd nieuwsgierig naar andere culturen en dat is mijn (enige

) voordeel. Ik wil dus altijd weten wat ze anders doen dan wij, hoe het er aan toe gaat in hun land van herkomst etc.
Deze vrouwen hebben allemaal een overeenkomst: ze hebben zich de NL taal eigen gemaakt, hebben hun kansen om te leren aangegrepen en zijn allemaal goed terechtgekomen. (hmm, is het toeval dat het allemaal vrouwen zijn?) Er zijn hier kansen zat, je hoeft ze alleen maar aan te grijpen. Mijn vader, emigrant in Canada, die had pas weinig kansen, maar die heeft het echt ver geschopt: karakter en mentaliteit.
Het is simpel: als ik in China wil gaan werken ga ik die taal leren (en die is ****ing moeilijk, daar is Nederlands echt simpel bij) en me verdiepen in de cultuur. Waarom: omdat ik er beter van word, meer respect van de Chinezen krijg en dus meer kansen heb op een goede baan heb.
NL heeft natuurlijk het probleem
voor een deel zelf veroorzaakt met zijn knuffelmentaliteit en de super lage strafjes...
Denk maar niet dat ze mij in China foldertjes in het Nederlands gaan geven en Nederlandstalige TV etc. Ik zal dus wel MOETEN. En daar schort het in Nederland aan: de eeuwige knuffelmentaliteit. Stel je voor de de arme allochtoon onze taal zou moeten leren in een crash-course Nederlands. Mensonterend! Ik ken NB Engelsen die hier al 7 jaar wonen en ook geen woord NL spreken (yeah, whenever I try to speak Dutch they start speaking English to me, so I GAVE UP TRYING...) Wat een mentaliteit. Ik ken ook een Amerikaan die dan standaard vroeg: "wilt u NL spreken want hier leer ik niks van". Hij sprak binnen 3 jaar NL (met zo'n Tellsell accent

) Kijk, goede mentaliteit, daar draait het om.
Als mijn zoon in China op straat gaat rellen, dan krijgt hij echt geen preek (niet meer doen jongen) van de diender en een taakstrafje, maar een straf die er niet om liegt, zodat hij het voortaan wel uit zijn bolle kop laat. Maar ja in NL zijn zowiezo geen serieuze straffen meer...
Overgrootopa heeft gezegd.
Shit, wat een lap tekst is het geworden...