dj_phreak zei:
Ja. Niemand verwacht dat iedere immigrant vloeiend Nederlands leert spreken. Maar een kort gesprekje over het weer en de boodschappen is niet teveel gevraagd. Regelmatig zie ik ouders hun tiener-kinderen meenemen naar het stadskantoor. Zelfs als de persoon achter de balie zegt dat ze even kunnen gaan zitten, moet het kind het vertalen voor de ouders. Dat is geen onkunde, geen dyslexie, dat is gewoon ruim een decennium lang pure, totale onwil om ook maar iets te proberen te leren. Wat mij betreft de simpele regel: iemand die na 5 jaar hier de taal nog steeds niet in het minst machtig is, die wil hier blijkbaar niet bijhoren. Vertrekken dus.
Als je dit serieus meent, dan is de discussie met jou wat mij betreft voorbij. ZO triest heb ik het nog nooit gelezen. Zullen we dan wel gelijk de volgende aanpassing doen: in geen enkel overheidsgebouw wordt nog iets in een andere taal dan Nederlands aangeboden of uitgelegd. Als zij geen enkele moeite hoeven doen om de taal van het land te leren, dan verdienen zij eenzelfde behandeling van onze overheid. Het is toch van den zotte dat onze ambtenaren zich Arabische talen meester moeten gaan maken omdat de generatie waar het nu over gaat lui, mongoloïde, of beide is?!?!?! Waarom is dit trouwens nooit een probleem geweest voor alle spanjaarden die hier rond dezelfde tijd naartoe gehaald zijn? Hun 1e generatie zie ik nog dagelijks, en hoewel ze onderling altijd Spaans praten kunnen ze zich in bijvoorbeeld de supermarkt wel in het Nederlands verstaanbaar maken. Blijkbaar zijn Spanjaarden intelligenter.
Of zou het toch met instelling te maken hebben?
Geef mij eens ongelijk dat jou moeder chinees gaat leren als ze al 30 jaar daar woont. Ze kan geen chinees. Opeens begint de jeugd te zeiken. Dan komt er het verhaaltje van de ouders aan het daglicht dat ze geen chinees kunnen. DUS moeten ze maar PER direct nederlands gaan leren. HA, heel grappig. Ik meen het serieus.
Waarom veronderstel ji jdat er geen enkele moeite wordt gedaan? Denk jij dit nu echt? Ik heb al tig keer gezegd dat een groot deel van de allochtone bevolking VERPLICHT is een taalcursus te volgen.
Sterker nog, hier heb je het: [Link niet meer beschikbaar][/URL]
Stelletje ignorant ****s, ik heb zelfs op deze schoolgezeten(havo in 1 jaar gevolgd, dus geen taalcursus). Ik heb er ZAT allochtonen gezien. Zat mensen die wel nederlands leerden. Dit waar wij het over hebben gaat over die zielige marokkaantjes in rotterdam waar nederland geen macht over kan krijgen. Pff, kleinschalige shit. Alsof heel nederland geinfecteerd is met het"nietnederlandskunnenpraten"virus. Give me a break!
EN HIER GAAT HET OM, ga niet zeggen dat het niet gaat om de mensen die wel werken. Je betrekt met zo'n topic de hele allochtone gemeenschap. Of je het wil of niet. Het is altijd appels met peren vergelijken, ik snap de redenatie niet. Waarom altijd zo kortzichtig.
ALS HET ZO ****ING SIMPEL WAS DAN WAS DIT PROBLEEM ER NIET.
Laat de man maar opstaan die de oplossing heeft voor dit alles.
Dat laatst gedeelte getuigt ook niet van veel respect. Daar is waar het begint, en daar is ook gelijk waar het eindigt. Ben jij nou zo dom om in te zien dat die kans al verloren is? 55 jarigen een taal leren? Grappenmaker die je bent.
De jeugd is wat anders, die heeft nog zat kansen. Met de goede instelling. En dan kan je zeiken wat je wil over dat het van eigen kant moet komen maar je weet zelf ook al dat dat niks wordt. Dus, dan is de enige oplossing de overheid. Er moet een potje discipline bij geleerd worden en dat is dan ook mijn bedoeling hierbij.
Jij kent ook maar 1deel van het verhaal, wederom vertel ik dat het dus niet de bedoeling is geweest om hun hele leven hier te slijten. Jaren vergaan, zonder dat men het opmerkt dat allochtonen geen nederlands kunnen en dan barst de bom, en nu zitten wij hier te discussieren. Have fun.
Dutch_vince:
is nederlands simpel ja? Dat blijkt maar weer. Er zit totaal geen logica in. Maar dat is niet het punt, het punt is dat iemand met 55 jaar wel wat anders te doen heeft dan zich helemaal gaan inzetten voor een taal waarna iedereen toch weer met een vinger begint te wijzen.
Als het allemaal zo simpel was jongens, waarom bevinden we ons nou in deze discussie he? Leg dat eens uit. Het is zo simpel praten dat allochtonen dom zijn omdat ze NIET nederlands willen leren. Wie heeft ooit gezegd dat het NIET is. In welke prive omstandigheden bevinden zij zich? Kijk eens wat verder dan je neus lang is. Kijk eens met de neus van mohammed.
Waar maken jullie je druk om? Net alsof jullie een praatje gaan maken met mohammed of fatima in de supermarkt, wat een grappenmakers zeg echt waar. En dan nu zeker ook nog willen typen: ja dat zou ik zeker doen. Kom op, je houdt je zelf voor de gek. Fatima en mohammed hebben geen toevoeging meer in deze maatschappij als ze nederlands praten. Maar hun zoon of dochter wel. En laten we daar maar beginnen.
En dat is wat ik ermee wil zeggen.