XXL Nutrition

Dumbbell fly vs Cable Cross

hoe kom je daar bij?

ik zeg niet dat het niet zo is, maar als ik moet kiezen tussen 2 oefeningen dan kies ik voor de oefening waarbij gedurende de hele beweging het meeste spanning op je spieren staat... En dat is overduidelijk de cable

3. Gebruik vooral zware compound oefeningen

Verlies geen tijd met lichte oefeningen of machines. Natuurlijk zal je hiervan groeien, maar als je massa wilt, kies je beter meteen voor de massabouwers. Er zijn honderden oefeningen, maar je hebt in principe maar enkele tientallen echt nodig. Leer de uitvoering goed, focus op progressie en gebruik hiervoor ook een schema zodat je weet dat je vooruit gaat over een bepaalde periode. Als je toch isolatieoefeningen nodig hebt, gebruik dan alleen de zwaarste en meest efficiënte. Probeer zoveel mogelijk dumbbells te gebruiken, indien niet mogelijk dan barbells en indien dat niet mogelijk is kabels. Als zelfs kabels niet beschikbaar zijn, dan pas kan je denken aan andere machines.

Bron: http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/10-gouden-bodybuilding-regels-177171/

Als zelfs kabels niet beschikbaar zijn, dan pas kan je denken aan andere machines.[/B]

Over het algemeen klopt dat natuurlijk wel, maar wat een fly variant betreft is dat een uitzondering.

Doe maar is een cable fly & een dumbbell fly. Je zal merken dat je bij een cable fly de gehele beweging je borstspier gebruikt, en bij een dumbbell fly heb je een groot deel van de beweging een rust moment omdat er geen spanning op je borstspier staat.

Over het algemeen klopt dat natuurlijk wel, maar wat een fly variant betreft is dat een uitzondering.

Doe maar is een cable fly & een dumbbell fly. Je zal merken dat je bij een cable fly de gehele beweging je borstspier gebruikt, en bij een dumbbell fly heb je een groot deel van de beweging een rust moment omdat er geen spanning op je borstspier staat.

Ik denk dat je puur moet kijken met wel apparaat je hem gewoon het beste kunt isoleren. En inderdaad met cable flyes blijft er wel constante spanning op de spier staan, maar als je de dumbell flye goed doet dan heb je precies hetzelfde.

Ik denk dat je puur moet kijken met wel apparaat je hem gewoon het beste kunt isoleren. En inderdaad met cable flyes blijft er wel constante spanning op de spier staan, maar als je de dumbell flye goed doet dan heb je precies hetzelfde.

nee, door de rom neemt de spanning gewoon af op de borst spier. Aard van het beestje.

Ik doe dumbell flyes eigenlijk alleen maar om de spier als laatste oefening nog 's effe lekker uit elkaar te trekken. Pak 'm dus ook niet te zwaar.

Laatst bewerkt:
3. Gebruik vooral zware compound oefeningen

Verlies geen tijd met lichte oefeningen of machines. Natuurlijk zal je hiervan groeien, maar als je massa wilt, kies je beter meteen voor de massabouwers. Er zijn honderden oefeningen, maar je hebt in principe maar enkele tientallen echt nodig. Leer de uitvoering goed, focus op progressie en gebruik hiervoor ook een schema zodat je weet dat je vooruit gaat over een bepaalde periode. Als je toch isolatieoefeningen nodig hebt, gebruik dan alleen de zwaarste en meest efficiënte. Probeer zoveel mogelijk dumbbells te gebruiken, indien niet mogelijk dan barbells en indien dat niet mogelijk is kabels. Als zelfs kabels niet beschikbaar zijn, dan pas kan je denken aan andere machines.

Bron: http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/10-gouden-bodybuilding-regels-177171/

Bullshit. Afhankelijk van je doel selecteer je de oefeningen, niet andersom. Machines kunnen daardoor een enorm voordeel bieden ten opzichte van barbells of dumbbells.

---------- Toegevoegd om 11:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:30 ----------

De ROM van dumbbell flyes belast voor 60% voor velen de borst terwijl dat met cables nagenoeg 100% is.

Persoonlijk vind ik de dumbbell fly een oefening die er standaard in moet en cable cross een leuk extraatje voor af en toe.

De cable fly en dumbbell fly zijn beide identieke oefeningen en toch is de ene "verplicht" en de andere niet :"). Goed verhaal.

@ TS: probeer ze allebei:

- DB fly. 2 s up, 4 s down 4x10
- Cable fly (dus bankje plaat tussen cable crossover, erop liggen, 'zelfde' uitvoering als DB fly). 2 s up, 4 s down 4x10

En trek zelf de conclusie welke meer voor je doet.

Ik kan je vast een geheim verklappen.... ;) De DB fly's zijn niet heilig. Daarbij zie ik 95% vd bezoekers in elke gym een halve press doen terwijl ze proberen te flyen :')

Ik doe ze allebei. Ik krijg het niet voor elkaar om met dumbells de oefening juist uit te voeren, maar toch voel ik dat het nut heeft omdat ik mijn schouders en armen er net iets anders mee activeer dan met cables, doordat ik veel meer aandacht aan balans en techniek moet besteden. Borst wordt bij mij veel specifieker aangesproken met cables dus gebruik die ook primair als borstoefening.

Je kan wel wat meer oefeningen doen? Ik doe vaak 2 presses & 2 fly's. Decline & flat benchpress, incline dumbell fly en peckdeck. Die voel je goed!

Als hij slim genoeg is geweest en niet voor een 3-5 daagse split schema heeft gekozen, heb je niks aan 4 borstoefeningen op bv een upperbody dag.

- belasting over de gehele bewegingsbaan
- Minder neiging er een press van te maken
- makkelijker aan te passen aan lichaamsbouw en/of doel (iets anders met je romp gaan staan geeft een veeeeeel grotere mogelijkheid met hoeken te spelen dan de gaatjes in een verstelbare bank die om de ...cm staan)
- veiliger voor degenen die tot(en met) falen trainen

Je moet alleen van het idee af dat kabels iets zijn voor weinig gewicht/veel hh en dumbbels voor veel gewicht en minder hh. Gewoon kabels gebruiken met gewicht/volume wat je voor dumbels zou nemen.

Ok, dat is zeer duidelijk. Bedankt!

Bullshit. Afhankelijk van je doel selecteer je de oefeningen, niet andersom. Machines kunnen daardoor een enorm voordeel bieden ten opzichte van barbells of dumbbells.

---------- Toegevoegd om 11:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:30 ----------

Voor welk doel zou jij machines voornemen op db's en barbell's?

Voor welk doel zou jij machines voornemen op db's en barbell's?

Als de juiste apparaten voor handen zijn, kan je daar een enorm voordeel uit halen. Rear delt flyes op de pec deck, om maar een voorbeeld te noemen. Evenals side laterals op de juiste machine. Het meest voor de hand liggende voorbeeld zijn seated/standing calf raises.

Daarnaast zijn machines ook uitermate goed voor blessure preventie. Voor de meesten onder ons gaat die vlieger niet op, maar je wil niet geblesseerd raken als je nog twee weken tot je wedstrijd te gaan hebt.

Terug
Naar boven