MuscleMeat

Een tweede baan als standaard of bezuinigingen?

Peiling Peiling Hoe ga jij om met je huidige financiële situatie?

• Totaal stemmers
    21
In nederland moeten de man en vrouw werken om in leven te blijven dus met 2 inkomens heb je snel 4k netto pm (ex toeslagen), zelfs als de vrouw 20/30uur pw werkt.

Als je vaste lasten <2k zijn dan heb je dus 2k “over”. Alhoewel dit wel enorm kan schelen per huishouden.

Hypotheek of huur dan? Waar is die van jou?
Vaste lasten 1485
Boodschappen 750 per maand ongeveer
Beleggen 1250
Over om te Spenderen (kleding/leuke dingen etc, speelgoed etc)750.

Alles globaal op een rijtje. Niks bijzonders aan ons inkomen hoor.

Vaste lasten zijn nog geen 1500 euro bij ons.... we doen het aardig netjes idd en dat lukt ons door opofferingen en discipline en niet zeiken maar knallen.

Dat is netjes inderdaad. Nou weet ik niet wat een normaal salaris tegenwoordig is, maar 50K+ per jaar inkomen is best goed toch?
Maar 1500 vaste lasten is tegenwoordig ook netjes :o vooral met de stijgende huren/hypotheken en energieprijzen.

Ik schatte jouw vaste lasten hoger. Heeft niks met mijn standaard te maken.

1250 is veel wat je overhoudt. Waar je dus van belegt.

In nederland moeten de man en vrouw werken om in leven te blijven dus met 2 inkomens heb je snel 4k netto pm (ex toeslagen), zelfs als de vrouw 20/30uur pw werkt.

Als je vaste lasten <2k zijn dan heb je dus 2k “over”. Alhoewel dit wel enorm kan schelen per huishouden.

Klopt, ik had niet gedacht dat hij maar 1500 euro aan vaste lasten zou hebben. Dat is netjes ja

Dat is netjes inderdaad. Nou weet ik niet wat een normaal salaris tegenwoordig is, maar 50K+ per jaar inkomen is best goed toch?
Maar 1500 vaste lasten is tegenwoordig ook netjes :o vooral met de stijgende huren/hypotheken en energieprijzen.

Ik schatte jouw vaste lasten hoger. Heeft niks met mijn standaard te maken.
Onze vaste lasten zijn heel erg aangepakt en zodoende hebben we daar 100en euros op bespaard. Alles is hr++ glas en opnieuw geisoleerd dus we stoken ook amper tot niks.

1250 is veel wat je overhoudt. Waar je dus van belegt.
Beleggen is het allereerste wat ik doe als mn salaris er is. Voor de rest moeten we maar zien hoe we het rondbreien maar nogmaals we komen niks tekort. Ik zou zo nog 300 kunnen besparen door te stoppen met roken en met de fiets te gaam werken ipv 10km met de auto. Dus er is nog zat ruimte bij ons.

In nederland moeten de man en vrouw werken om in leven te blijven

Nu is dat ook niet altijd/bij iedereen zo natuurlijk, maar goed dat is heel erg afhankelijk van vaste lasten, hoe hoog het inkomen is bij de werkende persoon, eventuele toeslagen waar ze op kunnen vallen..

Klopt, ik had niet gedacht dat hij maar 1500 euro aan vaste lasten zou hebben. Dat is netjes ja
Dat halen wij ook niet. Hypotheek, gas/water/licht, ziekenfond, abbo mobiel/tv/onlyfans, autos, etc etc tik je snel 2k pm aan en dan is onze hypotheek vrij laag.

Nu is dat ook niet altijd/bij iedereen zo natuurlijk, maar goed dat is heel erg afhankelijk van vaste lasten, hoe hoog het inkomen is bij de werkende persoon, eventuele toeslagen waar ze op kunnen vallen..
Als je tegenwoordig een koopwoning hebt in NL is dit vaak gebaseerd op 2 salarissen tenzij je een playmobiel of tinyhouse koopt.

Als je tegenwoordig een koopwoning hebt in NL is dit vaak gebaseerd op 2 salarissen tenzij je een playmobiel of tinyhouse koopt.
tot 2018 ongeveer kon je nog een eengezeinswoning kopen met 1 salaris. Ook in de randstad. Nu een utopie. Of een bouwval maar dan heb je weer spaargeld nodig.

Ik geef bijles wiskunde, en nog een paar andere vakken. Soms tot 20 uur per maand extra....20 EUR per uur.

tot 2018 ongeveer kon je nog een eengezeinswoning kopen met 1 salaris. Ook in de randstad. Nu een utopie. Of een bouwval maar dan heb je weer spaargeld nodig.
Het is een puinhoop tegenwoordig en verwacht met de gigantische tekort aan woningen en 38399193 regels op nieuwbouw tegenwoordig dat huidige prijzen het “nieuwe normaal” blijven.

Spaargeld is ook een breed begrip. Met 10k eigen geld koop je tegenwoordig nog een wc bril dus of het in deze tijd verstandig is om een krot te kopen weet ik niet. Wel 50/50 kans dat je van je partner afkomt door alle stress/ruzie dus kan strategisch wel voor sommige een slimme zet zijn.

• Topic Starter Topic Starter
30 procent van ons gezamelijk inkomen investeren/beleggen we, 50% vakantiegeld en extra inkomsten ook.

Voor de rest Alles budgetteren, wij plannen alles een 3 tot 6 maand vooruit in een soort financieel werkboek zodat we een goed inzicht hebben wat we voor wat aan de kant moeten zetten om tegen die tijd te kunnen doen wat we gepland hebben.

Heb geen tv abbos buiten mn normale pakket gaan niet uit eten behalve wat voor de kids(mac oid) kleding h&m en c&a behalve schoenen.
Geen feestjes en wij gaan niet op stap. Uiteraard wel leuke uitjes voor de kids maar dat is allemaal vooraf gepland met budgetten.

Wekelijks en maandelijks evalueren we hoe alles gegaan is en wat er beter moet en kan.
Elke beleggingsinleg word genoteerd en geëvalueerd. We werken met maanddoelen/jaardoelen/5 jaardoelen met evaluatiemomenten die vooraf zijn vastgelegd.

We leven nu zo sober mogelijk zodat we over 25 jaar financieël onafhankelijk kunnen zijn.

En nu alles duurder word heb ik mijn inkomen omhoog gekrikt, heel simpel door gewoon een uurtje langer door te werken en mn verloofde pakt om de week een avondje extra en zo zijn we de inflatie goed de baas geweest.

Boodschappen zijn momenteel 200 euro per week incl vlees ivm de sport maar dat is ook het enigste(buiten supps) grote kostenpost die we hebben buiten de vaste lasten.
Dan mag je hopen dat je binnen 25 jaar nog veel kan genieten van al de spaarzaam zijn...

Terug
Naar boven