MuscleMeat

Eet ik te veel?

• Topic Starter Topic Starter
Je geeft zelf aan niet te veel uit te willen geven, denk dus goed na voor je iets koopt, aan een buikspierbank heb je weinig, die opdruksteunen heb je ook niet nodig, gewoon je handen op de grond of anders een dumbbell van een paar euro met een platte kant gebruiken.
Vinyl Trainingsgewichten

Wat je ook zou kunnen doen ipv een pullupbar en wat andere spulletjes is een pull up mate kopen
bol.com | Portable Gym

Of een ander soort power station.

Hmm, dat is misschien ook wel een goede. Kun je daar dan ook veel meer oefeningen mee doen?

Vandaag de vetpercentagemeter binnen, gelijk meerdere metingen gedaan en ik kom uit op 7,56 %. Ik gebruik de Jackson/Pollock 3 Caliper Method (Chest, Abdominal, Thigh). Ik kom uit op respectievelijk 4, 16 en 8 mm. Maar als ik de meetlint methode gebruik kom ik uit op 11.95%.. Is mijn BF aan de lage/hoge kant?

Weeg gewoon eens af hoeveel hagelslag je erop doet. De een overlaad een boterham en de ander niet... ;)
Dus portie zegt niet veel.

Zo, ik heb gisteren alles wat ik gegeten heb afgewogen. Dat heb ik de afgelopen weken bijna elke dag gegeten. Het avondeten heb ik er niet tussengedaan, want dat is elke dag anders. Ik heb ook de kcal, eiwitten en vetten berekend. De resultaten heb ik bijgevoegd.

Ik eet dus 3065 kcal (exclusief avondeten). Mijn onderhoudsniveau is volgens de Harris-Benedict 2752 kcal. Dus met avondeten zou ik denk ik rond de 3800 zitten? Misschien kan ik dus beter rond de 3300 gaan zitten? Verder is de hoeveelheid eiwitten excl avondeten 136 (ik weeg 70kg), dus dat lijkt me wel OK. Vet is echter veel te hoog: 110g excl avondeten.
Heb je tips om het aantal kcal en vet dus lager te krijgen met nog steeds genoeg eiwitten? Ik zou bijvoorbeeld de boter en hagelslag al kunnen schrappen. Scheelt in totaal al 26g vet. Maar wat is dan een goede optie voor op mijn boterhammen 's ochtends? Misschien zijn die 3 boterhammen 's ochtends wel helemaal niet nodig. Ik kan bijvoorbeeld wat bevroren fruit bij de havermout en whey doen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je brood aardig ruim rekent. Een snee brood is ca 75 kcal... ALs ik dat in je sheet invul voor al je boterhammen zit je rond de 2635 kcal in totaal ex avondeten... Dus misschien dat je daar nog even naar moet kijken?

een avondmaaltijd zal je ook een beetje in moeten schatten. Als je aardappelen/groente en vlees eet kom je rond de 400-500 kcal uit en dan heb je een flink bord vol. Neem je pasta of rijst dan zit je rond de 600-700 kcal gemiddeld gezien. Dus dan zou je totaal wel redelijk goed uitkomen.
Probeer toch eens een inschatting te maken van je avondeten.

Eiwitten zijn prima. Vetten mogen best meer zijn dan die minimale 1 gr per kg lichaamsgewicht. Zelf zit ik zo op 4 gr per kg lichaamsgewicht. Je eet meer kcal dus kunnen je vetten ook best hoger liggen. Het gaat uiteindelijk om je totale kcal. Maar je hebt gewoon 2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht nodig en MINIMAAL 1 gr vet per kg lichaamsgewicht. Hoe je de rest opvult is ook persoonlijk. De een gaat beter op meer vetten de ander op meer koolhydraten.
Wil je de vetten omlaag halen dan kan je de hagelslag bijvoorbeeld vervangen door kip/ham/rosbief/tonijn oid...
Je kan ook kiezen voor magere kwark en dan wat havermout eraan toevoegen. Net wat je lekkerder vind.

Ik denk dat je je brood aardig ruim rekent. Een snee brood is ca 75 kcal... ALs ik dat in je sheet invul voor al je boterhammen zit je rond de 2635 kcal in totaal ex avondeten... Dus misschien dat je daar nog even naar moet kijken?

een avondmaaltijd zal je ook een beetje in moeten schatten. Als je aardappelen/groente en vlees eet kom je rond de 400-500 kcal uit en dan heb je een flink bord vol. Neem je pasta of rijst dan zit je rond de 600-700 kcal gemiddeld gezien. Dus dan zou je totaal wel redelijk goed uitkomen.
Probeer toch eens een inschatting te maken van je avondeten.

Eiwitten zijn prima. Vetten mogen best meer zijn dan die minimale 1 gr per kg lichaamsgewicht. Zelf zit ik zo op 4 gr per kg lichaamsgewicht. Je eet meer kcal dus kunnen je vetten ook best hoger liggen. Het gaat uiteindelijk om je totale kcal. Maar je hebt gewoon 2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht nodig en MINIMAAL 1 gr vet per kg lichaamsgewicht. Hoe je de rest opvult is ook persoonlijk. De een gaat beter op meer vetten de ander op meer koolhydraten.
Wil je de vetten omlaag halen dan kan je de hagelslag bijvoorbeeld vervangen door kip/ham/rosbief/tonijn oid...
Je kan ook kiezen voor magere kwark en dan wat havermout eraan toevoegen. Net wat je lekkerder vind.

Bedankt! Ik eet echt het bruinste brood wat je kan bedenken, en ik heb achter op de verpakking gekeken: 288 kcal per 100 gram brood. Ik heb 1 snee brood afgewogen (40 gram), en dan kom ik uit op 40/100 * 288 = 115 kcal per boterham. Oh dus het mag best meer 1 gr vet per 1 kg lichaamsgewicht. Hoeveel g vet en hoeveel g eiwitten moet je ongeveer rekenen voor 1 vol bord met vlees, groenten en aardappelen?

Ik heb trouwens die vet%meter binnen heb gelijk meerdere metingen gedaan. Ik kom gemiddeld uit op 7,56 % vet (ik meet de plooien van mijn borst (4 mm), abdominals (16 mm) en bovenbeen (8 mm). Als ik via de meetlint methode probeer kom ik uit op 11,95%. zal dus wel ergens tussenin liggen..?

Als je echt een flink vol bord hebt dan kan je 200-250 gr aardappel rekenen 200 gr groente en 150 gram vlees oid. en wat boter voor bereiding...
................................................gram...............kcal........eiwit......KH.......vet
Knipsel.JPG

Als je echt een flink vol bord hebt dan kan je 200-250 gr aardappel rekenen 200 gr groente en 150 gram vlees oid. en wat boter voor bereiding...
................................................gram...............kcal........eiwit......KH.......vet
Knipsel.JPG

Dank je. De vetten en eiwitten zijn dus wel OK in mijn voeding, alleen het aantal kcal moet ik nog zien te verlagen naar ~3300. Klopt dat? Als ik het goed begrijp is het (te grote) overshot aan kcal dat zorgt voor vet in het lichaam. Niet per sé het vet dat ik inneem, maar omdat 1 gr vet metteen 9 kcal is indirect wel natuurlijk.

Verder eet ik 1x in de week een bord met friet en een kroket+frikandel. Kan ik dat maar beter niet meer doen of kan dat wel 1x per week?

Het gaat uiteindelijk om het aantal kcal. ;) Dus verlagen hoeft echt niet alleen in vetten.

Kan prima. Reken het wel mee in je schema. Je zorgt gewoon dat het redelijk in je macro's past door andere maaltijden wat aan te passen. ;)
ALs je die excel gebruikt in de link die ik gaf rekent hij alles automatisch door.

Het gaat uiteindelijk om het aantal kcal. ;) Dus verlagen hoeft echt niet alleen in vetten.

Kan prima. Reken het wel mee in je schema. Je zorgt gewoon dat het redelijk in je macro's past door andere maaltijden wat aan te passen. ;)
ALs je die excel gebruikt in de link die ik gaf rekent hij alles automatisch door.

Ja ik heb alles ook in die excel van jou gedaan, heel mooi gemaakt! Maar de waarden wijken toch wel wat af merk ik. Vooral met die boterhammen. En de rest ook wel een beetje. Ik heb nu echt alles precies berekent met wat achterop de verpakking staat van het product, nauwkeuriger kan niet lijkt me. :)

Lees dan ook even goed de post in die link... in de calorielijst van die sheet kan je gewoon jouw producten invullen he!
Dus bij bruin brood typ je gewoon de waardes van jouw broodsoort in die lijst. Dan rekent hij daar automatisch mee ;)
Beetje doordenken he.. staat er ook bij :p

Lees dan ook even goed de post in die link... in de calorielijst van die sheet kan je gewoon jouw producten invullen he!
Dus bij bruin brood typ je gewoon de waardes van jouw broodsoort in die lijst. Dan rekent hij daar automatisch mee ;)

Oja ik zie het.. :P dat maakt het inderdaad allemaal een stuk makkelijker.

Voorheen maakte ik de havermout met water altijd warm, maar dat duurt allemaal zo lang. Ik heb nu een blender en wil het koud gaat drinken. Heb ik gisteren geprobeerd, maar ik vind het niet zo lekker. Ik wil er graag bevroren fruit bij doen, dat maakt het misschien lekkerder. Heb jij nog tips? Ik gebruik 100g havermout met 1 schep whey, hoeveel water/bevroren fruit moet ik er dan bij doen?

Voorheen maakte ik de havermout met water altijd warm, maar dat duurt allemaal zo lang. Ik heb nu een blender en wil het koud gaat drinken. Heb ik gisteren geprobeerd, maar ik vind het niet zo lekker. Ik wil er graag bevroren fruit bij doen, dat maakt het misschien lekkerder. Heb jij nog tips? Ik gebruik 100g havermout met 1 schep whey, hoeveel water/bevroren fruit moet ik er dan bij doen?

Rijstpoeder mss eens proberen smaakt beter in een koude shake dan havermout. Of mss eens houvermout poeder proberen ipv havermout vlokken te malen in de blender. Havermout is veel fijner van korrel en is mss lekkerder.

Ik gooi het zelf door sojamelk of amandelmelk of door soyayoghurt.
Ik eet T ook altijd koud.
Je kan er een hand fruit doorheen doen. Maar ook cacao en kaneel smaakt er prima door.

Knipsel.JPG

Ik heb alle producten die ik elke dag eet toegevoegd aan de tabel, en heb het schema ingevuld. Alleen ingevuld voor maandag, maar ik eet elke dag hetzelfde (behalve het avondeten). Ik kom uit op 3300 kcal nu. Mijn onderhoudsniveau is ~2700 kcal. Is dit zo een goed schema denk je? Het avondeten eet ik gewoon elke dag een vol bord met groente, aardappelen vlees/vis/kip.

Bijlagen

Rijstpoeder mss eens proberen smaakt beter in een koude shake dan havermout. Of mss eens houvermout poeder proberen ipv havermout vlokken te malen in de blender. Havermout is veel fijner van korrel en is mss lekkerder.

Dat ga ik proberen, bedankt. Zou je misschien eens naar mijn voedingsschema kunnen kijken? Heb ik in mn vorige post bijgevoegd.

Terug
Naar boven