Ik vind dat wel heel sterk overdreven, ik ga voor een groot deel akkoord met baksteen. Ik zeg niet dat het helemaal niets uitmaakt wanneer je je maaltijden eet, maar om zo cru te gaan zegge, dat het "geen zin heeft" als je niet op de juiste momenten eet is vrij belachelijk IMO. Optimaal gezien heb je gelijk, maar het is zeker niet zo dat je helemaal niet zou groeien als je bijvoorbeeld pas een uur na het opstaan je eerste maaltijd eet. Als je, verspreid over de hele dag, aan een correcte verhouding E/K/V en een surplus aan kcal komt zul je zoiezo wel groeien, de extreme gevallen dan opzij gelaten.
"na het trainen" en "niks als ontbijt" is ook erg relatief.
Van Dale omschrijft "ontbijt" als volgt: ont·bijt het; o -en eerste maaltijd vd dag. We kunnen ons dan dus afvragen wat jij als ontbijt ziet. Als je de eerste 6 uur van de dag niets eet zal je waarschijnlijk een stuk minder snel groeien dan normaal. Maar als je een uurtje na het opstaan eet zal het IMO niet veel effect hebben. Optimaal is het natuurlijk niet, maar om te zeggen dat het trainen dan meteen geen zin meer zou hebben is toch wel erg overdreven.
Ook "na het trainen" en "een grote maaltijd" zijn erg relatief. Als ik om 11 uur ga trainen, is een maaltijd die ik om 18uur eet ook nog "na het trainen". En wat versta je onder een grote maaltijd? Hoog in Kcal? Hoog in KH? Hoog in Eiwitwaarde?
Ik zie niet in waarom het bijvoorbeeld niet goed zou zijn om na je workout een whey shake te drinken, een uurtje erna een blikje tonijn met 100gram rijst te eten en pas twee uur daarna een grote maaltijd.