MuscleMeat

Sticky Filmen van lifts een idee?

Nja, voor strongman misschien niet echt nee. Sterke deadlift + sterke overhead en je komt al een heel eind. Aangezien box squat een grotere deadlift en sterkere post. chain bouwt heeft ie msch wel gelijk.

Idd, een goed punt van themistery (kevin).
maar toch vind ik de normale squat ook leuk, gewoon omdat hij deel is van de grote 3. en daar een leuk cijfer op motiveert ook

Ik zeg ook niet dat mike hem niet mag niet doen natuurlijk moet iedereen dat zelf weten :) Ik deed hem even omdat ik die beginners PL wedstrijd mee wou doen om het is te proberen.

Doe je normaal dan altijd box squats? En ben je zelf tot deze theorie gekomen?

Tja.. squat, bench, deadlift.. mogen eigenlijk allemaal niet ontbreken.. in wel schema dan ook, welke sport je ook beoefend.

Wat meer relevant is voor welke sport is een andere discussie.

Voor Strongmans mag de Squat niet ontbreken, uiteraard is de Deadlift belangrijker en kan je met Box Squat theoretisch meer doen qua events maar Squat blijft koning en hoort er gewoon bij. Ik zie Box Squat eerder een toevoeging als een gehele vervanging.

Tja.. squat, bench, deadlift.. mogen eigenlijk allemaal niet ontbreken.. in wel schema dan ook, welke sport je ook beoefend.

Wat meer relevant is voor welke sport is een andere discussie.

Wist ik maar wat goed voor me was zou de sport een stuk makkelijker maken. Het is natuurlijk wel zo zoals robbert zij dat ik daar met veel meer ervaren mensen train waarvan sommige wel weten wat goed voor hun werkt.

Oh, ik trek de twijfel van Robbert e.d. echt niet in twijfel. Maar ik blijf bij m'n standpunt. Squat, bench, deadlift, ohp, rows, chins zijn toch de basis voor alles.

20ije3l.jpg

Als ik het niet vergeet zal ik het morgen eens aan Jarno vragen. ;)

Het gaat er niet om of het één beter is dan het ander. Dat is een zinloze discussie te meer omdat de box squat een squat is! Halter in je nek en zakken. Zo lang je dat doet zit je goed. Het grote voordeel van een box squat is dat je naar achteren leert squatten, altijd op de goede diepte zit, vanuit een dood punt omhoog komt en je sneller herstelt dan bij squatten zonder box met dezelfde gewichten. Ik heb veel meer controle bij de box squat, hetgeen mijn rug en knieen waarderen! We doen de box squat met de gewone halter, buffalo bar, SSB en af en toe cambered bar. Die laatste is net een achtbaan. Vaak met bands en soms kettingen, voor speed en voor max. En het werkt. We worden sterker. Ook dit jaar weer pr's en dat na 25 jaar trainen. Nuff said.

PR's op de box squat of als assistance op andere dingen?

PR's op de box squat of als assistance op andere dingen?

Nog eentje dan, maar eerlijk gezegd snap ik je vraag niet zo goed. Ja Pr's op de box squat. Maar aangezien dit geen onderdeel is bij strongman wedstrijden zou je de oefening als assistance kunnen zien. Ik denk dat je dat bedoeld. Op de onderdelen gaan de zaken ook beter al is dit soms wat lastiger te meten omdat ik sommige onderdelen jaren niet train tenzij ze in een wedstrijd zitten en je wedstrijd prestaties weer lastig kunt vergelijken met trainingen. Maar yoke, farmers en wheel flip zijn dit jaar allemaal beter dan vorig jaar.

Vergeet niet dat ik mijn eerste wedstrijd draaide in 1994. Ik doe dit al 16 jaar. De techniek op de onderdelen zit er wel in, dus event specifiek trainen is wel nodig maar minder dan bij de meeste jonge jongens.
Mijn prestaties gaan alleen nog vooruit als ik mijn maximale kracht vergroot, dus algemeen sterker wordt en dat kan omzetten naar de onderdelen. Daarnaast ben ik 38 en herstel ik veel minder snel als vroeger dus alles is wat bedachtzamer qua trainen.

Ja zo bedoelde ik het inderdaad, of het voor PRs op de box squat zelf heeft gezorgd of dat je PRs op bijv. de deadlift hebt gezet door het toepassen van de box squat.

Maar duidelijke uitleg!

Het gaat er niet om of het één beter is dan het ander. Dat is een zinloze discussie te meer omdat de box squat een squat is! Halter in je nek en zakken. Zo lang je dat doet zit je goed. Het grote voordeel van een box squat is dat je naar achteren leert squatten, altijd op de goede diepte zit, vanuit een dood punt omhoog komt en je sneller herstelt dan bij squatten zonder box met dezelfde gewichten. Ik heb veel meer controle bij de box squat, hetgeen mijn rug en knieen waarderen! We doen de box squat met de gewone halter, buffalo bar, SSB en af en toe cambered bar. Die laatste is net een achtbaan. Vaak met bands en soms kettingen, voor speed en voor max. En het werkt. We worden sterker. Ook dit jaar weer pr's en dat na 25 jaar trainen. Nuff said.

Dit begrijp ik niet goed ?

Ja zo bedoelde ik het inderdaad, of het voor PRs op de box squat zelf heeft gezorgd of dat je PRs op bijv. de deadlift hebt gezet door het toepassen van de box squat.

Maar duidelijke uitleg!

Ik moet zeggen dat de deadlift net een oefening is die niet beter gaat. De box squat doet niet veel voor die oefening heb ik het idee. Gewoon meer deadliften en meer Good Mornings o.a.

+1

ik wilde net hetzelfde quoten... hoe zou dat zijn te verklaren?

Het is mijn ervaring. Een verklaring kan ik lastig geven, maar ik lees op westside hetzelfde. Laat ik voorop stellen dat ik altijd briefs aan heb en een riem. Dat zal zeker uitmaken. Daarnaast gebruiken we veel banden spanning. Dat voelt anders dan alleen gewicht. Met bar weight 220kg en bovenin 80 kilo+ banden spanning door twee blauwe onderin te chocken kun je snel blijven squatten en toch relatief veel weerstand gebruiken.
Ik heb twee keer een lelijke blessure gehad aan mijn rug en beide met free squatten. Met de box squat nog geen last gehad. Als je de ervaringen van Mike Boyle leest met box squats is het precies het tegenovergestelde trouwens. Sterker nog hij squat helemaal niet meer. Ik denk dat de oefening op de box technisch beter uit te voeren is en de spanning komt meer op je sterkste spieren in bil, heup en hamstrings. Minder spanning op de onderrug en minder omzetting van excentrisch naar concentrisch door de pauze op de bank. Ik ga echt zitten, geen touch en go. En altijd op dezelfde diepte. Dat is een belangrijk punt, 5 cm dieper maakt een groot verschil in je heupen en onderrug. Box squats rule!

Ik moet zeggen dat de deadlift net een oefening is die niet beter gaat. De box squat doet niet veel voor die oefening heb ik het idee. Gewoon meer deadliften en meer Good Mornings o.a.

Het is mijn ervaring. Een verklaring kan ik lastig geven, maar ik lees op westside hetzelfde. Laat ik voorop stellen dat ik altijd briefs aan heb en een riem. Dat zal zeker uitmaken. Daarnaast gebruiken we veel banden spanning. Dat voelt anders dan alleen gewicht. Met bar weight 220kg en bovenin 80 kilo+ banden spanning door twee blauwe onderin te chocken kun je snel blijven squatten en toch relatief veel weerstand gebruiken.
Ik heb twee keer een lelijke blessure gehad aan mijn rug en beide met free squatten. Met de box squat nog geen last gehad. Als je de ervaringen van Mike Boyle leest met box squats is het precies het tegenovergestelde trouwens. Sterker nog hij squat helemaal niet meer. Ik denk dat de oefening op de box technisch beter uit te voeren is en de spanning komt meer op je sterkste spieren in bil, heup en hamstrings. Minder spanning op de onderrug en minder omzetting van excentrisch naar concentrisch door de pauze op de bank. Ik ga echt zitten, geen touch en go. En altijd op dezelfde diepte. Dat is een belangrijk punt, 5 cm dieper maakt een groot verschil in je heupen en onderrug. Box squats rule!

Ik heb zelf last van mijn rug, maar ik kan nu gewoon box squats doen met gewichten waar ik met regular squat veel last van heb! :D

Terug
Naar boven