Je kunt een box squat wel gebruiken ter ondersteuning van je deadlift, echter dan is het beter een smalle voetpositie aan te houden en een lage box, eventueel met SSB. Je hebt me wel eens zien squatten, ik sta breed en de box is parallel. Vorig jaar deed ik veel meer good mornings dan nu en toen zette ik nog een PR op de deadlift. Nu lag de focus meer op andere onderdelen. Box squats helpen vooral de box squat! En het maakt benen, billen en heupen sterker bla bla bla.
Voor de deadlift heb je betere oefeningen. Maar je zegt wel iets interessants Gijs in dat de meerderheid de box squat breder doet dan de free squat. Dan zijn het twee verschillende oefeningen en geen aanvullende oefeningen. Ik zie daar de logica niet van. Ga dan minder breed staan met de box zodat je dezelfde beweging traint. Dat er nu geen transfer is lijkt me logisch. Ik heb laatst op gewichthefschoenen high bar gesquat. Om het een keertje te doen weer. Dat is een totaal andere beweging met andere biomechanica! Totaal andere oefening. Kracht ontwikkelt zich specifiek en hoe sterker je wordt hoe kleiner de marge. Bij topwielrennens zijn de bilspieren in een bepaalde heuphoek het sterkst. Ga je er vijf graden onder of boven zitten is de kracht ineens 15% minder.
Brede box squats en sumo deadlifts, dat lijkt me een ander verhaal. Dus dat ga ik de komende maanden eens uitvogelen, want die doe ik nooit. Verder lijkt de box squat meer gekoppeld te zijn aan geared lifters dan aan raw lifters als je de diverse logjes leest elders op het net. Maar neem die squat in Almere. Pak aan, zwachtels om en kont naar achteren. Het gewicht komt dood te liggen onderin. Als er al gesquat wordt in strongman dan is het op die manier. Dan lijken me box squats zeer relevant.
Briefs zijn te vergelijken met een squatpak zonder straps (schouderbanden). Een korte broek van canvas dus. Je kunt er in squatten en in die van mij kan een klein gezin ook camperen....