Fitness Seller

Sticky Filmen van lifts een idee?

Ja zo bedoelde ik het inderdaad, of het voor PRs op de box squat zelf heeft gezorgd of dat je PRs op bijv. de deadlift hebt gezet door het toepassen van de box squat.

Maar duidelijke uitleg!

Het heeft wel zijn voordelen op de reguliere squat toen ik een paar keer normaal ging squatten met een iets minder brede stand dan de boxsquat. Kon ik wel de spanning op de hamstrings houden en over het algemeen erg diep zakken zonder ook maar spanning te verliezen. Maar op de deadlift daarintegen merk je er niet veel van

Het is toch grappig dat de boxsquat over het algemeen veel wordt gewaardeerd voor de overdracht naar de deadlift en minder voor de overdracht naar de vrije squat en Robbert een andere ervaring heeft (en Kevin). Ten eerste omdat de boxsquat hier op dbb door vrijwel de meerderheid met een bredere stance wordt gedaan dat hun reguliere free squat en ten tweede is het al deels verklaard omdat een boxsquat de posaterior chain meer aanpakt en waar deadlift je voornamelijk uit? Juist ja....

Het is toch grappig dat de boxsquat over het algemeen veel wordt gewaardeerd voor de overdracht naar de deadlift en minder voor de overdracht naar de vrije squat en Robbert een andere ervaring heeft (en Kevin).

volgens mij zegt Robbert nergens dat hij overdacht van de boxsquat naar zijn reguliere squat heeft? of zit ik daar nou keihard over heen te lezen?

ik lees wel dat hij zegt dat hij altijd briefs aan heeft als hij squat en 9 van de 10 hier die box squats deden trachtte een raw squat omhoog te krijgen ;)

kevin (the mistery neem ik aan?) lijkt me sowieso een ander verhaal... voor zo ver ik weet traint hij nog niet zo heel lang, dus logisch dat hij progressie boekt op de reguliere squat puur door sterker te worden in het algemeen.. mee eens? denk dat hij niet al definitief kan zeggen "mijn reguliere squat gaat omhoog door box squats te doen"

Laatst bewerkt:
wat zijn briefs?

Het is toch grappig dat de boxsquat over het algemeen veel wordt gewaardeerd voor de overdracht naar de deadlift en minder voor de overdracht naar de vrije squat en Robbert een andere ervaring heeft (en Kevin). Ten eerste omdat de boxsquat hier op dbb door vrijwel de meerderheid met een bredere stance wordt gedaan dat hun reguliere free squat en ten tweede is het al deels verklaard omdat een boxsquat de posaterior chain meer aanpakt en waar deadlift je voornamelijk uit? Juist ja....

Je kunt een box squat wel gebruiken ter ondersteuning van je deadlift, echter dan is het beter een smalle voetpositie aan te houden en een lage box, eventueel met SSB. Je hebt me wel eens zien squatten, ik sta breed en de box is parallel. Vorig jaar deed ik veel meer good mornings dan nu en toen zette ik nog een PR op de deadlift. Nu lag de focus meer op andere onderdelen. Box squats helpen vooral de box squat! En het maakt benen, billen en heupen sterker bla bla bla.
Voor de deadlift heb je betere oefeningen. Maar je zegt wel iets interessants Gijs in dat de meerderheid de box squat breder doet dan de free squat. Dan zijn het twee verschillende oefeningen en geen aanvullende oefeningen. Ik zie daar de logica niet van. Ga dan minder breed staan met de box zodat je dezelfde beweging traint. Dat er nu geen transfer is lijkt me logisch. Ik heb laatst op gewichthefschoenen high bar gesquat. Om het een keertje te doen weer. Dat is een totaal andere beweging met andere biomechanica! Totaal andere oefening. Kracht ontwikkelt zich specifiek en hoe sterker je wordt hoe kleiner de marge. Bij topwielrennens zijn de bilspieren in een bepaalde heuphoek het sterkst. Ga je er vijf graden onder of boven zitten is de kracht ineens 15% minder.
Brede box squats en sumo deadlifts, dat lijkt me een ander verhaal. Dus dat ga ik de komende maanden eens uitvogelen, want die doe ik nooit. Verder lijkt de box squat meer gekoppeld te zijn aan geared lifters dan aan raw lifters als je de diverse logjes leest elders op het net. Maar neem die squat in Almere. Pak aan, zwachtels om en kont naar achteren. Het gewicht komt dood te liggen onderin. Als er al gesquat wordt in strongman dan is het op die manier. Dan lijken me box squats zeer relevant.

Briefs zijn te vergelijken met een squatpak zonder straps (schouderbanden). Een korte broek van canvas dus. Je kunt er in squatten en in die van mij kan een klein gezin ook camperen....

Je kunt een box squat wel gebruiken ter ondersteuning van je deadlift, echter dan is het beter een smalle voetpositie aan te houden en een lage box, eventueel met SSB. Je hebt me wel eens zien squatten, ik sta breed en de box is parallel. Vorig jaar deed ik veel meer good mornings dan nu en toen zette ik nog een PR op de deadlift. Nu lag de focus meer op andere onderdelen. Box squats helpen vooral de box squat! En het maakt benen, billen en heupen sterker bla bla bla.
Voor de deadlift heb je betere oefeningen. Maar je zegt wel iets interessants Gijs in dat de meerderheid de box squat breder doet dan de free squat. Dan zijn het twee verschillende oefeningen en geen aanvullende oefeningen. Ik zie daar de logica niet van. Ga dan minder breed staan met de box zodat je dezelfde beweging traint. Dat er nu geen transfer is lijkt me logisch. Ik heb laatst op gewichthefschoenen high bar gesquat. Om het een keertje te doen weer. Dat is een totaal andere beweging met andere biomechanica! Totaal andere oefening. Kracht ontwikkelt zich specifiek en hoe sterker je wordt hoe kleiner de marge. Bij topwielrennens zijn de bilspieren in een bepaalde heuphoek het sterkst. Ga je er vijf graden onder of boven zitten is de kracht ineens 15% minder.
Brede box squats en sumo deadlifts, dat lijkt me een ander verhaal. Dus dat ga ik de komende maanden eens uitvogelen, want die doe ik nooit. Verder lijkt de box squat meer gekoppeld te zijn aan geared lifters dan aan raw lifters als je de diverse logjes leest elders op het net. Maar neem die squat in Almere. Pak aan, zwachtels om en kont naar achteren. Het gewicht komt dood te liggen onderin. Als er al gesquat wordt in strongman dan is het op die manier. Dan lijken me box squats zeer relevant.

Briefs zijn te vergelijken met een squatpak zonder straps (schouderbanden). Een korte broek van canvas dus. Je kunt er in squatten en in die van mij kan een klein gezin ook camperen....

bedoel je nu dat je dik bent,of zijn je briefs te groot?!

Aangezien de discussie ''boxsquats'' toch bezig is, kan je op boxsquats onder parralel trainen en dan op een meet ook onder parralel komen. Je ziet ze bij westside namelijk vrijwel altijd parralel op de box doen.

Ten eerste omdat de boxsquat hier op dbb door vrijwel de meerderheid met een bredere stance wordt gedaan dat hun reguliere free squat en ten tweede is het al deels verklaard omdat een boxsquat de posaterior chain meer aanpakt en waar deadlift je voornamelijk uit? Juist ja....
Maar dat komt denk ik voornamelijk omdat ze dat bij "westside" ook allemaal doen. Zodat iedereen denkt dat een boxsquat nu met een wide stance moet.

Helaas vergeten sommigen te kijken waarom er een wide stance word gebruikt bij de boxsquat @ westside. En dat het voor de meesten imo niet echt nuttig is om een wide stance te nemen.

En ook nog even een "kraanvogel" erachteraan, Sanca..? :roflol:

nice haha

Terug
Naar boven