Fitness Seller

Sticky Filmen van lifts een idee?

Vet! Zonde van die 130 Bench van Cemil.

http://www.youtube.com/watch?v=RN-ZLnawMlQ&feature=youtu.be

Zie hier mijn deadlift. Waarom is mijn lockout zo kut? Ik vermoed dat het iets met mijn heupen te maken heeft..? Ik probeer ze er in te gooien, maar dat lukt me amper. De gewichten gaan omhoog, maar met dat gekut van me bovenin voelt het niet goed.

je begint erg hoog met je heupen. Makkelijkere lift off, maar gaat ten koste van je lockout (ik ben juist geneigd het tegenovergestelde te doen)

Vet! Zonde van die 130 Bench van Cemil.

http://www.youtube.com/watch?v=RN-ZLnawMlQ&feature=youtu.be

Zie hier mijn deadlift. Waarom is mijn lockout zo kut? Ik vermoed dat het iets met mijn heupen te maken heeft..? Ik probeer ze er in te gooien, maar dat lukt me amper. De gewichten gaan omhoog, maar met dat gekut van me bovenin voelt het niet goed.

Je trekt ook gewoon niet door. Je blijft even stil staan en dan trek je pas door. Vanaf boven je knieën moeten je heupen erin, niet pas als je bijna boven bent.

En je benen zijn zo goed als recht/gestrekt wanneer je je heupen er eigenlijk nog in moet gooien, maar dat gaat dan niet meer.

Je buigt je armen bovenin wat betekent dat je met je armen trekt en dat moet je niet doen. Gewoon laten hangen en dan vanuit je borst en heupen leiden.

Richard Hawthorne legt het hier mooi uit.

http://youtube.com/watch?v=OPtbHGiGCIU

Had zelf gister weer last van flinke bolling...
Bolling bleef wel constant vanaf lift off tot lockout, maar is niet gewenst.
Ging daarna meer op letten toen trainingsmaat het aangaf.
En je merkt inderdaad dat liftoff dan zwaarder is, maar daarna pull je hem beter naar lockout.
Het zal daarnaast ook beter voor je wezen met oog op de toekomst en het is gewoon de juiste manier.
Zoals in het filmpje gezegd wordt de deadlift is een push niet een pull, push met je benen en lockout met je heupen.
Rug is er eigenlijk puur als stabilisator om ervoor te zorgen dat je de juiste bewegingsbaan kunt aanhouden.
Niet om dus de lift mee in te zetten en mee af te maken.

Leuk die filmpjes van richard hawthorne, maar daar heb je als gewone sterveling zonder apenarmen van 2,5 meter echt helemaal niets aan. Niemand die vanuit zo'n positie kan starten verder

Leuk die filmpjes van richard hawthorne, maar daar heb je als gewone sterveling zonder apenarmen van 2,5 meter echt helemaal niets aan. Niemand die vanuit zo'n positie kan starten verder

Nee oké, heb je helemaal gelijk in.
Maar bewegingspatroon hoe hij het omschrijft is wel de manier om het te doen.
Start positie etc zal voor ieder anders wezen wegens verschillende proporties.
Maar het is toch wel zo dat je de liftoff inzet door te pushen met de benen.
Dan wanneer de bar je knieën passeert je het afmaakt door je glutes te spannen en heupen erin te gooien?

Richard Hawthorne legt het hier mooi uit.

En je merkt inderdaad dat liftoff dan zwaarder is, maar daarna pull je hem beter naar lockout.
Het zal daarnaast ook beter voor je wezen met oog op de toekomst en het is gewoon de juiste manier.
Zoals in het filmpje gezegd wordt de deadlift is een push niet een pull, push met je benen en lockout met je heupen.
Rug is er eigenlijk puur als stabilisator om ervoor te zorgen dat je de juiste bewegingsbaan kunt aanhouden.

Ik kreeg spontaan een hernia toen ik dit zag :eek:
Kan me nou niet echt voorstellen dat dit een hele lekkere manier van deadliften is voor je rug...

Ik kreeg spontaan een hernia toen ik dit zag :eek:
Kan me nou niet echt voorstellen dat dit een hele lekkere manier van deadliften is voor je rug...

Hij zegt feitelijk zelfde als ed coan als ik het allemaal goed begrijp.

http://youtube.com/watch?v=Q_LWQkn0HNU

Maar zijn proporties zijn anders vandaar dat het voor jou zo verschrikkelijk eruit ziet ;)
Zou zelf ook niet aan moeten denken, maar ieder heeft zijn eigen proporties dus andere posities.
Zolang je de juiste cues aanhoud: push, stay tight, finish with the hips mort het goed komen lijkt mij.
Zitten hier natuurlijk top powerlifters van eigen bodem op het forum, dus die kunnen hopelijk ook hun licht erop laten schijnen.

Als alles wat ik zeg bullcrap is, dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen allemaal...

Nee oké, heb je helemaal gelijk in.
Maar bewegingspatroon hoe hij het omschrijft is wel de manier om het te doen.
Start positie etc zal voor ieder anders wezen wegens verschillende proporties.
Maar het is toch wel zo dat je de liftoff inzet door te pushen met de benen.
Dan wanneer de bar je knieën passeert je het afmaakt door je glutes te spannen en heupen erin te gooien?

ja.

maar vervolgens zegt ie in het filmpje, dat je de rug niet moet gebruiken om te extenden. Maar als je dan zn deadlift kijkt doet hij de lift off met zn benen, dan rug extenden tot de halter boven zn knieen is en dan zn heupen er in gooien.

ja.

maar vervolgens zegt ie in het filmpje, dat je de rug niet moet gebruiken om te extenden. Maar als je dan zn deadlift kijkt doet hij de lift off met zn benen, dan rug extenden tot de halter boven zn knieen is en dan zn heupen er in gooien.

Ah oké...
Altijd leuk iets afraden en vervolgens zelf doen :o

Hij zegt echt iets totaal anders dan wat coan zegt, en coan heeft t daar over sumo deadlifts trouwens wat ook weer een hele andere ballgame is natuurlijk.
Hawthorne zegt dat je om te liften alleen de grond en je core nodig hebt of zoiets. Filmpje slaat nergens op. Je doet niks met je rug tijdens deadlifts, geen extensie. Wat?

Woorden zeggen sowieso weinig. Kijk gewoon naar technisch goede deadlifters en dan snap je hoe het eruit moet zien.

je begint erg hoog met je heupen. Makkelijkere lift off, maar gaat ten koste van je lockout (ik ben juist geneigd het tegenovergestelde te doen)

Je trekt ook gewoon niet door. Je blijft even stil staan en dan trek je pas door. Vanaf boven je knieën moeten je heupen erin, niet pas als je bijna boven bent.

En je benen zijn zo goed als recht/gestrekt wanneer je je heupen er eigenlijk nog in moet gooien, maar dat gaat dan niet meer.

Je buigt je armen bovenin wat betekent dat je met je armen trekt en dat moet je niet doen. Gewoon laten hangen en dan vanuit je borst en heupen leiden.

Bedankt gasten! Ik ga eraan werken. Poosje geleden heb ik mijn beginpositie inderdaad aangepast naar een hogere heuppositie. Daardoor kan ik veel meer de nadruk leggen op mijn quads bij de liftoff en ontlast ik mijn onderrug. Heb me stom genoeg niet gerealiseerd dat dit waarschijnlijk de oorzaak is van mijn slechte lockout.

Hoe gaan hogere heupen je meer quad activatie opleveren? Ja de vastus medialis misschien maar meer niet. Je trekt juist veel meer uit je onderrug zo.
Je moet imo ook niet zo denken, maar gewoon de ideale startpositie voor je heupen opzoeken. Dat is voor iedereen weer net iets anders. Als de rest van je setup goed is komen je heupen bijna vanzelf in die ideale positie.

Wat voor mij geholpen heeft de ideale startpositie te bepalen, als je die moeilijk in 1 keer weet te vinden, is om de setup in deze stappen te doen:

1. Voeten neerzetten, bar over midden van de voet.
2. Bar vastpakken ZONDER heupen te verplaatsten (alsof SLDL)
3. LB iets naar voren brengen tot je schenen de bar raken. Heupen nog niet verplaatsen.
4. Nu spanning op de bar zetten, torso rechtop, rug op spanning. Op dat moment moeten je heupen wel bewegen (zakken) om je torso rechterop te krijgen en dan heb je een fijne startpositie. Iets "zitten" en gaan.

Ik weet even niet waar ik deze stappen vandaag heb. Ik heb er geen video van, noch til ik in de buurt van wat sommigen als tymboo, bosshog doen maar voor mij heeft het erg geholpen in het vinden van de juiste start en heup positie om de beweging t/m lockout goed te kunnen uitvoeren. Uiteraard is het voor de meer ervaren lifters veel meer een gevoelskwestie. Die weten hun positie al en lopen bij wijze van naar de bar en staan in 2 seconden goed. Maar als je dat niet hebt (zoals ik) zijn deze cue's heel fijn vind ik. Als ik totale onzin praat dan hoor ik het ook graag.

Wat voor mij geholpen heeft de ideale startpositie te bepalen, als je die moeilijk in 1 keer weet te vinden, is om de setup in deze stappen te doen:

1. Voeten neerzetten, bar over midden van de voet.
2. Bar vastpakken ZONDER heupen te verplaatsten (alsof SLDL)
3. LB iets naar voren brengen tot je schenen de bar raken. Heupen nog niet verplaatsen.
4. Nu spanning op de bar zetten, torso rechtop, rug op spanning. Op dat moment moeten je heupen wel bewegen (zakken) om je torso rechterop te krijgen en dan heb je een fijne startpositie. Iets "zitten" en gaan.

Ik weet even niet waar ik deze stappen vandaag heb. Ik heb er geen video van, noch til ik in de buurt van wat sommigen als tymboo, bosshog doen maar voor mij heeft het erg geholpen in het vinden van de juiste start en heup positie om de beweging t/m lockout goed te kunnen uitvoeren. Uiteraard is het voor de meer ervaren lifters veel meer een gevoelskwestie. Die weten hun positie al en lopen bij wijze van naar de bar en staan in 2 seconden goed. Maar als je dat niet hebt (zoals ik) zijn deze cue's heel fijn vind ik. Als ik totale onzin praat dan hoor ik het ook graag.

Dit is ook wat ik nog steeds doe, volgens mij is dit de beschrijving van rippetoe

Terug
Naar boven