Ik zag net
Memoirs of an Invisible Man op de BBC1, meestal zap ik Zondagavond/nacht wat op zoek naar iets interessants en meestal is het niet de moeite om te blijven kijken. Maar bij deze film bleef ik toch even kijken; je weet maar nooit. En wat bleek, het begon mij steeds meer en meer te boeien. Het gaat over een yuppie die na één of ander ongeluk in een lab onzichtbaar wordt en achtervolgd wordt door de CIA, dit alles wordt op een humoristische manier 'vertelt' aan de kijker met de stem van Chevy Chase die ook de hoofdrol speelt. Het plot doet je waarschijnlijk denken aan 'Hollow man' , wel dan weet je meteen waar die slappe thriller (5.3/10imdb) zijn idee, script, en special effects vandaan heeft, juist... Deze film is op alle vlak superieur, aan HM en haalt helaas ook maar een 5.6/10 op imdb wat volgens mij (en na het lezen van wat gebruiker reviews) belachelijk underrated is. Kennelijk waren er ernstige marketing problemen en kon het publiek in die tijd de film niet echt appreciëren. De acteurs hadden toen geen aanzien, en men wist niet goed waar de film eigenlijk voor stond. Ondertussen heeft de film geloof ik in korte tijd al 1 punt bijgekregen omdat zoveel mensen de kwaliteit ervan beginnen inzien. Wat maakt dit dan zo goed? Wel om te beginnen John Carpenter als regisseur (een van zijn betere films en bekend van 'The Thing'), Chevy Chase die een goede humor kan overbrengen en gewoon goed in zijn rol past en Sam Neill (Jurassic Park) als CIA agent toen nog relatief onbekend maar duidelijk getalenteerd zijn karakter vertolkt. De special effects zijn voor die tijd echt verbazend goed (alleen hiervoor moet je hem gezien hebben) en maken de film op dat vlak ver vooruit op zijn tijd. Echt jammer dat het succes zo afhangt van hoe de studio en marketing ermee omgaat want dit zou een klassieker moeten zijn en is dat voorlopig nog niet. Als je moet kiezen tussen HM en deze, kies dan zeker deze, verwacht geen overdreven actie /superspannende scenes, wel een leuke en aangename science fiction/komedie die je weet te boeien op een heel andere manier dan nieuwe films dat doen. Waardering imdb: 5.6 Mijn waardering: 6.9/10 (dat 1 tiende voor het einde eraf, kon beter).