K*t argument, dat starter niet zo hard ging kan van allerlei redenen hebben... Genoeg gegeten? Echt hard getrained? Genoeg snelheid en gewicht op speed? Zware assistance?
Het is niet zo dat beginners per se langzamer gaan op speed werk, maar dat het vaak niet de ideale methode is omdat massa pakken op dat moment belangrijker is, onder het motto "A bigger muscle is a stronger muscle".
Ik lees ook wel hier en daar terug dat dynamic effort niet zo efficient is voor beginners als rep effort (voornamelijk op de site van defranco) maar nergens een onderbouwing.
Sowiso was ik van plan af te wisselen met repetition effort, en mss blijft het daar ook bij.
Iets anders nu: ik heb wat zitten nadenken na men laatste bezoek aan de dokter. Hij had verteld dat ik de necrose aan mijn heup niet zomaar kan verargeren door ze te belasten, en dat het vooral de tijd is die het erger maakt. Zolang ik ergens geen pijn van krijg kan ik het gerust doen.
Ik kreeg pijn toen ik 3 keer per week 3x5 squatte, en pas na enkele maanden. Dus misschien is het niet nodig om squatten helemaal te mijden, maar is het voldoende om de frequentie te verlagen en een laag volume te doen.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ga de komende weken wat kijken waar men grenzen liggen wat betreft squatten (en deadliften en alle varianten). Eerst eens kijken wat het geeft als ik één keer per week wat singels, doubles en triples doe.
Vandaag:
Opwarmen met wat leg extensions en leg curls
Front squat:
2x4x10
2x20
2x30
1x40
1x40
1x40
Dan nog wat grip en buiktraining
Als ik morgen al pijn heb (ander dan spierpijn) dan hou ik er mee op, anders volgende week weer
Ik heb trouwens een bankje opt oog:
BodyCraft F320 Halterbank
En dan met een leg curl als uitbruiding. Lijkt me wel kwaliteit, maar ik zoek nog eentje 2de hands (het geld groeit niet op mijn rug (al heeft mijn heup wel wat opgebracht))