XXL Nutrition

Flying Fox log

• Topic Starter Topic Starter
Waarom wissel je niet gewoon Max effort en rep dagen af...

Ma: opbouwen naar 5rm/3rm/2rm/1rm oid
Vrij: 5x8-15
Zo heb ik het al enkele keren gedaan (er ontbreken wat trainingen in men log;)) en het bevalt me ook wel goed. Maar speed benches wou ik ook eens uitproberen, en ik zie niet goed in waarom ik er niets aan zou hebben.

Waarom wissel je niet gewoon Max effort en rep dagen af...

Ma: opbouwen naar 5rm/3rm/2rm/1rm oid
Vrij: 5x8-15

Precies

Simpel gezegd: Je bent er te zwak voor. Speed workouts zijn bedacht door insane sterke mannen voor insane sterke mannen. Als je nog niet tot die categorie behoort werkt het gewoon niet. Sterker nog, het kan contraproductief werken, dus dat je er zelfs zwakker van wordt. Kijk maar bijvoorbeeld naar Starter20 die WSB heeft gedaan. Al dat speed werk heeft weinig tot niets voor hem uitgehaald. Ik heb geen zin in semi-wetenschappelijke praat om het te onderbouwen omdat dat imo al veel te veel gedaan wordt. Praktijk wijst uit dat het niet werkt, dus laat lekker zitten. Dit is ook te reden dat Joe deFranco kwam met WSB for Skinny Bastards. De grootste verandering is dat de de DE dag vervangen is voor RE (RE = repition effort). Simpelweg omdat DE niet werkt voor een 'skinny bastard' en RE wel. Wil je wel wetenschappelijke bullshit, dan kan je even googlen. Is vast wel wat over te vinden m friend:)

Precies

Simpel gezegd: Je bent er te zwak voor. Speed workouts zijn bedacht door insane sterke mannen voor insane sterke mannen. Als je nog niet tot die categorie behoort werkt het gewoon niet. Sterker nog, het kan contraproductief werken, dus dat je er zelfs zwakker van wordt. Kijk maar bijvoorbeeld naar Starter20 die WSB heeft gedaan. Al dat speed werk heeft weinig tot niets voor hem uitgehaald. Ik heb geen zin in semi-wetenschappelijke praat om het te onderbouwen omdat dat imo al veel te veel gedaan wordt. Praktijk wijst uit dat het niet werkt, dus laat lekker zitten. Dit is ook te reden dat Joe deFranco kwam met WSB for Skinny Bastards. De grootste verandering is dat de de DE dag vervangen is voor RE (RE = repition effort). Simpelweg omdat DE niet werkt voor een 'skinny bastard' en RE wel. Wil je wel wetenschappelijke bullshit, dan kan je even googlen. Is vast wel wat over te vinden m friend:)

K*t argument, dat starter niet zo hard ging kan van allerlei redenen hebben... Genoeg gegeten? Echt hard getrained? Genoeg snelheid en gewicht op speed? Zware assistance?

Het is niet zo dat beginners per se langzamer gaan op speed werk, maar dat het vaak niet de ideale methode is omdat massa pakken op dat moment belangrijker is, onder het motto "A bigger muscle is a stronger muscle".

K*t argument, dat starter niet zo hard ging kan van allerlei redenen hebben... Genoeg gegeten? Echt hard getrained? Genoeg snelheid en gewicht op speed? Zware assistance?

Het is niet zo dat beginners per se langzamer gaan op speed werk, maar dat het vaak niet de ideale methode is omdat massa pakken op dat moment belangrijker is, onder het motto "A bigger muscle is a stronger muscle".

Feit is gewoon dat het geen zin heeft als 'zwakkeling'.

Edit: AlexT en ik zijn het er over eens dat het niet zo zeer 'slecht' is, maar ook niet de beste methode.

Laatst bewerkt:

Ik lees ook wel hier en daar terug dat dynamic effort niet zo efficient is voor beginners als rep effort (voornamelijk op de site van defranco) maar nergens een onderbouwing.

Sowiso was ik van plan af te wisselen met repetition effort, en mss blijft het daar ook bij.

Iets anders nu: ik heb wat zitten nadenken na men laatste bezoek aan de dokter. Hij had verteld dat ik de necrose aan mijn heup niet zomaar kan verargeren door ze te belasten, en dat het vooral de tijd is die het erger maakt. Zolang ik ergens geen pijn van krijg kan ik het gerust doen.
Ik kreeg pijn toen ik 3 keer per week 3x5 squatte, en pas na enkele maanden. Dus misschien is het niet nodig om squatten helemaal te mijden, maar is het voldoende om de frequentie te verlagen en een laag volume te doen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga de komende weken wat kijken waar men grenzen liggen wat betreft squatten (en deadliften en alle varianten). Eerst eens kijken wat het geeft als ik één keer per week wat singels, doubles en triples doe.

Vandaag:
Opwarmen met wat leg extensions en leg curls
Front squat:
2x4x10
2x20
2x30
1x40
1x40
1x40

Dan nog wat grip en buiktraining

Als ik morgen al pijn heb (ander dan spierpijn) dan hou ik er mee op, anders volgende week weer:p

Ik heb trouwens een bankje opt oog:
BodyCraft F320 Halterbank
En dan met een leg curl als uitbruiding. Lijkt me wel kwaliteit, maar ik zoek nog eentje 2de hands (het geld groeit niet op mijn rug (al heeft mijn heup wel wat opgebracht))

Feit is gewoon dat het geen zin heeft als 'zwakkeling'.

Edit: AlexT en ik zijn het er over eens dat het niet zo zeer 'slecht' is, maar ook niet de beste methode.
Niet de beste methode misschien, dat zou wel eens kunnen.

Laten we het erbij houden dat ik het eens geprobeerd heb en het leuk vond, maar verder niet beweer dat het een goed idee is:p

Hoezo kan je heup eigenlijk niet gemaakt, terwijl je nog kan squatten zonder pijn?

zou heel nice zijn moest je zonder pijn en schade aan je heupkop kunnen squatten, veel succes iig :)

Hoezo kan je heup eigenlijk niet gemaakt, terwijl je nog kan squatten zonder pijn?
Ik snap je zin grammaticaal niet goed :scratch:

Iig, stappen doet ook pijn na een kwartier/tien minuten, maar ik kan wel heel de dag in huis rondlopen zonder pijn. De duur van de belasting geeft veel blijkbaar.

Ik snap je zin grammaticaal niet goed :scratch:

Iig, stappen doet ook pijn na een kwartier/tien minuten, maar ik kan wel heel de dag in huis rondlopen zonder pijn. De duur van de belasting geeft veel blijkbaar.

Hoezo kan je heup niet gemaakt worden, terwijl je wel kan squatten?

Dat heb ik dus ook, alleen kan ik ook niet squatten zonder pijn.

Hoezo kan je heup niet gemaakt worden, terwijl je wel kan squatten?

Dat heb ik dus ook, alleen kan ik ook niet squatten zonder pijn.

Tja, hij is al te ver afgesleten voor een behandeling blijkbaar. Maar squatten zonder pijn lukt gewoon. Ieder geval is anders natuurlijk.

Bovendien ben ik nog niet zeker dat ik zal kunnen blijven squatten zonder pijn :p

Succes met het squatten kerel! Het is een goede instelling van je dat je het gaat 'proberen', kijken tot hoever je kunt gaan. :thumb:

Vandaag geen pijn, das al een goed teken. Gisteren trouwens ook niet.

Eens naar helisports gmaild. Op de vraag dat ik extra halterliggers voor men rack kan kopen voor aan de buitenkant:
U kunt 2 extra halterliggers bestellen deze zijn € 35,-
Mocht u deze willen bestellen kunt u uw gegevens in een mail zetten dan kunnen wij een bon voor u aanmaken.

Over dat bodycraft bankje:
De maximale belasting van de bank is 350 kg en van de leg exstation 100 kg.

De diameter is 30mm alleen wij verkopen ook sleevs van 50mm die je eraan kan doen.
Dus ik kan nog 100kg wegen en 250 kg drukken. Voorlopig is dat nog genoeg:p

Maar een 100kg leg extension, is dat een beetje doenbaar?

Vandaag max effort bench:

CG bench (met handen ongeveer op schouderbreedte):
2x10x10
8x20
5x30
3x40
3x45
3x50 PR
1x55 PR (licht)
1x60 PR (licht)
1x65 PR
0x70 fail
0x70 fail
1x65

Lats: DB row
2x8x12
8x14
8x16
6x24 pr
6x24
5x24
5x24
5x24
6x24

Schouders: DB bench press
8x12
8x14
5x16
5x22
5x22
7x20

Rear delts: rear delt fly
11x4
8x6
12x8 pr
10x8

Triceps: dips
5xBW
4xBW
8xBW+5
5xBW+5

Biceps: DB curls
8x8
6x14
5x14

Schouder prehab:
Cuban press
12x10 pr
11x10

Shoulder traction (average band)

Comments:
-Spijtig dat ik die 70kg CG bench niet haalde, zal voor volgende week zijn. Ik failde ergens halverwege. Ik ben toch wel erg blij met men powerrack. En ookn wel tevreden ergens. Ik had eerder een pr van 60kg verwacht :p
-DB bench wou ik eigenlijk met meer reps doen. Int vervolg minder gewicht nemen.
-Curls int vervolg ook met hogere reps, niet leuk zo
-Ik wou eigenlijk stiekem nog wat pullups doen, maar het zat er niet meer in
-2 uur ongeveer getraind, denk ik. Vergeten naar het uur te kijken.

lange training.
doe je dat altijd...?

lange training.
doe je dat altijd...?
De laatste tijd draait het daar wel altijd op uit.

edit 1: Achteraf bekeken denk ik dat het maar een uur en half was :p

Maar sowiso, al is het lang, beesten zoals ik kunnen dat aan.

edit 2: Trouwens, dat extra latwerk dat ik nog wou doen kan ik er op mijn LB dag nog wel bijnemen.

edit 3: PS: zo zou het in het alfabet staan als de 'q' en de 'r' niet bestonden

ik heb nog een bankje te koop voor je .
kun je lekker thuistrainen.........
:)

Terug
Naar boven