XXL Nutrition

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel jammer trouwens dat Melkisslecht is blijven hangen in het stadium van Darwin. Hij zal waarschijnlijk nog niet weten dat genetische drift waarschijnlijk een veel grotere invloed heeft gehad op de evolutie van de mens. Hij zal verder ook niet het besef hebben dat wetenschap bijna per dag aan verandering onderhevig is en de ideeen van meer dan 150 jaar terug lang niet allemaal relevant hoeven te zijn. Maar de veel oudere stelling van Pythagoras blijft gewoon geldig, de zwaartekrachtwetten van Newton zijn in de meeste gevallen nog relevant en ook de wet van Archimedes heeft nog weinig aan kracht ingeboet na meer dan 2.000 jaar.

Ook de ideeen van Darwin staan voor een redelijk groot gedeelte nog als een huis maar een wetenschapstak die ten tijde van Darwin nog in de kinderschoenen stond moet je beoordelen op de huidige kennis en niet op boeken geschreven door Darwin. Of zullen maar gewoon blijven stilstaan qua kennis, iets waar religies vrij goed in zijn. Het staat in een boek, dus is het zo. Ja zo gaan we echt verder komen.

Geloof wel dat er wat meer is maar wat dat nou precies is...

Zet je TV eens op Nederland 2. De live Helpdesk van de EO "Hoe krijg ik contact met God?"

ONGELOFELIJK hoe mensen serieus maar de hoop hebben dat God bestaat. Ze blijven maar contact zoeken en ze krijgen maar geen antwoord. Prachtig.

Zet je TV eens op Nederland 2. De live Helpdesk van de EO "Hoe krijg ik contact met God?"

ONGELOFELIJK hoe mensen serieus maar de hoop hebben dat God bestaat. Ze blijven maar contact zoeken en ze krijgen maar geen antwoord. Prachtig.
Zalig zijn de armen van geest 209:1

Ik ben sprakeloos... Volwassen mensen die deze onzin uitkramen ongelofelijk. Een vrouw is diep gelovig, maar heeft een ongelofelijk k*t leven. Is jong weduwe geworden, zoon overleden etc, en ze kan God maar niet vinden. En ze heeft maar de vragen van WAAROM moet mij dit over komen etc. En dan die gestoorde mensen in de studio: God heeft een plan voor jou dat zoooo veel groter en hoger is dan wij mensen kunnen beseffen. Als je God wilt ervaren moet je openstaan voor liefde BLABLA.

WOUW!

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.026
Ik zal wel eens willen weten wie het christendom nou heeft bedacht en de bijbel heeft geschreven

Gek trouwens dat nog niemand met Schopenhauer of Nietzsche op de proppen is gekomen, toch ook niet de minsten in dit debat...

Bla bla bla

Nou, eens kijken of ik nog wat zinnigs kan zeggen...
Laat ik allereerst zeggen dat ik sceptisch ben, t.o.v. beide atheïsme en theïsme. Dat vind ik een gezonde instelling, en hoewel ik me eerder als atheïst, of beter, als agnost beschouw, en dat als het ware mijn vertrekpunt is, heb ik me nooit en zal ik mij nooit definitief gewonnen geven voor een idee. I try to keep an open mind, als het ware.

Goed, het vertrekpunt is simpel: er is een god of er is geen god. Ik hoop dat we het daar over eens zijn, uitgaande van Aristoteles' aangescherpte Denkwetten. Als iemand gaat beweren dat er beide een god is en er tegelijkertijd geen god is, is het eind zoek. Mijn vertrekpunt is dus 'er is een god of er is geen god'.

Ander uitgangspunt is dat ik een realist ben m.b.t. de empirische wereld. Ik ben geen idealist, geen zuivere (Fichte), noch een transcendentale (Schopenhauer). Ik stel dus dat er een werkelijkheid is, waar wij subjectieve kennis van kunnen hebben. Objectiviteit verwerp ik ten stelligste.

Goed. Volgens theïsten schiep god de wereld; volgens atheïsten niet. Hier kunnen we al over twisten, er zijn ook theïsten die zeggen dat god de evolutie initieerde, dat hij als het ware de eerste (zelf onbewogen) beweger was. Probleem is dus: in welke god geloof je? Ben je een pantheïst en is god synoniem voor het Al? Ben je een monotheïst en geloof je in één god? Geloof je in meerdere goden, wellicht twee: één scheppende en een almachtige? Beantwoord die vraag eens voor jezelf, en wees je bewust voor de consequenties daarvan.

Stel je gelooft in een (één) god: is dat een schepper, die daarna zijn handen van de wereld aftrok of is dat een regiseur, die de touwtjes in handen heeft? Wellicht is hij zich onbewust van zijn schepping en is hij in die zin zelf een agnost, die niet weet dat hij met de een of andere denk- of concrete daad het universum geschapen heeft. En verder: is god onverschillig, ronduit goed of slecht? Of zijn dat louters 's mans concepten, die niet van toepassing zijn op een verheven god?

En komt met een god onoverkomelijk een hiernamaals? De Bijbel, om maar eens een schrift te noemen, is vaker gewijzigd dan enige god lief zou zijn, en van een originele overlevering is er geen sprake meer. Men repte van wellicht meerdere goden. Misschien waren die goden wel kosmonauten... who knows? Lees eens Von Däniken, Zacharia Sitchin.

Als je in een god gelooft, ben je m.i. verplicht aan jezelf en aan de wereld, om jezelf een beeld van god te vormen, en je dat niet te laten opdringen. Waarom zou je immers geloven wat voor een grote groep wenselijk is? Wat door de eeuwen heen gevormd is naar het menselijke belangen en menselijke behoeften? De geschiedenis van de meeste geloven c.q. religies, is niet een accurater wordend beeld, maar een welgevormd beeld, geschoeid op de leest van het momentele.

Goed: is er een god of is er geen god? Het eerste impliceert, althans voor de meesten, dat god ons geschapen heeft, het tweede dat de mens god geschapen heeft, en dat tweede komt met veel overtuigende argumenten. Ik ga Nietsche niet citeren, maar de goeie man had er wel wat over te zeggen.

Het leuke aan de hele discussie vind ik dat het ene argument, net zo goed als tegenargument gebruikt kan worden, zij het in veranderde vorm.

Veel atheïsten maken de fout dat, wanneer er een god zou zijn, deze kenbaar zou moeten zijn. De mens heeft zijn zintuigen om de wereld om hem heen te vatten, te interpreteren, gevaar te ontlopen en kansen te benutten. Als er een god is, dan gaat deze vast en zeker aan die beperkte waarneming, gewaarwording en bewustwording voorbij. Daarentegen is het wel een praktisch argument: zolang als hij/zij/het zich niet heeft laten zien, hebben we geen reden erin te geloven... of misschien wel om erin te geloven, maar in elk geval niet om zijn bestaan als feitelijk aan te merken.

Theïsten maken dankbaar gebruik van het argument, door te stellen dat god inderdaad aan de bewustwording voorbijgaat, en de kennis die we van hem/haar/het kunnen hebben, louter op openbaring en overlevering berust. We kunnen god niet zien, horen, ruiken, proeven of voelen.

Beste atheïsten: misschien is er meer, misschien is dat een god. Accepteer de grenzen van 's mans bewustwording en houd er rekening mee dat er wellicht meer is. Dit staat je niet in de weg in je dagelijks handelen van het tegendeel uit te gaan. Als er een god is, dan redt de mens het ook prima zonder geloof in hem. Veel atheïsten behoorden tot de grootste goeddoeners.

Beste theïsten: het is wel erg makkelijk om te roepen dat er een god is, maar dat wij hem niet kunnen kennen. Zo kan ik het bestaan van een spaghettimonster claimen, of een eenhoorn.

Geloof je in een god, beperk dat dan tot geloof, merk het niet als kennis aan. Ben je een atheïst, zie dat dan in zekere zin ook als geloof, hoewel het feitelijk kennis is. Maar als je het als kennis aanmerkt, houd dan ernstig rekening met de grenzen aan onze kennis.

Met geloof is m.i. niet per definitie iets mis, met de meeste religies wél, en wel omdat ze star zijn, onbuigbaar, bogen op dogma's en verre van open minded zijn.

Heeft god mij nodig of heb ik god nodig?
Als ik hem nodig heb, verklaart dat niet noodzakelijkwijs zijn bestaan. Waarom zou iets dat ik nodig heb, bestaan? (F. Nietzsche)
Heb ik god nodig? Geloof dan iin een god, maar zie hem als je persoonllijke behoefte.

Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een god is, maar die redenen spruiten voort uit een beperkte geest, geschoeid op een bepaalde culturele en sociale leest. Het feit dat ik geen redenen heb om dat aan te nemen, betekent niet dat die redenen er niet zijn. Waarom ik dan vooral atheïst ben? Omdat ik de (psychologische) verklaringen waarom de mens god schiep plausibeler vind dat enige uiteenzetting waarin god de mens schiep.

De meeste religies zijn eigenlijk waanzinning, en begonnen met iemand die waarschijnlijk in hallucinatoire toestand (Abraham) was. Jezus leek mij een geschikte kerel, maar misschien had hij gewoon een persoonlijkheidsstoornis, en onderwierp hij zich aan de mensheid door een dominante moeder. Mohammed, tsja, wat zal ik eens zeggen? Oorlogszuchtig makkertje, maar dat was wel nodig in die tijd. Het schijnt dat hij in elk geval Joden als bondgenoten zag. Dan waren er die pedofiele aantijgingen. Tsja... ik vind het te makkelijk om te oordelen 'hoe het had moeten zijn', dat doe je altijd vanuit een bepaald beeld en overtuiging, van uit een bepaald denkschema als vertrekpunt. Geloof zorgt voor mooie dingen, geloof zorgt voor lelijke dingen.

Geloof moet m.i. geloof blijven en nooit geloofsovertuiging worden. Want hoe kun je nu, je bewustzijnd van de nietigheid van de mens en de grenzen aan diens kennis, ook maar van iets overtuigd zijn?

En theïsme, is dat niet de negatie van atheïsme? En atheïsme, is dat niet de negatie van theïsme? De meeste atheïsten houden zich louter bezig met het verwerpen van theïsme, maar dat is niet nodig om hun 'geloof' te bevestigen, terwijl geen theïst atheïsme moet bestrijden om theïst te zijn. Falsificeer niet de tegenstelling, bewijs de stelling.

Amen, uhm, punt.

Groeten,

Ron

Ik ben sprakeloos... Volwassen mensen die deze onzin uitkramen ongelofelijk. Een vrouw is diep gelovig, maar heeft een ongelofelijk k*t leven. Is jong weduwe geworden, zoon overleden etc, en ze kan God maar niet vinden. En ze heeft maar de vragen van WAAROM moet mij dit over komen etc. En dan die gestoorde mensen in de studio: God heeft een plan voor jou dat zoooo veel groter en hoger is dan wij mensen kunnen beseffen. Als je God wilt ervaren moet je openstaan voor liefde BLABLA.

WOUW!

Dat maakt het leven wat dragelijker. De mens heeft redenen nodig, gronden, noodzakelijke gronden... anders panikeert de mens. Alles heeft een grond, een noodzakelijkek relatie tot iets anders, alleen: dat is geldig in het domein van de empirie, en niet in het domein van 's mans concepten, waaronder het concept lijden. Er is een reden of verklaring voor het lijden, geen waarom, alleen maar het creëren van een waarom. En dat is wat de mens doet: het creëren van redenen voor zijn eigen bestaan, omdat hij er niet zonder kan, niet wil geloven dat zijn bestaan grondloos en doelloos is. In a way: absurd.

Ik noem mezelf wel eens agnost, maar eigenlijk ben ik een absurdist. Google maar eens op absurdisme, lees Camus.

Ik zal wel eens willen weten wie het christendom nou heeft bedacht en de bijbel heeft geschreven

Christendom = 'bedacht' door de discipelen van Jezus Christus. Ontstaan in keiharde tijden (Romeinse overheersing) en ontstaan uit de behoefte aan een onvoorwaardelijke liefde, christusliefde.

Tjsa, alleen met mensen, Petrus en de rest, komen interpretaties, zienswijzen.... ofwel: verschillende versies van een en hetzelfde. Verhalen worden verteld, doorverteld, later pas opgeschreven, geïnterpreteerd, en wordt gekopieerd en geplakt, maar ook geknipt, herzien, geredigeert, gewijzigd. Dan komen Pausen en kerken voorbij, hamer, beitel, hak, hak, zaag, zaag... spaanders vallen... en wat rest is een fragmentarisch, puur symbolisch overblijfsel, lastig leesbaar, moeilijk interpreteerbaar, voor velerlei uitleg vatbaar.

Jammer dat melkisgoed dit allemaal nooit gaat snappen Ron. Maar je hebt een mooi en helder stukje geschreven, ik trek het goed!

Over de verschillende schrijvers vind je hier wat gegevens:

http://www.gotquestions.org/Bible-authors.html

Over de datums is niet iedereen het eens, maar zit wel in de buurt. Deze schrijvers zijn degene die volgens de overlevering de boeken geschreven hebben. Op deze wiki pagina zie je wat er heden ten dage van gedacht wordt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Authors_of_the_Bible

Over het ontstaan ervan: zoals je ziet is men pas begonnen met schrijven aan de bijbel zo'n 2500 jaar nadat Adam en Eva zogenaamd leefden (dat is langer geleden dan Jezus leefde, weet jij daar ook nog zoveel over? :rolleyes:) Dus er was genoeg tijd om wat te verzinnen, alhoewel ik niet weet hoe dat precies gegaan is (ben er wel nieuwsgierig naar, waar komen verschillende ideeën precies vandaan). Volgens de nieuwere ideeën over de schrijvers van de bijbel zijn de boeken van Mozes pas zo'n 900 jaar voor Christus geschreven, nog meer tijd ertussen dus.

Over het ontstaan van het Christendom en het Nieuwe Testament geeft Ron al een goed antwoord. Overigens zijn die boeken ook pas zo'n 30 tot 50 jaar na Jezus dood geschreven en kenden ze Jezus veelal niet persoonlijk (alleen Mattheus en Johannes). Het idee van de komst van een messias in die tijd werd door veel Joden op gehoopt. Ze hoopten door hem bevrijd te worden uit de handen van de Romeinen. Er waren dan ook verschillende messiasen en sektes die ze aanhingen. Bijvoorbeeld de sekte waar de dode zeerollen bij gevonden zijn geloofde in hun eigen messias, dat is ook gedocumenteerd.

Ohja, overigens klopt alles wat in de Bijbel staat natuurlijk wel, ondanks dat er zoveel tijd tussen zit. Alles is namelijk geïnspireerd door God. Dus het werd wel opgeschreven door menselijke schrijvers, maar God zorgde ervoor dat ze schreven wat hij wilde en dat het klopt (2 Timotheus 3:16). Logisch toch?

Dat maakt het leven wat dragelijker. De mens heeft redenen nodig, gronden, noodzakelijke gronden... anders panikeert de mens. Alles heeft een grond, een noodzakelijkek relatie tot iets anders, alleen: dat is geldig in het domein van de empirie, en niet in het domein van 's mans concepten, waaronder het concept lijden. Er is een reden of verklaring voor het lijden, geen waarom, alleen maar het creëren van een waarom. En dat is wat de mens doet: het creëren van redenen voor zijn eigen bestaan, omdat hij er niet zonder kan, niet wil geloven dat zijn bestaan grondloos en doelloos is. In a way: absurd.

Ik noem mezelf wel eens agnost, maar eigenlijk ben ik een absurdist. Google maar eens op absurdisme, lees Camus.

Heeft de mens wel per se een reden nodig? Ik kom dagelijks veel in aanraking met lijden, maar juist het feit dat ik er geen reden in zie (anders dan een fysiologische of psychologische oorzaak) maakt het dragelijk. Fysiek lijden is een gevolg van evolutie: pijnreceptoren hebben zich niet zomaar ontwikkeld. Ik denk dat een beetje focus op de afwezigheid van een reden wellicht wat meer ruimte biedt. Wat een kwelling om te denken dat iemands kanker een 'goede' reden heeft. Goede gevolgen, oké, dat zal ik niet tegenspreken. Maar grosso modo is het goed k*t. Period.

Ook onze hersenen zijn gevolg van evolutie. Aanbidden apen, schapen en muizen god? Volgens de moslims wel. En die lijken wat dat betreft wat beter in de lijn van evolutie te denken, dan bijv. het chr. geloof. Iedereen weet dat de basisstructuur van onze hersenen niet uniek is. Delen van onze hersenen komen verrassend veel overeen met dieren die we wat cognitie betreft behoorlijk primitief zouden noemen. De meeste neuronen komen voor in een gedeelte (cerebellum) dat ons niet zozeer menselijk maakt, zoals we dat van de grote hersenen denken. Het feit dat bij andere dieren dan de mens religieuze rituelen volledig afwezig zijn (me dunkt), moet ons al heel hard aan het denken zetten. Is er een verband tussen het feit dat wij de relativiteitstheorie én religies hebben en chimpansees beiden missen (nou ja, 'missen'...)? Als we accepteren dat dieren geen religie kennen, is het imo onmogelijk om een 'laten we eens in god gaan geloven' punt uit te kiezen in het continue spectrum van evolutie. Als het wél mogelijk is, moet het in onze hersenfunctie (en genenpoel?) terug te vinden zijn. (en zo sluipt religie langzaam (en ongewild) in de wereld van de wetenschappelijke benadering) Kom maar op! Ondertussen is god imo een idee dat in de loop der jaren zijn intrede deed, met de ontwikkeling van onze cognitieve vermogens.
Het 'agnostenmisschien' is (mede daarom) imo gebaseerd op aannamen die los genoeg zijn om in het geheel niet serieus te nemen.

Wat ik altijd zo apart vind; zowel theisten als atheisten proberen anderen te overtuigen met hun redenen. Maar het is allebei een geloof!
Of je gelooft dat er een god bestaat of je gelooft niet dat er een god bestaat. In beide gevallen is het een geloof. Beide zijn met redenen te onderbouwen...
Je kan hier dus lang of kort over discusseren. Het draait uiteindelijk om wat JIJ gelooft en de redenen verzin je of neem je van anderen over omdat die jouw geloof bevestigen.
Ik begrijp dus wel de redenen van zowel atheisten als theisten, maar ieder individu beslist zelf wat hij gelooft.

Wat ik niet begrijp van het 'atheistische geloof' is het nut van het leven. Ben je theist geloof je in hemel/hel/reincarnatie/oid en geloof je dus dat er na dit leven meer is. Ben je atheist geloof je dat er na dit leven niets is. Wat heeft het leven dat voor nut?

In mijn ogen kan je beter in God geloven en volgens Zijn wetten leven met de kans dat er hierna niets is, dan atheist zijn en er hierna achter te komen dat er God er wel is en je dit dus je hele leven hebt geweigerd te accepteren. Met mogelijke straffen (hel) van God tot gevolg.
En als theist kan je echt wel genieten van het leven!

We gaan nergens achter komen, we zijn dood. Dood is dood, leven is leven. Het leven heeft geen enkel nut, dat maakt het leven ook zo mooi.

We gaan nergens achter komen, we zijn dood. Dood is dood, leven is leven. Het leven heeft geen enkel nut, dat maakt het leven ook zo mooi.
Ik vat het altijd zo samen: het doel van het leven is voortplanten en het doel van voortplanten is leven. De meerwaarde aan het leven is genieten van wat je bereikt.

Wat ik altijd zo apart vind; zowel theisten als atheisten proberen anderen te overtuigen met hun redenen. Maar het is allebei een geloof!
Of je gelooft dat er een god bestaat of je gelooft niet dat er een god bestaat. In beide gevallen is het een geloof. Beide zijn met redenen te onderbouwen...
Je kan hier dus lang of kort over discusseren. Het draait uiteindelijk om wat JIJ gelooft en de redenen verzin je of neem je van anderen over omdat die jouw geloof bevestigen.
Ik begrijp dus wel de redenen van zowel atheisten als theisten, maar ieder individu beslist zelf wat hij gelooft.

Wat ik niet begrijp van het 'atheistische geloof' is het nut van het leven. Ben je theist geloof je in hemel/hel/reincarnatie/oid en geloof je dus dat er na dit leven meer is. Ben je atheist geloof je dat er na dit leven niets is. Wat heeft het leven dat voor nut?

In mijn ogen kan je beter in God geloven en volgens Zijn wetten leven met de kans dat er hierna niets is, dan atheist zijn en er hierna achter te komen dat er God er wel is en je dit dus je hele leven hebt geweigerd te accepteren. Met mogelijke straffen (hel) van God tot gevolg.

Atheist zijn is geen geloof. Het is een gebrek aan geloof. Als je jou betoog als zo fout begint dan heb ik ook geen zin om de rest te lezen, betreurende de misschien wél goede argumenten verder in je verhaal.

En wat als we het allebei mis hebben, dat de moslims, hindoes, oude egyptenaren/grieken/romeinen/mayanen/azteken of wie dan ook het goed hadden? Stel dat die goden christenen dan erger straffen dan atheïsten omdat christenen in de verkeerde god geloofden terwijl atheisten gewoon nergens in geloofden.
Als er al een religie de waarheid zou zijn is de kans dat je de goede kiest erg klein, ik weet niet hoeveel religies er zijn geweest maar het zou me niet verbazen als dat er een paar duizend zijn.

Het verschil zit erin dat God een concept is dat past in het gat aan kennis dat wij nu hebben (waar komen we vandaan) zonder dat er aanwijzingen voor waar te nemen zijn in het universum. Atheïsme werkt andersom, daarbij ga je uit van wat er waar te nemen valt en trekt daaruit je conclusies. Atheïsme gaat dus uit van de waargenomen werkelijkheid en valt daarom aan te merken als 'meer' waar, ook al geeft het geen garantie. Je hebt gelijk dat iedereen zelf beslist wat hij gelooft.

Waarom geeft een voortzetting van je leven na de dood, eventueel in andere vorm, dan wel 'nut' aan je leven? Het enige wat het je geeft is dat je een doel hebt dat je nooit binnen dit leven kan bereiken, waardoor je altijd iets achterna kan blijven lopen. Maar stel dat je eeuwig kon leven, op aarde of in de hemel, welk 'nut' heeft je leven dan? Hoogstens kan je zeggen "God dienen", dat is een doel dat eeuwig blijft gelden, andere dingen zijn er niet. Maar wat is daar zo nuttig aan? God zou toch wel blijven bestaan, of jij hem dient of niet. En welk 'nut' dient God?

Dus jouw optie lost ook niks op, je verschuift alleen het probleem. Als je in God gelooft houd je je hele leven een doel dat je niet kan verwezenlijken en dat geeft een prettig gevoel. Maar zonder God kan je je leven ook nuttig invullen. Bovendien heb ik liever doelen die ik wel kan bereiken binnen mijn leven, waarna ik weer naar de volgende ga. Goede voorbeelden zijn voor anderen zorgen, iets bijdragen aan de maatschappij, je voortplanten. Deze dingen maken je leven nuttig ook al geloof je niet in een God.

Je hebt gelijk dat je als gelovige kan genieten van het leven, maar als niet gelovige kan dit net zo goed. Het probleem zit 'm er alleen in dat wanneer je gelooft in een hel je jezelf laat motiveren door angst. En dat is nooit een goede raadgever en geen prettige manier om te leven.

Overigens maak ik uit je woorden op dat je christelijk bent. Weet wel dat de Bijbel het concept 'hel' waarin je gepijnigd zou worden helemaal niet leert. Zoek Prediker 9:5,6 maar eens op, daar staat dat een dode zich van helemaal niets bewust is. Als er in de Bijbel over een hel gesproken wordt (zoals dit soms vertaald is in het Nederlands), dan gaat het over het gemeenschappelijke graf van de mensheid. Dus over alle dode mensen. Dat is wat het woord eigenlijk betekend. Andere betekenissen zijn de wereld in geholpen door fictie boeken (Dantes) en o.a. de Katholieke kerk die het gebruiken om mensen te onderdrukken en te laten betalen.

Stel je voor, je gaat dood en dan voor ALTIJD daar bij god zitten. Enkel coïtus om voor te planten, maar euuh je bent dood dus ..... dat wordt leuk!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven