AndroidHealthClinic

Gevraagd: Studie(s) die aantonen dat eieren het cholesterol verlagen

• Topic Starter Topic Starter
Gewoon om een bloedtestje vragen aangezien je een fanatiek sporter bent. Dan krijg je een doorverwijzing incl formuliertje waar op staat waar je voor getest wordt. Meestal zijn dit nieren/lever en dergelijke. Je kunt zelf wel wat erbij aanvinken, zou alleen dan geen hormonen en dergelijke doen. Best een duur grapje. Weekje wachten en je weet meer..
oke, thanks, kan ff geen karma geven maar dat komt welweer :P ik ga eens informeren, ben wel goed verzekerd dus misschien doe ik hormonen er wel bij als dat gedekt word, het zal m'n ouders iig wel geruststellen als ik dit voorstel.

gezonde eieren zijn gezond en cholesterolverlagend.

Ik moest dringed vermageren voor suikerproblematiek. Ik volgde stipt het Atkinsdieet sinds 98 en zo at ik 3 à 4 keer in de week eieren en groenten (zonder brood!) als ontbijt. Mijn cholesterol en triglyceriden tuimelden naar beneden. Mijn arts was tegen Atkins, maar om de drie maand kon hij niet naast de bloedwaarden kijken. In allerlei litteratuur vond ik (achteraf) de volgende uitleg: De verse eierdooier bevat lecitine, dat is een stof die de cholestrerol die in de aders blijft plakken oplost. Als je die dooier gaat verwarmen boven de 54 °C gaat die stollen (hardgekookt ei of ommelet) en wordt de lecitine omgezet in cholesterol. Eerste conclusie harde eierdooier doet cholesterol (heel lichtjes) stijgen, lopend eigeel doet cholesterol zakken.
Maar de rol van suikers en koolhydraten is veel erger voor het cholesterolprobleem (als dat al een probleem is) maar vooral voor de plakvorming. Hoge bloedsuikers ( en de daarbij hoge insuline) maken dat zowel suikers als vetten in de vetcellen worden opgeslagen en dat oa. de (geoxideerde) cholesterol in de (stroperige) aders blijft plakken.
Dus door gezonde vetten (zoals ook eierdooiers) te eten dalen cholesterol en triglyceriden, OP VOORWAARDE dat je bloedsuiker normaal tot laag staat, want suikers en koolhydraten doen je vetten in je bloed stijgen en opslaan in je vetcellen. Een boer vet zijn varkens met meel, brood en granen, niet met vet en eieren, want dan zou hij magere varkens krijgen. Uit suikers kan je trouwens geen spieren opbouwen, alleen energie en wat niet verbruikt wordt opslaan als vet. Maar vet, zonder koolhydraten kan niet worden opgeslagen! Succes.

Laatst bewerkt:
maar je gaat toch geen rauwe eieren eten met het oog op salmonella

Ik raad rauwe eieren niet aan, vooral omdat het rauwe eiwit een stof bevat die schadelijk is voor de hersenen. Vroeger namen de mensen een rauwe eierdooier in, in een glas rode wijn geklutst, om te verkloeken. Het is wel zo dat de salmonella aan de buitenkant van de schaal hangt (met de kiekenstront). Eens de dooier besmet dan is het een heel oud ei, een gebarsten ei of je hebt het ei niet proper gemaakt alvorens het te breken. Van salmonella moet een gezonde mens niet zo'n grote schrik hebben, want alle rauwe vleesproducten die we in onze handen nemen, en ook de kraan die we vastnemen om onze handen te wassen, zijn besmet met salmonella. De immuniteit verzorgen is de boodschap. Vit C!

Laatst bewerkt:
hallo,

aangezien mijn ouders nogal ongerust zijn over alles wat met bb te maken heeft, mag ik eigenlijk amper eieren meer eten omdat zij stellen dat dit ongezond is. naar mij luisteren ze niet als ik zeg dat het niet zo is, dus heb ik wetenschappelijk onderzoek nodig om ze te overtuigen.

dus als jullie wat hebben, graag! (uiteraard karma ;) )

Gr rich

Via kennis ooit gewezen op ..... Ei verlaagt opname van cholesterol

Ei verlaagt opname van cholesterol
14 februari 2006 in Voeding en gezondheid door Frank Ruiters

De kop bij dit artikel lijkt in tegenspraak met wat we altijd aannamen. Het staat inderdaad haaks op advies dat jarenlang gegeven is. Dat een ei veel cholesterol bevat is absoluut juist, maar het bevat ook werkzame bestanddelen die tegen hartziekten werken.

Uit nieuwe onderzoek blijkt dat één van de voedingsstoffen die aanwezig zijn in ei, een fosfolipide (lecithine), er voor zorgt dat het cholesterol in eieren niet wordt opgenomen door de ingewanden. Het vermindert de absorptie van cholesterol uit de voeding. Dat blijkt uit een onderzoek door de Kansas State University in september 2001.

Dit is goed nieuws voor mensen met verhoogd cholesterolgehalte die van hun arts hebben gehoord dat ze het gebruik van eieren sterk moeten beperken. Omdat deze stof uit een natuurlijke bron stamt, hopen de onderzoekers dat hij kan worden nagemaakt

Ik eet mijn eieren laatste tijd gewoon lekker rauw hoor. Even wat gekookt water erover en dan is alles aan de buitenkant er geweest. Mijn totale cholesterol is trouwens heel erg laag, wat goed is volgens mijn dokter, en ik eet 6 hele eieren per dag.
Ik eet sinds kort trouwens 12 rauwe hele eieren per dag. :)

rauwe eieren

Zoals ik reeds aanhaalde: rauw wit van ei is schadelijk voor de hersenen, gooi het dus weg als je een rauwe dooier wil eten. 12 eieren zullen veel mensen overdreven vinden, maar dat kan als het te minste heel zuivere eireren zijn. Ik eet ze ook massaal, maar alleen van mijn eigen scharrelkippen. Buiten de legperiode durft mijn vrouw wel eens bio-eitjes kopen, maar zelfs die kunnen er niet aan tippen en dan vraag ik mij af: wat zou er allemaal toch inzitten? Dan eet ik maar af en toe een eitje, want giftige stoffen moeten door je lever verwerkt worden en blijven er zelfs soms levenslang hangen (zoals zware metalen). De boeddhistische monniken aten ook veel eierdooiers, maar nooit het wit van het ei, behalve als ze zware inspanningen moesten doen (amminozuren voor hun spieropbouw).
Als je je met 12 eieren goed voelt, waarom niet, de zwavel (uit de fosfolipiden zoals Donkers schrijft) zijn een goede bron voor de collageenopbouw, op voorwaarde dat je voldoende vit C (en een beetje E) opneemt, bvb. uit groenten of supplementen. De zwavel wordt ook massaal gebruikt om je lever te ontgiften! Wie zei dat eiren slecht zijn voor de lever? Misschien als ze veel te hard gebakken zijn en vooral als je ze samen met koolhydraten zoals brood en pasta's eet.
Eèn vraagje: 12 eieren per dag, komen die je oren nog niet uit?

goede bijdrage el pedro, maar je zegt dat er geen lichaamsvet aangemaakt kan worden zonder kh's, hoe zit dit precies in elkaar?

Om vet in een vetcel te laten opnemen moet de insuline in het bloed hoog staan, zoniet blijft de vetcel gesloten. Insuline hoog betekent voor het lichaam dat er veel suikers in het bloed zitten die het lichaam veel gemakkelijker kan verbranden dan vet, dus wordt het vet als reserve opgeslagen. Zonder hoge insulinewaarde wordt het vet niet opgeslagen in de vetcellen, maar als brandstof (trygliceriden) in het bloed gehouden. Niet alleen vet kan bij hoge insulinewaarde als reserve worden opgeslagen, ook een glucose-overschot kan worden omgezet in vet en worden opgeslagen. Vandaar dat marathonlopers ook voldoende suikers (pasta's en zo) eten om vetreserves op te slaan (zoals de beren veel bessen eten voor hun winterslaap) die ze in één wedstrijd helemaal opgebruiken. Mochten ze zelfs heel veel vet voedsel eten en geen suikers, dan zouden ze geen reserve (buikje) hebben.

De mensen die constant lopen te janken over cholesterol als ze je meer dan één ei per dag zien eten zijn dezelfde personen die frieten, steak, varkensvlees, boter, volle melk, koekjes enz. zonder probleem binnengooien in één dag en bij de dokter te horen krijgen dat hun cholesterol te hoog is/ze obesitas/diabetes enz. hebben.

Ik at in de cut 8 eieren per dag waarvan 3 met dooier. Na 3 maanden cut naar de dokter geweest voor bloedanalyse. Cholesterol, testo, bloeddruk, enz. alles was perfect (veel beter dan gemiddeld). Moeilijk doen over eieren is belachelijk, je moet het totaalplaatje bekijken.

Heel herkenbaar dit. Iemand van m'n werk had ook een keer kommentaar op m'n voeding. "Dat is toch niet gezond?" ik hoor het hem nog zeggen.
Hij at zelf alleen maar, en dan echt zonder uitzondering(!), appelflappen, frikandelbroodjes, kaasbroodjes, gevulde koeken, etc. etc.
Ik zou graag willen dat er wat meer weldenkende mensen in m'n omgeving waren...

Zoals ik reeds aanhaalde: rauw wit van ei is schadelijk voor de hersenen, gooi het dus weg als je een rauwe dooier wil eten. 12 eieren zullen veel mensen overdreven vinden, maar dat kan als het te minste heel zuivere eireren zijn. Ik eet ze ook massaal, maar alleen van mijn eigen scharrelkippen. Buiten de legperiode durft mijn vrouw wel eens bio-eitjes kopen, maar zelfs die kunnen er niet aan tippen en dan vraag ik mij af: wat zou er allemaal toch inzitten? Dan eet ik maar af en toe een eitje, want giftige stoffen moeten door je lever verwerkt worden en blijven er zelfs soms levenslang hangen (zoals zware metalen). De boeddhistische monniken aten ook veel eierdooiers, maar nooit het wit van het ei, behalve als ze zware inspanningen moesten doen (amminozuren voor hun spieropbouw).
Als je je met 12 eieren goed voelt, waarom niet, de zwavel (uit de fosfolipiden zoals Donkers schrijft) zijn een goede bron voor de collageenopbouw, op voorwaarde dat je voldoende vit C (en een beetje E) opneemt, bvb. uit groenten of supplementen. De zwavel wordt ook massaal gebruikt om je lever te ontgiften! Wie zei dat eiren slecht zijn voor de lever? Misschien als ze veel te hard gebakken zijn en vooral als je ze samen met koolhydraten zoals brood en pasta's eet.
Eèn vraagje: 12 eieren per dag, komen die je oren nog niet uit?

Nee ik mix ze met wat zoetstof en water en drink het dan weg. Maaruh, ik heb er nog nooit van gehoord dat rauw eiwit schadelijk voor de hersenen zou zijn. Hoe kom je daarbij ?

Hij at zelf alleen maar, en dan echt zonder uitzondering(!), appelflappen, frikandelbroodjes, kaasbroodjes, gevulde koeken, etc. etc.
Ik zou graag willen dat er wat meer weldenkende mensen in m'n omgeving waren...

Het probleem is wel dat velen absoluut geen benul hebben wat gezond is wat niet, daar de tegenstrijdige reklame (afhankelijk van de voedingssector) de mensen tureluurs maakt en ze dan maar alleen nog hun smaakpapillen volgen. Zelfs dokters krijgen tijdens hun studie bijna geen informatie die niet fel gekleurd is door de voedingsgiganten.
Ik word dan altijd een beetje kwaad als ik mensen zie hun uiterste best doen om gezond te eten, terwijl ze met de beste bedoelingen maar uit onwetendheid (en de leugens uit de reklame) precies het verkeerde doen. Dat is niet hún schuld...

Boeddha wist het al: " Onwetendheid is het grootste kwaad. "

"Door het koken worden eveneens anti-nutritionele agentia geïnactiveerd (zoals het anti-tripsine in rauw wit van ei)."
Beste Lange Man, ik wist het ook niet meer van buiten en heb zonet bovenstaande zin even van de eerste beste site over healty-foods geplukt.
Je mengt het goedje met zoetstof omdat je het blijkbaar niet zo lekker vindt. "Pocheren" in wat kokend water lost dat probleem ook al op als je het niet wilt bakken, waarschijnlijk vanwege het vet.
Een beetje rauw eiwit (bvb een bavarois-taartje) zal je hersennen niet belasten, maar dagelijks een behoorlijke portie wit van ei raad ik je toch wel af. Toi toi.

Laatst bewerkt:
"Door het koken worden eveneens anti-nutritionele agentia geïnactiveerd (zoals het anti-tripsine in rauw wit van ei)."
Beste Lange Man, ik wist het ook niet meer van buiten en heb zonet bovenstaande zin even van de eerste beste site over healty-foods geplukt.
Je mengt het goedje met zoetstof omdat je het blijkbaar niet zo lekker vindt. "Pocheren" in wat kokend water lost dat probleem ook al op als je het niet wilt bakken, waarschijnlijk vanwege het vet.
Een beetje rauw eiwit (bvb een bavarois-taartje) zal je hersennen niet belasten, maar dagelijks een behoorlijke portie wit van ei raad ik je toch wel af. Toi toi.

Dat de voedingswaarde hoger is als ie gaar is weet ik, maar uit deze zin maak ik niet op dat het slecht is voor de hersenen. Ik heb hier ook nog nooit van gehoord dus het klinkt een beetje als een fabeltje.
Pocheren komt op hetzelfde neer als koken en ik krijg geen gekookt ei meer weg, heb ik te vaak gegeten.

Wat doet de cholesterol stijgen?

Er zijn verschillende factoren die een ongunstige invloed kunnen hebben op je cholesterolspiegel:
Dieet met te veel verzadigde vetten of transvetzuren.
Roken.
Zwaarlijvigheid.
Suikerziekte.
Gebrek aan lichaamsoefening.

Cholesterol uit je voeding heeft alleen invloed op je cholesterol spiegel als bovenstaande feiten aanwezig zijn. Cholesterol is belangrijk voor aanmaak van hormonen,celwanden en reperatie van bloedvatten.

Om vet in een vetcel te laten opnemen moet de insuline in het bloed hoog staan, zoniet blijft de vetcel gesloten. Insuline hoog betekent voor het lichaam dat er veel suikers in het bloed zitten die het lichaam veel gemakkelijker kan verbranden dan vet, dus wordt het vet als reserve opgeslagen. Zonder hoge insulinewaarde wordt het vet niet opgeslagen in de vetcellen, maar als brandstof (trygliceriden) in het bloed gehouden. Niet alleen vet kan bij hoge insulinewaarde als reserve worden opgeslagen, ook een glucose-overschot kan worden omgezet in vet en worden opgeslagen. Vandaar dat marathonlopers ook voldoende suikers (pasta's en zo) eten om vetreserves op te slaan (zoals de beren veel bessen eten voor hun winterslaap) die ze in één wedstrijd helemaal opgebruiken. Mochten ze zelfs heel veel vet voedsel eten en geen suikers, dan zouden ze geen reserve (buikje) hebben.
ah ok, het insulineverhaal, dacht ik al.

nu snap ik echter 1 dingetje niet, "Insuline hoog betekent voor het lichaam dat er veel suikers in het bloed zitten die het lichaam veel gemakkelijker kan verbranden dan vet, dus wordt het vet als reserve opgeslagen"
bedoel je dat wanneer je insuline hoog is je lichaam de voorkeur geeft aan de verbranding van suikers?
want een hoog insulinepeil is niet per se verbonden aan een grote hoeveelheid suikers in je bloed. ben hier wel nieuwsgierig naar :D

vetten zorgen trouwens wel voor een kleeeinn beetje insuline, maar in vergelijking met het effect van koolhydraten (of een combo van beiden waarbij er synergie optreed) is het inderdaad miniem. vet heeft ook niet per se insuline nodig om zich aan de vetcellen te hechten, maar het gaat wel een stuk beter met ;)

Ik weet niet of j hier wat aan hebt....

[Link niet meer beschikbaar] op pagina 5 of 6 staat een stukje over eiren-cholestrol

Ik moest dringed vermageren voor suikerproblematiek. Ik volgde stipt het Atkinsdieet sinds 98 en zo at ik 3 à 4 keer in de week eieren en groenten (zonder brood!) als ontbijt. Mijn cholesterol en triglyceriden tuimelden naar beneden. Mijn arts was tegen Atkins, maar om de drie maand kon hij niet naast de bloedwaarden kijken. In allerlei litteratuur vond ik (achteraf) de volgende uitleg: De verse eierdooier bevat lecitine, dat is een stof die de cholestrerol die in de aders blijft plakken oplost. Als je die dooier gaat verwarmen boven de 54 °C gaat die stollen (hardgekookt ei of ommelet) en wordt de lecitine omgezet in cholesterol. Eerste conclusie harde eierdooier doet cholesterol (heel lichtjes) stijgen, lopend eigeel doet cholesterol zakken.
Maar de rol van suikers en koolhydraten is veel erger voor het cholesterolprobleem (als dat al een probleem is) maar vooral voor de plakvorming. Hoge bloedsuikers ( en de daarbij hoge insuline) maken dat zowel suikers als vetten in de vetcellen worden opgeslagen en dat oa. de (geoxideerde) cholesterol in de (stroperige) aders blijft plakken.
Dus door gezonde vetten (zoals ook eierdooiers) te eten dalen cholesterol en triglyceriden, OP VOORWAARDE dat je bloedsuiker normaal tot laag staat, want suikers en koolhydraten doen je vetten in je bloed stijgen en opslaan in je vetcellen. Een boer vet zijn varkens met meel, brood en granen, niet met vet en eieren, want dan zou hij magere varkens krijgen. Uit suikers kan je trouwens geen spieren opbouwen, alleen energie en wat niet verbruikt wordt opslaan als vet. Maar vet, zonder koolhydraten kan niet worden opgeslagen! Succes.

Dit klopt helemaal! Ik heb zelf ook insulineresistentie, en ik merk dat sinds ik lager in mijn koolhydraten en hoger in mijn vetten zit ik me echt 10X beter voel. Ik eet nu 30k/40v/30e en raak lekker veel vet kwijt terwijl ik nooit honger heb. Ik eet geen granen of suiker, wel 2 porties fruit en veel groente. Met dit dieet+Hyponidd was mijn ochtendbloedsuiker 4.9, met de schijf van 5, broodjes enzo 5.8. Op dit moment neem ik Metformine, wat iets krachtiger is dan Hyp en nu gaat het echt prima. Bij het normale vijf van schijf dieet zou ik echt moddervet zijn geworden, geen energie hebben en flinke bloedsuikerproblemen. De dietiste geeft meestal hele slechte adviezen bij bloedsuikerproblematiek.

Een ander ding is dat mensen die wat meer dierlijke producten eten, vaak ook minder transvet(margarine) en verhitte onverzadigde olien eten. Onverzadigde vetten hebben een lage rooktemperatuur, en als je vet boven zijn rooktemperatuur verhit, gaat het kapot en ontstaan er stoffen die onder andere de aderen beschadigen. Cholesterol is een soort korstje voor de aderen, het ontstaat on grotere mate als er beschadigingen aan de aderen zijn.

Als je veel eieren eet is het trouwens wel belangrijk dat je eieren kiest van kippen die goed eten krijgen, veel gras en niet heel veel granen of soja. Ook is het goed om af en toe een dag geen eieren te eten, anders zou je allergisch kunnen worden. Je kunt prima 5 dagen per week 5 eieren per dag eten. Eieren zijn een gezonde en goedkope bron van eiwitten en vitaminen en helpen zowel bij het verliezen van vet als bij het winnen van spieren.

transvet is natuurlijk niet per se slecht, teveel is slecht :P

kwa kippenvoeding zit het wel goed, we hebben zelf kippen en die krijgen alles wat wij niet lusten + mengvoer :D
op het moment zeuren m'n ouders gelukkig niet meer, ik bak ook niet zoveel eieren meer, komt niet echt uit met m'n dieet nu ik cardio 's avonds doe.

Mja, transvet is niet natuurlijk en natuurlijke voeding is gezonder dan onnatuurlijke voeding. Ik ben het wel met je eens dat een enkel koekje ofzo niet het probleem is, maar meer het hele pak.

Terug
Naar boven