Beste Richard, ik heb geprobeerd een bijdrage te leveren op uw vraag ivm cholesterol en eieren. Wat ik op vraag van een paar panelleden nog wat uitdiepte over vetopslag geldt voor mensen zonder pathologieën en zonder medicijngebruik. Ik denk dan aan pre-diabetes en diabetes. Zelfs bij een hyperinsulinemie door stress, is het eerst de bloedsuiker die stijgt door omzetting van glucogeen en dan pas ontstaat hyperinsulinemie. Iemand met hyperinsulinemie en tegelijk hypoglycemie zit serieus in de problemen en kan best naar de dokter stappen en zal zijn spieren op termijn behoorlijk zien smelten.
Bij een gezonde persoon: als het lichaam suiker én vet in het bloed ter beschikking heeft, zal het veel gemakkelijker de suiker verbranden dan het vet. Onder andere door de insuline wordt de suiker in de spiercellen aangevoerd en er verbrand (omgezet in ATP). Hierdoor daalt de suikerwaarde èn de insulinewaarde in het bloed. Pas als de suikerreserve laag is schakelen we over op vet, ten minste zolang we aeroob bezig zijn. Gaan we in anaërobe verbranding dan wordt weer glucose verbrand, 15 à 18 keer meer dan bij aerobe glucoseverbranding. Blijf je anaeroob voortdoen ook als alle glucosereserve erdoor is, dan maakt je lever van je proteïnen (die bedoeld zijn om je spieren te herstellen en verder op te bouwen) glucose en dat noemt men neoglucogenese. Dat is het laatste wat een sporter wil ! Nu voor de "gewone" mens is dat evenzeer af te raden, aangezien de hartspier om den duur ook eronder kan lijden.
Bij pre-diabetes zal de insuline zelfs abnormaal hoog staan als de glucose in het bloed gaat stijgen (ten gevolge van de insulineresistentie). Deze toestand leidt dikwijls tot zwaarlijvigheid, omdat zoals je zelf schreef, met een hoge insuline het vet makkelijker in de vetcellen worden opgeslagen.
Transvetzuren zijn de vetzuren die vooral door bakkers worden gebruikt, omdat hun bakvet grotendeels bestaat uit gerecycleerde frituuroliën die na gebruik vol transvetzuren zitten. Dat is een vreemde molecule voor ons lichaam die daar geen blijf mee weet, noem het maar gewoon vergif. Het is één van de stoffen die op de zwarte lijst staan voor kankerpreventie. Vraag me niet dat ook uit te leggen, wie daar zo in geïnteresserd is, er bestaan cursussen biochemie, celbiologie en pathologie voor. We hadden het hier toch over cholesterol en eieren!
Bedankt Butterfly4ever voor je interessante tussenkomst, helemaal gesteund op je ervaringen. Sommige mensen luisteren alleen naar de arts en niet voldoende naar hun lichaam. Met moet proberen naar beide te luisteren en dan zelf conclusies te trekken. Vind je het goed dat ik jouw tekst, als getuigenis print om aan mensen te geven met het X-syndroom of een verslechterd suikermetabolisme? Veel succes verder! Ik vertek naar het buitenland en kan even geen vraagjes meer beantwoorden.