Je doet het afschilderen alsof ik beweer dat je zonder Frans nergens komt
Ik geef je 100% gelijk man, ik heb namelijk ook nergens beweerd dat het anders is. Wil er alleen maar aan toevoegen dat als je toch over 'topfucnties' begint, er vaak heel veel kandidaten zijn die allemaal heel getalenteerd zijn. Wie denk je dat ze dan aannemen, de talentvolle die wel andere talen beheerst en dus potentiële klanten in hun eigen taal kan aanspraken (hoe je het draait of keert dit wekt altijd een extra vertouwensband...) of degene met simpelweg talent die de basic taal kan die iedereen kan: Engels.
Moet niet overal zo zijn, maar doen alsof het allemaal niets uitmaakt is ook maar heel kort door de bocht.
Wel, op het moment dat je klanten ontmoet in je topfunctie, dan zal dat ook niet het "voetvlok" zijn van het andere bedrijf. Die spreken vaak Engels.
"simpelweg talent die de basic taal kan die iedereen kan: Engels", is juist omgekeerd, je zegt het zelf taal die iedereen kan, dus je kan communiceren met de klant

. Als de klant Engels kan, waarom is Frans dan nodig

. Het is enigszins wel waar dat Wallonezen een van de weinige volkeren zijn die liefst enkel hen eigen taaltje praten maar nog steeds.
En wat is het nut dan van iedereen andere talen gaat leren, als ze toch in hen eigen taal benaderd willen worden? Als je omgaat met topfuncties dan gaat het hen geen bal schelen of je in taal A of B spreekt, als ze beide verstaan. (buiten dan Wallonezen die Frans verkiezen, maar dat blijft verkiezen, geen must).
En wie topfunctie enkel ziet binnen België (Vlaanderen-Wallonië) dan ben je niet heel erg ambitieus. Als ik topfunctie denk, denk ik meteen grensoverschrijdend. Benelux: NL > Frans; Europa: Engels > Duits > Frans. Wie Frans kan maar geen Engels heeft dus minder potentieel tot de hoogste regionen.
Maar dan kunnen we nu beginnen discussiëren tot waar topfuncties gaan

.
Dan heb je ook nog andere dingen, zoals sectoren. Bv Informatica, iedereen die informatica kan, spreekt Engels, dus zelfs informatica bedrijven die ook in Wallonië actief zijn zullen niet zo erg op Frans staan. (Tenzij hardware, dan wel).
Topfuncties zijn eigenlijk veel te uitgebreid om over te discussiëren van wat nu wel of niet belangrijk is omdat het een te breed spectrum is. Meer in detail per functie zou juister zijn maar daar heb ik ook geen zin in om mn tijd in te steken

.