Ik ben nogal sceptisch t.o.v. paranormale verschijnselen en paranormaal begaafde mensen. Maar ik ben eigenlijk net zo sceptisch t.o.v. mensen die alles bij voorbaat maar afdoen als onzin.
Want dat is het vervelende aan paranormale verschijnselen, ze zijn niet of nauwelijks te bewijzen. Het is niet te bewijzen dat het bestaat, maar het is ook niet te bewijzen dat het niet bestaat.
Uitzonderingen daargelaten.
Voor een poos terug ging een team van Discovery chanel (uiteraard) naar een kasteel in Schotland waar het zou spoken. Uiteraard hoorde daar een prachtig verhaal bij over een vermoorde edelman die nog steeds rondspookte.
De aanwezigheid van het spook zou regelmatig te “voelen” zijn in 1 van de vele kelders van het kasteel. Toen de crew van Discovery Chanel in de bewuste kelder aankwam, melde bijna ieder lid van de crew dat ze idd een vreemde sensatie voelde. Variërend van koude rillingen tot en met het gevoel bekeken te worden door iets of iemand.
Vervolgens gingen ze geheel in de traditie van Discovery Chanel de kelder te lijf met moderne meet apparatuur. En wat ze ontdekten dat het zo af en toe zachtjes tochte in de kelder (duh), maar ook dat het magnetisch veld in die kelder anders was als verwacht mocht worden (voor de dummie’s: de aarde is 1 groot magnetisch veld met hier en daar fluctuaties).
En wat die gasten van Discovery Chanel vervolgens deden was echt super cool: ze simuleerde exact hetzelfde magnetisch veld dat ze in de kelder gemeten hadden in een laboratorium. En ja hoor, de proefpersonen in het lab ervaarden ook allerlei “onverklaarbare” sensaties zoals het gevoel bekeken te worden.
Het team van Discovery Chanel concludeerden dat verstoringen in het magnetisch veld een behoorlijke invloed kunnen hebben op onze zintuigen. Persoonlijk vind ik dat geen rare gedachten aangezien zintuigen o.a. werken d.m.v. zenuwen en die werken weer door elektrische signalen.
De vraag is nu: wat veroorzaakte dan die verstoring in het magnetisch veld? De geologische structuur van die plek? Of was het toch de vermoorde edelman…..(*onheilspellend muziekje*)……
Maargoed, ik denk dat een hoop paranormale verschijnselen wel te verklaren zijn. Maar als je alle mensen die paranormaal begaafd zijn of dat soort dingen meemaken maar die stiekem eigenlijk een chronisch aandachtstekort hebben effe weglaat, dan zijn er genoeg leuke zaken die (nog) niet verklaart kunnen worden….
@ centaur: ik kan niet zeggen dat ik je geloof, maar ik kan ook niet zeggen dat ik je niet geloof. Het is iig scary shit.