XXL Nutrition

Goed artikel over Referendum: in 5 minuutjes gelezen.

Splendid

Competitive Bodybuilder
Waardering
2
Bindingsangst

Eindelijk. JA-NEE-dag. Niks is zo lekker als een volmondig ja of nee. Geen compromisrijk glijzalfgepolder - aan de ene kant is het natuurlijk zo, maar aan de andere kant is het ook zus - maar gewoon nee of ja.

Ik hou daarvan. Maar als zovelen ben ik er niet goed in: bam, een keuze maken. Want er is altijd wel iets waardoor je denkt "zou het niet toch..." En zo kreupeltwijfel je weer een dagje verder. Het onkruid van de twijfel is echter genadeloos. Het overwoekert je en je staat aan het eind met legere handen dan wanneer je echt kiest.

Bij het referendum vandaag zit daar nou net de kneep. Bijna alle tegenstanders gebruiken als hoofdargument dat het allemaal te onduidelijk is wat er straks gaat gebeuren als die grondwet er komt. Te vaag. Te onzeker. "Straks gaan we niet meer over ons eigen" boezemen ze je in onvervalste Jacobse-en-Van-Es-taal een beetje bangigheid in. "Je weet wel wat je hebt, maar niet wat je krijgt." En het vervelende is: zo is het maar net. Dat is nou net het risico van keuzes maken. "Omdat je niet alles zeker weet, kun je maar beter nee zeggen", is het credo van de nee-stemmers. Hun motto lijkt: iedere verandering is een verslechtering, ook al is het een verbetering.

Mijn stelling isdat we als we dát alsuitgangspunt nemen voor deze ja-nee-dag, we dat dan ook op alle andere ja-nee-dagen moeten gaan doen. Dan moeten we ook altijd NEE brullen als we niet 100 procent zeker weten dat een JA 100 procent goed is. Mijn stelling is dat je nooit iets zeker weet. Dat je je hele leven ja zegt of nee omdat je denkt, dan wel gelooft dat het goed zit. Of niet. Veel mensen die vaak nee zeggen, doen dat uit angst voor wat er dan eventueel mis zou kunnen gaan. En ontnemen zichzelf daarmee grote kansen.

Mijn voorstel is dan ook dat we vanaf morgen nooit meer JA zeggen tegen de ambtenaar die de belangrijkste levensvraag stelt: of we iemand tot onze wettige echtgenoot nemen en trouw beloven tot de dood ons scheidt. Want je weet toch niet zeker dat het iets wordt. Straks ga je niet meer over je eigen. Die toekomst istoch te vaag. Te ongewis. Stel dat... Ik roep dan ook alle bruiden en bruidegommen op hun NEE vanaf morgen altijd luis en duidelijk uit te spreken in kerken en trouwzalen. Want je weet het maar nooit.

Wat ik wel weet, is dat ik vele NEE-adviseurs soms buitenbewoon extremistisch vind. Te linker- en rechterzijde vinden ze elkaar. Ik vind hun behoudendheid eng. Hun eigen-volk-eerst-mentaliteit. Hun angst voor verandering. In psychiatrische termen: hun extreme bindingsangst.

Velen gaan nee stemmen omdat ze het kabinet niet zien zitten. Ik zie dit kabinet al twee jaar niet zitten en van mij mogen ze nog liever vandaag dan morgen weg. Maar deze JA-NEE-dag heeft daar niks mee te maken. Nee is dan immers ook stemmen tegen tegen Wouter Bos en Femke Halsema, die net zohard voor zijn.

Het is simpel. Tegenstemmen is een stem voor meer nationalistische belangen. Tegenstemmen is een stem voor meer behoudzucht. Voor meer Europese verdeeldheid. Voor het stoppen van veranderingen. Voor meer voor je 'eigen'en neit voor een ander, met wie je samen misschien - want zeker is niks- wel beter wordt dan in je eentje. NEE zeggen is als huwelijkse bindingsangst.

Rob Oudkerk in Sp!ts, woensdag 1 juni 2005

Reacties: www,spitsnet.nl/oudkerk
Dit artikeltje komt goed in de buurt van mijn idee over de motivatie van vele nee-stemmers.

Laatst bewerkt:
Die vent is gek. Niet 1 fatsoenlijk argument om ja te stemmen. Alleen maar verwijten naar NEE stemmers. Alsof het nationalisten zijn. Ik vind dit aantijgingen van de laagste soort. Slechte verliezers die rooie rakkers. Rob Oudkerk, Up Yours :fu: :fu: :fu:

• Topic Starter Topic Starter
Meccanicc zei:
Die vent is gek. Niet 1 fatsoenlijk argument om ja te stemmen. Alleen maar verwijten naar NEE stemmers. Alsof het nationalisten zijn. Ik vind dit aantijgingen van de laagste soort. Slechte verliezers die rooie rakkers. Rob Oudkerk, Up Yours :fu: :fu: :fu:
Kinderachtige reactie na al je serieuze pogingen mensen over te halen nee te stemmen. Bovendien is een verklaring wat anders dan een verwijt.

Maar indien je je geroepen voelt: www.spitsnet.nl/oudkerk

Splendid zei:
Kinderachtige reactie na al je serieuze pogingen mensen over te halen nee te stemmen. Bovendien is een verklaring wat anders dan een verwijt.

Maar indien je je geroepen voelt: www.spitsnet.nl/oudkerk

Die verklaring die hij geeft is subjectief, dus wil dat niet zeggen dat het ook zo is. Ik heb mensen proberen over te halen met argumenten. Ik heb nooit JA stemmers afgebrand. Als iemand denk dat hij/zij JA moet stemmen, zal diegene daar een goede reden voor hebben en laat ik diegene in zijn/haar waarde. In dit verhaal zie ik geen 1 argument om JA te stemmen, alleen waarom je vooral geen NEE moet stemmen, en wat voor mensen het wel niet zijn die NEE stemmen. (Hetgeen ook sommige Haagse politici doen, wat ik zeer kwalijk vind) Beetje de omgekeerde wereld vind je niet?

Edit: Misschien zijn die smilies idd een beetje kinderachtig, wil ik best toegeven. Maar wie begon er nu, de politici en oudkerk toch? Maar dat zal je ook wel kinderachtig vinden. Vanavond zullen we zien wat er uit komt.

Laatst bewerkt:
inderdaad de meeste neen-stemmers zijn idd te dom/extremistisch/kortzichtig/onvoldoende_ingelicht/bevooroordeeld om "pap" te zeggen

Laatst bewerkt:
Meccanicc zei:
Die verklaring die hij geeft is subjectief, dus wil dat niet zeggen dat het ook zo is. Ik heb mensen proberen over te halen met argumenten. Ik heb nooit JA stemmers afgebrand. Als iemand denk dat hij/zij JA moet stemmen, zal diegene daar een goede reden voor hebben en laat ik diegene in zijn/haar waarde. In dit verhaal zie ik geen 1 argument om JA te stemmen, alleen waarom je vooral geen NEE moet stemmen, en wat voor mensen het wel niet zijn die NEE stemmen. (Hetgeen ook sommige Haagse politici doen, wat ik zeer kwalijk vind) Beetje de omgekeerde wereld vind je niet?

Edit: Misschien zijn die smilies idd een beetje kinderachtig, wil ik best toegeven. Maar wie begon er nu, de politici en oudkerk toch? Maar dat zal je ook wel kinderachtig vinden. Vanavond zullen we zien wat er uit komt.

als je nu nog niet doorhebt dat het is om onze economie te redden... leren jullie nou NIETS in nederland?!? krijgen jullie geen economie of zo? of hebben jullie de gewente om jullie op vooroordelen te baseren?

er zijn veel mensen die jullie met handen en voeten proberen uit te leggen dat het is om onze economie/levensstandaard te redden. maar jullie zijn zodanig verblind door oost-europa dat jullie vergeten dat de gw daar net een oplossing voor biedt. ik vind het gewoon erg jammer dat de neen-stemmers, ongewild, de toekomst verzieken voor de nederlanders die wel doorhebben hoe het zaakje ineen zit. erg jammer...

Laatst bewerkt:
Alle info omtrent dit onderwerp is tot nu toe vreselijk subjectief en eenzijdig geweest...de ene kant op of de andere...

Ik heb mijn knoopje doorgehakt en heb VOOR gestemd. We zien wel weer wat er van komt.

flippodud zei:
als je nu nog niet doorhebt dat het is om onze economie te redden... leren jullie nou NIETS in nederland?!? krijgen jullie geen economie of zo? of hebben jullie de gewente om jullie op vooroordelen te baseren?

Gaan we weer, alweer een persoonlijke aantijging omdat ik nee stem.

Naga zei:
Alle info omtrent dit onderwerp is tot nu toe vreselijk subjectief en eenzijdig geweest...de ene kant op of de andere...

Ik heb mijn knoopje doorgehakt en heb VOOR gestemd. We zien wel weer wat er van komt.

economische modellen zijn NIET subjectief, maar gebaseerd op wiskundige principes.

flippodud zei:
inderdaad de meeste neen-stemmers zijn idd te dom/extremistisch/kortzichtig/onvoldoende_ingelicht/bevooroordeeld om "pap" te zeggen

Flinke uitspraak, wie heeft het nu over vooroordelen?

maar laten we eens over de economische kant van de zaak praten ipv tegen elkaars schenen te schoppen (waarin ik ook jammergenoeg vervallen ben)

Kijk mensen, ik vind het ten eerste kortzichtig om nee te stemmen omdat de grondwet er sowieso TOCH zal komen. Maar omdat er in jullie eigen landje de laatste tijd a-politiek zijn om interne redenen (en daar hebben jullie reden toe) trekken jullie dit door naar EUROPA! PAF, waarom niet, heel Europa lekker er in meesleuren.
En daarbij, niet dat ik zoveel kennis heb over de grondwet maar ik weet wel de basisprincipes. Ik durf er dan ook 100 kilo whey op zetten dat 99,5% hier nog nooit een kijkje gaan nemen is op http://www.grondweteuropa.nl/

Neem aub eens de moeite. Uit peiling blijkt intussen dat de Vlaming heel wat minder kortzichtig is.

En ja, ik verval ook in schenen stampen maar met reden.

flippodud zei:
ik ben begonnen met geen enkel vooroordeel. doorheen mijn discussievoering met sommigen ben ik tot dit besluit gekomen.

Dus jij hebt besloten dat ik, omdat ik NEE stem te dom/extremistisch/kortzichtig/onvoldoende_ingelicht/bevooroordeeld om "pap" te zeggen, ben.
Ok bedankt dan weet ik in welk hoekje ik hoor.
Dit bedoel ik dus, omdat ik NEE stem, wordt ik veroordeeld tot ik weet niet wat. (onterecht want ik heb die grondwet helemaal gelezen)
Heb jij ooit gehoord dat er iemand veroordeeld werd, omdat ie JA stemt. Dat is nu het verschil.

Vince zei:
Kijk mensen, ik vind het ten eerste kortzichtig om nee te stemmen omdat de grondwet er sowieso TOCH zal komen. Maar omdat er in jullie eigen landje de laatste tijd a-politiek zijn om interne redenen (en daar hebben jullie reden toe) trekken jullie dit door naar EUROPA! PAF, waarom niet, heel Europa lekker er in meesleuren.
En daarbij, niet dat ik zoveel kennis heb over de grondwet maar ik weet wel de basisprincipes. Ik durf er dan ook 100 kilo whey op zetten dat 99,5% hier nog nooit een kijkje gaan nemen is op http://www.grondweteuropa.nl/

Neem aub eens de moeite. Uit peiling blijkt intussen dat de Vlaming heel wat minder kortzichtig is.

En ja, ik verval ook in schenen stampen maar met reden.

hoera, krijg dan nog steun van een a'penaar :p ;)

• Topic Starter Topic Starter
Meccanicc zei:

Het artikel gaat met name over de zwevende kiezer, die uiteindelijk besluit nee te stemmen.

Oudkerk beschrijft dat er in het dagelijkse leven veel vaker ja wordt gezegd/gestemd op zaken waarvan de afloop onbekend is. Door verschillende, los van elkaar staande, feiten zijn de meeste zwvers geneigd nee te stemmen.

En dat is ook mijn gedachte. Mensen stemmen nee zonder daar écht redenen voor te hebben. Dit in tegenstelling tot vele andere belangrijke(re) zaken waar de Nederlander ja tegen zegt.

Oudkerk verwoordt zijn visie op het onnatuurlijke van een nee stem.

flippodud zei:
leg dan es uit waarom je neen stemt.

Nog maar een keer dan.

1. Een grondwet is de basis van de rechtstaat, iedereen, ongeacht opleiding, moet de grondwet kunnen lezen en begrijpen. Deze Europese grondwet voldoet daar totaal niet aan, daarom is deze dus niet geschikt om als grondwet te dienen.

2. De meeste Nederlanders hebben de Euro nog steeds niet echt geaccepteerd, veel Nederlanders rekenen nog steeds om in de Oerhollandse Gulden. Volgens veel Nederlanders is het de schuld van de Euro dat alle kosten de pan uit zijn gerezen, wat niet altijd klopt natuurlijk. Het stabiliteitspact, wat dus is versoepeld , houdt in dat niet iedere lidstaat zich meer aan de 3% begrotingstekort hoeft te houden en allerlei "smoesjes"kan verzinnen als die 3% niet wordt gehaald en daar dan ook geen sancties tegemoet hoeven te zien. Wat dus alweer een nederlaag is voor Nederland die die 3% absoluut wilde aanhouden. Met andere woorden, de grondwet geeft veel macht aan de grote landen zoals Duitsland en Frankrijk.

3. Er wordt gesproken over meer democratie in deze grondwet, volgens de grondwet komt er een Europese minister-president, dit is echter GEEN gekozen president. Hiermee vervalt dus al de claim van meer democratie. Ook wordt uw stem aanzienlijk minder waard, als er nu gestemd wordt, bent u 1 van de 15 miljoen, na invoering bent u 1 van de 440miljoen. Dit aantal geldt trouwens alleen als er geen nieuwe lidstaten bijkomen. Minder democratie, daarentegen veel meer bureaucratie, de macht wordt verplaatst van Den Haag naar Brussel, dus een extra bestuurslaag, wat bureaucratie, vriendjespolitiek, nutteloze regelgeving en minder democratische controle, tot gevolg zal hebben.

4. Dan is er de kwestie Turkije, die waarschijnlijk over 10 jaar lid zal worden van de EU. Heeft niets met de grondwet te maken, maar indirect natuurlijk wel. Als Turkije bij de Eu komt houdt dat weer in dat Nederland weer minder vetostemmen zal krijgen, de enige die dezelfde stemmen overhoudt is Duitsland, waarover natuurlijk Frankrijk wel weer zal gaan mopperen en daar zoals ook is gebeurd met het stabiliteitspact weer een tegemoetkoming zal gaan krijgen. Tevens zal Turkije macht kunnen uitoefenen op het beleid van Nederland.

5. Dan is er natuurlijk ook nog het punt van immigratie en asielbeleid. De bewoners van de EU zullen zich overal kunnen gaan vestigen waar ze maar willen en natuurlijk willen de bewoners uit de armere EU landen graag naar een land waar ze het beter zullen krijgen. In de Grondwet komen nieuwe bevoegdheden te staan op het gebied van migratie van buiten Europa, dat houdt in ook naar Nederland, die de bevoegdheden overhevelen van Den Haag naar Brussel. Het ene land heeft geen bezwaar tegen de komst van immigranten , ook laagopgeleide, maar een land als Nederland wil dit dus niet, maar zal dat niet meer kunnen voorkomen, omdat de immigranten door mogen reizen naar Nederland, zonder dat Nederland er ook maar iets tegen kan en mag doen.

6. De Nederlandse invloed zal steeds kleiner worden. Met de komst van de Grondwet zullen talloze nationale bevoegdheden overgeheveld worden naar Brussel, grote landen krijgen steeds meer invloed in Nederland. We zullen steeds minder te vertellen hebben over ons eigen land na invoering van de grondwet.

7. In de Grondwet wordt vermeld dat alle inwoners van de EU na enkele jaren recht hebben op de plaatselijke sociale zekerheden. De rijke landen met een relatief hoog uitkeringsniveau, zoals Nederland zullen daardoor geraakt worden. De verzorgingsstaat die Nederland in al die jaren heeft opgebouwd, zal nog verder onder druk komen te staan. Wie mag straks de rekening betalen van ruim 45 jaar communistisch wanbeleid op gebied van infrastructuur, pensioenvoorzieningen, milieu en tal van andere terreinen. Europa wordt groter en groter er komen steeds meer arme landen bij, die steeds meer geld zullen gaan kosten, is dat wat wij willen, want de rijke landen zullen dat op moeten hoesten.

8. Nederland is het land dat al jaren meer aan Brussel betaalt dan het terugkrijgt, momenteel betaalt iedere Nederlander 400 euro per jaar aan de Eu, dat zal in 2007 ongeveer opgelopen zijn tot 800 euro, het is nog niet bekend of daar ook al de 50 miljard , voor het Europees leger dat de EU wil gaan opbouwen bijzit. Dit Europees leger zal indien gewenst ook buiten de grenzen van Europa mogen optreden. Wat Amerika in Irak doet, kan de EU dankzij de grondwet straks ook.

9. Een grondwet is er om burgers te beschermen tegen machtsmisbruik door de overheid. De EU-grondwet doet dit dus niet, deze grondwet vergroot de mogelijkheden juist, de politici kunnen met deze grondwet autoritair optreden tegen burgers, in naam van het "algemeen belang".

10. Waar volken verplicht worden om samen te leven zullen er altijd groepen opstaan die hun autonomie willen herwinnen, desnoods met geweld. Daar waar Europa heel misschien een vuist kan maken tegen het Islamitisch terrorisme, zullen er intern groepen vrijheidsstrijders opstaan. Denk aan de nu al decennia durende ellende in Noord Ierland, de "IRA"of in Baskenland, de "ETA".

Meccanicc zei:
Dus jij hebt besloten dat ik, omdat ik NEE stem te dom/extremistisch/kortzichtig/onvoldoende_ingelicht/bevooroordeeld om "pap" te zeggen, ben.
Ok bedankt dan weet ik in welk hoekje ik hoor.
Dit bedoel ik dus, omdat ik NEE stem, wordt ik veroordeeld tot ik weet niet wat. (onterecht want ik heb die grondwet helemaal gelezen)
Heb jij ooit gehoord dat er iemand veroordeeld werd, omdat ie JA stemt. Dat is nu het verschil.

geef nu es je echte argumenten waarom de gw slecht is (is geen provocatie, ik wil ze écht horen)

Ik begrijp wel waarom deze grondwet wordt uitgesteld...niets duurt zo lang dan zulke (historische) veranderingen op een continent. Mensen hebben daar tijd voor nodig. De één al wat langer dan de ander maar ik ben er graag snel bij :p

Terug
Naar boven