MuscleMeat

Goed artikel over Referendum: in 5 minuutjes gelezen.

Meccanicc zei:
Nog maar een keer dan.

1. Een grondwet is de basis van de rechtstaat, iedereen, ongeacht opleiding, moet de grondwet kunnen lezen en begrijpen. Deze Europese grondwet voldoet daar totaal niet aan, daarom is deze dus niet geschikt om als grondwet te dienen.

2. De meeste Nederlanders hebben de Euro nog steeds niet echt geaccepteerd, veel Nederlanders rekenen nog steeds om in de Oerhollandse Gulden. Volgens veel Nederlanders is het de schuld van de Euro dat alle kosten de pan uit zijn gerezen, wat niet altijd klopt natuurlijk. Het stabiliteitspact, wat dus is versoepeld , houdt in dat niet iedere lidstaat zich meer aan de 3% begrotingstekort hoeft te houden en allerlei "smoesjes"kan verzinnen als die 3% niet wordt gehaald en daar dan ook geen sancties tegemoet hoeven te zien. Wat dus alweer een nederlaag is voor Nederland die die 3% absoluut wilde aanhouden. Met andere woorden, de grondwet geeft veel macht aan de grote landen zoals Duitsland en Frankrijk.

3. Er wordt gesproken over meer democratie in deze grondwet, volgens de grondwet komt er een Europese minister-president, dit is echter GEEN gekozen president. Hiermee vervalt dus al de claim van meer democratie. Ook wordt uw stem aanzienlijk minder waard, als er nu gestemd wordt, bent u 1 van de 15 miljoen, na invoering bent u 1 van de 440miljoen. Dit aantal geldt trouwens alleen als er geen nieuwe lidstaten bijkomen. Minder democratie, daarentegen veel meer bureaucratie, de macht wordt verplaatst van Den Haag naar Brussel, dus een extra bestuurslaag, wat bureaucratie, vriendjespolitiek, nutteloze regelgeving en minder democratische controle, tot gevolg zal hebben.

4. Dan is er de kwestie Turkije, die waarschijnlijk over 10 jaar lid zal worden van de EU. Heeft niets met de grondwet te maken, maar indirect natuurlijk wel. Als Turkije bij de Eu komt houdt dat weer in dat Nederland weer minder vetostemmen zal krijgen, de enige die dezelfde stemmen overhoudt is Duitsland, waarover natuurlijk Frankrijk wel weer zal gaan mopperen en daar zoals ook is gebeurd met het stabiliteitspact weer een tegemoetkoming zal gaan krijgen. Tevens zal Turkije macht kunnen uitoefenen op het beleid van Nederland.

5. Dan is er natuurlijk ook nog het punt van immigratie en asielbeleid. De bewoners van de EU zullen zich overal kunnen gaan vestigen waar ze maar willen en natuurlijk willen de bewoners uit de armere EU landen graag naar een land waar ze het beter zullen krijgen. In de Grondwet komen nieuwe bevoegdheden te staan op het gebied van migratie van buiten Europa, dat houdt in ook naar Nederland, die de bevoegdheden overhevelen van Den Haag naar Brussel. Het ene land heeft geen bezwaar tegen de komst van immigranten , ook laagopgeleide, maar een land als Nederland wil dit dus niet, maar zal dat niet meer kunnen voorkomen, omdat de immigranten door mogen reizen naar Nederland, zonder dat Nederland er ook maar iets tegen kan en mag doen.

6. De Nederlandse invloed zal steeds kleiner worden. Met de komst van de Grondwet zullen talloze nationale bevoegdheden overgeheveld worden naar Brussel, grote landen krijgen steeds meer invloed in Nederland. We zullen steeds minder te vertellen hebben over ons eigen land na invoering van de grondwet.

7. In de Grondwet wordt vermeld dat alle inwoners van de EU na enkele jaren recht hebben op de plaatselijke sociale zekerheden. De rijke landen met een relatief hoog uitkeringsniveau, zoals Nederland zullen daardoor geraakt worden. De verzorgingsstaat die Nederland in al die jaren heeft opgebouwd, zal nog verder onder druk komen te staan. Wie mag straks de rekening betalen van ruim 45 jaar communistisch wanbeleid op gebied van infrastructuur, pensioenvoorzieningen, milieu en tal van andere terreinen. Europa wordt groter en groter er komen steeds meer arme landen bij, die steeds meer geld zullen gaan kosten, is dat wat wij willen, want de rijke landen zullen dat op moeten hoesten.

8. Nederland is het land dat al jaren meer aan Brussel betaalt dan het terugkrijgt, momenteel betaalt iedere Nederlander 400 euro per jaar aan de Eu, dat zal in 2007 ongeveer opgelopen zijn tot 800 euro, het is nog niet bekend of daar ook al de 50 miljard , voor het Europees leger dat de EU wil gaan opbouwen bijzit. Dit Europees leger zal indien gewenst ook buiten de grenzen van Europa mogen optreden. Wat Amerika in Irak doet, kan de EU dankzij de grondwet straks ook.

9. Een grondwet is er om burgers te beschermen tegen machtsmisbruik door de overheid. De EU-grondwet doet dit dus niet, deze grondwet vergroot de mogelijkheden juist, de politici kunnen met deze grondwet autoritair optreden tegen burgers, in naam van het "algemeen belang".

10. Waar volken verplicht worden om samen te leven zullen er altijd groepen opstaan die hun autonomie willen herwinnen, desnoods met geweld. Daar waar Europa heel misschien een vuist kan maken tegen het Islamitisch terrorisme, zullen er intern groepen vrijheidsstrijders opstaan. Denk aan de nu al decennia durende ellende in Noord Ierland, de "IRA"of in Baskenland, de "ETA".

1. heb je al je nederlandse gw gelezen? ik dacht het niet. ALLE grondwetten zijn onleesbaar voor de moderne mens.

2. de euro heeft weinig te maken met die gronwet. dus ik ga daar niet op in. dat zijn economische beslissingen die ik noch jij kunnen begrijpen, maar waar ze een goede reden voor hebben. en duitsland en frkrk hebben idd veel macht, ze zijn met het meest ook. das volkomen normaal, je kan niet verwachten dat nederland even veel macht heeft als duitsland... een stad als amsterdam met veel inwonders zal ook zwaarder doorwegen op verkiezingen dan een landelijke gemeente...

3. als je je redenering doortrekt van hoe minder mensen, hoe democratischer kom je uit op een dictatuur. want dan is er maar 1 persoon die iets beslist.
vriendjespolitiek zal niet meer of minder gebeuren in europa als in nederland.
het is een test-president, die heeft quasi geen macht. en hij is verkozen door jouw verkozenen, als je hen niet betrouwt...
(nog steeds geen argument gehoord dat op feiten gebaseerd is)

4. turkijke heeft nix te maken met de gw. het is pure speculatie dat turkijke zal toetreden. nix ligt echt vast. wederom geen argument.

5.wééral speculeer je dat er een volksstroom op gang zal komen, er zijn talloze studies verricht die dit tegenspreken...

6.dit heb je al eerder gezegd. maar de zin landelijk als het kan, europees als het moet zegt alles. en ja er zullen bevoegdheden europees worden, anders heeft europa geen slagkracht genoeg om op te treden tegen onze verslechterende economie.

7.het uitbreiden van europa heeft niets te maken met de gw. de sociale zekerheid staat vooral onder druk door onze slechte economiën, gevolg van de bijna_verloren_concurrentiestrijd met azië/amerika. en hoe groter een economie, des te beter voor iedereen. de gw legt voorwaarden op aan oost-europa om te zorgen dat ze geen bedreiging vormen voor ons, en tegelijkertijd hun economie verscherpen waardoor we een grotere europese economie krijgen, zelfs groter dan de amerikaanse... nogmaals, dit zijn grondslagen van de macro-economie die je blijkbaar niet wil begrijpen.

8.rijke landen betalen meer dan arme landen. dat is normaal in een sociale democratie. net zoals rijke nederlanders zorg dragen voor de arme nederlanders. als je solidariteit uit de beschaving wil schrappen... daarbij is die meerstroom vanuit de rijke landen tijdelijk. en een eu-leger is net goed, dan zal amerika minder arrogant doen.

9. dit is volledig onwaar. je bewijst dat je zelfs geen samenvatting vande gw hebt gelezen. ik vraag me af waarom ik dan nog tracht een discussie te voeren... ???

10. onzin in zijn puurste vorm. er wordt niemand veroverd of gekoloniseerd... en ik kan het ook andersom draaien:

geen eu-gw=> economie zakt langzaamaan ineen => werkloosheid => armoede => extremisme => oorlog

extrapoleren kan iedereen, ik dus ook

@exarchos: ipv mij uit te schelden kun je mss eens deelnemen aan het debat. je geeft de neen-stemmers een slechte naam... en als ik met goed herinner heb ik iemand op mijn chatlijst staan die je kent, en die beweert dat je aan de AS gezeten hebt. niet dat ik dat afkeur, maar ik moet geen nietszeggende kritiek van mensen die gebruiken.

(naar aanleiding van volgende privé-bericht: "jeetje wat heb jij een lelijke avatar, ik hoop niet voor je dat je dat zelf bent")

het is al niet de eerste keer dat je me van die scheld-berichtjes zit te sturen...

Laatst bewerkt:
flippodud zei:
economische modellen zijn NIET subjectief, maar gebaseerd op wiskundige principes.

idd en niet op gevoel, want stemmen doe je op gevoel, of het goed voelt of niet. snappie.

En wij hebben geleerd van alle andere fouten die in het verleden zin gemaakt o.a. de Euro, die was toch ook zo goed voor onze economie.

Ik heb tientallen modellen voorbij zien komen waarin stond dat de euro zoveel beter zou zijn als de toenmalige valuta.

In Brussel willen ze gewoon te veel en te snel.

Die apen wil maar 1 ding en dat is macht en geld. Denk jij nu echt serieus dat die gasten iets goeds voor hebben met het gewone volk. Zoals de politica dat zo goed kunnen zeggen, dat GEWONE volk.

Ik stem NEE om het feit dat er teveel en te snel dingen door je strot worden geduwd en daar houd ik niet van.

flippodud zei:
inderdaad de meeste neen-stemmers zijn idd te dom/extremistisch/kortzichtig/onvoldoende_ingelicht/bevooroordeeld om "pap" te zeggen

Heel zwak om dit te zeggen! Voel jij je gefrustreerd omdat het een duidelijk NEE gaat worden?? Ik heb van jou nog geen goeie argumenten gehoord om wel ja te stemmen. Hier mijn belangrijkste 3 argumenten om NEE te stemmen:

1. De oplegging van een economisch model aan alle lidstaten => mijn grootste bezwaar hiertegen is de privatisering van de zorg en onderwijs.

2. Nederland verliest de veto recht => wordt omgezet naar een veto als er pas 9 landen meedoen aan die veto. En omdat Nederland een van de kleinere landen van de EU is hebben we eigenlijk niet zoveel te zeggen en met die grondwet kunnen we wetten en regels opgelegd krijgen die we niet willen en waar Nederland slechter van wordt.

3. Omdat Jan Marijnissen ook NEE zegt :D :D :D

Meccanicc zei:
1. Een grondwet is de basis van de rechtstaat, iedereen, ongeacht opleiding, moet de grondwet kunnen lezen en begrijpen. Deze Europese grondwet voldoet daar totaal niet aan, daarom is deze dus niet geschikt om als grondwet te dienen.

Whahahaha, deze is nog het meest lachwekkend! :roflol:

Man, ik ken mensen die kunnen suske en wiske niet eens begrijpen. Wat is dit nou voor onzin?

Oh, wacht... deze is nog net iets lachwekkender!

ERNESTO M. zei:

flippodud zei:
inderdaad de meeste neen-stemmers zijn idd te dom/extremistisch/kortzichtig/onvoldoende_ingelicht/bevooroordeeld om "pap" te zeggen

Heb jij nu nog niet door dat het niets met economie te maken heeft maar puur om het feit wie mag de baas spelen in Europa.

Rob G zei:
Whahahaha, deze is nog het meest lachwekkend! :roflol:

Man, ik ken mensen die kunnen suske en wiske niet eens begrijpen. Wat is dit nou voor onzin?

Oh, wacht... deze is nog net iets lachwekkender!

Hahaha jij bent echt lachwekkend als je denkt dat ie 3de van mij serieus bedoeld is. Pfff denk toch es na man.... :rolleyes:

het gaat idd erg snel, daarin moet ik je gelijk geven.
maar een dure euro is enkel slecht als je exporteert naar niet-euro landen, en dat is de minderheid.

de lonen stijgen weinig => wordt goedgemaakt door sterke euro (geringe inflatie)

last but not least, de dure euro is vooral door de erg zwakke dollar. en een zwakke munt is nog veel minder goed voor de economie, want dat betekent een zeer lage koopkracht. en koopkracht is nog steeds de motor van de economie.

door de euro hangen onze economiën meer samen, hoe diverser/groter een economie hoe veerkrachtiger (kijk maar naar de amerikaanse)

eens de dollar weer wat hoger komt te staan zal het enige nadeel van de dure euro wegvallen.

desalniettemin moeten we idd sceptisch tegenover de euro staan, de euro heeft idd nadelen. maar de voordelen, vooral op lange termijn overstijgen de nadelen.

ERNESTO M. zei:
Heel zwak om dit te zeggen! Voel jij je gefrustreerd omdat het een duidelijk NEE gaat worden?? Ik heb van jou nog geen goeie argumenten gehoord om wel ja te stemmen. Hier mijn belangrijkste 3 argumenten om NEE te stemmen:

1. De oplegging van een economisch model aan alle lidstaten => mijn grootste bezwaar hiertegen is de privatisering van de zorg en onderwijs.

2. Nederland verliest de veto recht => wordt omgezet naar een veto als er pas 9 landen meedoen aan die veto. En omdat Nederland een van de kleinere landen van de EU is hebben we eigenlijk niet zoveel te zeggen en met die grondwet kunnen we wetten en regels opgelegd krijgen die we niet willen en waar Nederland slechter van wordt.

je moet maar eens in de andere eu-topics kijken om mijn argumenten te lezen, ik stop met die ellenlange posts. ze zien ze wel, maar ze lezen ze niet.

als ik veel scheldberichtjes naar me toegestuurd krijg, begin ik idd een vreemd gedacht te hebben van sommigen. is maar normaal dat ik dat dan ook zeg.

• Topic Starter Topic Starter
flippodud zei:
je moet maar eens in de andere eu-topics kijken om mijn argumenten te lezen, ik stop met die ellenlange posts. ze zien ze wel, maar ze lezen ze niet.
Dat is de pest van een board. Helaas.

qoute flippodud:

door de euro hangen onze economiën meer samen, hoe diverser/groter een economie hoe veerkrachtiger (kijk maar naar de amerikaanse)

ja idd en daar sla je de spijker op zijn kop, Amerika is 1 land en Europa is 1 continent met allerlei verschillende landen erin.

Wanneer geven ze dat waanbeeld nu eens op van een verenigd Europa, Europa valt niet te verenigen al 500 jaar niet en dat zal nog wel even duren voordat nu wel gebeurd.

Niemand probeert een Euopa naar Amerikaans model te scheppen. Europa moet nauwer samenwerken om de grote problemen samen aan te pakken, maar het idee dat hierdoor elke autonomiteit van de deelstaten verdwijnt slaat nergens op.

En wat het argument van het vetorecht betreft, hoe kan je nu in godsnaam belangrijke hervormingen of beslissingen doorvoeren als er steeds wel een enkel land met één tegenstem de boel kan blokkeren ? En als een grote meerderheid van landen achter een bepaalde maatregel staat kan die toch niet zo slecht zijn ? Je moet soms wat water bij de wijn kunnen doen. Als we allemaal lekker op ons eigen verder doen kunnen we bvb helemaal geen tegenpool meer vormen tegen de unilaterale wijze waarop Amerika in de wereld zijn willetje doorvoert.

Het valt me trouwens op dat de meeste ja-stemmen hier uit ons belgenlandje komen. Misschien omdat er door al die referenda ook bij ons een maatschappelijk debat op gang is gekomen en dat niet vervuild wordt door nationale politiek en onvrede met de zittende macht ?

Raistlin zei:
Niemand probeert een Euopa naar Amerikaans model te scheppen. Europa moet nauwer samenwerken om de grote problemen samen aan te pakken, maar het idee dat hierdoor elke autonomiteit van de deelstaten verdwijnt slaat nergens op.

En wat het argument van het vetorecht betreft, hoe kan je nu in godsnaam belangrijke hervormingen of beslissingen doorvoeren als er steeds wel een enkel land met één tegenstem de boel kan blokkeren ? En als een grote meerderheid van landen achter een bepaalde maatregel staat kan die toch niet zo slecht zijn ? Je moet soms wat water bij de wijn kunnen doen. Als we allemaal lekker op ons eigen verder doen kunnen we bvb helemaal geen tegenpool meer vormen tegen de unilaterale wijze waarop Amerika in de wereld zijn willetje doorvoert.

Het valt me trouwens op dat de meeste ja-stemmen hier uit ons belgenlandje komen. Misschien omdat er door al die referenda ook bij ons een maatschappelijk debat op gang is gekomen en dat niet vervuild wordt door nationale politiek en onvrede met de zittende macht ?

Precies.

Vince zei:

dat werd toch ook al gezegd, mensen stemmen niet uit rationale overwegingen maar op hun gevoel.

En omdat er op dit moment zoveel onvrede is m.b.t. het huidige beleid van de regering, stemmen de meeste mensen tegen , zo lijkt het tenminste.

bur zei:
qoute flippodud:

ja idd en daar sla je de spijker op zijn kop, Amerika is 1 land en Europa is 1 continent met allerlei verschillende landen erin.

Wanneer geven ze dat waanbeeld nu eens op van een verenigd Europa, Europa valt niet te verenigen al 500 jaar niet en dat zal nog wel even duren voordat nu wel gebeurd.

we moeten, voorlopig nog, economisch gezien 1 land worden, en daar eindigt mijn vergelijk ing, en dus ook jouw tegenargument. een feitelijke eenmaking komt er aan, maar nog niet onmiddellijk.

een verenigd europa is geen waanbeeld. in 50 jaar werd er reeds erg veel bereikt. en het helpt, alleen al omdat we al 60 jaar geen oorlog meer kennen, en dat is niet veel voorgevallen voordien.

europeanen hebben erg veel met elkaar gemeen + we leven op het continent met de beste ligging + we hebben enorm veel havens. kortom alle troeven om economisch erg sterk te staan, dit wordt nu gewoon tegen gehouden door bindingsangst.

die landsgrenzen zijn zo nep als wat. als je het taalverschil wegdenkt zou ik niet weten of ik tegen een duits/fransman/nederlander/belg/pool/... praat. en onze culturen kunnen we lekker behouden, net zoals dat de texanen ook nog altijd hun halfbakken mentaliteit behouden in een verenigd amerika.

trouwens, de amerikaanse staten hebben zich ook verenigd, en ze zijn lekker wereldleider nu. wij kunnen dat ook.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven