AndroidHealthClinic

Graag advies en meningen op mijn plan

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
24 mei 2018
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
69kg
Vetpercentage
16%
Hallo allemaal!

Ik ben Rick (21 jaar oud) en ik wil graag jullie advies en een mening op de ideeën die ik heb.
Van mezelf ben ik altijd al vrij slank geweest (geen tot weinig spieren, smal gebouwd en vrij lang). Nu is me dit het afgelopen jaar gaan storen en heb ik daarom nagedacht over hoe ik hiermee het beste aan de slag zou kunnen gaan. Ik heb ervoor gekozen om aan de krachttraining te gaan en heb hierop ook mijn voedingspatroon aangepast (meer calorieën en eiwitten binnen krijgen). Daarnaast ben ik ook 3x per week full body workouts gaan doen met de meest gangbare compound oefeningen. Echter heeft dit soms resultaat gehad en is het weer verdwenen, maar veel spiergroei heeft het nooit geleverd.

Nu wil ik graag echt hier flink mee aan de slag gaan en ik hoorde van een vriend dat zwemmen een goede optie is, wat veel resultaat op een korte termijn kan leveren. Ik ben hier wel geïnteresseerd naar en heb al het een en ander hierover gelezen en nagevraagd, maar ik ben ook benieuwd naar de mening die jullie hierover hebben en eventuele do's en don'ts aangaande zwemmen. Mochten jullie denken van 'nou jongen, hier moet je helemaal niet aan beginnen', hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen. Tot nu toe klungel ik maar wat aan, maar een meer gestructureerde oplossing is wat handiger :)

Groetjes,
Rick
 
In ieder geval meer eten. Dat is het enige dat helpt.
 
040B Dat eten zorgt er op dit moment voor dat ik meer in vet aankom dan in spieren :P

Daarom dacht ik dat zwemmen misschien beter is, dan verbrandt je vet en bouw je spieren op tegelijk toch?
 
Als je gezond eet, voldoende eiwitten binnen krijgt en 300 tot 500kcal boven onderhoud eet moet je met jouw stats niet voornamelijk vet aankomen, is dat wel het geval dan is je manier van trainen ruk.
 
Als je geen spieren wint op 3 x de week FB dan zal zwemmen je nog minder opleveren.
 
Hoi Rick.

Als je flink traint op een goed fullbody schema en je voeding is goed ga je resultaat boeken.

Is je calorie inname te laag --> Dan zul je wellicht wel iets aan vet verliezen, maar zal spiermassa toename minimaal zijn.
Is je calorie inname te hoog --> Dan zul je in spieren toenemen maar ook in vet. En door het vet komen je spieren minder mooi uit en lijk je minder gespierd.
Belangrijk is dan ook dat je uit gaat vinden wat de juiste hoeveelheid voor jou is EN dat je hier consequent mee bent.

Je schrijft dat je resultaat hebt gehad met drie maal per week fullbody trainen, maar dat dit weer weg is gegaan. Je hebt dus een tijd lang je training en voeding goed op orde gehad maar om de een of andere reden was dit later niet meer het geval. Was je toen misschien niet consequent goed bezig met je voeding?

Als je over een periode van trainen meer gewicht aankan of meer herhalingen met hetzelfde gewicht kan op de oefeningen, dan is dit een teken dat je zowel neuraal gezien een betere aansturing van spieren hebt, maar ook een toename in spiermassa. Dit is dan ook een goede meetgraad of je vooruit gaat.

Ik heb de indruk dat je niet zo goed weet hoe je vooruitgang moet meten EN dat je nog niet langdurig (half jaartje ofzo) consequent was met goede voeding en training.

Zwemmen kan in verschillende vormen en afstanden. Zo zijn korte afstanden vlinderslag of borstcrawl op tijd heel intensief en vergen een redelijke krachtinspanning. Door regelmatig te trainen en een groot deel van je training hierop te richten kun je wel degelijk wat spiermassa opbouwen. (maar niet zo snel en zoveel als met gerichte krachttraining). Of je wel of geen vet verliest heeft ook met zwemmen met je voeding te maken. Eet je meer dan je verbruikt zul je ook met zwemmen vetter worden..
 
A User B Bedankt voor je reactie! Denk je dat het verstandig is om krachttraining en zwemmen te combineren of juist niet?

Verder heb ik niets aangepast in mijn voeding en schema terwijl ik toch in vet aankwam. Ik denk dat dit geleidelijk aan is gekomen, maar waar de spieren zijn gebleven geen idee. Ik heb goed nagedacht over mogelijke oorzaken, maar heb deze niet kunnen herleiden.
 
Klinkt alsof je gewoon in een calorie surplus zat en dan kom je vaak iets in vet aan. Je spieren worden dan door het vet minder goed zichtbaar maar dit betekent niet dat je spiermassa verloren bent.

Als je spiermassa verliest gaat vrijwel altijd je kracht omlaag. Of je kan net enkele herhalingen met hetzelfde gewicht minder dan normaal. Als je steeds merkt dat je achteruit gaat op dit gebied ben je waarschijnlijk spiermassa aan het verliezen. Zo niet dan zal dit waarschijnlijk ook niet het geval zijn en is mijn eerdere verklaring plausibeler.

Zwemmen en krachttraining zijn prima te combineren.
 
A User B Oke, helder bedankt. Hoe denk je dat ik het beste de verdeling kan maken tussen zwemmen en krachttraining, zodat het én effectief is én mijn spieren voldoende rust krijgen?
 
Back
Naar boven