XXL Nutrition

Graag feedback over squat (met video)

mauzeh

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
68kg
Hey allemaal! Na lang rondgekeken te hebben hierbij mijn eerste post :) Ik ben al een paar maanden met Rippetoe bezig, drie keer per week en de gewichten rustig opbouwen. Nu heb ik alleen het idee dat mijn squat nog niet goed uitgevoerd wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=YKiFIHhYlb4

In deze video squat ik 77.5 kg, en zeker bij de laatste twee reps gaan mijn heupen wel omhoog maar mijn bovenlijf "blijft hangen" zeg maar. Wat raden jullie aan? Volgens mij kan er nog wel flink wat gewerkt worden aan de techniek, en daarom wil ik de volgende keer even wat minder gewicht pakken (zeg even 60kg bijvoorbeeld) en specifiek op techniek focusen om dan weer langzaam de gewichten terug op te bouwen. Wat vinden jullie? Of ben ik te voorzichtig??? :P En ja de muziek is niet bepaald fantastisch LOL

Laatst bewerkt:
Je techniek kan wel beter, maar heel slecht is het zeker niet. De positie van je hoofd kan veel veranderen. Je kijkt nu behoorlijk naar beneden, wat er voor zorgt dat je rug ook mee omlaag gaat. Als je naar voren kijkt zal je merken dat je borst meer naar voren gaat en dat je rug dan ook makkelijker hol en rechtop blijft. Verder moet je onthouden dat de squat uit de heupen komt, en je de oefening eigenlijk af moet maken door je heupen naar voren te brengen. Ik kan niet goed zien hoe wijd je staat, maar ik heb het idee dat je je voeten nog wat verder uit elkaar kan zetten. Ook kan je bar misschien nog wat lager leggen. Dit is wat mij betreft de perfecte squat:

ekhov6.jpg

Ik denk dat dit filmpje je goed kan helpen met je probleem:

http://www.youtube.com/watch?v=wY4gwVlO_k0

Zeker niet de slechtste squats die ik heb gezien, maar meer naar boven kijken helpt zeker om de bovenrug goed op spanning te houden. Het lijkt er ook op dat je nog nog veel meer kracht kunt gebruiken als je je meer focust op het gebruiken van de bilspieren/heupen door deze naar voren te duwen.

En, hardloopschoenen zijn echt niet goed om op te squatten, je kunt veel beter een schoen met een platte zool gebruiken of op blote voeten squatten, dat staat een stuk stabieler.

• Topic Starter Topic Starter
Hey guys, super bedankt voor jullie reacties! Ik ga de volgende keer (morgen) op de volgende dingen letten:

1) Rechtuit kijken
2) De heupen naar voren bewegen
3) Iets verder uit elkaar staan (denk ook dat dit nog niet ver genoeg is idd)
4) Ik doe even andere schoenen aan (platte)

Ik kijk dan wel even hoe het voelt en gaat. Misschien maak ik een filmpje, ligt een beetje aan hoe druk het is.

Grtz! Mauzeh

TS , je doet het goed hoor.
Probeer kont meer naar achteren zodat je knie gelijk komt met je teen.

Wat rock zegt naar voren kijken.

Niks aan de hand son je bent build to squat. Goede arch, niet breder gaan staan dit is goed.

Schaf je een paar gewichthefschoenen aan als je het geld hebt dan is je vorm helemaal perfect en stabiel.

Op naar de triple plate fullsquat

• Topic Starter Topic Starter
Hey mensen, ok mooi om te horen dat het iig een goed begin is! :p Ga denk ik ook wat advies vragen in het voedingforum over mijn schema, keep you posted!!! Er moet gegroeid worden!!! :P

Moet de positie van zijn handen niet beter?

Handen in 1 lijn met onderarmen, iets verder uit elkaar op de stang en duim langs de bovenkant..

Met dit gewicht vergeef ik hem dat foutje :D Ik plaats zelf m'n handen ook het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar, dan kan ik m'n schouderbladen beter samen knijpen en sta ik stabieler. Dan is het wel vanzelf lastiger om je handen op dezelfde lijn met de onderarmen te krijgen. Duimen langs de bovenkant vind ik zeker geen must, zat powerlifters van wereldklasse squatten met de duimen om de stang heen.

Platte schoenen is inderdaad ook nog een goed idee. Ik train zelf op All Stars.

Squatten met sportschoenen is inderdaad een no-no.
Sportschoenen/loopschoenen als deze hebben van die gelpads die voor onstabiliteit kunnen zorgen.

Onderrug is goed. Je zou nog dieper kunnen gaan, afhangende van wat je kan en wil.

je techniek kan wel beter, maar heel slecht is het zeker niet. De positie van je hoofd kan veel veranderen. Je kijkt nu behoorlijk naar beneden, wat er voor zorgt dat je rug ook mee omlaag gaat. Als je naar voren kijkt zal je merken dat je borst meer naar voren gaat en dat je rug dan ook makkelijker hol en rechtop blijft. Verder moet je onthouden dat de squat uit de heupen komt, en je de oefening eigenlijk af moet maken door je heupen naar voren te brengen. Ik kan niet goed zien hoe wijd je staat, maar ik heb het idee dat je je voeten nog wat verder uit elkaar kan zetten. Ook kan je bar misschien nog wat lager leggen. Dit is wat mij betreft de perfecte squat:

Ik denk dat dit filmpje je goed kan helpen met je probleem:

http://www.youtube.com/watch?v=wy4gwvlo_k0

+1

Andere schoenen en ik zie dat je al begint met squatten voordat je goed stil staat. je buigt al door je knieen terwijl je, je voet nog verzet. Eerst goed gaan staan, vooruit kijken, inademen etc. dan pas squatten.
Misschien ook wat breder staan zodat je makkelijker parallel kunt komen.
En druk je ellebogen onder de stang zodat je goed vast staat.

schoenen uitdoen, gewoon op je sokken. Doe ik ook en ervaar ik als het beste.
Verder vind ik hem er netjes uitzien hoor.

Btw die 2 sukkels op de achtergrond zijn typisch van die knulletjes waar het nooit wat mee wordt. Beetje futloos rondlopen en kijken haha

Ziet er goed uit hoor niks mis met je techniek :)

---------- Toegevoegd om 10:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:15 ----------

schoenen uitdoen, gewoon op je sokken. Doe ik ook en ervaar ik als het beste.
Verder vind ik hem er netjes uitzien hoor.

Btw die 2 sukkels op de achtergrond zijn typisch van die knulletjes waar het nooit wat mee wordt. Beetje futloos rondlopen en kijken haha

Hahah ja die zag ik ook al :D

Ik vind wel dat ie zn knien op slot zet.... nooit doen! Altijd een beetje gebogen blijven.

Andere schoenen en niet naar beneden kijken maar focussen op een punt net iets boven de middenlijn en dan is het prima.

Ik deed in het begin ook wel eens helemaal strekken tot knien op slot zaten.. Maar dan breng je de druk naar het kniegewricht en op een gegeven moment ging dat fout bij mij ;)

Sindsdien altijd beetje gebogen houden om spanning in mijn spieren te houden, voel je veel meer spieren werken en nooit meer last van mijn kniën gehad :)

Als je je knieën op slot zet loop je het risico op overstrekking van de knie, wat natuurlijk niet lekker is met een gewicht op je rug. Je mag je benen wel strekken zoals je doet als je gewoon staat, maar niet bewust strekken tot het uiterste.

Terug
Naar boven