XXL Nutrition

Hak verhogen met squatten

Hij vraagt gewoon of dat waar is of niet. En ik geef antwoord. Kan ie zelf beslissen wat hij met die info doet.

Volgens mij zijn het trouwens voornamelijk gewichtheffers (en geen powerlifters) die daar speciale schoenen voor dragen.

Ze hebben volgens mij allebei speciale schoenen alleen verschillende soorten.

Wat is dat hier toch altijd met een bepaalde spiergroep meer aan te spreken tijdens een oefening. Een compound moet gewoon zoveel mogelijk spieren aanspreken. Je Squat toch niet om alleen je Quads te laten groeien? Als je die wilt isoleren moet je maar Leg Extensions gaan doen. Kijken wat voor gigantische benen je daarvan krijgt. :rolleyes:
Is imo net dezelfde discussie als mensen die bij BP hun borst willen aanspreken. Ga dan DB Presses doen of Flyes. Daarvoor is een BP niet bedoelt.

Een benchpress die niet voor de borst is bedoeld... En ik dacht dat ik alles had gezien!

hoever zou je wel moeten gaan voor optimale quad training dan?

Lastig, net boven parallel ofzo.

Ik merk duidelijk verschil of ik partial squats of fullsquats maak.
Met fullsquats betrek ik veel meer gluteus en hams, daar komt bij dat je met fullsquats minder load kunt pakken = minder belasting voor je quads.

Met partial squats
1. betrek je minder gluteus bij de beweging
2. kan je meer gewicht pakken = grotere belasting voor je quads.

Een verhoging kan wel meer nadruk op de quads leggen maar ik vind het tricky met oogpunt op verhoogd risico op knie(pees)klachten.

en dat is het correcte antwoord.

of smaller staan zodat je je adductoren minder bij de oefening betrekt.

ik ben niet zo'n voorstander van hakverhogingen, daar je de natuurlijke anatomie gaat verstoren hetgeen weer verhoogde kans op blessures geeft (krachtsinwerking op knie en kniepees).

Als je full squat heb je toch even veel quad activiteit in een bepaalde fase van de ROM?

Als je full squat heb je toch even veel quad activiteit in een bepaalde fase van de ROM?

Maar het gewicht op de bar is bij een fullsquat doorgaans minder wat resulteert in een lagere belasting op je quads.

Onderste gedeelte van de fullsquat is imo grotendeels gluteus en vrij nutteloos voor quads ontwikkeling.
Ik zou zeggen; zak wat minder diep en gooi wat meer gewicht op die stang.
Je gluteus belast je zo minder maar je quads des te meer.

Als je je quads beter wilt trainen moet je niet ass2grass gaan.
Idd, diepere deel belast niet de quads meer.

Of een verhoging onder de hak de quads beter stimuleerd weet ik niet, het zou wel kunnen.
Vele mensen doen dit echter omdat ze niet flexibel genoeg zijn om diep te squatten zonder met hun hakken van de grond te komen
Een verhoogde hak heeft gewoon met de flexibiliteit van de hams te maken. Een hak verlengt de hams minder dan wanneer je je hak vlak op de grond zou houden. Het heeft dus meer met stabiliteit en flexibiliteit te maken dan dat het meer nadruk op de quads zou leggen.

Ik wil een goede stretch in mijn hams tijdens de squat dus vandaag dat ik op blote voeten squat.
Legt de nadruk meer op de quads, je kunt ook de belt squat daarvoor gebruiken.

Maar het gewicht op de bar is bij een fullsquat doorgaans minder wat resulteert in een lagere belasting op je quads.

Onderste gedeelte van de fullsquat is imo grotendeels gluteus en vrij nutteloos voor quads ontwikkeling.
Onderste deel is niet alleen grotendeels glutes maar ook hams. Ik adviseer altijd een diepe squat en wil je de nadruk op je quads leggen ga dan front squaten of narrow leg press of een belt squat doen.

Ja ben ik met je eens. Al als je ''slim'' zou trainen zou een lichter gewicht een zelfde soort trainings prikkel kunnen geven. ( denk aan overload principe etc).

Iedereen wil toch een dikke gluteus en hams:p

---------- Toegevoegd om 10:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:54 ----------

Idd, diepere deel belast niet de quads meer.

Een verhoogde hak heeft gewoon met de flexibiliteit van de hams te maken. Een hak verlengt de hams minder dan wanneer je je hak vlak op de grond zou houden.

Ik wil een goede stretch op mijn hams tijdens de squat dus vandaag dat ik op blote voeten squat.
Legt de nadruk meer op de quads, je kunt ook de belt squat daarvoor gebruiken.

Onderste deel is niet alleen grotendeels glutes maar ook hams. Ik adviseer altijd een diepe squat en wil je de nadruk op je quads leggen ga dan front squaten of narrow leg press of een belt squat doen.

Hier ben ik het niet mee eens chick. Het gewicht licht namelijk dichter bij je knie tov een back squat. Bij een back squat is de hefboom vele male langer. Dus volgens theorie zwaarder.

Hier ben ik het niet mee eens chick. Het gewicht licht namelijk dichter bij je knie tov een back squat. Bij een back squat is de hefboom vele male langer. Dus volgens theorie zwaarder.
Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. :D

Het heeft er volgens mij mee te maken dat de rechte positie van het bovenlichaam ervoor zorgt dat de belasting op de quads groter is dan bij een back squat. Het heeft ook met de positie van de knie te maken. Bij de front squat komt de knie meer naar voren waardoor de spanning op de quads groter wordt. Ik weet het niet meer precies hoe dit alles zit maar ik zoek het vanavond nog eens op.

Als je het doet wegens slechte flexibiliteit kun je toch beter eraan werken die te verbeteren door stretchen enzo ???

En niet het probleem omzeilen door je hak te gaan verhogen. Dat is hetzelfde als rackpulls doen omdat je niet van de grond kan liften.

Als je het doet wegens slechte flexibiliteit kun je toch beter eraan werken die te verbeteren door stretchen enzo ???

En niet het probleem omzeilen door je hak te gaan verhogen. Dat is hetzelfde als rackpulls doen omdat je niet van de grond kan liften.

Afhankelijk van je doel uiteraard. Gewicht van de grond tillen is essentieel voor een powerlifter die moet deadliften, maar minder essentieel als je een andere reden hebt om je rug te belasten. Sterker nog, door rack lifts te doen kun je mooi je rug NOG sterker maken, omdat je doorgaans meer gewicht kunt gebruiken dan bij het van de grond trekken.

Of je het nu gelooft of niet, een BP is echt niet bedoeld om borst te isoleren.

Oh nee ik geloof het ook wel hoor, is ook een compound oefening. Alleen had je dat erbij moeten zetten. That's my point.
Maar dan kan je DB press er ook weg halen aangezien het precies dezelfde beweging is.

Back ontopic:

Bij mij voelt het persoonlijk ook fijner aan om een verhoging onder m'n hak te hebben. Kan ik verder door m'n benen gaan en voelt voor mij zelf beter aan.
Echter zijn er geen plankjes in mijn gym en schijven ga ik er niet onder leggen.
Dus tot nu toe gewoon zonder, gaat ook goed, maar met is beter voor mij. ;)

Iemand enig idee waar je die powerliftschoenen kan halen?

Niet dat ik het oneens met je ben maar er bestaat ook nog zoiets als stretch induced hypertrophy. Dus fullsquats zou ik toch niet helemaal van de tafel vegen.

Hangt er gwn vanaf hoe je je bench press uitvoert, je kan bij bench press je borst isoleren maar je kan ook andere spiergroepen meenemen.
Onmogelijk om je borst te isoleren met een bench press, aangezen je altijd een deel met je delts drukt en uiteraard triceps!

Damn topic gaat over de squat en maar steeds blijven er gasten over de bench discussiëren.

Gewichthef/squatschoenen of niets. Niet gaan lopen klooien met schijfjes en dergelijke. De groei van je quads bij een normale squat is heel erg techniek en genetica, vooral genetica eigenlijk, afhankelijk... Sommige 300kg raw squaters hebben echt enorm kleine quads vergeleken met sommige andere monsters. Als je technisch gezien perfectie benadert zul je een hoop meer uit je heupflexors en stretch reflex halen en dus eerder grote hamstrings en een dikke ass krijgen. Quads zijn veel te overrated in squats maar doe veel squats en verwacht grote quads.

Terug
Naar boven