MuscleMeat

Heb jij je prikje al gehad?

Heb jij je prikje al gehad?


  • Totaal stemmers
    82

Bezoekers in dit topic

Jup. Als ze daar nou eens iets aan gaan doen. Beginnend vanaf het basisonderwijs en meer diepgang van het middelbare onderwijs.

Maak van voeding gewoon een vak voor het middelbaar onderwijs. Dat volwassenen niet begrijpen wat het verschil is tussen een koolhydraat en een eiwit zegt genoeg over het zware gebrek aan kennis.

Hoe kan je verwachten dat mensen 'bewust' gaan eten als ze niet eens bewust zijn van wat er in hun eten zit.
Maar dan gaan we weer met zijn allen zeuren over wat geleerd moet worden. Heeft het voedingscentrum gelijk, moeten we klei eten of aan oil pulling doen?
 
Maar dan gaan we weer met zijn allen zeuren over wat geleerd moet worden. Heeft het voedingscentrum gelijk, moeten we klei eten of aan oil pulling doen?
Gewoon de basis. Dus niet wat men moet eten (schijf van 5 is bs) maar wat voedsel is, hoe het gemaakt/verbouwt wordt, wat het in je lichaam doet, etc.

Weten wat je eet.
 
Maar dan gaan we weer met zijn allen zeuren over wat geleerd moet worden. Heeft het voedingscentrum gelijk, moeten we klei eten of aan oil pulling doen?
Hà, het voedingscentrum. Eerlijke voorlichting dmv het ik-kies-bewust logo, wat werd ontwikkeld door Unilever en Campina.

Toen de consumentenbond het misleidend noemde, werd het veranderd naar het groene en blauwe vinkje.

En nu voor de hele eu die nutri score :thumbs:


DoKsoNKUcAAlDPA.jpg


attachment-Nutriscore-b-1000x667.jpg

inline-45419.jpg


ee977486-a6dd-11e9-a43d-6d69d965944b.jpg
 
Je bevestigt mijn “vrees”.
Ik zeur graag ja :D

Maar vreemdgenoeg heb ik niet de indruk dat jij anti-zeuren bent, dus wellicht bedoel je wat anders. Jij hebt veel meer vertrouwen in de overheid, dus dat is 't vast ook niet. Dus wat is je vrees?
 
Hà, het voedingscentrum. Eerlijke voorlichting dmv het ik-kies-bewust logo, wat werd ontwikkeld door Unilever en Campina.

Toen de consumentenbond het misleidend noemde, werd het veranderd naar het groene en blauwe vinkje.

En nu voor de hele eu die nutri score :thumbs:


Bekijk bijlage 532060

Bekijk bijlage 532059
Bekijk bijlage 532058

Bekijk bijlage 532057
nja, kun je vanalles van vinden. Het gaat per categorie, en dan valt frites dus gewoonweg wel mee, die frites zijn aardappels me 4% vet (dikke frieten bevatten maar weinig vet). VErgelijk dat maar met brood, hoop zout en verder meer kcals dan frites uit de oven per 100 gram.

Sowieso hebben frites een heel ongezond imago terwijl het qua macro's enorm meevalt, zeker omdat ze in frankrijk die dingen ook in de oven klaarmaken en geen frituurpan hebben. Nederland heeft nutriscore nog niet goedgekeurd/toegepast. Dus men gebruikt de franse standaarden dacht ik.

Die Danio zou wel een puntje lager mogen scoren trouwens en de frites ook wat mij betreft, maar uiteindelijk is het gewoon niet zo vreselijk ongezond.

Blauwe kaas en rauwe ham zijn erg zout en de kaas en sardines bevatten veel kcals, de kaas ook nog verzadigd vet. De olijfolie kun je over twisten, maar de hoeveelheid kcals is wel flink. Er is dus ook wel een beetje 'gecherrypicked'. Overigens zijn sommige fabrikanten wel heel slim in het formuleren van hun producten waardoor ze 'groener' scoren dan ze misschien zouden moeten. Die ibericoham is gewoon door 5% zout echt niet zo gezond. En de sardines bevatten goede vetten, maar zijn wel caloriebommen.

Bij die repen zie je dat het systeem wel degelijk werkt - beter een snelle jelle zonder suiker dan een mars. Dat is ook het idee van het systeem, om mensen binnen een categorie de gezondere keuze te kunnen laten maken.
 
Ik zeur graag ja :D

Maar vreemdgenoeg heb ik niet de indruk dat jij anti-zeuren bent, dus wellicht bedoel je wat anders. Jij hebt veel meer vertrouwen in de overheid, dus dat is 't vast ook niet. Dus wat is je vrees?
Het is nu in de kleuterklas al een en al gezeik wat betreft het eten wat de kinderen mee krijgen. Wat is gezond en wat niet en hoe vaak mag er iets ongezonds meegegeven worden. Hoe moet dat dan ooit goed onderwezen worden?
 
nja, kun je vanalles van vinden. Het gaat per categorie, en dan valt frites dus gewoonweg wel mee, die frites zijn aardappels me 4% vet (dikke frieten bevatten maar weinig vet). VErgelijk dat maar met brood, hoop zout en verder meer kcals dan frites uit de oven per 100 gram.
Ja want de meeste eten patatjes zonder zout.
En zonder sausjes natuurlijk. Wie eet er nou mayo bij z'n friet?

Ranking A op de nutri score is logisch.
 
Ja want de meeste eten patatjes zonder zout.
En zonder sausjes natuurlijk. Wie eet er nou mayo bij z'n friet?

Ranking A op de nutri score is logisch.
Bij mij gaat er alleen maar zout overheen ja, geen saus.
 
nja, kun je vanalles van vinden. Het gaat per categorie, en dan valt frites dus gewoonweg wel mee, die frites zijn aardappels me 4% vet (dikke frieten bevatten maar weinig vet). VErgelijk dat maar met brood, hoop zout en verder meer kcals dan frites uit de oven per 100 gram.

Sowieso hebben frites een heel ongezond imago terwijl het qua macro's enorm meevalt, zeker omdat ze in frankrijk die dingen ook in de oven klaarmaken en geen frituurpan hebben. Nederland heeft nutriscore nog niet goedgekeurd/toegepast. Dus men gebruikt de franse standaarden dacht ik.

Die Danio zou wel een puntje lager mogen scoren trouwens en de frites ook wat mij betreft, maar uiteindelijk is het gewoon niet zo vreselijk ongezond.

Blauwe kaas en rauwe ham zijn erg zout en de kaas en sardines bevatten veel kcals, de kaas ook nog verzadigd vet. De olijfolie kun je over twisten, maar de hoeveelheid kcals is wel flink. Er is dus ook wel een beetje 'gecherrypicked'. Overigens zijn sommige fabrikanten wel heel slim in het formuleren van hun producten waardoor ze 'groener' scoren dan ze misschien zouden moeten. Die ibericoham is gewoon door 5% zout echt niet zo gezond. En de sardines bevatten goede vetten, maar zijn wel caloriebommen.

Bij die repen zie je dat het systeem wel degelijk werkt - beter een snelle jelle zonder suiker dan een mars. Dat is ook het idee van het systeem, om mensen binnen een categorie de gezondere keuze te kunnen laten maken.
Ik begrijp de gedachte erachter best. Maar er is een grote groep die dit verschil niet begrijpt. Denk jij oprecht dat het hiermee makkelijker wordt voor die mensen?

Het is nu in de kleuterklas al een en al gezeik wat betreft het eten wat de kinderen mee krijgen. Wat is gezond en wat niet en hoe vaak mag er iets ongezonds meegegeven worden. Hoe moet dat dan ooit goed onderwezen worden?
Je noemt ook iets waar ik sowieso geen voorstander van ben. Ik ben wel voor kinderen kennis laten maken met hoe leuk sport kan zijn, en dat groenten en fruit lekker kunnen zij. Maar niet tegen 101 dingen die niet mogen.

Enerzijds omdat het leren omgaan met vrijheid (ook qua voeding) belangrijk is. Door beperkingen maak je een "straf" van gezond leven, dat is het slechtste wat je kan doen!

En anderzijds omdat een slecht voorbeeld soms ook waardevol is. Delano die iedere dag chips, pizza en frisdrank meekrijgt? Be my guest. Maar kom dan niet aan met dat geleuter dat hij er niets aan kan doen dat hij dik is, en altijd als laatste wordt gekozen met gym.

Zielig? Absoluut. Maar dat is die overdreven betutteling ook. En die is uiteindelijk een stuk schadelijker.
 
Bij mij gaat er alleen maar zout overheen ja, geen saus.
Pff een vers gefrituurd frietje met zout en Belgische (of zelfgemaakte) mayonaise. Mooi goudbruin, crispy van buiten, zacht van binnen. Met schilletje er nog op. Oef.

Verslavend.
 
Ik ga het eerst niet doen ik wacht eerst 5jaar en dan zie ik het wel of ik het ga doen.
 
nja, kun je vanalles van vinden. Het gaat per categorie, en dan valt frites dus gewoonweg wel mee, die frites zijn aardappels me 4% vet (dikke frieten bevatten maar weinig vet). VErgelijk dat maar met brood, hoop zout en verder meer kcals dan frites uit de oven per 100 gram.

Sowieso hebben frites een heel ongezond imago terwijl het qua macro's enorm meevalt, zeker omdat ze in frankrijk die dingen ook in de oven klaarmaken en geen frituurpan hebben. Nederland heeft nutriscore nog niet goedgekeurd/toegepast. Dus men gebruikt de franse standaarden dacht ik.

Die Danio zou wel een puntje lager mogen scoren trouwens en de frites ook wat mij betreft, maar uiteindelijk is het gewoon niet zo vreselijk ongezond.

Blauwe kaas en rauwe ham zijn erg zout en de kaas en sardines bevatten veel kcals, de kaas ook nog verzadigd vet. De olijfolie kun je over twisten, maar de hoeveelheid kcals is wel flink. Er is dus ook wel een beetje 'gecherrypicked'. Overigens zijn sommige fabrikanten wel heel slim in het formuleren van hun producten waardoor ze 'groener' scoren dan ze misschien zouden moeten. Die ibericoham is gewoon door 5% zout echt niet zo gezond. En de sardines bevatten goede vetten, maar zijn wel caloriebommen.

Bij die repen zie je dat het systeem wel degelijk werkt - beter een snelle jelle zonder suiker dan een mars. Dat is ook het idee van het systeem, om mensen binnen een categorie de gezondere keuze te kunnen laten maken.

Beetje rare standaarden om te bepalen of iets gezond is. Is kcal-rijk eten per se ongezond? Of zout? Of verzadigd vet? Het is eigenlijk onmogelijk om van een normaal product op zichzelf te zeggen dat het gezond is of ongezond. The poison is in the dose. Bananen worden als gezond aangeduid, maar als je er 30 eet op een dag ga je dood aan een kaliumvergiftiging. Is een banaan dan gezond of niet? Zonder context is dat niet te zeggen.
 
Beetje rare standaarden om te bepalen of iets gezond is. Is kcal-rijk eten per se ongezond? Of zout? Of verzadigd vet? Het is eigenlijk onmogelijk om van een normaal product op zichzelf te zeggen dat het gezond is of ongezond. The poison is in the dose. Bananen worden als gezond aangeduid, maar als je er 30 eet op een dag ga je dood aan een kaliumvergiftiging. Is een banaan dan gezond of niet? Zonder context is dat niet te zeggen.
Water is gezond, totdat je 5liter in een paar minuten drinkt.
 
Beetje rare standaarden om te bepalen of iets gezond is. Is kcal-rijk eten per se ongezond? Of zout? Of verzadigd vet? Het is eigenlijk onmogelijk om van een normaal product op zichzelf te zeggen dat het gezond is of ongezond. The poison is in the dose. Bananen worden als gezond aangeduid, maar als je er 30 eet op een dag ga je dood aan een kaliumvergiftiging. Is een banaan dan gezond of niet? Zonder context is dat niet te zeggen.
Eensch.

Stel je eet elke dag veel groente en fruit, niet teveel zout en ongezonde vetten, je sport regelmatig, hebt een gezond vet%.
Wat maakt het dan uit als je soms zin hebt in een groot Big Tasty menu. Gezondheid draait idd om het gehele plaatje.
 
nja, kun je vanalles van vinden. Het gaat per categorie, en dan valt frites dus gewoonweg wel mee, die frites zijn aardappels me 4% vet (dikke frieten bevatten maar weinig vet). VErgelijk dat maar met brood, hoop zout en verder meer kcals dan frites uit de oven per 100 gram.

Sowieso hebben frites een heel ongezond imago terwijl het qua macro's enorm meevalt, zeker omdat ze in frankrijk die dingen ook in de oven klaarmaken en geen frituurpan hebben. Nederland heeft nutriscore nog niet goedgekeurd/toegepast. Dus men gebruikt de franse standaarden dacht ik.

Die Danio zou wel een puntje lager mogen scoren trouwens en de frites ook wat mij betreft, maar uiteindelijk is het gewoon niet zo vreselijk ongezond.

Blauwe kaas en rauwe ham zijn erg zout en de kaas en sardines bevatten veel kcals, de kaas ook nog verzadigd vet. De olijfolie kun je over twisten, maar de hoeveelheid kcals is wel flink. Er is dus ook wel een beetje 'gecherrypicked'. Overigens zijn sommige fabrikanten wel heel slim in het formuleren van hun producten waardoor ze 'groener' scoren dan ze misschien zouden moeten. Die ibericoham is gewoon door 5% zout echt niet zo gezond. En de sardines bevatten goede vetten, maar zijn wel caloriebommen.

Bij die repen zie je dat het systeem wel degelijk werkt - beter een snelle jelle zonder suiker dan een mars. Dat is ook het idee van het systeem, om mensen binnen een categorie de gezondere keuze te kunnen laten maken.
Die voorbeelden vind ik altijd zo'n onzin.

Je moet ook geen hele ham opeten of een ton met kaas. Een beetje rauwe ham of spek tussen de tuinbonen, of een beetje kaas door salade, bij de borrel of door de pastasaus maakt je echt niet vet hoor. Sardines zijn enorm gezond en zitten als "blauwe vis" vol goede vetten.

Het is veel meer wat je over de hele dag of zelfs week of maand eet.

Voor heel veel mensen schijnt zout boven de norm niet zo heel veel uit te maken, anderen zijn er gevoeliger voor.
 
Ja want de meeste eten patatjes zonder zout.
En zonder sausjes natuurlijk. Wie eet er nou mayo bij z'n friet?

Ranking A op de nutri score is logisch.
tsja, het gaat om het product dat ze verkopen natuurlijk. De mayonaise zit niet in de verpakking, dus hoef je ook niet mee te tellen. Zo simpel is het.

Van een keer frites ga je niet dood trouwens. Altijd alleen maar gemaksvoedsel, weinig groenten en fruit, veel alcohol, weinig beweging, daarvan ga je op termijn wel dood.
 
Back
Naar boven