XXL Nutrition

Heb jij Mein Kampf gelezen?

Peiling Peiling Heb jij Mein Kampf gelezen?

• Totaal stemmers
    156
ik vraag me wel nogaltyd af wat hem bezielde op een moment om een waan Rusland aan te vallen, had hij deze (mis)stap niet gemaakt was hij onstuitbaar geweest want amerikanen schilderen zichzelf altijd af als grote overwinnaars maar Rusland (USSR) heeft toen Duitsland het zwaarste geraakt en verzwakt
en het keerpunt veroorzaakt

ik vraag me wel nogaltyd af wat hem bezielde op een moment om een waan Rusland aan te vallen, had hij deze (mis)stap niet gemaakt was hij onstuitbaar geweest want amerikanen schilderen zichzelf altijd af als grote overwinnaars maar Rusland (USSR) heeft toen Duitsland het zwaarste geraakt en verzwakt

Rusland zou alleen maar sterker worden en hij moet gedacht hebben dat het nu of nooit was aangezien de Russische infrastructuur nog lang niet af was en er nog niet bepaald sprake was van een georganiseerd leger. In zijn beleving was een oorlog met Rusland onvermijdelijk, zij waren in zijn ogen de grootste vijanden. De Duitsers en de Slavische volkeren uit het oosten zouden een ideologische oorlog gaan voeren. Daarnaast waande hij zichzelf ook als een onoverwinbare militair genie door 'zijn' Blitzkrieg overwinningen op Polen en Frankrijk.

Het keerpunt was Stalingrad.

Wel aan begonnen, maar niet mijn soort van boek.

Nee, De slag bij Kursk (grootste tankslag in de geschiedenis) zorgde voor de ommekeer. Vanaf dat moment gingen de Russen in de tegenaanval met hun steamroll taktiek.

De Slag om Stalingrad (17 juli 1942 - 2 februari 1943), wordt door velen als keerpunt van de Tweede Wereldoorlog beschouwd. Een compleet Duits leger werd aan de rivier de Wolga verslagen door het Rode Leger, dat nog maar enkele maanden eerder nagenoeg overwonnen leek. Stalingrad (het huidige Wolgograd) werd het symbool voor de wederopstanding van het Rode Leger en gaf het Duitse moreel een geweldige klap; in brede lagen van de bevolking drong door dat de oorlog wel eens slecht zou kunnen aflopen voor Duitsland; het Nazi-regime zag voortaan af van 'kanonnen én boter'-propaganda en riep na afloop van de slag het volk op tot een totale oorlog.

bron: wikipedia.

kan zijn dat je gelijk heb, maar heb je hier tekst of bronnen van? steamroll taktiek? wat is dat?

Dit lijkt me een broodje aap! Het gebruik van mostergas in WOI en het daarbijhorende gasmasker is veel logischer. ;)

Het feit dat niemand met z'n snor wil lopen maar een kapsel met scheiding bijv totaal niet vreemd is geeft toch wel aan dat de snor iets aparts heeft wat hem hedendaags nog direct linkt met Hitler.

kan zijn dat je gelijk heb, maar heb je hier tekst of bronnen van? steamroll taktiek? wat is dat?

Ik heb de exacte details niet meer helemaal op het netvlies maar het kwam er op neer dat de Russen honderduizenden soldaten kilometersbreed gebruikten om de Duitsers terug te dringen. Bij zware verliezen werd de eerste linie vervangen door de linie daarachter. De verzwakte linie werd helemaal achteraan weer aangevuld. Daartussen bevonden zich enorme pantzereenheden die voor de voorste linie uit alles en iedereen volledig kapotschoten. Dit kostte enorme hoeveelheden mensenlevens maar daar hadden de Russen er genoeg van en Stalin keek niet op van een slachtoffer meer of minder.

Je kan het een beetje zien als de grote aanvallen tijdens de eerste wereldoorlog, alleen dan dynamischer en constant lopend.

Ik heb de exacte details niet meer helemaal op het netvlies maar het kwam er op neer dat de Russen honderduizenden soldaten kilometersbreed gebruikten om de Duitsers terug te dringen. Bij zware verliezen werd de eerste linie vervangen door de linie daarachter. De verzwakte linie werd helemaal achteraan weer aangevuld. Daartussen bevonden zich enorme pantzereenheden die voor de voorste linie uit alles en iedereen volledig kapotschoten. Dit kostte enorme hoeveelheden mensenlevens maar daar hadden de Russen er genoeg van en Stalin keek niet op van een slachtoffer meer of minder.

Je kan het een beetje zien als de grote aanvallen tijdens de eerste wereldoorlog, alleen dan dynamischer en constant lopend.

Maar wat zag ik dan laatst op discovery channel? de tactiek bekeken uit de ogen van 2 bevelhebbers...

schijnt dat die russen zich dik hebben ingegraven en kanalen van km's breed hebben aangelegd om zich te wapenen tegen de duitse tiger tanks... eerst zonder succes....

Maar wat zag ik dan laatst op discovery channel? de tactiek bekeken uit de ogen van 2 bevelhebbers...

schijnt dat die russen zich dik hebben ingegraven en kanalen van km's breed hebben aangelegd om zich te wapenen tegen de duitse tiger tanks... eerst zonder succes....

Meest geniale aan die aflevering (Generals at war) was het feit dat Stalingrad uit militair oogpunt helemaal niet zo belangrijk was, maar dat Hitler geobsedeerd was door de naam: STALINgrad. Dat was hem vooral een doorn in het oog.

Meest geniale aan die aflevering (Generals at war) was het feit dat Stalingrad uit militair oogpunt helemaal niet zo belangrijk was, maar dat Hitler geobsedeerd was door de naam: STALINgrad. Dat was hem vooral een doorn in het oog.

Net zo goed als het voor Stalin een prestigekwestie was om Stalingrad te behouden. In feite heeft die prestigestrijd om een naam van een stad de uitslag van WO II grotendeels bepaald.

Net zo goed als het voor Stalin een prestigekwestie was om Stalingrad te behouden. In feite heeft die prestigestrijd om een naam van een stad de uitslag van WO II grotendeels bepaald.

Dat zei ik dus, denk echt dat stalingrad de verkeerde beslissing is geweest. En de ommekeer...

je kan het topic beter veranderen in "heb jij Mein Kampf gelezen en daadwerkelijk begrepen"

Misschien was hij idd niet zo dom, hij had natuurlijk zijn talent om mensen te manipuleren en mensen door zijn toespraken in extase te brengen enz.. Maar hij heeft in ieder geval wel enorm veel geluk gehad, zijn geluk kon in feite niet op op bepaalde momenten, anders was hij nooit aan de macht geraakt.

Als je mein kampf leest merk je ook hoe bekrompen hij was. Hij moet wss wel 1 van de meest bekrompen leiders uit de geschiedenis zijn geweest.

En ergens denk ik toch niet dat hij zo intelligent moet geweest zijn, want moest hij werkelijk intelligent geweest zijn, ging hij Nietzsche's zarathustra niet volledig verkeerd begrepen hebben en ging hij niet gedacht hebben dat Nietzsche, net zoals hij, pro oorlog- en enorm oorlogszuchtig was. Hij ging Nietzsche zoveel mogelijk geschuwd hebben, want ze waren complete uitersten.

Laatst bewerkt:
Volgens mij hebben de Jappen de uitslag van WOII bepaald toen ze ineens de USA bombardeerden. Tot dat moment nam Amerika passief deel aan de oorlog door GB van oorlogsmaterieel te voorzien.

Op 27 september 1940 tekenden Duitsland, Japan en Italië een pact. Hierin stond beschreven dat ze elkaars leidende positie in the new order (de nieuwe wereld zoals zij die zagen) zouden erkennen. Ook beloofden ze elkaar militaire steun in het geval dat één van hen zou worden aangevallen.

Er waren al eerder pacten gesloten, maar dit was speciaal, omdat het een extra veiligheid betekende in het geval dat de Verenigde Staten van Amerika zouden deelnemen aan de oorlog.

7 dec 1941 was Japan zo stom om een aanval uit te voeren op Pearl Harbor.

Het feit dat Japan en Amerika nu in oorlog waren was ook voor Hitler reden om op de eerste dag na de aanval de oorlog aan de Amerikanen te verklaren. Voor de 2e maal waren de V.S. aldus betrokken geraakt bij een Europese oorlog. (De eerste keer was de Eerste Wereldoorlog)

Vanaf dit moment kun je pas echt spreken van een wereldoorlog.

heb em jaren terug voor 3/4de ongeveer gelezen.

nooit gelezen, ben niet zo een fan van boeken lezen voor mijn 'plezier' :p

Volgens mij hebben de Jappen de uitslag van WOII bepaald toen ze ineens de USA bombardeerden. Tot dat moment nam Amerika passief deel aan de oorlog door GB van oorlogsmaterieel te voorzien.

Duitsland hoefde de Verenigde Staten helemaal niet de oorlog te verklaren want Japan was de agressor. Dat Hitler dit deed had meer te maken met onderschatting van de snelheid waarmee de Amerikanen een rol van betekenis konden spelen aangezien Amerikaanse industrie nog totaal niet klaar was voor het voeren van een grootschalige oorlog. Laat staan op twee vlakken. Het eerste jaar heeft Hitler dan ook niet zoveel last gehad van de Amerikanen en hij ging ervan uit dat de Amerikaanse inzet zich veel te laat zou gaan manifesteren, op een moment dat hij heel het Europese continent al onder controle heeft en de Britten had gedwongen een wapenstilstand te tekenen. Zijn militaire opperbevelhebbers wisten wel dat met zowel Rusland als de VS als tegenstanders een Duitse nederlaag slechts een kwestie van tijd zou zijn, puur op basis van industrieel potentieel en bereikbaarheid van ruwe grondstoffen.

Zonder de aanval van Japan op Pearl Harbor had de Verenigde Staten zich op een bepaald moment actief gaan bemoeien met de oorlog in Europa. Churchill was hier al jaren mee bezig en zorgde voor veel discussie, de Amerikanen zaten er ook niet bepaald op te wachten dat Hitler de macht zou krijgen over het Europese continent en zouden kunnen beschikken over onder meer de Franse en Britse vloten en hiermee de macht hadden over de Atlantische wateren en daarmee de Amerikaanse belangen enorm zouden kunnen schaden, om al niet te spreken over een eventuele militaire bedreiging. Hierop wees Churchill dan ook regelmatig op in de talloze directe contacten met Roosevelt.

Terug
Naar boven