Ah de vrijheden van ons systeem vergelijken met de vrijheden van een totalitair systeem waar het communisme onherroepelijk toe leidt. Wel grappig en dan zeggen dat ik er weinig van heb begrepen.
*zucht*
Ja...vergelijk een systeem waarbij een staat meer invloed uitoefent op de burgers met een systeem
waarbij de staat geen rol speelt
Heel duidelijk.
Je wilt toch niet beweren dat het Oostblok, dat overigens wegviel begin jaren 90, er voor zorgde dat de honger in de wereld minder werd?
Wat ik wil beweren EricR is dat het wegvallen van het Oostblok ervoor zorgde dat de honger in de wereld exponentieel is toegenomen.
Ik lees toch wel een bepaalde paranoia als je het hebt over 'nergens worden mensen zo vaak afgeluisterd...'. Neem aan dat je gegevens hebt over het afluisteren en monitoren binnen voormalige communistische heilstaten? Hier kan je in ieder geval nog grotendeels vrij handelen, binnen het kaders van de opgestelde wetten. In die commie heilstaten werd er zoveel gemonitord dat zelfs de onschuldigen moesten vrezen voor represailles als ze maar de intentie leken te hebben van het rechte pad af te wijken. Ach ja de Stasi, KGB, NKVD en andere geheime diensten waren natuurlijk gezelligheidclubjes t.o.v. de onderdrukkende overheid die we nu kennen.
Er waren geen communistische helistaten...ik zou dus graag jouw gegevens even willen zien. Allen al die bestempelinmg maakt dat de rest van jouw complete argumentatie nul waarde heeft.
Maar paranoia is goed...ik wil je er graag even aan herinneren dat we tien jaar geleden nog hard lachten toen we het hadden over kastjes in auto's die precies konden bepalen waar we wanneer zouden zijn.
En oja...hoe zat het ook al weer met zogenaamde afgeschermde database gegevens? Die als puntje bij paaltje komt...toch wel eventjes mogen worden geraadpleegt als het zo even beter uitkomt.
Jij draait het wel mooi om. Inderdaad worden in Westerse landen bepaalde maatregelen genomen om burgers te monitoren maar dit is niet om bij voorbaat er vanuit te gaan dat die burger fout is. Daar zit meestal een ander motief achter, in de meeste gevallen een commercieel motief. In die commie heilstaten werd bijna iedereen gemonitord omdat de staat er vanuit ging dat zijn burgers niet te vertrouwen waren.
Ah...dus
commercieel motief waarbij het directe doel is beinvloeding van diezelfsde burger. De subtiliteit van die beinvloeding is irrelevant. Het gaat om beinvoeding.
Nogmaals...welke commie heilstaten? Ik ben onwijs benieuwd naar die commie heilstaten? Ik ken een commie heilstaten? Ken jij commie heilstaten?
Dat de USA er niet al te frisse praktijken op nahoudt in sommige gevallen maakt het nog niet tot onvrij land. De hoofdmoot van de bevolking in de Westerse wereld heeft weinig te duchten van de genomen maatregelen alleen als je volledige paranoide bent zal je er vanuit gaan dat maatregelen als kilometerheffing, OV-chipkaart, cameratoezicht in openbare ruimten etc een stap is naar een 1984-scenario.
De meerderheid van de bevoling in wat jij commie heilstaten noemt had niets te vrezen van genomen maatregelen.
Enja...dat zijn inderdaad een stap naar de 1984 scenario's en alleen een compleet onnozel individue zal proberen zijn kop in het zand te steken en er vanuit te gaan dat een overheid altijd het beste voor heeft met zijn inwoners. Al deze gegevens worden opgeslagen en NU zijn ze nog wettelijk afgeschermd....en over vijf jaar?
Hoe zat het ookal weer met die privacy en bijvoorbeeld verzekeringen en de huidige praktijk omtrent meer betalen als je TOCH rookt...bijvoorbeeld door koppeling aan de Stivoro database? Kan je daar nog even iets meer over vertellen? Hoe paranoide was dat?
---------- Toegevoegd om 13:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:38 ----------
In een kapitalitisch systeem is er hoe dan ook wel ruimte voor zelfontplooiing en niet zoals jij stelt in beperkte mate.
Jouw eigen argument laat duidelijk zien dat dit in beperkte mate is. subsidie is per definitie beperkt: is de pot leeg dan is eer geen ruimte meer. En in ELK kapitalitisch, semi-kapitalistisch en min of meer kapitalistisch land wordt in steeds toenemende mate de subsidiekraan dichtgedraaid en wordt marktwerking doorgevoerd. Dat betekend dus automatisch dat er een beperkende werking wordt doorgevoerd in de mate van zelfontplooing op basis van winstgevendheid.
In onze samenleving wordt dan vooral door de staat gesubsidieerd op het gebied van cultuur maar er is nog steeds in veel kapitalistische landen een grote bijdrage vanuit de blijkbaar voor jouw verderfelijke commerciele en niet commerciele bedrijven aan het culturele leven.
Ja...en wanneer wordt dat gefinancieerd? Als er een economisch winstmotief kan worden bereikt...je vergeet dat ik dagelijks te maken heb met het fenomeen subsidies. Bedrijven sturen dmv subsidies!
Cultuur in een communistisch systeem is iets wat eveneens volledig wordt geregeld door de staat.
Even...jij wist toch wat communisme was? Kan je me even uitleggen wat volgens het communistsme "staat" betekend en wat in het communisme de rol van de staat precies is?
Als je DAT kan uitleggen dan mag je proberen om te beargumenteren dat zelfontplooing compleet in handen is van de "staat". Dan begrijp je waarschijnlijk COMPLEET waarom je met de lijn van argumenteren alleen maar aantoont dat
je niet begrijpt wat communisme is.
Woorden als staat en in handen zijn van de staat zijn compleet niet op zijn plaats. Lees eens wat verder...dan zal je begrijpen waarom.
Ook zal het in een boeketreeksversie van het communisme misschien anders er aan toe moeten gaan. In de werkelijkheid zal het een beperking van de diversiteit opleveren. Zelfs zo erg dat topcomponisten als Shostakovich op een zwarte lijst terecht kwamen van componisten. Iets wat je een systeem als de onze toch niet snel zal tegenkomen.
Nee..maar hoe heeft dat te maken met communisme en een communistische staat?
Je gaat nl compleet voorbij aan de basis van deze discussie: jij voert voorbeelden aan van een systeem dat niet communistisch is.
Vooral blijven geloven in je boeketreeksideologie, de praktijk wijst uit dat de menselijke aard niet geschikt is voor een systeem dat uitgaat van gelijkheid, gedeeld bezit en een centraal geleid productieproces.
Dat is dan heel fijn, want als je zou weten waar je overp praat dan zou je weten dat het communisme daar ook compleet neit vanuit gaat...
But keep trying