MuscleMeat

Het grote alien en multi-dimensionale universum topic.

De kans dat we er ooit achter komen is wel groot, ik denk dat die mogelijkheid wel binnen onze generatie ligt. Men is nu al instaat om naar noorderlicht verschijnselen te zoeken bij exoplaneten, dan moet er zuurstof in de atmosfeer zitten, en dan praktisch gezien niet zonder leven omdat zuurstof vanzelf weg reageert. Ook heeft de James Webb telescoop al signatuur van organische moleculen waargenomen.

Eerst zien dan geloven. Ik zou het zelf wel bijzonder tof vinden om mee te mogen maken.

Waarom vind je beiden een onprettige gedachte? Het is niet alsof jij en ik grote kans hebben om ooit achter het antwoord te komen, of zelf ooggetuige van de mogelijke onprettige realiteit die elk van de twee met zich mee kan dragen.

Het is niet dat ik het perse onprettig vind. En juist die kgrote kans om niet achter het antwoord te komen dat vin dik eigenlijk jammer.

Eerst zien dan geloven. Ik zou het zelf wel bijzonder tof vinden om mee te mogen maken.
Ik zeg niet dat we binnen afzienbare tijd onomstotelijk bewijs van intelligent leven zullen ontdekken. De eerste exoplaneten zijn ook pas 30 jaar geleden ontdekt, de komende jaren zullen we er achter komen of daar de omstandigheden gunstig genoeg zijn voor het ontstaan van leven.

Ik zeg niet dat we binnen afzienbare tijd onomstotelijk bewijs van intelligent leven zullen ontdekken. De eerste exoplaneten zijn ook pas 30 jaar geleden ontdekt, de komende jaren zullen we er achter komen of daar de omstandigheden gunstig genoeg zijn voor het ontstaan van leven.

I know, maar zoals je zelf ook al zegt is er wel een pak meer nodig dan alleen maar ideale omstandigheden.

Waarbij we kijken naar omstandigheden die gunstig zijn voor leven zoals wij het kennen. Wat het weer beperkt.

• Like
Waarderingen: Vonk
I know, maar zoals je zelf ook al zegt is er wel een pak meer nodig dan alleen maar ideale omstandigheden.
Is ook zo, maar iets heel gewoons voor ons zoals zuurstof in de atmosfeer is zo goed als alleen maar mogelijk door leven omdat het simpelweg te reactief is. Als je dus zuurstof in de atmosfeer van exoplaneten kunt aantonen, bijv dmv spectra van aurora's te analyseren zijn we al een heel stuk verder wat betreft het ontrafelen van de vraag of we alleen zijn.

Is ook zo, maar iets heel gewoons voor ons zoals zuurstof in de atmosfeer is zo goed als alleen maar mogelijk door leven omdat het simpelweg te reactief is. Als je dus zuurstof in de atmosfeer van exoplaneten kunt aantonen, bijv dmv spectra van aurora's te analyseren zijn we al een heel stuk verder wat betreft het ontrafelen van de vraag of we alleen zijn.

Daarbij ga je er vanuit, waar @HB89 al terecht op wijst, dat zuurstof een vereiste voor leven is, enkel omdat wij niet beter weten.

Waarbij we kijken naar omstandigheden die gunstig zijn voor leven zoals wij het kennen. Wat het weer beperkt.
Het is veel baseler er wordt gezocht naar zaken die afwijken van wat (volgens onze huidige kennis) anders is dan op natuurlijke wijze mogelijk zou zijn.

Daarbij ga je er vanuit, waar @HB89 al terecht op wijst, dat zuurstof een vereiste voor leven is, enkel omdat wij niet beter weten.
Nee, dat begrijp je verkeerd, zuurstof in de atmosfeer is iets wat alleen maar kan als er een proces gaande is die zuurstof uit een gebonden vorm vrijmaakt en dat kost energie en gaat op wijze die onder normale omstandigheden niet zomaar plaats vindt.

Nee, dat begrijp je verkeerd, zuurstof in de atmosfeer is iets wat alleen maar kan als er een proces gaande is die zuurstof uit een gebonden vorm vrijmaakt en dat kost energie en gaat op wijze die onder normale omstandigheden niet zomaar plaats vindt.

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt toch? Als we specifiek naar zuurstof op zoek gaan, dan is dat daarmee toch een vereiste om voor een planeet in aanmerking te komen voor eventuele mogelijkheid van (geavanceerde) levensvormen?

Dus er zijn de optie's dat er levensvormen zijn die niet onze vereisten nodig hebben, of hieruit zijn weg geëvalueerd.
Wellicht zijn er levensvormen in andere dimensies dan die wij waarnemen, of levensvormen die zich niet naar onze bekende eenheden gedragen.
Al met al, ik denk dat we het gekst opkijken als we nog een "ras" mensen vinden op een planeet.

Dus er zijn de optie's dat er levensvormen zijn die niet onze vereisten nodig hebben, of hieruit zijn weg geëvalueerd.
Wellicht zijn er levensvormen in andere dimensies dan die wij waarnemen, of levensvormen die zich niet naar onze bekende eenheden gedragen.
Al met al, ik denk dat we het gekst opkijken als we nog een "ras" mensen vinden op een planeet.

Denk dat je dan van toeval niet meer kunt spreken. Zou wel interessante discussies opleveren :haha:

• Haha
Waarderingen: HB89
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt toch? Als we specifiek naar zuurstof op zoek gaan, dan is dat daarmee toch een vereiste om voor een planeet in aanmerking te komen voor eventuele mogelijkheid van (geavanceerde) levensvormen?
Nee, zuurstof wordt dan niet gezien als een vereiste van leven, maar als een product van leven, op deze planeet, maar ook volgens de huidige inzichten is het molecuul zuurstof alleen maar in grote concentraties mogelijk indien er een mechanisme is die dat produceert middels energie van buitenaf. Dat is een mechanisme wat in een levensvorm zit, of een mechanisme waar leven uit kan ontstaan. Zo ook voor moleculen als methaan en ammoniak.

Nogmaals veel onderzoekers zijn nu bezig met het bestuderen van metingen om uit te zoeken of er ergens buiten onze aarde moleculen aanwezig zijn die waarvan hun aanwezigheid niet te verklaren zijn zonder leven of zonder processen waar leven uit zou kunnen ontstaan. Welke levensvormen daar dan eventueel aan gekoppeld kunnen worden en of die in ons plaatje van leven passen is nu nog niet relevant.

Nee Co2. En dat wordt bij ons dan zuurstof door fotosynthese.

• Like
Nee Co2. En dat wordt bij ons dan zuurstof door fotosynthese.

Dat vind ik in het spectrum van hetgeen wij levensvatbaar achten al een betere benadering. Maar dan gaan we er nog steeds vanuit dat er geen andere levensvormen kunnen bestaan, die bijvoorbeeld kunnen bestaan zonder dit, maar met bijvoorbeeld andere middelen. Misschien denk ik gewoon te ver en bestaat er geen leven zonder hetgeen wij daarvoor nodig achten, de vraag is of we daar ooit achter zullen komen als we niet weten waar we naar zoeken.

Dat vind ik in het spectrum van hetgeen wij levensvatbaar achten al een betere benadering. Maar dan gaan we er nog steeds vanuit dat er geen andere levensvormen kunnen bestaan, die bijvoorbeeld kunnen bestaan zonder dit, maar met bijvoorbeeld andere middelen. Misschien denk ik gewoon te ver en bestaat er geen leven zonder hetgeen wij daarvoor nodig achten, de vraag is of we daar ooit achter zullen komen als we niet weten waar we naar zoeken.
Nee je hebt gelijk. Er zijn allerlei soorten leven. Ook op een manier die wij nog niet snappen. Bijvoorbeeld silicon based. Al zijn mensen het daar nog niet over eens. Je hebt op aarde al extreme plekken waar leven is. Sorrie maar ik ben space nerd.

Nee je hebt gelijk. Er zijn allerlei soorten leven. Ook op een manier die wij nog niet snappen. Bijvoorbeeld silicon based. Al zijn mensen het daar nog niet over eens. Je hebt op aarde al extreme plekken waar leven is. Sorrie maar ik ben space nerd.
Zowel logica als empirische gegevens uit de biochemie wijzen erop dat er hoogstwaarschijnlijk in het universum geen ander intelligent leven is. Sorry maar ik ben bioloog.

Dat vind ik in het spectrum van hetgeen wij levensvatbaar achten al een betere benadering.
Dat was wat ik eerder ook bedoelde uit te leggen.

Maar dan gaan we er nog steeds vanuit dat er geen andere levensvormen kunnen bestaan, die bijvoorbeeld kunnen bestaan zonder dit, maar met bijvoorbeeld andere middelen. Misschien denk ik gewoon te ver en bestaat er geen leven zonder hetgeen wij daarvoor nodig achten, de vraag is of we daar ooit achter zullen komen als we niet weten waar we naar zoeken.
Kan zomaar, maar voor leven is energie en een vorm van energieopslag nodig, super geavanceerd leven zou daar allerlei oplossingen voor kunnen bedenken die voor ons zelf nog onvoorstelbaar zijn. Primitief zelf ontsproten leven heeft niet zoveel opties, naar die vingerafdrukken van die opties wordt nu gezocht.

• Like
Terug
Naar boven